Moottoriöljynvaihtaminen helpoksi

Kori, alusta, renkaat, autosähkö yms. bensa- ja dieselmalleille yhteinen keskustelu

Valvoja: ffp jäsenet

Peltilehmä
-
Viestit: 51
Liittynyt: 7.9.2011 14:18

Moottoriöljynvaihtaminen helpoksi

ViestiKirjoittaja Peltilehmä » 26.2.2016 11:55

Itse vaihdan melkein aina öljyt Skoda Octavia 2.0 tdi 2007 ja aina harmittaa availla niitä pohjalevyn peltiruuveja ja siinä takana palkissa ne 3 erilaisella (torx) kannalla olevaa ruuvia eli onko nyt sitten 9-10 ruuvia.
Paineilmakäyttöinen kulmakone kylläkin käytössä, mutta silti.
JOTEN
Olen ajatellut, että laittaisi siihen öljypropun tilalle banjoliitimellä varustetun hydrauliletkun ja siihen letkun toiseen päähän normi tulppa. sopiva reikä siihen pohjalevýyn ja öljyä vaihdettaessa voisi vetää sen letkunpään esille reiästä ja avata pelkästään se tulppa...helpottaisi aika lailla?
Letkuja ja liittimiä saa helposti ja monesta paikasta.

En pidä ajatuksesta, että öljy vaihdetaan mittatikun reiästä, likaa jää liiaksi koneeseen.

Onko kenelläkään käytössä moinen?

Sami-
-
Viestit: 2025
Liittynyt: 8.7.2004 15:12

ViestiKirjoittaja Sami- » 26.2.2016 12:59

Imuvaihtajalla saa vanhat öljyt kyllä tarpeeksi hyvin pois. Hieman kun ronkkii imuletkua ja saa sen oikeaan nurkkaan, poistuu vanhat öljyt desin tarkkuudella. Imuvaihtajalla saat imaistua myös vanhat öljyt pois mahdollisesta suodatinpatruunan pesästä.

persetinpersetti
-
Viestit: 101
Liittynyt: 31.3.2008 9:32

ViestiKirjoittaja persetinpersetti » 26.2.2016 13:31

Ihan hyvä suunnitelma. Potentiaaliset vuotokohdat tosin lisääntyy, mutta huolella tehtynä toimii toki. Mulla on noita skodia ollut muutama, yhdessä oli pohjapanssariin tehty aukko sopivalle kohtaa. Nykyisestä jätin panssarin kokonaan pois, kaikki toimii. Tehokkaalla imuvaihtajalla öljyt saa jopa tarkemmin pois kuin propusta laskien.

harald
-
Viestit: 241
Liittynyt: 26.3.2005 22:59

ViestiKirjoittaja harald » 26.2.2016 13:36

Minulla on myös tuollainen alipainevaihtaja, mutta vaimolle hankittiin 6N Polo ja itse vaihdoin A4 AVF:ästä A4 BRD-ehen ja molemmissa on tuo perkeleen tikun putki liian kaponen että imuputken saisi ujutettua kampikammioon.

Hanalla varustettu proppu olisi poikaa, jos se olisi tiivis aina.

Jonde
-
Viestit: 2085
Liittynyt: 23.7.2003 12:23

ViestiKirjoittaja Jonde » 26.2.2016 16:27

Fumoto oil drain valve tai Ez oil drain valve, toimivia vermeitä eikä hirveen kalliita.

harald
-
Viestit: 241
Liittynyt: 26.3.2005 22:59

ViestiKirjoittaja harald » 26.2.2016 20:24

Loistavia ideoita, kiitos. Onko kellään näitä? Omassa on 2.0 TDI BRD, ja ainakin 2.0 L turbon kohdalla tuo Fumoto sanoo "We cannot recommend a Fumoto Valve for this model as the recession of the oil pan around the drain port is too deep.".

Axi
-
Viestit: 1318
Liittynyt: 21.5.2006 10:51

ViestiKirjoittaja Axi » 27.2.2016 7:14

Kuinka pirun monta kertaa vuodessa vaihdatte öljyjä?

Huoltoa tehdessä pitää joka tapauksessa ottaa pohjasuoja pois, vai endoskoopillako meinaatte esimerkiksi vetarin suojakumit tarkastaa?

Pikku akkukoneella (10.8V) vääntäessä pohjasuojan irrotus ja kiinnitys on pari minuuttia per suunta, töikseen huoltoja tekevät kaverit irrottavat ja kiinnittävät noita 5-10 kpl per päivä.

persetinpersetti
-
Viestit: 101
Liittynyt: 31.3.2008 9:32

ViestiKirjoittaja persetinpersetti » 27.2.2016 8:44

On se vähän tympeä irroitella, vaikkei siinä kauan kestä. Näkyy kai ne suojakumit pyöränkotelosta, onko rasva lentänyt. Harvoin sisemmät vetonivelenkumit miksikään menee. Hammastangonkumit tutkii katsuri, kai nekin jostain välistä näkyy. Kyllä minä olen sitä mieltä, että hyvä sitä on rassata jos helpotusta tai muuta hyötyä asennuksista on saatavissa. Se kai näiden foorumeiden henkikin vähän niinkuin on.

Imuvaihtajan hankinta on ollut kalliin hintansa vuoksi ollut pitkään holdissa. Kyllä noiden suodatinpatruunoiden pesistä olisi hyvä saada imaistua liemet pois. Yhdestä löytyi muovinpaloja öljynsuodatinkotelosta ja toisessa oli niin sameat dieselit dieselsuodatinkotelossa, että on hyvä pystyä tyhjentämään myös ne.
Taidan ensiviikolla marssia ostamaan kunnon imuvaihtajan, tuolla halvalla ruutalla imeminen kun jättää niitä epäpuhtauksia sinne koteloon jopa enemmän kun mitä siellä oli.

Jonde
-
Viestit: 2085
Liittynyt: 23.7.2003 12:23

ViestiKirjoittaja Jonde » 27.2.2016 11:48

Mulla on noita Fumoton hanoja ollut. Yhteen piti vain asentaa 1cm lisäpalikka väliin kun öljypohja ei ollut suora siitä kohtaa, mutta hyvin on toiminut vuosia.

Jabe
-
Viestit: 268
Liittynyt: 23.12.2005 14:23

ViestiKirjoittaja Jabe » 27.2.2016 15:18

Voihan ne peltiruuvit muuttaa pikaruuveiksi, jotka avataan talttapäällä tai ihan sormin 1/4 kierros.
Audissa ainakin on tuollaiset pikaruuvit pohjamuovissa vakiona.
Jos sen pohjamuovin pitää paikoillaan, niin jää näkemättä paljon tarpeellista, mahdolliset vuodot koneessa, hihnat yms.

-Duracell-
-
Viestit: 207
Liittynyt: 10.4.2006 22:13

Re: Moottoriöljynvaihtaminen helpoksi

ViestiKirjoittaja -Duracell- » 4.3.2016 22:47

Itekin tuota Fumotoa ja Eziä tässä vertailen.. Ez vaikuttaa edullisemmalta ja kuitenkin ihan samanlaiselta toiminnaltaan.

Houkuttelee kyllä tuo letkun liitäntämahdollisuus, jonka ansiosta öljy menee suoraan vaikka tyhjään öljypurkkiin, sen valtoimenaan valumisen sijaan.

Mitä huonoja puolia näissä on? Tuleeko kaikki möhnä pihalle?

Saako kenties Suomesta ostettua jo?


Palaa sivulle “Tekniikka - Yleinen”

Paikallaolijat

Käyttäjiä lukemassa tätä aluetta: Ei rekisteröityneitä käyttäjiä ja 31 vierailijaa