Kakkiksen taka-akseliin levyt

Kori, alusta, renkaat, autosähkö yms. bensa- ja dieselmalleille yhteinen keskustelu

Valvoja: ffp jäsenet

USAgti
-
Viestit: 81
Liittynyt: 13.11.2016 20:56

Kakkiksen taka-akseliin levyt

ViestiKirjoittaja USAgti » 22.6.2017 11:38

Saako -91 vuosimallin gti kakkiksen taka-akseliin jossa on rumpujarrut, vaihdettua levyt ilman koko akselin vaihtamista?

Kartaani
-
Viestit: 73
Liittynyt: 27.2.2016 8:12

Re: Kakkiksen taka-akseliin levyt

ViestiKirjoittaja Kartaani » 22.6.2017 13:32

Kyllä saa. Laitan tähän copy-pastella jutun minkä kirjoitin juuri toiseen keskusteluun:

Noin kuukausi sitten laitoin omaan kakkosmuruun levyjarrut taakse, ja parin päivän päästä laitoin myös isomman pääsylinterin koska poljin meni lähes lattiaan muuten (ilmaa ei ollut liike vain jää pienellä pääsylkällä pitkäksi).

Halusin kaikki uutta, niinpä hommasin:
-mk4 alusatulat 120€ ebay
-mk2/3 satulan pidikkeet/kannakkeet (carriers) 90€ ebay
-mk2/3 levyt 45€ ebay
-Passat vm.2000 takajarruletkut 30€ ebay
-mk2-3 akselitapit laakereineen 75€ ebay
-mk2 levyllisen käsijarruvaijerit 25€ motonet
-mk3 takapalat 25€ ebay
-pääsylkky 50€ motonet (muistaakseni hinta oli toi)
-jarrukilvet muokkasin muistaakseni mk4 versiosta ?€
-satulan kannakkeen ruuvit ?€
-banjopultit letkujen kiinnitykseen ?€
Ebay hinnoissa rahti mukana.
Varmaan saa halvemmallakin jostain mutta näin minä tein niin sain kaikki uutta.
Takaa piti paineensäädintä vähän säätää kun muuten meni 80km/h jarruttaessa ensin takapää lukkoon.

USAgti
-
Viestit: 81
Liittynyt: 13.11.2016 20:56

Re: Kakkiksen taka-akseliin levyt

ViestiKirjoittaja USAgti » 22.6.2017 16:31

Pystyykö nuo mk4 jarrusatulat korvaamaan kakkiksen omilla, mutta kaikki muu tulisi samoilla kuin mainitsit, kiitti vastauksesta.

Kartaani
-
Viestit: 73
Liittynyt: 27.2.2016 8:12

Re: Kakkiksen taka-akseliin levyt

ViestiKirjoittaja Kartaani » 22.6.2017 16:47

Pystyy, hommasin mk4 satulat kun ne on alumiiniset. Molemmissa käsijarrumekanismi taitaa olla yhtä jumittumisherkkä.

H. Jormalainen
-
Viestit: 15792
Liittynyt: 23.7.2003 9:30
Auto: Golf GTI 16v -90, A3 1,8 -98
Viesti:

Re: Kakkiksen taka-akseliin levyt

ViestiKirjoittaja H. Jormalainen » 22.6.2017 17:02

Uudemmat on ainakin helpompi huoltaa.

Miten käsijarruvaijeri ja jarruletkun liitännät käy yksiin?

jaketech
-
Viestit: 284
Liittynyt: 17.4.2013 23:03

Re: Kakkiksen taka-akseliin levyt

ViestiKirjoittaja jaketech » 22.6.2017 18:07

Kartaani kirjoitti:Kyllä saa. Laitan tähän copy-pastella jutun minkä kirjoitin juuri toiseen keskusteluun:

Noin kuukausi sitten laitoin omaan kakkosmuruun levyjarrut taakse, ja parin päivän päästä laitoin myös isomman pääsylinterin koska poljin meni lähes lattiaan muuten (ilmaa ei ollut liike vain jää pienellä pääsylkällä pitkäksi).

Halusin kaikki uutta, niinpä hommasin:
-mk4 alusatulat 120€ ebay
-mk2/3 satulan pidikkeet/kannakkeet (carriers) 90€ ebay
-mk2/3 levyt 45€ ebay
-Passat vm.2000 takajarruletkut 30€ ebay
-mk2-3 akselitapit laakereineen 75€ ebay
-mk2 levyllisen käsijarruvaijerit 25€ motonet
-mk3 takapalat 25€ ebay
-pääsylkky 50€ motonet (muistaakseni hinta oli toi)
-jarrukilvet muokkasin muistaakseni mk4 versiosta ?€
-satulan kannakkeen ruuvit ?€
-banjopultit letkujen kiinnitykseen ?€
Ebay hinnoissa rahti mukana.
Varmaan saa halvemmallakin jostain mutta näin minä tein niin sain kaikki uutta.
Takaa piti paineensäädintä vähän säätää kun muuten meni 80km/h jarruttaessa ensin takapää lukkoon.


minkäkokonen pääsylinteri on kakkosessa? mk3 ei ainakaa mitää ongelmaa ollut ku vaihtoin rumpujen tilalle levyt. mutta ei mulla oo tehostinta ja paineensäädintä takaakselilla.

samza
ffp jäsen
Viestit: 1512
Liittynyt: 29.5.2004 15:40
Auto: pari golffia ja passatti
Viesti:

Re: Kakkiksen taka-akseliin levyt

ViestiKirjoittaja samza » 22.6.2017 18:39

H. Jormalainen kirjoitti:Uudemmat on ainakin helpompi huoltaa.

Miten käsijarruvaijeri ja jarruletkun liitännät käy yksiin?


Jarruletkuna joudut käyttämään tuota passatin letkua(tai vastaavaa) koska mk4 satulassa on banjotyyppinen liitos jarruletkulle.
Käsijarruvaijeri menee ihan suoraan

Kartaani
-
Viestit: 73
Liittynyt: 27.2.2016 8:12

Re: Kakkiksen taka-akseliin levyt

ViestiKirjoittaja Kartaani » 22.6.2017 19:44

Pääsylinteri oli ainakin mulla 1.8i vm.90 oli 20,64mm. En sitä mitannut mutta näin sanoo moni tietolähde ja kun vaihdoin 22,2mm niin polkimen liike lyheni mukavasti.

Takajarruletku käy kun putkea vääntää varovasti ja ruuvaa letkun siihen ja banjopää satulaan, näin ainakin mk4 satuloilla. Tein vielä kiinnikkeen ettei letku/putki pääse heilumaan tai hinkkaamaan iskariin. Mk2 ja mk3 on kai samat satulat keskenään, niihin tulevaa letkuliitäntää en tiedä.

Käkkärvaijeri menee tosiaan heittämällä.

Sebastian
-
Viestit: 8484
Liittynyt: 3.8.2003 15:43
Auto: Audi ja kakkis

Re: Kakkiksen taka-akseliin levyt

ViestiKirjoittaja Sebastian » 22.6.2017 20:35

itse laitoin nelosen satulat:
A) yli 50% halvemmat kuin kakkiksen omat
B) toimintavarmemmat.

Jos haluat huoltamalla välttämättä rakentaa kakkiksen satulat niin mä voin myydä aihiot jotka oli tossa G60 alkuperäisenä, ovat huolella jumissa. Ovat uudempaa mallia (-89->).

jaketech
-
Viestit: 284
Liittynyt: 17.4.2013 23:03

Re: Kakkiksen taka-akseliin levyt

ViestiKirjoittaja jaketech » 22.6.2017 22:21

Kartaani kirjoitti:Pääsylinteri oli ainakin mulla 1.8i vm.90 oli 20,64mm. En sitä mitannut mutta näin sanoo moni tietolähde ja kun vaihdoin 22,2mm niin polkimen liike lyheni mukavasti.


mulla mk3:ssa tais olla vakiona tuo 22mm sylinteri

jii_bee
-
Viestit: 2363
Liittynyt: 19.8.2003 21:00
Auto: Kakkosia, kolmosia, Tölkkejä ja facelift-Muumeja

Re: Kakkiksen taka-akseliin levyt

ViestiKirjoittaja jii_bee » 23.6.2017 0:31

22,2 mm sylinteri on vakiona 256 tai 280 mm etujarrujen kanssa.

Sebastian
-
Viestit: 8484
Liittynyt: 3.8.2003 15:43
Auto: Audi ja kakkis

Re: Kakkiksen taka-akseliin levyt

ViestiKirjoittaja Sebastian » 25.6.2017 19:38

Laitetaan tähänkin ketjuun tämä listaus
Spareto.JPG
Spareto.JPG (44.36 KiB) Katsottu 2831 kertaa

USAgti
-
Viestit: 81
Liittynyt: 13.11.2016 20:56

Re: Kakkiksen taka-akseliin levyt

ViestiKirjoittaja USAgti » 26.6.2017 18:30

Voisko joku linkittää nuo passatin takajarruletkut motonetin sivuilta niin tiedän hakee, tuleeko nuo nyt mistä minne konkreettisesti, kun asentelen?

Naxxu
-
Viestit: 224
Liittynyt: 28.7.2003 16:58
Auto: Passat variant TDI -94, LT-35 TDI -97

Re: Kakkiksen taka-akseliin levyt

ViestiKirjoittaja Naxxu » 26.6.2017 19:05

Taitaapi olla se akseliputkesta satulaan menevä letku, löytyy motonetistä tuotenumerolla 23-3871

Onko siihen pakko saada levyt taakse, minä laittaisin taakse Passatin 88-96 vuosimallista 1,8 bensan tai turbodieselin 230*40 rummut, varmasti saa aikalailla riittävästi niilläkin tehoa takajarruille niitä kun käytetään Passatissa jäähdyttämättömien 256mm etujarrujen parina

Sebastian
-
Viestit: 8484
Liittynyt: 3.8.2003 15:43
Auto: Audi ja kakkis

Re: Kakkiksen taka-akseliin levyt

ViestiKirjoittaja Sebastian » 26.6.2017 19:09

Mätänet Tuotenumero: 23-3871

Kannattaa katsoa sellaiset letkut missä banjopultit mukana.

Itse tilasin epähuomiossa pelkät letkut joten jouduin romikselta hakee banjot erikseen.

Letku korvaa kakkiksen viimeisen letkun takana.

Voittaahan jarrulevyt rummut 6-0 jo ihan huollettavuuden puolesta.
Ja onpahan jos haluaa lisää tehoa joskus.

USAgti
-
Viestit: 81
Liittynyt: 13.11.2016 20:56

Re: Kakkiksen taka-akseliin levyt

ViestiKirjoittaja USAgti » 26.6.2017 19:56

Oem laatuset laakerit ja navat on hommattu, mk4 jarrusatulat ja mk2 kannakkeet saapunee postissa tän viikon sisällä, eli kyllä sinne levyt ny tulee.

jaketech
-
Viestit: 284
Liittynyt: 17.4.2013 23:03

Re: Kakkiksen taka-akseliin levyt

ViestiKirjoittaja jaketech » 27.6.2017 0:35

Sebastian kirjoitti:Mätänet Tuotenumero: 23-3871

Kannattaa katsoa sellaiset letkut missä banjopultit mukana.

Itse tilasin epähuomiossa pelkät letkut joten jouduin romikselta hakee banjot erikseen.



ainakin meijän kylän tarvikeesta saa erikseen banjopulttejakin. 10mm x 1mm on pultin kierre.

H. Jormalainen
-
Viestit: 15792
Liittynyt: 23.7.2003 9:30
Auto: Golf GTI 16v -90, A3 1,8 -98
Viesti:

Re: Kakkiksen taka-akseliin levyt

ViestiKirjoittaja H. Jormalainen » 27.6.2017 0:53

Ja Ebaystä saa kaikkee.

Nimim: Tilasin sit väärillä kierteillä ja käytin vanhat. :/ Et jos joku haluaa ainaki kromatun näköiset M10 x 1 pultit, kaks kpl, ni saa kiitoksella ja kättä päälle.

Oli oikeen niin laadukkaat että ei myyjä pystyny määrittelemään maksimi kiristysmomenttia. :D

Naxxu
-
Viestit: 224
Liittynyt: 28.7.2003 16:58
Auto: Passat variant TDI -94, LT-35 TDI -97

Re: Kakkiksen taka-akseliin levyt

ViestiKirjoittaja Naxxu » 27.6.2017 8:19

Sebastian kirjoitti:Voittaahan jarrulevyt rummut 6-0 jo ihan huollettavuuden puolesta.
Ja onpahan jos haluaa lisää tehoa joskus.


Niin jos niitä tykkää rassata joka vuosi niin sitte kyllä voittaa, ainakin jos talvella meinaa ajaa niin ainakin käsijarruvaijerit joutuu vaihtaa joka syksy kun sen vaijerin päässä oleva haitarikumi rispaantuu ja vaijeria pitkin valuu vesi kuoren sisälle ja jäätyy.

Rumpuihin kun laittaa kerralla kaikki uutta niin jokapäiväisessä käyttiksessä ne menee huoltamatta ainakin 5 vuotta eikä minusta mitenkään kalliit huollettavat.

motonetin hinnoilla:

Sylinterit yht 25,80
Kenkäsarja 23,90
Kenkien as sarja 9,90
Rummut yht 87,80
Käppäri vaijerit yht 21,80
Laakerit yht 29,80

nämä kaikki yht 199€ jos jos vähän etsii niin todennäköisesti saa osat vielä aika paljon halvemmalla, ei minusta paha hinta vuotta päälle ja seuraavalla huoltokerralla yleensä jo riittää pelkät kengät jos ne jollain ilveellä se kulutetuksi loppuun.

En minä ainakaan tällä konkemuksella näe mitenkään päin noita levyjä mitenkään huoltoystävällisempänä rumpuihin verrattuna

Sebastian
-
Viestit: 8484
Liittynyt: 3.8.2003 15:43
Auto: Audi ja kakkis

Re: Kakkiksen taka-akseliin levyt

ViestiKirjoittaja Sebastian » 27.6.2017 8:28

Hassua kun omien kokemusten mukaan kerran vaihtaa satulat(tai huoltaa jos joku sellaista vielä kehtaa tehdä) niin seuraavan kerran niihin tarvii koskea kun vaihtaa palat/levyt.

Ja muistaa käyttää käsijarrua. Hyvinhän tuo toimii vielä yli 20 vuotta vanhoilla vaijereilla,talvellakin.
Viimeksi muokannut Sebastian 27.6.2017 8:31, yhteensä muokattu 1 kertaa.

Sebastian
-
Viestit: 8484
Liittynyt: 3.8.2003 15:43
Auto: Audi ja kakkis

Re: Kakkiksen taka-akseliin levyt

ViestiKirjoittaja Sebastian » 27.6.2017 8:30

jaketech kirjoitti:
ainakin meijän kylän tarvikeesta saa erikseen banjopulttejakin. 10mm x 1mm on pultin kierre.


Täällä oli kaikki liian pitkiä mitkä löysin uusina. Edes marmori ei osannut tarjota oikeaa pulttia.

USAgti
-
Viestit: 81
Liittynyt: 13.11.2016 20:56

Re: Kakkiksen taka-akseliin levyt

ViestiKirjoittaja USAgti » 27.6.2017 9:23

Minkäslaiset levyt ja palat tämmöseen komboon laitetaan?
Viimeksi muokannut USAgti 27.6.2017 9:37, yhteensä muokattu 1 kertaa.

Sebastian
-
Viestit: 8484
Liittynyt: 3.8.2003 15:43
Auto: Audi ja kakkis

Re: Kakkiksen taka-akseliin levyt

ViestiKirjoittaja Sebastian » 27.6.2017 9:26

Kakkiksen levyt ja palat.

Kartaani
-
Viestit: 73
Liittynyt: 27.2.2016 8:12

Re: Kakkiksen taka-akseliin levyt

ViestiKirjoittaja Kartaani » 27.6.2017 10:02

Muistaakseni mk4 Golfin palat käy myös. Laitoin kuitenkin mk2/mk3 palat kun ne ei jumita niin helposti satulan kannakkeeseen.

Uusiin käsijarruvaijereihin kannattaa aina laittaa molemmista päistä öljyä vaijerin ja kuoren väliin niin ei jäädy ekalla pakkasella.

USAgti
-
Viestit: 81
Liittynyt: 13.11.2016 20:56

Re: Kakkiksen taka-akseliin levyt

ViestiKirjoittaja USAgti » 27.6.2017 10:48

Asia kunnossa

jaketech
-
Viestit: 284
Liittynyt: 17.4.2013 23:03

Re: Kakkiksen taka-akseliin levyt

ViestiKirjoittaja jaketech » 27.6.2017 12:04

Naxxu kirjoitti:
Niin jos niitä tykkää rassata joka vuosi niin sitte kyllä voittaa, ainakin jos talvella meinaa ajaa niin ainakin käsijarruvaijerit joutuu vaihtaa joka syksy kun sen vaijerin päässä oleva haitarikumi rispaantuu ja vaijeria pitkin valuu vesi kuoren sisälle ja jäätyy.



on se ihme juttu ku meidän borassa ja caravellessä ei oo tarvinnut vaihella mitää vaijereita/satuloita ja jokapäiväsessä ajossa talvet ja kesät, aina katastuksesta läpi ilman jarruremontia.
kilpaautoonki jätin vaijerit paikalleen vaikka onki hydraulikäsijarru.

Naxxu
-
Viestit: 224
Liittynyt: 28.7.2003 16:58
Auto: Passat variant TDI -94, LT-35 TDI -97

Re: Kakkiksen taka-akseliin levyt

ViestiKirjoittaja Naxxu » 27.6.2017 12:59

Minulla ainaki facelift muumipassatti tdi koneella, kun laitoin talvella uudet käppärivaijerit toimi sen talven ihan moitteettomasti, mutta seuraavana syksynä kun tuli ekat pakkaset niin sitte oliki jo vaijerit jäässä. Ja käsijarrua käytettiin jatkuvasti sinä talvana kun vaijerit laitoin ja seuraavana kesänä eli ei ollut kyllä käyttämättömyydestä kiinni, ja kaverini jolla on ykköskoppainen octavia sanoi ihan samaa ja hän on koittanut myös alkuperäisiä vaijereita ja kuulemma ihan sama homma niilläkin.

Näissähän käppärin vaijerin loppupää siinä juuri ennen satulaa nousee ylöspäin ja kun se haitarikumi siinä kuoren päässä hiukankin rispaantuu, niin vesi valuu sitä vaijeria pitkin sinne kuoren sisälle, ja tuohon vaivaan ei kyllä auta mikään öjyäminen kun se vesi valuu kuoren sisään ja jäätyy

Ainut levyjarrullinen mikä minulla on ollut jossa käsijarru toimi myös talvella oli T4 portteri

H. Jormalainen
-
Viestit: 15792
Liittynyt: 23.7.2003 9:30
Auto: Golf GTI 16v -90, A3 1,8 -98
Viesti:

Re: Kakkiksen taka-akseliin levyt

ViestiKirjoittaja H. Jormalainen » 27.6.2017 17:23

Mitäs laitatte huonolaatuisia vaijereita. Alkuperäiset kestää sen 15 vuotta, mikä ei mun mielestä ole kovinkaan huono.

Naxxu
-
Viestit: 224
Liittynyt: 28.7.2003 16:58
Auto: Passat variant TDI -94, LT-35 TDI -97

Re: Kakkiksen taka-akseliin levyt

ViestiKirjoittaja Naxxu » 27.6.2017 17:26

Lueppas tuo minun kirjoitus ihan kunnolla minusta siinä lukee että kaveri koitti ocuun orkkis varppeja ja niillä ihan sama homma

pete73
-
Viestit: 1862
Liittynyt: 11.2.2011 17:45
Auto: Leon ASZ, Cordoba AGR, Polo ATD, Renault 19 16v

Re: Kakkiksen taka-akseliin levyt

ViestiKirjoittaja pete73 » 27.6.2017 17:44

Ei oo ollu yksienkään tarvikevaijerien kanssa vielä ongelmia KUN olen ne AINA ennen asennusta voidellut kunnolla. Yleensä käyttänyt silikonia tai teflonia öljyn lisänä...
Tän hetken kulkineeseen vaihdoin vaijerit -09 vuonna, sen jälkeen ajettu reippaasti yli 200000km ja edelleen toimii moitteetta, motonetin vaijerit kyseessä (Alkuperäiset vaijerit oli jumissa vajaan 9 vuoden iässä).Rummut vaihdettu kerran ja kengät pariin kertaan, että ei nuo rumpujarrut nyt mitenkään huonot ole huollon kannalta.

Oma mielipide on ettei normaalissa liikennekäytössä ole mitää merkitystä onko takana rummut vai levyt.. radalla varmaan levy kestää vähän paremmin lämpökuormia. Taitaa vaan kaikki vakiojarrut jäädä siellä radalla alimitoitetuiksi juuri lämmön takia.

Naxxu
-
Viestit: 224
Liittynyt: 28.7.2003 16:58
Auto: Passat variant TDI -94, LT-35 TDI -97

Re: Kakkiksen taka-akseliin levyt

ViestiKirjoittaja Naxxu » 27.6.2017 19:14

Rummuissa ei ole minullakaan ollut ikänä mitään ongelmia vaijereiden kanssa niin kauan kun kuori on ehjä, siinä kun se vaijeri ei tee mitään typerää koukkausta ylöspäin sielä jarrun päässä mistä vesi pääsis valumaan suoraan sinne kuoren sisään

USAgti
-
Viestit: 81
Liittynyt: 13.11.2016 20:56

Re: Kakkiksen taka-akseliin levyt

ViestiKirjoittaja USAgti » 22.7.2018 22:40

Nostetaanpas tätä hiukan. Eli kakkiksen levyjarrujen vaijerit ostin aikoinaan, homman nimi on kuitenkin se, että tuntuvat jäävän kovin pitkiksi, missähän vika?


Paluu

Paikallaolijat

Käyttäjiä lukemassa tätä aluetta: Ei rekisteröityneitä käyttäjiä ja 13 vierailijaa

© since 2000 - ffp