Rekisterikilven valot
Valvoja: ffp jäsenet
Rekisterikilven valot
Toimiiko muilla noi rekisterikilven valot vuodesta toiseen huoletta vai pitääkö sitä poltinta vaihtaa molemmin puolin vuosittain ennen katsastusta? Tuossa Octaviassa on aika ärsyttävyyden rajoille mennyt tuo rassailu.
Historiaa omasta:
-joka vuosi on polttimet olleet palaneet --> huomautus katsastuksessa --> polttimien vaihto
-alkuperäiset poltin kannat olivat antaneet periksi loppujen lopuksi, tilalle tuli kumiset poltinkannat siinä toiveissa etteivät hapertuisi niin helposti
-kokeiltu ledejä siinä välissä, kuolivat väristä päätellen kuumuuteen (huom! ledit, eikä kovin tehokkaat!)
-viimeisin oli, että 5W hehkupolttimot oli sulattaneet viimeisetkin rippeet siitä rungosta, jossa nuo lampunkannat ovat, kumiset lampunkannat ovat jo kovettuneet --> jotain uutta pitäisi kehitellä lampun kannan pidikkeeksi
Ilmanvaihtoreikä näkyisi olevan, muttei taida vaikuttaa p*skaakaan kesähelteillä, jolloin nuo varmaan menee rikki. Jotain ehdotuksia? Ihan mitä vaan, kunhan kilpi pysyy valaistuna edes pari vuotta kerrallaan...
Historiaa omasta:
-joka vuosi on polttimet olleet palaneet --> huomautus katsastuksessa --> polttimien vaihto
-alkuperäiset poltin kannat olivat antaneet periksi loppujen lopuksi, tilalle tuli kumiset poltinkannat siinä toiveissa etteivät hapertuisi niin helposti
-kokeiltu ledejä siinä välissä, kuolivat väristä päätellen kuumuuteen (huom! ledit, eikä kovin tehokkaat!)
-viimeisin oli, että 5W hehkupolttimot oli sulattaneet viimeisetkin rippeet siitä rungosta, jossa nuo lampunkannat ovat, kumiset lampunkannat ovat jo kovettuneet --> jotain uutta pitäisi kehitellä lampun kannan pidikkeeksi
Ilmanvaihtoreikä näkyisi olevan, muttei taida vaikuttaa p*skaakaan kesähelteillä, jolloin nuo varmaan menee rikki. Jotain ehdotuksia? Ihan mitä vaan, kunhan kilpi pysyy valaistuna edes pari vuotta kerrallaan...
-
- -
- Viestit: 16030
- Liittynyt: 23.7.2003 9:30
- Viesti:
-
- -
- Viestit: 16030
- Liittynyt: 23.7.2003 9:30
- Viesti:
Suomalaisesta verkkokaupasta ostin kyseiset ledit siihen, niin oletin olevan jokseenkin toimivia. Kun eka poltin paloi, lahjoitin työkaverille Avensikseen testiin pari niitä samoja ledejä, lopputulos ihan sama. Olettaisin kuitenkin, että niissä on sisäänrakennettu esivastus, jos niitä myydään 12V ledeinä. Eikä ne kerralla poksahtaneet, vaan varmaan joitain viikkoja/kuukausia kestivät.
Jos jotain vinkkiä antaa, mistä tilata laadukkaita ledejä niin pitänee kokeilla niitä seuraavaksi.
Kesällähän tuossa on huonot lähtökohdat minkään polttimon kestää. Helteellä takakontissa on jo enemmän kuin riittävästi lämpöä. Poltin tuottaa lisää lämpöä siihen tilavuudeltaan lähes olemattomaan tilaan missä se on ja se hengitysreikä ei nähtävästi ole lähellekään riittävä.
No nyt on siis jokatapauksessa se muovinen palikka sulanut molemmin puolin, joka pitää paikoillaan sitä polttimon kantaa, johon taasen itse polttimo asennetaan. Jäljellä on siis semmoinen reiluhkon kokoinen reikä. Sen verran on nyt ajatusta tullut, että jos siihen jotain rakentaa, niin parempi tehdä metallista. Kestää lämpöä ja johtaakin sitä paremmin pois. Alunperin lämpö johtui pois reittiä : poltin --> polttimon kanta (muovia/kumia) --> polttimon kannan pidike (muovia). Mutta millä kiinnitys, jos sopivat palikat löytyy? Jotain liimamassaa kaiketi paras käyttää?
Jos jotain vinkkiä antaa, mistä tilata laadukkaita ledejä niin pitänee kokeilla niitä seuraavaksi.
Kesällähän tuossa on huonot lähtökohdat minkään polttimon kestää. Helteellä takakontissa on jo enemmän kuin riittävästi lämpöä. Poltin tuottaa lisää lämpöä siihen tilavuudeltaan lähes olemattomaan tilaan missä se on ja se hengitysreikä ei nähtävästi ole lähellekään riittävä.
No nyt on siis jokatapauksessa se muovinen palikka sulanut molemmin puolin, joka pitää paikoillaan sitä polttimon kantaa, johon taasen itse polttimo asennetaan. Jäljellä on siis semmoinen reiluhkon kokoinen reikä. Sen verran on nyt ajatusta tullut, että jos siihen jotain rakentaa, niin parempi tehdä metallista. Kestää lämpöä ja johtaakin sitä paremmin pois. Alunperin lämpö johtui pois reittiä : poltin --> polttimon kanta (muovia/kumia) --> polttimon kannan pidike (muovia). Mutta millä kiinnitys, jos sopivat palikat löytyy? Jotain liimamassaa kaiketi paras käyttää?
Jos ei muu auta niin laita tuollaiset missä on siinä ruuvissa se valo.
http://www.1tail.com/OFD_Racing/License_Plate_Lighting/Universal_OFD_Speed_Tactics_License_Plate_Bolt_Lights_-_78-9000/731975
noita löytyy halvemmallakin mutta siis esimerkkinä.
http://www.1tail.com/OFD_Racing/License_Plate_Lighting/Universal_OFD_Speed_Tactics_License_Plate_Bolt_Lights_-_78-9000/731975
noita löytyy halvemmallakin mutta siis esimerkkinä.
Tilasin tuossa jo kokeeksi Valostoresta Oulusta T10 W5W ledit valkoisena, joilla on tehonkulutus 2,88W. Vastaavuus on 5W hehkupolttimona. Yleensä ottaen aika laatukamaa tulee tuosta firmasta ja jos ei toimikaan niin aika hienosti toimii hyvitykset. Tuo miko j:n linkkaama tuote olisi sikäli aika pätevä, että saa tuota syvyyttä säädettyä ja näkyy ebaystä löytyvän vastaavia halvemmallakin.
Ei taida noin vanhaan enää löytyä noita. Tuli sitten mieleen, että jospa askartelisi vaikka tuosta uudempaan sopivasta tuon ledmoduulin irti ja askartelisi sen takaisin tuohon vanhan ocun suojalasiin kiinni. Tuossa näkyy olevan ledejä 18kpl mallia 3528smd, joista tulee 18x0,06W=1,08W tehontarpeeksi...esivastus on oman käsityksen mukaan tuossa johdossa erillään vieläpä. Eli aika paljon lisäisi toivoa tuon paketin kestämiseen kuumuuden osalta. Menikö jotain vikaan päättelyssä? :)
http://www.ebay.com/itm/LED-License-Pla ... SwNSxVIsuE
http://www.ebay.com/itm/LED-License-Pla ... SwNSxVIsuE
Tuommoiseen patenttiin päädyin sitten lopulta. Eli M16 mutteri kiinnitettynä sopivaan aluslevyyn Cascon lämpöä kestävällä pikaliimalla. Aluslevy peräkonttiin kiinni erittäin pitäväksi todetulla kaksipuoliteipillä. Polttimon kannan stoppari o-renkaalla ja mutterin sisään liimattu pienempi o-rengas pitää polttimon kannan paikallaan. Valoa tarjoilee ne Valostoresta tilatut (toivottavasti kestävät) 2,88W tehoa tarvitsevat ledit. Oli aika passeli, ei liian kirkas eikä liian himmeä.
Alkuperäisvaraosina korjaten tuo ois maksanut: valopaneeli 81€, valopaneelin maalaus korin väriin xx€. Nuo maksoi kaikkineen alle 20€.
Tuossa linkki kuvaan.
http://imgur.com/mTNABu5
Alkuperäisvaraosina korjaten tuo ois maksanut: valopaneeli 81€, valopaneelin maalaus korin väriin xx€. Nuo maksoi kaikkineen alle 20€.
Tuossa linkki kuvaan.
http://imgur.com/mTNABu5
Mulla tulee käytyä valostoressa 3 kertaa 1.vuoden takuuaikana vaihtamassa rekkarinvaloina olevat ledit uusiin, nyt mennään kolmatta vuotta ja edelleen n.4 kuukauden välein rupeavat välkkymään/pimenevät...
Onneksi on työpaikka vieressä, mutta ärsyttäähän noita koko ajan olla ruuvaamassa, ei ole ihan täyttä laatutavaraa...
Onneksi on työpaikka vieressä, mutta ärsyttäähän noita koko ajan olla ruuvaamassa, ei ole ihan täyttä laatutavaraa...
Tuosta polttimon kuumenemisesta, kannan sulaminen johtuu huonosta kontaktista, ei ledistä. Hapettuneet ja vääntyneet kannat kannattaa korjata. Törkyisestä pätkivästä 12V kylmästä liitoksesta tulee kansan kielellä lämpövastus. Kun kontakti on huono -> ylimenovastus on iso -> osa sähköstä muuttuu lämmöksi -> muovi sulaa. Erittäin tuttu ilmiö esimerkiksi ranskalaisten autojen pilipalisähköistä.
Tuosta polttimon kuumenemisesta, kannan sulaminen johtuu huonosta kontaktista, ei ledistä. Hapettuneet ja vääntyneet kannat kannattaa korjata. Törkyisestä pätkivästä 12V kylmästä liitoksesta tulee kansan kielellä lämpövastus. Kun kontakti on huono -> ylimenovastus on iso -> osa sähköstä muuttuu lämmöksi -> muovi sulaa. Erittäin tuttu ilmiö esimerkiksi ranskalaisten autojen pilipalisähköistä.
Polttimon kannat ja kiinnikkeet saivat viimeisen niittinsä hehkupolttimoiden paikalla ollessaan. Kun vaihdoin ne hehkupolttimot edellisten rikkoutuneiden ledien tilalle, kannat olivat liittimineen kunnossa. Silloin vain itse ledit olivat väristä päätelleen kärsineet kuumuudesta. Nyt on taas uudet polttimon kannat paikoillaan näiden nykyisten ledien kanssa. Katsotaan miten kestää.
Viimeksi muokannut MJ, 18.2.2016 9:23. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
Mulla tulee käytyä valostoressa 3 kertaa 1.vuoden takuuaikana vaihtamassa rekkarinvaloina olevat ledit uusiin, nyt mennään kolmatta vuotta ja edelleen n.4 kuukauden välein rupeavat välkkymään/pimenevät...
Onneksi on työpaikka vieressä, mutta ärsyttäähän noita koko ajan olla ruuvaamassa, ei ole ihan täyttä laatutavaraa...
Aikaisemmin valitin hiljaa itsekseni ( ja ehkä tänne foorumillekin) pelkästä polttimon vaihdosta. Nyt jos pääsis pelkästään sillä, niin hyvä :)
Jos nuo paikallaan olevat ledit nyt kestäisi lämpöä kesän helteillä, niin ne ei ainakaan ole niin herkkiä tuon hatchbackin takaluukun sulkemiselle. Se tulee aika pitkällä liikkeellä ja tärähdys hehkupolttimon langalle on taattu joka kerta. Takaluukun pumput on vaihdettu 2-3 vuotta sitten, mutta silti se vaan varomattomasti kiinni laitettaessa menee aika vauhdilla. Ja jos minä laitankin sen varovasti, niin aina se joku muu läiskäyttää sen kiinni kuin Ladan oven.
Ensimmäinen tavoite saavutettu. Eli toimivat katsastuksessa. Ei sanonut katsurikaan mitään, vaikka varmaan näki ledien olevan paikallaan. Pimeällä näkee hyvin kilven, päivänvalolla pitää kurkata vähän tarkemmin, että näkee valojen olevan toiminnassa. Ei siis mitenkään ylikirkas missään tapauksessa. Päivitellään tilannetta lisää vuoden päästä, jos tarvis...toivottavasti ei tarvitse.
Tuossa vielä uudelleen tuo linkki tuohon kuvaan patentista. Ketjulla katsojia vaikka kuinka paljon, kuvaa katsottu "vain" 80 kertaa. Toivottavasti on hyötyä niille, jotka ei halua maksaa vanhaan autoon alkuperäisosien hintoja tuon korjaamiseksi. Tuo o-rengassarja löytyy maxista/tokmannilta. Ostin sen joskus, koska arvelin vaan ehkä tarvitsevani sitä joskus...
Kuva:
http://imgur.com/mTNABu5
Eli M16 mutteri kiinnitettynä sopivaan aluslevyyn Cascon lämpöä kestävällä pikaliimalla. Aluslevy peräkonttiin kiinni erittäin pitäväksi todetulla kaksipuoliteipillä. Polttimon kannan stoppari o-renkaalla ja mutterin sisään liimattu pienempi o-rengas pitää polttimon kannan paikallaan. Valoa tarjoilee ne Valostoresta tilatut (toivottavasti kestävät) 2,88W tehoa tarvitsevat ledit.
Kuva:
http://imgur.com/mTNABu5
Palaa sivulle “Tekniikka - Yleinen”
Paikallaolijat
Käyttäjiä lukemassa tätä aluetta: Ei rekisteröityneitä käyttäjiä ja 22 vierailijaa