Takajarrulevyn vaihto Skoda Octavia 2.0 Tdi 2007

Kori, alusta, renkaat, autosähkö yms. bensa- ja dieselmalleille yhteinen keskustelu

Valvoja: ffp jäsenet

Peltilehmä
-
Viestit: 51
Liittynyt: 7.9.2011 14:18

Takajarrulevyn vaihto Skoda Octavia 2.0 Tdi 2007

ViestiKirjoittaja Peltilehmä » 21.9.2015 13:43

Minkälaisella pultilla (2kpl) on takajarrun runko kiinni siinä ripustuksessa? Onko se jokin torx vai jokin muu eksoottinen "kuusiokolo"?
Eli puhun niistä kahdesta pultista jotka ovat siellä jarrukilven takana japitävät sitä jarrusatulan runkoa kiinni ripustuksessa! Mikähän on koko?
(En puhu niistä kahdesta 13mm kannalla oleista normaaleista pulteista)!

Jos on jokin erikoiskantainen niin mistähän saa ko. "kuusiokolohylsyn" ostettua? Motonet? Biltema? tms?

Jarrulevyt eivät irtoa ilman, että irrottaa sen koko jarrusatula kokonaisuuden?

Mro
-
Viestit: 509
Liittynyt: 21.3.2009 11:39

ViestiKirjoittaja Mro » 21.9.2015 14:06

Tarkoitatko sitä XZN kantaista pulttia? Noita hylsyjä löytyy ihan motonetistä, kokoa en muista ulkoa.

tapsa 86
-
Viestit: 246
Liittynyt: 4.11.2006 21:14

ViestiKirjoittaja tapsa 86 » 21.9.2015 14:34

Kyllä se jarrulevy lähtee pelkällä satulan irroituksella, levy kääntyy sen verran vinoon että mahtuu muljahtamaan pois paikoiltaan.

Peltilehmä
-
Viestit: 51
Liittynyt: 7.9.2011 14:18

ViestiKirjoittaja Peltilehmä » 21.9.2015 14:36

Jaa jotta XZN-kanta.

Jossakin brittisivustolla oli se koko eli M14 ja 12-sakarainen...hyvinkin kyllä oli varmaan tuota kokoa.
Mutta Kìitos, tiedän edes mitä kaupassa kysyn!

Peltilehmä
-
Viestit: 51
Liittynyt: 7.9.2011 14:18

ViestiKirjoittaja Peltilehmä » 21.9.2015 14:38

Lähteekö tosiaan muljauttamalla?
Kokeilin "pienellä" voimalla ja otti niin kovaa kiinni siihen länkeen (siinä etupuolella heti sen jarrulevyn päällä), että uskoin että se länki murtuu, kun on niin hauraan näköinen eli alle 10 mm paksu!

Peltilehmä
-
Viestit: 51
Liittynyt: 7.9.2011 14:18

ViestiKirjoittaja Peltilehmä » 21.9.2015 14:41

Se "länki" on hieman erilainen kuin vanhemmissa ocuissa.
Eli se länki kiertää sieltä takana olevasta varsinaisesta jarrusatulasta siihen jarrulevyn päälle!

Minulla oli jarrulevy täysin irti, mutta tosiaan kanitti kunnolla ko. länkeen.

Peltilehmä
-
Viestit: 51
Liittynyt: 7.9.2011 14:18

ViestiKirjoittaja Peltilehmä » 23.9.2015 11:04

Se jarrusatulan runko oli kiinni kahdella NXZ-pultilla ja se kanta kooltaan 14 eli semmoinen 12-sakarainen tähtipultti.
Biltemasta sai sarjan konehylsyjä, jossa 14, 16 ja 18 koot, lyhyt ja pitkävartiset hylsyt n. 25 euroa.
Ainoa tarkasti otettava kohta on kun irrottaa ne luistit siitä rungosta niin toinen on lyhyt ja toinen pidempi eli tarkkuutta vaatii, että laittaa oikein kootessa.

der_wagen
-
Viestit: 132
Liittynyt: 5.11.2009 8:55

ViestiKirjoittaja der_wagen » 23.9.2015 14:22

Lieköhän tuollakin nordlockit noiden pulttien alla? Ilmeisesti nosturilla pääsee vääntämään vähän pidemmällä varrella alapuolelta noita auki, parkkiksella pyöränkotelon kautta tehtynä voi olla vähän PITA homma..

H. Jormalainen
-
Viestit: 16030
Liittynyt: 23.7.2003 9:30
Viesti:

ViestiKirjoittaja H. Jormalainen » 23.9.2015 14:34

Mä oon vaihdellu noiden tähtikantaisten tilalle normipultit. Vähän mukavampi väännellä.

Peltilehmä
-
Viestit: 51
Liittynyt: 7.9.2011 14:18

ViestiKirjoittaja Peltilehmä » 24.9.2015 6:57

Itsekkin ajattelin, että ovat per...een lujassa ja niinhän olivatkin!
Autotallissa sain homman tehdä ja käsivoimin ei kyllä pystynyt avaamaan, vaan jaloilla räikänvarresta työntämällä (monttua ei siis ole).
Räikän varsi tuli sen ylempään pulttiin laitettaessa n. 10 cm näkyviin alatukivarsien alapinnasta, josta sitten jalalla työntämällä sai avattua.
Parkkipaikallakin kyllä onnistuu, mutta jonkinlaisen alustan vaatii jos ei halua maata hiekalla/asfaltilla.
Itselläkin tosiaan mielessä, että vaihtaisin normi pultteihin, mutta ei varmuutta pulttien kovuudesta eli olivatko 8.8 vai 12.9 kovuudeltaan? Enkä sitten enää vaivautunut, kun hylsysarjankin ostin.

xniko
-
Viestit: 584
Liittynyt: 1.4.2007 21:00

ViestiKirjoittaja xniko » 24.9.2015 7:05

Kyllä ne satulan rungon pultit on lähteny hienosti auki mutta mun mielestä pyöränlaakerin pultti oli hivenen tiukassa kun sitä parkkipaikalla tunkin varassa väännettiin :D kyseessä siis 08 golffi, jossa sama homma et levyä ei saa pois ellei ota runkoa irti.

H. Jormalainen
-
Viestit: 16030
Liittynyt: 23.7.2003 9:30
Viesti:

ViestiKirjoittaja H. Jormalainen » 24.9.2015 13:30

Itellä olevilla kierteillä (M10x1,25x30) ei pulttikauppa muuta myynytkään kun peruslujuutta. Ja aika herkästi vanhoihin jäi putkipihdin hampaista jäljet. Momenttikaan ei muistaakseni oo kun jotain luokkaa 30 Nm.

Peltilehmä
-
Viestit: 51
Liittynyt: 7.9.2011 14:18

ViestiKirjoittaja Peltilehmä » 25.9.2015 7:26

Siitä pulttien momentista niin normaalisti M8:in pultilla (kovuus 8.8) momentti on n. 25 Nm, kovuudella 12.9 momentti onkin jo n.40 Nm.
Taas jos pultin kovuus on 12.9 niin momentti onkin M8:lla n. 40Nm.

Jos pulttisi on siis M10 niin ilmoittamasi momentti pitäisi olla n.50 Nm.

Minulla pultit olivat (mielestäni, en mitannut) kokoa M12 vähintään ja pituus n.100 mm, tuollaiselle pultille kiristysmomentti on noin 85 Nm.
(kovuudella 12,9 pultin kiristysmomentti on 142 Nm ja jos käyttää kierteissä rasvoja ja aluslaattoja arvot ovat erilaiset.

Nyt kun sitä avatessani jouduin kunnolla punnertamaan, luulen että momentti olikin jotakin yli 200 Nm, joka johtui varmaan ruosteesta ja yleisestä "sulfatoitumisesta" (= on sellaista valkoista hapettumaa) suolan sun muitten johdosta.


Palaa sivulle “Tekniikka - Yleinen”

Paikallaolijat

Käyttäjiä lukemassa tätä aluetta: Ei rekisteröityneitä käyttäjiä ja 69 vierailijaa