Säädettävän viiverelen kytkentä?

Kori, alusta, renkaat, autosähkö yms. bensa- ja dieselmalleille yhteinen keskustelu

Valvoja: ffp jäsenet

Luotijuna
-
Viestit: 1262
Liittynyt: 18.3.2004 11:33

Säädettävän viiverelen kytkentä?

ViestiKirjoittaja Luotijuna » 17.2.2016 19:12

Eli pitäs saada semmonen toiminta et kun virrat laittaa päälle, niin releeltä lähtee käsky ja sammuu tietyn ajan kuluttua.

Releestä löytyy nastat

30 kytketään maa ta+, kumpaa haluu ohjata
87releeltä lähtevä
87a releeltä lähtevä kun ei ole ohjausta
85 plussa
86 maa
c1 ohjaus plussa
c2 ohjaus maa.

Rele toimii nyt sillain et kun laittaa virrat päälle, niin 87 tulee koko ajan signaali. Jos ohjauksen käyttää hetkelisesti c1 tai c2 niin rele menee päälle ja veto loppuu säädetyn ajan kuluttua(eli toimii oikein). Miten tuon saisi kytkettyä, autosta ei oikeen löydy mitään plussa tai maa signaalia joka tulisi vaan hetkelisesti kun kääntää virrat päälle.?

H. Jormalainen
-
Viestit: 16030
Liittynyt: 23.7.2003 9:30
Viesti:

ViestiKirjoittaja H. Jormalainen » 17.2.2016 19:23

Aika vaikea ilman releen tietoja sanoa mitään. Sen spekseistähän toiminta selviää.

Luotijuna
-
Viestit: 1262
Liittynyt: 18.3.2004 11:33

ViestiKirjoittaja Luotijuna » 17.2.2016 19:37

voitko antaa vaikka sähköpostis, ni lähetän sinne ton ohje tiedoston?
Viimeksi muokannut Luotijuna, 17.2.2016 20:46. Yhteensä muokattu 2 kertaa.

Jabe
-
Viestit: 268
Liittynyt: 23.12.2005 14:23

ViestiKirjoittaja Jabe » 17.2.2016 20:33

Laita spekst tähän, valmistaja ja malli.
Ne aikareleet mitä olen pidellyt käsissä, niin niissä on aina ollut siinä kyljessä taulukko mihin asentoon toimintonuppi käännetään että tulee tietty toiminto.

pete73
-
Viestit: 2108
Liittynyt: 11.2.2011 17:45

ViestiKirjoittaja pete73 » 17.2.2016 20:40

Saako tuon releen vetohidastetuksi?
Jo saa, niin ohjaus sekä 30 napa virtalukolta ja 87a eteenpäin, jolloin katkeaa kun rele vetää.

Ellei saa vetohidastetuksi niin avautuvalla apureleellä voisi onnistua. Eli virtalukolta apureleen Kelalle ja kärjelle sähkö, kärjen toiselta puolen sitten aikareleen ohjausnapaan.
Tällöin ohjaus katoaa heti kun apurele vetää jolloin aikarele saa vain hyvin lyhyen pulssin.

Luotijuna
-
Viestit: 1262
Liittynyt: 18.3.2004 11:33

ViestiKirjoittaja Luotijuna » 17.2.2016 21:36

Rele on päästöhidastettu sääettävä. mul pdf tiedostona noi kaikki releen speksit. saako sitä mitenkään tänne linkitettyy? Speksit löytyy myös kahan autoluettelo sivuilta mut sinne tarvii tunnukset.
Viimeksi muokannut Luotijuna, 18.2.2016 20:06. Yhteensä muokattu 4 kertaa.

Jabe
-
Viestit: 268
Liittynyt: 23.12.2005 14:23

ViestiKirjoittaja Jabe » 18.2.2016 17:38

Jos nyt kirjoitat merkin ja mallin tähän, jos vaikka google auttaa.
Aina voi vetää old schoolina print screen ja paintilla kuvatiedostoksi.
Niin ja pdf:n voit heittää vaikka Megaan, onhan noita tiedostonjako sivustoja.

Luotijuna
-
Viestit: 1262
Liittynyt: 18.3.2004 11:33

ViestiKirjoittaja Luotijuna » 18.2.2016 20:06


H. Jormalainen
-
Viestit: 16030
Liittynyt: 23.7.2003 9:30
Viesti:

ViestiKirjoittaja H. Jormalainen » 18.2.2016 20:15

Ei tolla releellä suoraan tommosta toimintaa saakaan aikaan.

Luotijuna
-
Viestit: 1262
Liittynyt: 18.3.2004 11:33

ViestiKirjoittaja Luotijuna » 18.2.2016 20:19

Minkäslainen rele pitäs hommata? Vetoviiväastetty? Ostin nimen perusteella joka logisesti ajatelen ois toiminu:) Päästöhiastettu., mites jos ohjaus tulis impulssireleeltä?

pete73
-
Viestit: 2108
Liittynyt: 11.2.2011 17:45

ViestiKirjoittaja pete73 » 18.2.2016 21:07

Tuossa aiemmin yritin selittää kuinka saat tuotettua impulssin tuolle aikareleelle avautuvalla- tai vaihtoreleellä. Ainut "epävarmuus" siinä on, että onko impulssi riittävän pitkä mutta sehän selviää kokeilemalla...

Olisi helpompi piirtää miten sen tarkoitin mutta omat it-taidot ei oikeen riitä siihen :/

Mika R.
-
Viestit: 14
Liittynyt: 16.8.2011 21:48

ViestiKirjoittaja Mika R. » 19.2.2016 5:22

Muutenhan tuo rele vaikuttaisi toimivalta mutta tuo liipaisu on tosiaan hölmön mallinen, eli ei riitä että kytkisi 85:n rinnalle ku pitää vielä irrottaakki että laskenta alkaa... Ratkaisu voisi olla esim. Hagerin EZ 002(päästö hidastettu) tai sit löyty tommonen vähän halvempi Crouzet Emer8 (säädettävä monitoimirele).
Kärkien virrankesto kannattaa huomioida...

Luotijuna
-
Viestit: 1262
Liittynyt: 18.3.2004 11:33

ViestiKirjoittaja Luotijuna » 19.2.2016 9:44

Eli pete selitäs vaikka mihin napoihin mitäkin tulee? Vaihtoreleessä on navat

30
85
86
87
87A

30 ja 87a on yhteys kun releelle ei tule ohjausta, kun ohjaus tulee niin yhtey muuttuu 30 ja 87

H. Jormalainen
-
Viestit: 16030
Liittynyt: 23.7.2003 9:30
Viesti:

ViestiKirjoittaja H. Jormalainen » 19.2.2016 13:55

Ethän sä tarvi kun normaalin relee ja sen ohjaukseen jonkun RC-viivepiirin?

Mitä ton tarkalleen pitäisi toteuttaa?

Luotijuna
-
Viestit: 1262
Liittynyt: 18.3.2004 11:33

ViestiKirjoittaja Luotijuna » 19.2.2016 14:07

No en nyt viitti sanoo mut kaikki varmaa tietää mitä noilla viivereillä on korjattu:)

Sebastian
-
Viestit: 8651
Liittynyt: 3.8.2003 15:43

ViestiKirjoittaja Sebastian » 19.2.2016 14:11

No miksei sitä vikaa voi korjata?

Luotijuna
-
Viestit: 1262
Liittynyt: 18.3.2004 11:33

ViestiKirjoittaja Luotijuna » 19.2.2016 14:30

Ei järkeä rahallisesti, autona ei ole VAG peli vaan mersu.

pete73
-
Viestit: 2108
Liittynyt: 11.2.2011 17:45

ViestiKirjoittaja pete73 » 19.2.2016 14:55

Virtalukolta 30 ja 85
Aikareleelle ohjaus 87a
Maa 86

Jolloin heti kun kääntää virrat päälle sähkö menee aikareleelle mutta samalla tuo vaihtorele vetää ja katkaisee yhteyden.

H. Jormalainen
-
Viestit: 16030
Liittynyt: 23.7.2003 9:30
Viesti:

ViestiKirjoittaja H. Jormalainen » 19.2.2016 15:08

Mahtaako toimia noin nopeasti? Jos mä olisin rele, niin en toimisi. :)

pete73
-
Viestit: 2108
Liittynyt: 11.2.2011 17:45

ViestiKirjoittaja pete73 » 19.2.2016 17:15

Se selvinnee kokeilemalla. Tuo sähkö kun on aika vikkeläliikkeistä...

H. Jormalainen
-
Viestit: 16030
Liittynyt: 23.7.2003 9:30
Viesti:

ViestiKirjoittaja H. Jormalainen » 19.2.2016 17:22

Juu, mutta kondensaattorit on hitaampia.

Luotijuna
-
Viestit: 1262
Liittynyt: 18.3.2004 11:33

ViestiKirjoittaja Luotijuna » 19.2.2016 18:48

Kokeilen tuota ilmottelen mitä kävi.

Luotijuna
-
Viestit: 1262
Liittynyt: 18.3.2004 11:33

ViestiKirjoittaja Luotijuna » 20.2.2016 12:15

Ei toimi, tolleen. Eipä ehdi sähkö mukaan:)

Jabe
-
Viestit: 268
Liittynyt: 23.12.2005 14:23

ViestiKirjoittaja Jabe » 20.2.2016 18:53

Miksei ota viereisestä lampusta ohjausta?
Tuo yllä oleva kytkentä voisi toimia jos laitat siihen kondensaatorin lisäksi.

Luotijuna
-
Viestit: 1262
Liittynyt: 18.3.2004 11:33

ViestiKirjoittaja Luotijuna » 20.2.2016 19:17

Ei oo lamppuja semmosii mist vois ottaa, kaikki ledejä.. Mittaristosta jos kolvaa ni tarvii kunnon vehkeet ja kolvaajaa, on sen verran pientä. Kaikki on katottu sähkökaavioista et ei voi ottaa mittariston piuhoista ku kaikki tulee CAN väylää. Ja siis maadoitus ojauksen vaatii lamppu mut se ei oo ongelma ku releelä saa kaikki hoiderttuu.

Luotijuna
-
Viestit: 1262
Liittynyt: 18.3.2004 11:33

ViestiKirjoittaja Luotijuna » 23.2.2016 19:23

Tomosella releellä pitäs varmaa saaa toimimaan?

http://www.wehrle-electronics.com/en/tr ... spx?LNG=en

Jabe
-
Viestit: 268
Liittynyt: 23.12.2005 14:23

ViestiKirjoittaja Jabe » 23.2.2016 19:48

Onnistuu, kun säädät sen vetohidastukselle (on-delay) ja käytät 87a nastan valolle.

Smuhh
-
Viestit: 86
Liittynyt: 10.9.2015 13:31

ViestiKirjoittaja Smuhh » 24.2.2016 12:42

Pitäsköhän tää vika nyt kuitenkin korjata.. Nämä ranetukset kun yleensä tuppaa viemään enempi aikaa, vaivaa ja rahaa kuin vian korjaaminen, ainakin jos nyt "korjauksen" jälkeen sattuu vaikka niin, että joku tuleekin keulaa kohti...

Luotijuna
-
Viestit: 1262
Liittynyt: 18.3.2004 11:33

ViestiKirjoittaja Luotijuna » 24.2.2016 14:31

Pysytyään aiheessa.Ja nyt toimii.


Palaa sivulle “Tekniikka - Yleinen”

Paikallaolijat

Käyttäjiä lukemassa tätä aluetta: Bing [Bot] ja 27 vierailijaa