Auton moottorin lämpötila jatkuvasti yli 90

Kori, alusta, renkaat, autosähkö yms. bensa- ja dieselmalleille yhteinen keskustelu

Valvoja: ffp jäsenet

hleinone
-
Viestit: 4
Liittynyt: 5.7.2012 15:54

Auton moottorin lämpötila jatkuvasti yli 90

ViestiKirjoittaja hleinone » 27.9.2015 15:13

Minulla on Audi A3 vm. 2001, 1.6 litrainen. Ongelmana on, että moottorin lämpötilamittari näyttää jatkuvasti vähän yli 90 astetta, ehkä noin 93-95, kun moottori on lämminnyt. Sitten välillä, aika harvoin, kone meinaa ylikuumentua ja mittari käy hetkellisesti jopa lähes 120 asteessa. Tällöin tuuletin käy kovaa, kun auton pysäyttää mutta moottorin antaa käydä. Tähän mennessä lämpö on aina aika pian laskenut takaisin "normaalilämpöön" noin 93 asteeseen, näiden ylikuumuuspiikkien jälkeen.

Vesipumppu on vaihdettu noin 20 000km sitten. Missähän on mahdollisesti vika? Termostaatti? Mielestäni jäähdytysnesteen määrä ei vähene, mutta laitan sen nyt vielä tarkempaan syyniin. Mistä kannattaisi ekana lähteä vikaa etsimään ehkä tee-se-itse -mielessä.

Kiitoksia etukäteen kaikesta avusta!

Jultsu
-
Viestit: 2918
Liittynyt: 29.10.2010 4:52

ViestiKirjoittaja Jultsu » 27.9.2015 17:22

Tee-se-itse mies hakeutuu VCDS-auttajan luo ja katsotte vikakoodit ja todelliset mittariston näkemät nesteen lämmöt, se lämpömittari on ohjelmoitu sojottamaan pystysuoraan kun lämmöt on jotain 70-100 asteen väliltä.

hleinone
-
Viestit: 4
Liittynyt: 5.7.2012 15:54

ViestiKirjoittaja hleinone » 29.9.2015 16:13

OBD-skanneri löytyy. Se on jo joitakin kertoja antanut koodin: P0140 (O2 sensor circuit no activity detected bank 1 sensor 2)

Nyt uutena tuli kerran koodi: p0420 (Catalyst system efficiency below threshold bank 1)

pete73
-
Viestit: 2108
Liittynyt: 11.2.2011 17:45

ViestiKirjoittaja pete73 » 29.9.2015 18:48

Mikä moottorikoodi? Eikös osassa tuon ikäisissä 1,6 litraisista ole sähköllä ohjattu termari joka ilman sähköä aukeaa vasta reippaasti yli 100 asteen lämmössä....

hleinone
-
Viestit: 4
Liittynyt: 5.7.2012 15:54

ViestiKirjoittaja hleinone » 2.10.2015 21:04

75kw AVU on moottorikoodi.

H. Jormalainen
-
Viestit: 16030
Liittynyt: 23.7.2003 9:30
Viesti:

ViestiKirjoittaja H. Jormalainen » 2.10.2015 21:21

Taitaa sulla olla velä perinteinen termari, 050 121 113 C.

Markku M.
-
Viestit: 4120
Liittynyt: 31.7.2005 21:02

ViestiKirjoittaja Markku M. » 3.10.2015 14:57

Ei moottorin kyllä pitäis päästä missään vaiheessa normaalikäytössä ylikuumenemaan.
VCDS:llä katot mitä arvoja lämpöanturi antaa. Jos arvot on siellä päin, voi vika olla myös mittaristossa. Jos anturin näyttämä arvo on VCDS:n mukaan yli 90 astetta, vika löytyy todennäköisesti anturista tai termostaatista.

Axi
-
Viestit: 1318
Liittynyt: 21.5.2006 10:51

ViestiKirjoittaja Axi » 4.10.2015 21:22

Tunnuskenttäohjattu termostaatti oli ainakin -01 octaviassa kyseisellä koneella aikanaan.
Skodalta sai pelkän termostaatin tilattua erikseen, VW:n puolelta tuli koko paketti.

Misanthor
-
Viestit: 435
Liittynyt: 6.1.2006 0:32

Re: Auton moottorin lämpötila jatkuvasti yli 90

ViestiKirjoittaja Misanthor » 2.6.2016 7:48

Taidan kysellä mieltä askarruttavaa asiaa tässä.

Moottorin lämmetessä reilummin (kaupunkiajoa helteessä), lähteekö flektit pyörimään normaalisti molemmilla nopeuksilla, vaikka neula ei nousisikaan mittaristossa yli 90 asteen? Käsittääkseni normaaleissa olosuhteissa, eli silloin kun kaikki on ok, niin mittaristo näyttää kuljettajalle lähestulkoon aina 90 lämpöastetta, vaikka todelliset lämmöt huitelevatkin yli sadassa, että flektit käynnistyisivät.

Itsellä oma auto nosti mittariston mukaan lämmöt reippaasti yli 90 kaupunkiliikenteessä, mutta en kuullut flektien heräävän tässä tilanteessa. Pokka petti mittarin kivutessa ja kytkin ilmastoinnin päälle ja tuulettimet jäähdyttivät moottorin takaisin 90 asteeseen hetkessä. Päättelinkin tästä, että oisko anturi sökönä. Uusi anturi on jo ostettu ja odottaa vaihtoa, koska mielestäni tilanne ei ole normaali. Osaako joku arvailua puoltaa tuota todellinen lämpö / mittarinäyttö pähkäilyä. Octavia on vm. 2004 ja moottorityyppi Auq. Kiitos. :-)

Jabe
-
Viestit: 268
Liittynyt: 23.12.2005 14:23

Re: Auton moottorin lämpötila jatkuvasti yli 90

ViestiKirjoittaja Jabe » 3.6.2016 9:14

Kuinka likainen itse jäähdytin on?
Irroitus ja pesu sisältä ulospäin, jos termarit, flektit, vesipumput on kunnossa.


Palaa sivulle “Tekniikka - Yleinen”

Paikallaolijat

Käyttäjiä lukemassa tätä aluetta: Ei rekisteröityneitä käyttäjiä ja 26 vierailijaa