Ladaan asennettu VW1.6TD lämpöongelma.
Valvoja: ffp jäsenet
Ladaan asennettu VW1.6TD lämpöongelma.
Mulla on nyt takavetoladassa alunperin T3 kone. Mitä oon nyt käytelly konetta niin tarvikelämpömittari (jonka anturi on ylävesiletkun lähdössä) näyttää kone kuumana reilua 100-astetta kaikki letkut pitäisi olla oikein. Kannen takapäästä menee letku lämmityslaitteen kennolle, kennolta öljynlauhduttajalle ja lauhduttajalta vesipumpun alempaan letkulähtöön. Ylävesiletkunlähdöstä alaspäin lähtevä letku menee vesipumpun ylempään letkunlähtöön. Muut onkin itsestään selviä. Epäilykset on tälläisiä:
-Onko vesipumppu jotenkin tehoton?
-Onko termostaatti huonosti aukeava?
-Onko kone liian pystyssä asennossa?
-Näyttääkö lämpömittari liikaa?
-Onko joku letku sittenkin väärin vai puuttuuko joku tykkänään?
Ylävesiletkukin siis kuumenee niin ettei kädellä pysty pitämään kiinni. Oon kyllä kokeillu ajaa sen auton moneen eri asentoon kaltevalle paikalle, mutta ei muutosta havaittavissa. Lämpömittarihan saattaisi näyttää vähemmän jos sen anturi olisi asennettu sovittimella ylävesiletkuun. Syyläri ja paisuntasäiliö on volvosta, eli samat systeemit on ku D24-koneella olevassa volvossa.
-Onko vesipumppu jotenkin tehoton?
-Onko termostaatti huonosti aukeava?
-Onko kone liian pystyssä asennossa?
-Näyttääkö lämpömittari liikaa?
-Onko joku letku sittenkin väärin vai puuttuuko joku tykkänään?
Ylävesiletkukin siis kuumenee niin ettei kädellä pysty pitämään kiinni. Oon kyllä kokeillu ajaa sen auton moneen eri asentoon kaltevalle paikalle, mutta ei muutosta havaittavissa. Lämpömittarihan saattaisi näyttää vähemmän jos sen anturi olisi asennettu sovittimella ylävesiletkuun. Syyläri ja paisuntasäiliö on volvosta, eli samat systeemit on ku D24-koneella olevassa volvossa.
1.Alavesiletku kuumenee ja siinä oleva 95-asteinen tuulettimen termostaatti menee päälle ennenkö mittari näyttää 110, tuuletin pyörii.
2.Termostaatti on oikea-asteinen ja VAG-logolla varustettu, mutta ollut kylläkin ties kuinka kauan käyttämättömänä.
3.Ehjä on vesipumpun siipi.
Öljypohja on Audi 80/Passat mallinen ja öljypumpun imuputki T4 1.9TDI koneesta, hyvin sopivat yhteen.
Nyt justiin huomasin että oon ostanu erehdyksissäni Biltemasta sen kuumemman termostaattikytkimen ku oli tarkoitus ostaa se kylmempi. Eli nyt on 95-asteinen ja kylmempi olis 92-asteinen varmasti vähä apua olis ku hommais kylmemmän.
2.Termostaatti on oikea-asteinen ja VAG-logolla varustettu, mutta ollut kylläkin ties kuinka kauan käyttämättömänä.
3.Ehjä on vesipumpun siipi.
Öljypohja on Audi 80/Passat mallinen ja öljypumpun imuputki T4 1.9TDI koneesta, hyvin sopivat yhteen.
Nyt justiin huomasin että oon ostanu erehdyksissäni Biltemasta sen kuumemman termostaattikytkimen ku oli tarkoitus ostaa se kylmempi. Eli nyt on 95-asteinen ja kylmempi olis 92-asteinen varmasti vähä apua olis ku hommais kylmemmän.
Nyt epäilykset liikaa näyttävästä lämpömittarista on vähentyneet kun nyt ajattelee että, alavesiletkun ollessa 95-asteinen, lähtee tuuletin pyörimään, niin kyllähän ylävesiletkussa silloin voi helposti 10-astetta kuumempi olla.
Ilman muuta mittailisin lämpötiloja jos olis infrapunamittari, muttei oo.
Jotain hämärää kuitenkin on. Kuitenki n.7 litraa on nestetilavuus, vertauksena 1.9 TDI on 6.litraa.
Siinä ku ilmaa päästin lämmityslaitteelta tulevasta letkusta, niin huomasin että neste pyrki öljynlauhduttajalta ylöspäin vaikka alaspäinhän sen pitäis mennä.
Ilman muuta mittailisin lämpötiloja jos olis infrapunamittari, muttei oo.
Jotain hämärää kuitenkin on. Kuitenki n.7 litraa on nestetilavuus, vertauksena 1.9 TDI on 6.litraa.
Siinä ku ilmaa päästin lämmityslaitteelta tulevasta letkusta, niin huomasin että neste pyrki öljynlauhduttajalta ylöspäin vaikka alaspäinhän sen pitäis mennä.
Ei sieltä varmaan löydykkään Ladan jäähdytysjärjestelmää, mutta kyllä itse ainakin olen kaiken tiedon löytänyt VAG autohin.
Tossa linkki partsbasen sivuille mihin ei tarvita rekisteröitymistä, mutta ihan sama tuolta edellisestä löytyy:
http://www.partsbase.org/vw/golf-go-eu-1988-19-coolant-hoses-coolant-pipe-reservoir/
Tossa linkki partsbasen sivuille mihin ei tarvita rekisteröitymistä, mutta ihan sama tuolta edellisestä löytyy:
http://www.partsbase.org/vw/golf-go-eu-1988-19-coolant-hoses-coolant-pipe-reservoir/
Eihän ladassa vaan ole lämppärin säätö hanalla? Tuo lämppärinkierto pitää olla aina auki vw koneissa, niissä lämppärin säätö ilmanohjauksella.
Ja sinne paisarin pohjaan se letku niin kuin kirjoititkin, lisäksi vw paisarin yläosaan tulee letku ylävesiletkulähdöstä, josta pn myös pieni virtaus kokoajan.
Ja sinne paisarin pohjaan se letku niin kuin kirjoititkin, lisäksi vw paisarin yläosaan tulee letku ylävesiletkulähdöstä, josta pn myös pieni virtaus kokoajan.
Nyt on termostaatti uus ja tuulettimen termostaattianturi 88/79-asteinen.
Nyt lämmöt nousi hitaammin, mutta aikani käytettyä alkoi ylävesiletkussa neste olemaan 100-asteista, silti paisuntasäiliössä on kylmää nestettä, eikä syylärin yläkumasta tuleva letku ole myöskään lämmin. Joku on edelleen pielessä.
Mihinkä räjäytyskuvassa olevan letkun (numero 13) alimmainen haara menee?
Tuo on kumma kun kattoo Audi 80 letkukuvaa ja siinähän on sama moottori, mutta pitkippäin ja letkut on mulla nyt periaatteessa aivan samalla lailla. Mutta siinä on joku lisä vesipumppu. Tietääkö joku siitä jotain? Taitaa vaan kierrättää vesijäähdytetyllä turbolla nestettä?
Ja näköjään 86-mallises joku ollu tuplajäähdyttäjällä.
Auttaiskohan jos laittaisin T-haaran tuohon paisuntasäiliö>syyläri letkuun ja kääntäisin tuon moottorin yli menevän letkun siihen T-haaraan kiinni?
[url][URL=http://s1283.photobucket.com/user/jamo211/media/20151027_160645%20500x375_zpsgq99djof.jpg.html][/url][/url]
Nyt lämmöt nousi hitaammin, mutta aikani käytettyä alkoi ylävesiletkussa neste olemaan 100-asteista, silti paisuntasäiliössä on kylmää nestettä, eikä syylärin yläkumasta tuleva letku ole myöskään lämmin. Joku on edelleen pielessä.
Mihinkä räjäytyskuvassa olevan letkun (numero 13) alimmainen haara menee?
Tuo on kumma kun kattoo Audi 80 letkukuvaa ja siinähän on sama moottori, mutta pitkippäin ja letkut on mulla nyt periaatteessa aivan samalla lailla. Mutta siinä on joku lisä vesipumppu. Tietääkö joku siitä jotain? Taitaa vaan kierrättää vesijäähdytetyllä turbolla nestettä?
Ja näköjään 86-mallises joku ollu tuplajäähdyttäjällä.
Auttaiskohan jos laittaisin T-haaran tuohon paisuntasäiliö>syyläri letkuun ja kääntäisin tuon moottorin yli menevän letkun siihen T-haaraan kiinni?
[url][URL=http://s1283.photobucket.com/user/jamo211/media/20151027_160645%20500x375_zpsgq99djof.jpg.html][/url][/url]
Kiertääkö paisuntasäiliössä neste, kuten tapsa mainitsi?
Golf2:ssa ei mene moottorin yli yhtään letkua. Lämppärin kennon ylälähtö on paisaria lukuun ottamatta järjestelmän korkein kohta, joten järjestelmä ilmautuu erittäin helposti. Voisiko tuo yli menevä letku nyt sitten aiheuttaa jonkun ilmalukon?
Ja kiertääkö siellä lämppärillä neste kun hana on auki?
Ehkä kokeilisin myös käyttää ilman termaria. Silloin saisi suljettua pois mahdolliset termariongelmat. Jos silloinkaan syylärissä ei kierrä neste, niin sitten vian voisi kuvitella olevan vesipumpussa.
Golf2:ssa ei mene moottorin yli yhtään letkua. Lämppärin kennon ylälähtö on paisaria lukuun ottamatta järjestelmän korkein kohta, joten järjestelmä ilmautuu erittäin helposti. Voisiko tuo yli menevä letku nyt sitten aiheuttaa jonkun ilmalukon?
Ja kiertääkö siellä lämppärillä neste kun hana on auki?
Ehkä kokeilisin myös käyttää ilman termaria. Silloin saisi suljettua pois mahdolliset termariongelmat. Jos silloinkaan syylärissä ei kierrä neste, niin sitten vian voisi kuvitella olevan vesipumpussa.
Mietin itse samaa kuin Slantsix, mutta hyvä olisi saada varmuus siihen, että termostaatti aukeaa oikeasti eli alavesiletkukin rupeaa lämpenemään.
Mittarista piti vielä sanoa, että joskus tarvikelämpömittari näytteli vähän yläkanttiin, kun moottorin ja rungon välinen maadotus oli heikohko. Tää olisi helppo tarkistaa yleismittarilla.
Mittarista piti vielä sanoa, että joskus tarvikelämpömittari näytteli vähän yläkanttiin, kun moottorin ja rungon välinen maadotus oli heikohko. Tää olisi helppo tarkistaa yleismittarilla.
Ei kierrä paisuntasäiliössä neste, koska se on kylmää kaikkien muiden paikkojen ollessa kuuma.
Tässä mööbelissä nyt on vähä pakko laittaa letku koneen yli ku ei koneen takapään taa mahtuisi.
Lämmityslaitteella kiertää neste, koska tuulilasille tulee niin kuumaa ilmaa että sormi palaa jos tarpeeksi kauan pitää.
En uskalla kokeilla että saako koneen niin kuumaksi että kiehuu, voi kannentiiviste mennä ja kansikin.
Alavesiletku lämpenee edelleen.
Mittari näyttää oikein. Infrapunamittari on lainassa ja siitä päätellen oikein näyttää.
Tässä mööbelissä nyt on vähä pakko laittaa letku koneen yli ku ei koneen takapään taa mahtuisi.
Lämmityslaitteella kiertää neste, koska tuulilasille tulee niin kuumaa ilmaa että sormi palaa jos tarpeeksi kauan pitää.
En uskalla kokeilla että saako koneen niin kuumaksi että kiehuu, voi kannentiiviste mennä ja kansikin.
Alavesiletku lämpenee edelleen.
Mittari näyttää oikein. Infrapunamittari on lainassa ja siitä päätellen oikein näyttää.
Joo o kyllä kaikki oikein on kaiken järjen mukaan, ja hihnankin vielä kiristin.
Käännin tuon edellä epäilemäni 16mm letkun siihen paisuntasäiliö-syyläri väliin, ja taas nesteet sisään ja koeajoa.
Tulos, edelleen sama ongelma. LUOVUTAN en ymmärrä enää yhtään enempää konsteja, ainut mikä tulee mieleen olis sähköllä toimiva vesipumppu, niitä ei vaan taida olla 32mm letkuun.
Käännin tuon edellä epäilemäni 16mm letkun siihen paisuntasäiliö-syyläri väliin, ja taas nesteet sisään ja koeajoa.
Tulos, edelleen sama ongelma. LUOVUTAN en ymmärrä enää yhtään enempää konsteja, ainut mikä tulee mieleen olis sähköllä toimiva vesipumppu, niitä ei vaan taida olla 32mm letkuun.
on niitä. kato tuolta.
http://www.race.fi/fi/product/45246a/da ... waterpumps
jos halvalla haluaa ni kattele miten jokkismiehet on tehneet, siellä on astianpesukoneen pumpusta lähtien käytössä.
http://www.race.fi/fi/product/45246a/da ... waterpumps
jos halvalla haluaa ni kattele miten jokkismiehet on tehneet, siellä on astianpesukoneen pumpusta lähtien käytössä.
Minäkin olen kuullut, että jossain vagissa saa vesipumpun pyörimään väärin. Liekö dieseleissä eroja kuten bensoissa. Mikä-vetää-ketä -hihnajärjestelyt poikkeavat hieman konevariantin mukaan ja/tai onko ilmastointia moniurahnan varrella sun muuta. Saatko ohitettua vesipumpun vaikka tilapäisesti jollain ulkoisella pumputtimella? Saisit suljettua sen varmuudella pois listalta. Niin ja vaikka pyörisi oikeinpäin, ovathan letkut oikeassa järjestyksessä...
No missäs sen flekti-anturin sitten pitäisi olla? Ja mikä sen tehtävä on...
Yleensähän se on syylärin alaosassa muttei se kovin suurta eroa tee vaikka olisikin alaletkussa. Tarkoituksenahan on käynnistää flekti jos neste ei jäähdy tarpeeksi syylärissä.
Onko tässä nyt lämpöongelmia vain parkissa vai onko tilanne sama myös ajettaessa, jolloin flektiä ei tarvita mihinkään kun ajoviima jäähdyttää nesteen?
edit...
missäs muuten näiden koneiden termostaatti sijaitsee? Ylä- vai alavesiletkun liitoksessa?
Esim. Tuossa omassa tdi:ssä on alaletkussa. Mutta jos on ylhäällä niin ei taida syntyä kiertoa paisariin kun termari estää sen.
Niin ja minne menee paisariin pohjasta lähtevä letku? Vesipumpun imupuolelle?
Yleensähän se on syylärin alaosassa muttei se kovin suurta eroa tee vaikka olisikin alaletkussa. Tarkoituksenahan on käynnistää flekti jos neste ei jäähdy tarpeeksi syylärissä.
Onko tässä nyt lämpöongelmia vain parkissa vai onko tilanne sama myös ajettaessa, jolloin flektiä ei tarvita mihinkään kun ajoviima jäähdyttää nesteen?
edit...
missäs muuten näiden koneiden termostaatti sijaitsee? Ylä- vai alavesiletkun liitoksessa?
Esim. Tuossa omassa tdi:ssä on alaletkussa. Mutta jos on ylhäällä niin ei taida syntyä kiertoa paisariin kun termari estää sen.
Niin ja minne menee paisariin pohjasta lähtevä letku? Vesipumpun imupuolelle?
Flektin anturi on mk2-pohjaisissa syylärin vasemmassa alakulmassa. Termari on alavesiletkun päässä.
Itse olen huomannut, että ihan alkuperäisillä systeemeillä mk2:ssa paikallaan käyttäessä (esim. 20 min forte-käsittelyä vähän tyhjäkäyntiä korkeammalla kierrosluvulla) lämmöt nousevat yli normaalin ajolämmön auton oman lämpömittarin mukaan. Ehkä siis tässä voisi käydä ajamassa ja katsoa mitä tapahtuu. Jos ajossakin karkailee, niin sitten miettii asiaa uudestaan.
Itse olen huomannut, että ihan alkuperäisillä systeemeillä mk2:ssa paikallaan käyttäessä (esim. 20 min forte-käsittelyä vähän tyhjäkäyntiä korkeammalla kierrosluvulla) lämmöt nousevat yli normaalin ajolämmön auton oman lämpömittarin mukaan. Ehkä siis tässä voisi käydä ajamassa ja katsoa mitä tapahtuu. Jos ajossakin karkailee, niin sitten miettii asiaa uudestaan.
Kyllä tölkissä kiertää vesi sen 10m matkan ihan sillä omalla mekaanisella pumpulla, vettä on n.18ltr. Tölkissä on siinä öljyjäähdyttimen kierrossa sähköinen pumppu, joka 99% tapauksissa on jumissa koska sitä ohjataan taas turbonjäähdytys puhaltimen kanssa samalta lämpöanturilta joka myös harvoin toimii :D Termarin ja syylärin välissä pitää olla flektin ohjaus. Tölkissä se on syylärissä. Mitä nyt lueskelin niin kaiken järjen mukaan sulla on kyllä letkut ihan oikein. Mikä paisari sulla on käytössä?
Niin juu myös tölkissä on lämppärilla hana kuten ladassa. =)
Termareita saa myös 87 asteisia. Infrapunalämpömittari maksaa 29,90€ honkkarissa joten sellainen on hyvä investointi =)
Niin juu myös tölkissä on lämppärilla hana kuten ladassa. =)
Termareita saa myös 87 asteisia. Infrapunalämpömittari maksaa 29,90€ honkkarissa joten sellainen on hyvä investointi =)
-
- -
- Viestit: 16030
- Liittynyt: 23.7.2003 9:30
- Viesti:
Tuosta vähän halvemmalla. Itellä tuollainen, mutta käytän sitä lähinnä keittiössä.Infrapunalämpömittari maksaa 29,90€ honkkarissa joten sellainen on hyvä investointi =)
Laitoin letkut takaisin sillä lailla ku ne aluksikin oli ja taas koekäyttelyä.
Käyttelin konetta niin kauan että ylävesiletkun lähtö oli 107-asteinen ja yhtäkuumaa mittasin kuumimmasta kohdasta tulevan Ladan tuulilasin suulakkeista.
Tässä vaiheessakaan ei tuuletin vielä pyörinyt, sitten kytkin sen päälle manuaalisesti. Kauan se sai pyöriä ennenkö kone alkoi jäähtymään. Aika kauan ajeltuani ylävesiletkun lähtö oli 80-90-asteinen ja alavesiltku tällöin alle 30-asteinen. Auton lämpömittari näytti kuitenkin vielä lähemmäs sataa.
ONKO JOLLAIN KOKEMUSTA ONKO VESILETKUN SISÄLLÄ NESTE YHTÄ KUUMAA MITÄ LETKUN PÄÄLTÄ MITATTUNA VAI ONKO ULKOA MITATTUNA TULOS KYLMEMPI?
MONTAKOHAN ASTETTA AUTON MITTARIN NÄYTTÄMÄ PIENENEE JOS ANTURIN LAITTAA LETKUUN AUNTURIN SOVITTIMELLA? (kun se nyt on kannessa kiinni olevassa alumiinisessä letkunlähdössä)
ONKO VESIPUMPPUJA OLEMASSA ERILAISILLA SIIPIMALLILLA?
ONKO AUTONMITTARIN NÄYTTÄMÄÄN VAIKUTUSTA SEN MAADOITUSJOHDON SIJOITUKSELLA?
Lämmöt nousi nopeasti (antaessa virtaa toiseen autoon paikallaan tyhjäkäynnillä ja käynnistin kylmänä) ylävesiletkunlähtö 98-asteinen kun mittasin ja taas näytti siltä ettei neste vaan yksinkertaisesti liiku, koska tuossa tilanteessa oli ylävesiletku lähellä syyläriä ainakin 20-astetta kylmempi ku koneen päässä. Onkohan syyläri liian ylhäällä koneeseen nähden vai mikä piru siinä on?
Käyttelin konetta niin kauan että ylävesiletkun lähtö oli 107-asteinen ja yhtäkuumaa mittasin kuumimmasta kohdasta tulevan Ladan tuulilasin suulakkeista.
Tässä vaiheessakaan ei tuuletin vielä pyörinyt, sitten kytkin sen päälle manuaalisesti. Kauan se sai pyöriä ennenkö kone alkoi jäähtymään. Aika kauan ajeltuani ylävesiletkun lähtö oli 80-90-asteinen ja alavesiltku tällöin alle 30-asteinen. Auton lämpömittari näytti kuitenkin vielä lähemmäs sataa.
ONKO JOLLAIN KOKEMUSTA ONKO VESILETKUN SISÄLLÄ NESTE YHTÄ KUUMAA MITÄ LETKUN PÄÄLTÄ MITATTUNA VAI ONKO ULKOA MITATTUNA TULOS KYLMEMPI?
MONTAKOHAN ASTETTA AUTON MITTARIN NÄYTTÄMÄ PIENENEE JOS ANTURIN LAITTAA LETKUUN AUNTURIN SOVITTIMELLA? (kun se nyt on kannessa kiinni olevassa alumiinisessä letkunlähdössä)
ONKO VESIPUMPPUJA OLEMASSA ERILAISILLA SIIPIMALLILLA?
ONKO AUTONMITTARIN NÄYTTÄMÄÄN VAIKUTUSTA SEN MAADOITUSJOHDON SIJOITUKSELLA?
Lämmöt nousi nopeasti (antaessa virtaa toiseen autoon paikallaan tyhjäkäynnillä ja käynnistin kylmänä) ylävesiletkunlähtö 98-asteinen kun mittasin ja taas näytti siltä ettei neste vaan yksinkertaisesti liiku, koska tuossa tilanteessa oli ylävesiletku lähellä syyläriä ainakin 20-astetta kylmempi ku koneen päässä. Onkohan syyläri liian ylhäällä koneeseen nähden vai mikä piru siinä on?
Mulla oli kuplassa golfin kone ruiskulla kontissa, jäähdytin on keulalla. Mittailin koneen lämpöjä Fluken infrapunamittarilla mutten saanut mitään suurempaa lukemaa kuin 60 astetta. Mutta mulla menee vesiletkut auton alle niin ei niitä tullut paremmin mittailtua.
Öljyn lämmöt oli 100 astetta ihan tyhjäkäynnilläkin jota enemmänkin ihmettelin, testasin anturinkin keittämällä. Tossa on vielä erillinen öljynjäähdytin termostaatilla, siis alkuperäinen.
Oletko kokeillut ilman termaria miten se sitten lämpee? Itse porasin termariin 3mm reiän mutta tais olla ihan turhaa.
Mutta siis nesteet pysy nätisti mittareista katsomalla 85 - 90 astetta mutta öljynlämmöt oli korkealla tai siis ainakin kuvittelin että ne olis ollut lähempänä toisiaan.
Mites muuten, eikäs ransportterissa ollut joku erilainen viritys tolla vesipumpulle eli että pyöris omalla pyörällään ja remmillä? Tällä siis saatu enemmän kierroksia vesipumpulle
Öljyn lämmöt oli 100 astetta ihan tyhjäkäynnilläkin jota enemmänkin ihmettelin, testasin anturinkin keittämällä. Tossa on vielä erillinen öljynjäähdytin termostaatilla, siis alkuperäinen.
Oletko kokeillut ilman termaria miten se sitten lämpee? Itse porasin termariin 3mm reiän mutta tais olla ihan turhaa.
Mutta siis nesteet pysy nätisti mittareista katsomalla 85 - 90 astetta mutta öljynlämmöt oli korkealla tai siis ainakin kuvittelin että ne olis ollut lähempänä toisiaan.
Mites muuten, eikäs ransportterissa ollut joku erilainen viritys tolla vesipumpulle eli että pyöris omalla pyörällään ja remmillä? Tällä siis saatu enemmän kierroksia vesipumpulle
Ilman termostaattia en ole kokeillut. Mullakin on siinä 3mm reikä.
Mulla on ainakin sellainen käsitys että transporterissa on vesipumpun hihnapyörä isompi kun etumoottorisissa. Ja syy olis se että kun sitä nestettä on siinä niin paljon, niin vesipumpun täytyy pyöriä hitaammin että kone lämpenisi joskus.
En usko että syyläri on tukossa koska sillä jäähtyi VW: kutosdieselkin volvossa ihan hyvin.
Mulla on ainakin sellainen käsitys että transporterissa on vesipumpun hihnapyörä isompi kun etumoottorisissa. Ja syy olis se että kun sitä nestettä on siinä niin paljon, niin vesipumpun täytyy pyöriä hitaammin että kone lämpenisi joskus.
En usko että syyläri on tukossa koska sillä jäähtyi VW: kutosdieselkin volvossa ihan hyvin.
Jälleen tein testiajoa, jota ennen vaihdoin termostaatin 82-asteiseksi joka on traktorin käytetty termostaatti, myös tuulettimen termostaattianturin laitoin nyt ylävesiletkuun lähelle syyläriä. Termostaatti käyttäyttyy niin (kun kattilassa keittelin) että aukeaa tuossa 82-asteessa, mutta kiinni alkaa menemään vasta 70-asteessa.
Koeaikana ulkoilma noin -3 astetta. No, lämmöt nousi ja nousi ja nousi, niin kauan ajelin että kone oili yli sata asteinen ja taas totesin ettei pelaa.
Ylävesiletkunlähtö kannessa oli 105-asteinen eikä sähkötuuletin pyörinyt vieläkään vaikka teoriassa pitäisi koska termostaattikytkin on 92-asteessa kytkeytyvä. Ylävesiletkussa olevassa nesteessä täytyy siis olla yli 13-asteen lämpötilaero koneen ja syylärin välissä. Ja varmistin pari kertaa kytkemällä tuulettajan johdot yhteen, että tuuletin todella toimii.
Nyt meininkinä on ostaa sen pituinen kiilahihna, että saan vesipumpun pyörimään eri suuntaan kun nyt, jos sillä ei ole vaikutusta niin sitten kai uusin vesipumpun, ja jos ei edelleenkään pelitä, niin ei taida paljoa olla tehtävissä.
Koeaikana ulkoilma noin -3 astetta. No, lämmöt nousi ja nousi ja nousi, niin kauan ajelin että kone oili yli sata asteinen ja taas totesin ettei pelaa.
Ylävesiletkunlähtö kannessa oli 105-asteinen eikä sähkötuuletin pyörinyt vieläkään vaikka teoriassa pitäisi koska termostaattikytkin on 92-asteessa kytkeytyvä. Ylävesiletkussa olevassa nesteessä täytyy siis olla yli 13-asteen lämpötilaero koneen ja syylärin välissä. Ja varmistin pari kertaa kytkemällä tuulettajan johdot yhteen, että tuuletin todella toimii.
Nyt meininkinä on ostaa sen pituinen kiilahihna, että saan vesipumpun pyörimään eri suuntaan kun nyt, jos sillä ei ole vaikutusta niin sitten kai uusin vesipumpun, ja jos ei edelleenkään pelitä, niin ei taida paljoa olla tehtävissä.
Siis... Eikös tuohon kannattaisi vaihtaa uusi kyseiseen moottoriin tarkoitettu termostaatti sekä vesipumppu? Joskus noissa pumpuissa luistaa tuo siivikko akselillaan ja se tekee helposti samantyyppistä ongelmaa.
Eipä sillä noista letkuvedoistakaan ole selkeää kuvausta (tai kuvaa) tähän tullut, niin se hankaloittaa myös ongelman ratkaisua.
Eipä sillä noista letkuvedoistakaan ole selkeää kuvausta (tai kuvaa) tähän tullut, niin se hankaloittaa myös ongelman ratkaisua.
Traktorin termostaatissa on vaadittava läppä.
Ja uudella mallikohtaisella termostaatilla on kokeiltu ja samoin käyttäytyy.
Mistähän letkuista kuvat olisi oleellisimpia?
Lämmityslaitteen letkut ku ainakin tuntuu olevan oikein koska lämmitys toimii, myös ylävasiletku ja alavesiletku on oikein, aika nolo pitäis olla että ne laittaa väärin.
Ja loputkin letkut ovat kokolailla oikein.
Ei se kone nyt aivan suorassa ole, se on hyvin lähellä Golf/Jetta ym etuvedot kallistusta, niissähän samainen kone ei paljoakaan kallista. Syyläri on nelisylinteristen (vinokone) bensamoottorien syyläri, eli sillä jäähtyy 2.3-litran bensamoottorikin.
Mittauksia teen infrapunalämpömittarilla mikä ei valehtele ja kaikki mittaustulokset kertoo, että tarvikelämpömittari näyttää oikein. Flektin anturi on varmasti toimiva.
Ja se vielä että T3sessahan kiertää neste hyvin vaikka syyläri on kuulemma keulalla ja puolimetriä konetta ylempänä, kyllä se vesipumppu painaa niin kovaa että kyllä neste liikkuu.
Ja uudella mallikohtaisella termostaatilla on kokeiltu ja samoin käyttäytyy.
Mistähän letkuista kuvat olisi oleellisimpia?
Lämmityslaitteen letkut ku ainakin tuntuu olevan oikein koska lämmitys toimii, myös ylävasiletku ja alavesiletku on oikein, aika nolo pitäis olla että ne laittaa väärin.
Ja loputkin letkut ovat kokolailla oikein.
Ei se kone nyt aivan suorassa ole, se on hyvin lähellä Golf/Jetta ym etuvedot kallistusta, niissähän samainen kone ei paljoakaan kallista. Syyläri on nelisylinteristen (vinokone) bensamoottorien syyläri, eli sillä jäähtyy 2.3-litran bensamoottorikin.
Mittauksia teen infrapunalämpömittarilla mikä ei valehtele ja kaikki mittaustulokset kertoo, että tarvikelämpömittari näyttää oikein. Flektin anturi on varmasti toimiva.
Ja se vielä että T3sessahan kiertää neste hyvin vaikka syyläri on kuulemma keulalla ja puolimetriä konetta ylempänä, kyllä se vesipumppu painaa niin kovaa että kyllä neste liikkuu.
Noniin sain melkein oikean pituisen kiilahihnan jolla sain vesipumpun pyörimään väärin päin. Eli hihnan selkäpuoli pyörittää pumppua.
Jotenki tuntuu siltä ettei sillä ollut paljoakaan vaikutusta. -10-astetta oli silloon pakkaasta ja siihen suhteutettuna lämmöt tuntui nousevan samaan malliin, tosin käyttely jäi vähän kesken ku yksi ruiskutussuuttimien paluuletkuista repes ku oli niin perstunu ja polttoainetta alko vuotaa.
Jotenki tuntuu siltä ettei sillä ollut paljoakaan vaikutusta. -10-astetta oli silloon pakkaasta ja siihen suhteutettuna lämmöt tuntui nousevan samaan malliin, tosin käyttely jäi vähän kesken ku yksi ruiskutussuuttimien paluuletkuista repes ku oli niin perstunu ja polttoainetta alko vuotaa.
Meinasinkin ostaa täydellisen pumpun taustakoteloinnilla, mutta se ei oikein käy ku siinä oli molemmat letkunliitännät 24mm (tai jotain sinne päin) ja mulla on tuos se alimmainen 19mm letkulla.
Maanantaina tai tiistaina otan vesipumpun työn alle.
Mulla yks pumppu on irtonaisena ja siinä on kartiomainen potkuri joka on valurautaa, uudessa pumpussa siivet ovat peltiä ja se ainakin näyttää paljon tehokkaammalta kun se valurautapaska. Saa nähdä mitä mallia se koneessa kiinni oleva pumppu olikaan.
Maanantaina tai tiistaina otan vesipumpun työn alle.
Mulla yks pumppu on irtonaisena ja siinä on kartiomainen potkuri joka on valurautaa, uudessa pumpussa siivet ovat peltiä ja se ainakin näyttää paljon tehokkaammalta kun se valurautapaska. Saa nähdä mitä mallia se koneessa kiinni oleva pumppu olikaan.
Maanantaina vaihdoin vesipumpun. En nyt tiedä oliko sielä siipien välissä mainittavammin ylimääräistä välystä, jotain toista milliä ehkä. Siinä pumpun ja kotelon välissä oli sellainen 1,5mm paksu alumiininen tiiviste, kyllähän sekin vähä vaikuttaa. Uuden pumpun kanssa välys näytti kokolailla samalta.
Entisen pumpun siipipyörä oli ehjä, ei syöpynyt ja tiiviisti akselissaan kiinni (kokeilin viilapenkissä pyörittää siirtoleukapihdeillä).
Taustakotelon vesipumpun tiivistepintaahan olis voinu hioa matalemmaksi vaikka tasohiomakoneella jolloin potkurin "välyksen" olisi saanut hävitettyä mutten sellaista omista. Käsipelillä hioin vanerin päällä olevalla hiomapaperilla sen verran että tiivistepinta oikes. Sen verran hidasta oli etten viittiny sen enempää
hioa. Vesipumpun vaihdon yhteydessä laitoin sen oikean 87-asteisen termostaatin paikoilleen.
Tiistaina sitten koekäyttelin jälleen ja lämmötkin nousi jälleen tuttuun tapaan. Ylävesiletkun juuressa kuumin kohta 105-astetta ja alavesiletku 42-asteinen. Ainakin vartin annoin käydä tyhjäkäyntiä niin että tuuletin manuaalisesti kytketty pyörimään koko ajan ja lämmityslaite sammuksissa. Kun tämän jälkeen menin lämpöjä mittaamaan, tulos oli sama, ei siis muutosta ollut tapahtunu yhtään.
Noh seuraavaksi otin nesteet taas ulos (ainakin kuus kertaa sen jo teheny), termostaatti pois ja ilman termostaattia nesteet sisään ja kovaa koeajoa. Nyt lämpeäminen olikin jo maltillisempaa, kuitenkin ku tarpeeksi kauan rallittelin niin lämmöt sai reiluun 100:aan. Tämän jälkeen ku pysähdin ja annoin käydä tyhjäkäyntiä niin lämmöt laski aivan silmis, todella nopeaa ja aivan lähelle 60-astetta. Pysähdyttyäni koitin myös alavesiletkua ja tuulettajan jälkeistä aluetta syylärissä, olivat nekin kuumia.
Elikkä tässähän nyt selevis se että neste kiertää hyvin ilman termostaattia, mutta riittävän kovalla ajolla jäähdyttäjän, tuulettajan tai molempien kapasiteetti jää pieneksi. Tämän jälkeen keskiviikkona otin syylärin pois ja rupesin vertaamaan tämän Volvon syylärin tilavuutta Ladan omaan, kaatamalla mittakannusta vettä vaakatasossa letkunreiästä sisään, ja tässähän kävi ilmi että Ladan jäähdytin taitaa olla tehokkaampi, koska sinne menee kolmatta litraa vettä ja Volvon vain vajaat kaksi litraa. Ladan syyläri on muuten ulkomitoiltaan pienempi, mutta se on tuplaten paksumpi eli 4cm paksu, ja siinä on pillejä kahdessa rivissä, kun taas Volvon on vain yhdessä. Ladan syylärissä on pillejä yli 100, ja Volvon vain 37, eli sielähän neste liikkuu paljon vapaammin koska reikiä on enemmän. En tiedä onko se niin että Volvoissa jäähdytys perustuu isoon ja tehokkaaseen viskotuulettajaan, kun samaisella jäähdyttäjällä mulla se 2.4 kuutosturbodiisselikin pysyi lämmöiltään kohtuullisena.
Nyt on sitte meininkinä laittaa se Ladan jäähdytin paikalleen, mutta mulla ainoasta vapaasta jäähdyttäjästä on ylävesiletkun lähtö irronnut, no se on viety jo korjattavaksi, siinähän pitää samalla kääntää alavesiletkun lähtö viisaamaan vasemmalle, muuten menee letkun asennus vaikeaksi. Tein myös jäähdyttäjän pohjaan tulevat kiinnikkeet, koska se ei onnistu alkuperäisillä välijäähdyttäjän takia. Niin, ja nyt on sitte myös 80-asteinen termostaatti jo paikoillaan.
Entisen pumpun siipipyörä oli ehjä, ei syöpynyt ja tiiviisti akselissaan kiinni (kokeilin viilapenkissä pyörittää siirtoleukapihdeillä).
Taustakotelon vesipumpun tiivistepintaahan olis voinu hioa matalemmaksi vaikka tasohiomakoneella jolloin potkurin "välyksen" olisi saanut hävitettyä mutten sellaista omista. Käsipelillä hioin vanerin päällä olevalla hiomapaperilla sen verran että tiivistepinta oikes. Sen verran hidasta oli etten viittiny sen enempää
hioa. Vesipumpun vaihdon yhteydessä laitoin sen oikean 87-asteisen termostaatin paikoilleen.
Tiistaina sitten koekäyttelin jälleen ja lämmötkin nousi jälleen tuttuun tapaan. Ylävesiletkun juuressa kuumin kohta 105-astetta ja alavesiletku 42-asteinen. Ainakin vartin annoin käydä tyhjäkäyntiä niin että tuuletin manuaalisesti kytketty pyörimään koko ajan ja lämmityslaite sammuksissa. Kun tämän jälkeen menin lämpöjä mittaamaan, tulos oli sama, ei siis muutosta ollut tapahtunu yhtään.
Noh seuraavaksi otin nesteet taas ulos (ainakin kuus kertaa sen jo teheny), termostaatti pois ja ilman termostaattia nesteet sisään ja kovaa koeajoa. Nyt lämpeäminen olikin jo maltillisempaa, kuitenkin ku tarpeeksi kauan rallittelin niin lämmöt sai reiluun 100:aan. Tämän jälkeen ku pysähdin ja annoin käydä tyhjäkäyntiä niin lämmöt laski aivan silmis, todella nopeaa ja aivan lähelle 60-astetta. Pysähdyttyäni koitin myös alavesiletkua ja tuulettajan jälkeistä aluetta syylärissä, olivat nekin kuumia.
Elikkä tässähän nyt selevis se että neste kiertää hyvin ilman termostaattia, mutta riittävän kovalla ajolla jäähdyttäjän, tuulettajan tai molempien kapasiteetti jää pieneksi. Tämän jälkeen keskiviikkona otin syylärin pois ja rupesin vertaamaan tämän Volvon syylärin tilavuutta Ladan omaan, kaatamalla mittakannusta vettä vaakatasossa letkunreiästä sisään, ja tässähän kävi ilmi että Ladan jäähdytin taitaa olla tehokkaampi, koska sinne menee kolmatta litraa vettä ja Volvon vain vajaat kaksi litraa. Ladan syyläri on muuten ulkomitoiltaan pienempi, mutta se on tuplaten paksumpi eli 4cm paksu, ja siinä on pillejä kahdessa rivissä, kun taas Volvon on vain yhdessä. Ladan syylärissä on pillejä yli 100, ja Volvon vain 37, eli sielähän neste liikkuu paljon vapaammin koska reikiä on enemmän. En tiedä onko se niin että Volvoissa jäähdytys perustuu isoon ja tehokkaaseen viskotuulettajaan, kun samaisella jäähdyttäjällä mulla se 2.4 kuutosturbodiisselikin pysyi lämmöiltään kohtuullisena.
Nyt on sitte meininkinä laittaa se Ladan jäähdytin paikalleen, mutta mulla ainoasta vapaasta jäähdyttäjästä on ylävesiletkun lähtö irronnut, no se on viety jo korjattavaksi, siinähän pitää samalla kääntää alavesiletkun lähtö viisaamaan vasemmalle, muuten menee letkun asennus vaikeaksi. Tein myös jäähdyttäjän pohjaan tulevat kiinnikkeet, koska se ei onnistu alkuperäisillä välijäähdyttäjän takia. Niin, ja nyt on sitte myös 80-asteinen termostaatti jo paikoillaan.
No nyt pääsin testaamaan oikein kunnolla ku tein pellolle radan. Ladan syyläri paikalle sovitettuna ja 14"tuuman tuuletin sen takana. Edelleen ylikuumiaa, inframittarilla löytyy 115-asteinen kohta ylävesiletkun juuresta ja vieläkin kuumemmaksi varmaan sais jos vaan ajaa. Kierto-ongelma ei ole enää syyllinen. Lämmöt alkaa laskea heti hyvin ku pysähtyy ja antaa koneen käydä. Voiskohan tuos konees olla joku syy minkä takia se tuottais normaalia enemmän lämpöä eli turhaa kuumuutta? En tiedä kuinka kuumana voi ajaa ettei männänrenkaat kovetu.
Nyt suunnittelen tehdä niin että hommaan jostain bensa Volvon jäähdyttäjän manuaalivaihteisesta (tämä mikä mulla on, on automaatista minkä takia siinä on vähän pienempi nestetilavuus) ja siihen pitäs 16" sähkötuuletin justiin mahtua, eli peittäisi koko kennon. Jos tämäkään ei riittäisi, ehkä sen 14" tuulettajan sais laitettua jäähdyttimien etupuolelle työntämään ilmaa taappäin, kyllä sitte pitäis melekoonen puhuri käydä kun molemmat pyöris.
Nyt suunnittelen tehdä niin että hommaan jostain bensa Volvon jäähdyttäjän manuaalivaihteisesta (tämä mikä mulla on, on automaatista minkä takia siinä on vähän pienempi nestetilavuus) ja siihen pitäs 16" sähkötuuletin justiin mahtua, eli peittäisi koko kennon. Jos tämäkään ei riittäisi, ehkä sen 14" tuulettajan sais laitettua jäähdyttimien etupuolelle työntämään ilmaa taappäin, kyllä sitte pitäis melekoonen puhuri käydä kun molemmat pyöris.
-
- -
- Viestit: 51
- Liittynyt: 5.7.2010 0:30
-
- -
- Viestit: 262
- Liittynyt: 23.9.2005 8:23
Palaa sivulle “Tekniikka - Yleinen”
Paikallaolijat
Käyttäjiä lukemassa tätä aluetta: Ei rekisteröityneitä käyttäjiä ja 33 vierailijaa