Passat 3BG 4Motionissa sulaa takarenkaat alle

Kori, alusta, renkaat, autosähkö yms. bensa- ja dieselmalleille yhteinen keskustelu

Valvoja: ffp jäsenet

Hart
-
Viestit: 446
Liittynyt: 16.3.2011 8:57

Passat 3BG 4Motionissa sulaa takarenkaat alle

ViestiKirjoittaja Hart » 23.9.2015 11:59

Morjens,

Ongelma on seuraava. Ostin keväällä uudet Nokian zLine 225/50R17 XL renkaat. Samaan aikaan piti tehdä remontin jälkeen nelipyöräsuuntaus. Edestä saatiin auraus kohdilleen. Takana säädöt olivat jumissa (ruostuneet kiinni), joten taakse jäi +0.27 ja +0.19 aurausta eli yhteensä +0.47. Edessä ja takana camberit jäivät -1.03 - -1.36 asteen väliin.

Nyt 13 tkm myöhemmin renkaiden kunto on seuraava:
Etuset: tasaisesti kuluneet, pintaa noin 5-6 mm
Takaset: molemmissa ulkolaidoilla 2-3mm pintaa, sisälaidoilta toisesta kulutusura kokonaan jo hävinnyt ja toisessa enää alle milli jäljellä.

Ajettu paljon matka-ajoa ja loput kaupunkiajoa. Tehty rivakoita liikennevalolähtöjä välillä, mutta tehoahan tuossa ei ole kuin se 165 hv.

Kysymys: mistä johtuu? Onko:
A) renkaat sopimattomat (liian pehmeät jne.)
B) onko ajotapa ollut väärä?
C) vaikka suuntaukset ovat ”melkein ok”, niin onko nelikko niin tarkka taka-aurauksista että pitäisi saada suunnattua uudelleen tuosta nykyisestä +0.47 asteen aurauksesta ohjearvoon +0.10?
D) jotain muuta?

Eli miten etenen?
A) ostanko uudet renkaat ja tsekkaan oliko renkaista johtuva
B) ostanko uudet renkaat, uudet tukivarret ja pultit taakse, pätkästään vanhat pultit pois ja suunnataan ohjearvoihin (hinta 450 e) ja katotaan kuin käy?

-tarzi-
-
Viestit: 1963
Liittynyt: 30.10.2008 13:21

ViestiKirjoittaja -tarzi- » 23.9.2015 15:16

EI muuta kuin kulmat ensin kohdilleen niin ei syö rengasta.

Hart
-
Viestit: 446
Liittynyt: 16.3.2011 8:57

ViestiKirjoittaja Hart » 23.9.2015 17:37

Paja, missä tein nelipyöräsuuntauksen, totesivat, ettei tuo aurauksesta ole johtunut. Jos ois aurannut, niin ois syöny sisälaidasta 2cm matkalta paljon radikaalimmin. Nyt kuitenkin koko rengas syöpynyt melkein tasaisesti.

Aurausta tässä itsekin syytän, mutta samalla kiinnostaisi tietää että miten tarkka quattro on aurauksesta? Mielestäni tuo alle puoli astetta on kohtuu vähän?

Rengasliikkeessä totesivat, että nuo Nokiat sulaa kuulemma normaalisti 10 tkm jälkeen alle, taksimiehiltä kuultua. Materiaali on niin pehmeää..

Jani.K
-
Viestit: 680
Liittynyt: 26.11.2005 13:53

ViestiKirjoittaja Jani.K » 23.9.2015 18:06

Mulla on myös 4 motionissa oikea takarengas kulunut tasaisesti nopeammin kuin muut. Pyörän kulmat menee säätöihin kun uudet talvikumit tulee alle. Zline oli itellä 205/55/16 koossa octaviassa alla, kesto etu 32.5tkm. Takana olleet renkaat siirsin eteen tuon 32.5 tkm jälkeen ja posottelin vielä 11.5tkm. En tuota kokoa ainakaan haukkuisi.

jyri.h
-
Viestit: 1322
Liittynyt: 4.9.2008 15:28

ViestiKirjoittaja jyri.h » 24.9.2015 19:41

No onhan tuo päivänselvää että rengasta menee kun aurausta on kaksin-kolminkertaisesti ohjearvoon nähden.
Toisekseen liika auraus syö ulkolaitaa jos kulmat on muuten kohdallaan. Sisälaita kuluu kun haritusta tai camberia on liikaa.

kurvimies
-
Viestit: 119
Liittynyt: 27.11.2012 21:28

ViestiKirjoittaja kurvimies » 27.9.2015 17:12

Vähän offtopic, mutta nelivetotraktoreissa kuluu aina muistaakseni oikea etunen ensimmäisenä. Niillähän ajellaan yleensä takavetona, kun taas nelikkoautoilla etuvetona. Pyöräkulmatkaan eivät niissä vaikuta. Voisiko tuo oikean takasen kuluminen olla ominaisuus...

Piedro
-
Viestit: 725
Liittynyt: 4.11.2009 7:31

ViestiKirjoittaja Piedro » 27.9.2015 17:26

Torsen menee aina nelivetona :)


Palaa sivulle “Tekniikka - Yleinen”

Paikallaolijat

Käyttäjiä lukemassa tätä aluetta: Ei rekisteröityneitä käyttäjiä ja 122 vierailijaa