Kolmejohtoinen laturi kaksijohtoisen tilalle

Kori, alusta, renkaat, autosähkö yms. bensa- ja dieselmalleille yhteinen keskustelu

Valvoja: ffp jäsenet

jukki60
-
Viestit: 160
Liittynyt: 25.7.2009 12:17

Kolmejohtoinen laturi kaksijohtoisen tilalle

ViestiKirjoittaja jukki60 » 16.9.2017 12:48

Sain romikselta (EDIT: ei vm -67. piti olla vm.-96 siis kolmoskoppainen) 96-Golfiin (1.4L-koneella) kolmijohtoisen laturin (ilmeisesti polosta). Golfissa oli alunperin kaksijohtoinen, eli paksu musta ja pikkuruinen sininen.

Voiko tuon toisen pikkujohdon (EDIT: ruskea, ei siis musta) vain jättää käytöstä pois?
Viimeksi muokannut jukki60, 17.9.2017 9:55. Yhteensä muokattu 2 kertaa.

H. Jormalainen
-
Viestit: 16030
Liittynyt: 23.7.2003 9:30
Viesti:

Re: Kolmejohtoinen laturi kaksijohtoisen tilalle

ViestiKirjoittaja H. Jormalainen » 16.9.2017 20:14

Oiskohan se dieselin laturi? Niissä on W-nasta käyntinopeussignaalia varten ja senhän voi jättää irti.

J.S.P
-
Viestit: 381
Liittynyt: 16.7.2007 23:08

Re: Kolmejohtoinen laturi kaksijohtoisen tilalle

ViestiKirjoittaja J.S.P » 16.9.2017 22:41

Tai sitten tästä kyse:
viewtopic.php?t=171854

H. Jormalainen
-
Viestit: 16030
Liittynyt: 23.7.2003 9:30
Viesti:

Re: Kolmejohtoinen laturi kaksijohtoisen tilalle

ViestiKirjoittaja H. Jormalainen » 17.9.2017 0:18

Jaa niin, onko kolmos- vai neloskoteloinen Golf?

jukki60
-
Viestit: 160
Liittynyt: 25.7.2009 12:17

Re: Kolmejohtoinen laturi kaksijohtoisen tilalle

ViestiKirjoittaja jukki60 » 17.9.2017 10:01

Minulla on kolmoskoppainen Golffi 70 amppeerin kaksijohtoisella laturilla, kun tuo romiksen kolmijohtoinen laturi on 90 amppeerinen (VW tuotenro 028 903 028 D).

Olisiko tuo siis dieselin laturi? Turhan iso ja tuo lisävastusta pikkumoottorille?

EDIT: On näköjään Boran laturi. Bensakoneelle kaksinapaisella ovaalilla liittimellä.
https://www.varaosahaku.fi/fi-fi/Hae/Os ... 20028%20D/

Tuo ruskea pikkujohto siis antaa ECU:lle tietoa laturin kuormituksesta että voi säätää tarvittaessa sähkökuormia. Näin olen ymmärtänyt. Jos sen jättää pois niin toimiiko?

MikaJ
-
Viestit: 4040
Liittynyt: 24.7.2003 18:09

Re: Kolmejohtoinen laturi kaksijohtoisen tilalle

ViestiKirjoittaja MikaJ » 17.9.2017 13:13

Pitäisi toimia täysin normaalisti ilman sen kytkemistä. Sehän on ihan vain dataa (PWM:ää) lähettävä signaali, ei vastaanota mitään.

Modernimmat laturit missä tuo on korvattu laturin ohjauksella, toimivat myös yleisesti ilman ohjausjohtoa vakiojännite laturina (normaalina laturina). Uudemmissa autoissahan ECM ohjaa myös laturin latausjännitettä päästöjen pienentämiseksi tietyissä tilanteissa.

jukki60
-
Viestit: 160
Liittynyt: 25.7.2009 12:17

Re: Kolmejohtoinen laturi kaksijohtoisen tilalle

ViestiKirjoittaja jukki60 » 17.9.2017 14:06

Kiitos vastauksista. Kokeillaan. Vanha laturin johto poikki ja kutistesukan sisään liitos uuteen ovaaliliittimeen. Toinen pikkujohto saa siis jäädä kutistesukan sisään kylmäksi.

H. Jormalainen
-
Viestit: 16030
Liittynyt: 23.7.2003 9:30
Viesti:

Re: Kolmejohtoinen laturi kaksijohtoisen tilalle

ViestiKirjoittaja H. Jormalainen » 17.9.2017 14:53

Tuskimpa se huomattavaa vastusta tuo moottorille kun ei sitä kuormita sen enempää.

jukki60
-
Viestit: 160
Liittynyt: 25.7.2009 12:17

Re: Kolmejohtoinen laturi kaksijohtoisen tilalle

ViestiKirjoittaja jukki60 » 9.10.2017 9:41

Uusi kolmejohtoinen laturi tuntuu toimivan ihan OK kaksijohtoisena. Latausjännite nousi voltilla ja on nyt jotain 13,5V. Kiinnityshaarukka oli millin leveämpi kuin vanha, joten se taipui vähän kiristettäessä. Mitään murtumia ei näkynyt, joten eiköhän tuo kestä, vaikka valumetallia onkin.


Palaa sivulle “Tekniikka - Yleinen”

Paikallaolijat

Käyttäjiä lukemassa tätä aluetta: Ei rekisteröityneitä käyttäjiä ja 28 vierailijaa