3B Passat 4Motion - 00 voimansiirron öljyt?

Kori, alusta, renkaat, autosähkö yms. bensa- ja dieselmalleille yhteinen keskustelu

Valvoja: ffp jäsenet

General_Lee
-
Viestit: 197
Liittynyt: 17.1.2008 16:33

3B Passat 4Motion - 00 voimansiirron öljyt?

ViestiKirjoittaja General_Lee » 20.8.2015 11:45

Moro,

Olen tässä googletellut pääni sekaisin kun olisi tarkoitus vaihtaa Paskattiin laatikon ja perän öljyt.Öljylaaduista ja merkeistä tässä on kyse.Itseäni kiinnostaisivat RedLinen-litkut,millaisia kokemuksia löytyy.Käytin edellisessä Paskatissa laatikossa ja ohjaustehostimessa RedLineä ja tuntuivat toimivan ihan ok.Nykyisessä tuntuu nopeassa vaihdossa,1:ltä 2:lle helposti tuuttaavan varattua,eikös RedLinessä ole jotain ominaisuuksia liittyen synkkarenkaiden toimintaan?

Niin ja vaihdetaanko Torseniin öljyt? Ja jos niin miten se tapahtuu?


-Jani

Jultsu
-
Viestit: 2918
Liittynyt: 29.10.2010 4:52

ViestiKirjoittaja Jultsu » 20.8.2015 13:49

Torsen on laatikon perässä, jakaa öljytilan ja öljyt laatikon kanssa mutta sille on oma tyhjäysproppunsa.

General_Lee
-
Viestit: 197
Liittynyt: 17.1.2008 16:33

ViestiKirjoittaja General_Lee » 21.8.2015 16:12

Ajattelin jos kokeilisin Redlineä voimansiirtoon.

http://www.redlineoil.se/rekguide-volkswagen

Laatikkoon MT-90 2,3-2.8 litraa.

Etuperä 75W90 0,8 litraa

Takaperä 75W90 1 litra.

Siis luulin että edessä on sama öljytila laatikon kanssa? Ymmärsinkö nyt jotain väärin...

Jultsu
-
Viestit: 2918
Liittynyt: 29.10.2010 4:52

ViestiKirjoittaja Jultsu » 21.8.2015 16:46

Sama täyttöreikä mutta eri tyhjäysproput. Jos avaat vain laatikon röörin niin torsenin puolelle jää vielä maitopurkillinen.

General_Lee
-
Viestit: 197
Liittynyt: 17.1.2008 16:33

ViestiKirjoittaja General_Lee » 21.8.2015 17:02

Totta mutta tuossahan on etuperään ja laatikkoon eri öljyt.

Laatikossa ja torsenissa yhteinen öljytila

Jultsu
-
Viestit: 2918
Liittynyt: 29.10.2010 4:52

ViestiKirjoittaja Jultsu » 21.8.2015 17:11

Hmm, mitäs ihmettä. Ei siellä tosiaan eri täyttöproppua ole, samat muhjut pyörii molemmissa.

pete73
-
Viestit: 2108
Liittynyt: 11.2.2011 17:45

ViestiKirjoittaja pete73 » 21.8.2015 18:47

Onhan tuo mt-90 myös 75w90 öljyä... että sinänsä pitäisi sopia molempiin

General_Lee
-
Viestit: 197
Liittynyt: 17.1.2008 16:33

ViestiKirjoittaja General_Lee » 21.8.2015 19:27

Taita olla joku bugi tossa ruottalaisten taulukossa.Ei kyllä muistu mieleen sellaista etuvetoista missä olisi laatikon lisäksi vielä vetopyörästössä oma öljynsä.Ja 4Motionissa tulee oma öljynsä takaperään.Eli eteen (vetopyörästö,vaihdelaatikko ja torsen) MT-90 ja takaperään 75W90

tuze
-
Viestit: 440
Liittynyt: 7.8.2003 18:59

ViestiKirjoittaja tuze » 23.8.2015 9:12

Kyllähän se etuperä on erikseen loota öljyista, eli kolmeen paikkaan tukee öljyt.
Tyhjennystä ei ole etuperässä vaan täyttö oikean vetarin lähettyvillä. Nelivedosta kyse siis.

General_Lee
-
Viestit: 197
Liittynyt: 17.1.2008 16:33

ViestiKirjoittaja General_Lee » 23.8.2015 10:56

Ok,etuperässä siis täyttö mutta ei tyhjennystä? Imuvaihtajallako tyhjennetään vai miten?

tuze
-
Viestit: 440
Liittynyt: 7.8.2003 18:59

ViestiKirjoittaja tuze » 23.8.2015 11:55

imemällä itse otin sen mitä tuli.

General_Lee
-
Viestit: 197
Liittynyt: 17.1.2008 16:33

ViestiKirjoittaja General_Lee » 30.8.2015 20:27

Jaahas,ei mennyt tämäkään yksinkertainen huoltotoimenpide ihan putkeen.

Ekana auto ylös pukeille vatupassiin,pohjamuovit pois ja tutkiskelua.
Laatikon tyhjennysproppu löytyi vaivatta.Olin jo päästämässä öljyjä pois kun aloin silmäileen että missäs se tarkastus/täyttöproppu on.No sehän löytyi vasemman vetarin edestä,17 mm kuusiokolo.Eikä tietenkään ollut niin isoa kuusiokolohylsyä että ois sen avannut.17 mm pultista sain tehtyä avaimen joka melkein katkesi,siis vahvistus hitsausta pulttiin ja onneksi proppu lähti irti.Oli oikeasti tiukassa.

Siinä kun öljyjä laskin pois niin aloin miettimään että mihin ne etuperän öljyt tulee kun tyhjennys on suoraan tasauspyörästön alla ja täyttö siellä vetarin edessä.
Oikean vetarin tienoilta en löytänyt mitään proppua.Ja sama homma torsenin kanssa,ei mitään tyhjennystulppaa löytynyt paitsi suht iso "kiekko" joka on sokalla kiinni.Tosin huomasin että torsenin alapinta on huomattavasti ylempänä kuin laatikon tyhjennysproppu,oletin että kait se öljy sielä valuu alamäkeä myöten pois.

Uudet öljyt laatikoon (MT-90) ja sitä meni tasan 3 quartin purkkia eli 2.8 litraa.

Sitten takaperän ihmettelyä.Tyhjennysproppu löytyi toki mutta missä se täyttö/tarkatus on? Otin vasemmanpuoleisen vetarin suojapellinkin pois ja eipä siellä mitään ollut.Sormilla kun perän päältä tunnustelee niin ei osunut kuin kuminen huohotin? sormiin.

Ohessa muutama ehkä selventävä kuva laatikosta:

Kuva

Kuva


Kuva

T.Hell
-
Viestit: 579
Liittynyt: 11.3.2005 9:02

ViestiKirjoittaja T.Hell » 31.8.2015 8:05

Tuolle torsenille ei omaa täyttöä taida ollakaan, eiköhän se täyty samalla tuosta vetarin viereisestä täyttöaukosta. En tiedä minkälaiset öljykanavat tuon etu- ja takaosan välillä on, mutta luulisin että sieltä ainakin osa myös valuisi pois tuon etummaisen propun kautta?

General_Lee
-
Viestit: 197
Liittynyt: 17.1.2008 16:33

ViestiKirjoittaja General_Lee » 31.8.2015 14:16

Syvägooglaus tuotti tulosta takaperän suhteen:

http://www.fixya.com/cars/t8357121-l_2000_vw

Täyttö/tarkastustulppa on oikean vetarin takapuolella,vetarin suojuskoppa on otettava pois.

Lisäksi lueskelin Passatworld-foorumia ja siellä kerrottiin että autamaattilootassa on oma öljynsä etuperässä ja torsenissa.Manuaalissa nämä olisivat samaa tilaa jolloin yhdellä öljylaadulla mennään.


Palaa sivulle “Tekniikka - Yleinen”

Paikallaolijat

Käyttäjiä lukemassa tätä aluetta: Ei rekisteröityneitä käyttäjiä ja 69 vierailijaa