Fabiaa ostamassa

Kori, alusta, renkaat, autosähkö yms. bensa- ja dieselmalleille yhteinen keskustelu

Valvoja: ffp jäsenet

cordo-00
-
Viestit: 89
Liittynyt: 4.9.2006 17:44

Fabiaa ostamassa

ViestiKirjoittaja cordo-00 » 4.8.2015 12:14

En löytänyt haulla kysymyksiini vastausta, joten aloitin uuden aiheen.

Olen iskenyt silmäni Fabia Combiin, joka hoitaisi kakkosauton virkaa mainiosti. Peräkontti on hyvän kokoinen, mahtuu lastenvaunut hienosti kyyttiin. Ajettavuus kokoisekseen kohtuu hyvä ja bensakoneen kulutus kohtuullinen. Kiikarissa on pienimmät bensakoneet, kun kilometrejä tulee alle 15tkm/vuosi.

Olen kattellut uutta ja vähän käytettyä, alle 70tkm ajettua. Ilmeisesti uusin malli on tullut keväällä 2015. Onko jollain tietoa, mitä muutoksia tuolloin tehtiin? Olen siis vasta koeajanut uusimman mallin eli onko vanhempi merkittävästi huonompi/karumpi. Sisusta näytti olevan ainakin rumempi ja moottorit eritehoisia.

Sitten se hankala kysymys, miten pitäisi suhtautua tuohon tsi-koneeseen. Yksi myyjä väitti, että uusimmassa mallissa 1.2tsi:ssä olisi jakohihna, jonka vaihtoväli oli jotain yli 200tkm. Huollossa taas jokin täti väitti, että sielä on edelleen ketju. Mikä on totuus?

Huollon täti myös väitti, että 2011 vuonna olisi tullut kestävämpi ketju. Onko tämän kestävämmän ketjun kanssa ollut ongelmia? Jos se olisi toimiva, pitäisi ostaa tuota uudempi malli tai yksilö, jossa ketju on vaihdettu kestävämpään.

Miten käytännön kulutus? Meneekö auto 5l/100km sekalaista ajoa. Meikäläisen käyttö tulisi olemaan pääasiassa 30km työmatka-ajoa, joka on kaupungin ulkopuolella nopeuksilla 50 - 80 km/h.

Osaako joku sanoa, kuinka helppo vakionopeussäädin on lisätä tuohon peliin? Entäs onko kone(75-90hp) liian tehoton, että vakkaria vois oikeesti käyttää eli hyytyykö pieneenkin mäkeen jne.

Kaikenlaisia kokemuksia otetaan vastaa kyseisestä kulkineesta.

leinoan
-
Viestit: 756
Liittynyt: 2.4.2004 21:13

ViestiKirjoittaja leinoan » 5.8.2015 10:59

Volkkarin tämän vuoden mallit taitanee kaikki olla hihnakoneita. Onko uudistus ehtinyt jo skodalle asti, veikkaisin että täti on tällä kohden oikeassa ja siellä se ketju on edelleen. (Löytyy helpoiten kun kaivat netistä erittelyn kyseisen auton teknisistä tiedoista) Kestävämmästä ketjusta olen kuullut arvioita, ettei pääsyyllinen noiden poikimiseen olisikaan ketju, vaan liian ahtaat öljykanavat, jotka ei tuo riittävästi voitelua ketjulle.

htm
-
Viestit: 405
Liittynyt: 11.12.2008 21:09

ViestiKirjoittaja htm » 5.8.2015 12:02

Ainakin internet tietää kertoa, että uudessa fabiassa on
" - Kolmisylinterinen bensiinimoottori
- Epäsuora monipistesuihkutus
- DOHC, 4 venttiiliä sylinteriä kohden
- Imuventtiilien muuttuva ajoitus
- Hammashihnalla toimiva venttiilikoneisto
- Moottorin paino 72kg
- EURO 6"
tai
"- Nelisylinterinen bensiinimoottori
- Suorasuihkutus
- Turboahdin, jossa ohitusventtiili
- DOHC, 4 venttiiliä sylinteriä kohden
- Imuventtiilien muuttuva ajoitus
- Hammashihnalla toimiva venttiilikoneisto
- Moottorin paino 96kg
- EURO 6"

Välillä autokauppiaat (ja ns. huoltoneuvojat) tietävät kyllä hämmentävän vähän edustamansa merkin autoista. Eipä silti, ei valmistajankaan sivuilta ole ihan helppoa kaivaa mitään teknistä tietoa. Siitä kyllä plussaa, että ainakin Fabia-sivulla on auton mitat aika selkeästi esillä.

a.link
-
Viestit: 211
Liittynyt: 6.9.2004 16:31

ViestiKirjoittaja a.link » 6.8.2015 9:55

Jäi vähän epäselväksi että haetko nyt mk2 vai mk3 Fabiaa?

Käsittääkseni tämä uusin malli on ihan eri alustaltaan/kaikelta muultaan kuin edeltäjä eli korimalli 5J. Taisi tuo mk2 Fabia tulla myyntiin -08 ja facelift -10 sekä pienempi facelift -12.

Vaimolla on ajossa tuollainen -10 vuosimallin farmari, 1.6 CR TDI Elegance.
Ei ole mitään pahaa sanottavaa autosta nyt 40tkm ajon jälkeen. Toki kyseessä on ns. pirkkaVolkkari että sen kun tiedostaa.
Vakiovarusteet Elegancessa on hyvät.
Vakioalustalla auto oli karmea ajettava, sivutuuliherkkyys ja kaarreominaisuudet oli pelottavat. Eibachin 30/20mm madaltavien jousien vaihdon jälkeen auto muuttui paljon paremmaksi.

cordo-00
-
Viestit: 89
Liittynyt: 4.9.2006 17:44

ViestiKirjoittaja cordo-00 » 6.8.2015 11:20

Aloitusviestiä kirjoittaessa olivat vaihtoehtoina sekä uusi että käytetty. Nyt piheys iskenyt ja en raaski laittaa 16 tonnia autoon. Eli kattelen nyt uudempia kuin vm. 2008 pienillä kilometreillä (alle 100tkm) olevia.

Tosiaankin tuossa uusimmassa mallissa on mahdollisesti luotettavampi jakopää, kun se on tehty hihnalla. Mutta eihän siitäkään ole oikein mitään varmuutta. Jos vag pystyy sössimään ketjujakopään, niin kyllä he pystyy mokaamaan hihnankin. Luulisi kuitenkin, että olisi hieman kiinnittänyt huomiota aiheeseen.

No, joka tapauksessa olkoonsa uusin hihnakone, mikä on, kun nyt on kiikarissa vanhemmat ketjukoneet. Toisesta huollosta sanottiin, että vahvistettu ketju ja parempi kiristin on otettu käyttöön viikolla 40 vuonna 2011. Mulla onkin kiikarissa 2012 malli, joka on rekisteröity heinäkuussa, joten melko todennäköisesti siinä on parannettu jakopää. Mutta kestääkö tämä parannettu jakopääkään kuin takuukilometrit?

Huollossa sanoi, että ekoihin skodan tsi:hin vaihdeltiin jakopään hilppeitä jatkuvasti, kaikki kuulemma ajoittui 40-120tkm väliin. Kuuleman mukaan parannettuja osia ei ole tarvinnut vaihdella niin paljon, mutta myönsi, ettei ole mitään tilastoa asiasta. Eli ei ole 100% varma, onko vahvistettuja osia tarvinnut vaihtaa.

Lisäksi huollon äijä sanoi, ettei kone kovin helposti hajoa ketjun venymisestä. Sanoi, että määräaikaishuoltoon on tullut koneita, jotka rallattavat lämpimänäkin ja kuulostavat aivan dieseliltä ja lisäksi ajoituksen varoitusvalo palaa. Kuulemma toi varoitusvalo syttyy, kun ketju venyy, mikä aiheuttaa ajoitukseen vääristymää.

Netissä taas jotkut kirjoittivat, jos rallatuksen alettua ajaa vielä noin 2tkm, ketju pomppaa ja konee porsii. Tiedä sitten kumpaa uskois.

Tietysti vähän inhottavaa ostaa auto, jonka ääniä pitää kuunnella joka startissa sydän syrjällänsä :( Fabia Kombi olisi kyllä muuten mieleinen auto. Tietysti voisi kattella diesel-myllyllä tai vanhemmalla hihnakoneella. Tai sitten japanilaisia autoja...

Ajettavuudesta sen verran, että tällä hetkellä kakkosautona on Kia Carnival ja silläkin on pystyssä pysytty. Tuskin Fabia sitä huonompi voi olla. Koeajoin uutta 2015 mallia ja se tuntui todella hyvältä ja laadukkaalta peliltä. Onkohan tuollainen 2012 malli paljonkin karumpi vehje? Kitsaus ei anna myöten, kuin ihan karvalakkimalleihin.

cordo-00
-
Viestit: 89
Liittynyt: 4.9.2006 17:44

ViestiKirjoittaja cordo-00 » 6.8.2015 11:21

Aloitusviestiä kirjoittaessa olivat vaihtoehtoina sekä uusi että käytetty. Nyt piheys iskenyt ja en raaski laittaa 16 tonnia autoon. Eli kattelen nyt uudempia kuin vm. 2008 pienillä kilometreillä (alle 100tkm) olevia.

Tosiaankin tuossa uusimmassa mallissa on mahdollisesti luotettavampi jakopää, kun se on tehty hihnalla. Mutta eihän siitäkään ole oikein mitään varmuutta. Jos vag pystyy sössimään ketjujakopään, niin kyllä he pystyy mokaamaan hihnankin. Luulisi kuitenkin, että olisi hieman kiinnittänyt huomiota aiheeseen.

No, joka tapauksessa olkoonsa uusin hihnakone, mikä on, kun nyt on kiikarissa vanhemmat ketjukoneet. Toisesta huollosta sanottiin, että vahvistettu ketju ja parempi kiristin on otettu käyttöön viikolla 40 vuonna 2011. Mulla onkin kiikarissa 2012 malli, joka on rekisteröity heinäkuussa, joten melko todennäköisesti siinä on parannettu jakopää. Mutta kestääkö tämä parannettu jakopääkään kuin takuukilometrit?

Huollossa sanoi, että ekoihin skodan tsi:hin vaihdeltiin jakopään hilppeitä jatkuvasti, kaikki kuulemma ajoittui 40-120tkm väliin. Kuuleman mukaan parannettuja osia ei ole tarvinnut vaihdella niin paljon, mutta myönsi, ettei ole mitään tilastoa asiasta. Eli ei ole 100% varma, onko vahvistettuja osia tarvinnut vaihtaa.

Lisäksi huollon äijä sanoi, ettei kone kovin helposti hajoa ketjun venymisestä. Sanoi, että määräaikaishuoltoon on tullut koneita, jotka rallattavat lämpimänäkin ja kuulostavat aivan dieseliltä ja lisäksi ajoituksen varoitusvalo palaa. Kuulemma toi varoitusvalo syttyy, kun ketju venyy, mikä aiheuttaa ajoitukseen vääristymää.

Netissä taas jotkut kirjoittivat, jos rallatuksen alettua ajaa vielä noin 2tkm, ketju pomppaa ja konee porsii. Tiedä sitten kumpaa uskois.

Tietysti vähän inhottavaa ostaa auto, jonka ääniä pitää kuunnella joka startissa sydän syrjällänsä :( Fabia Kombi olisi kyllä muuten mieleinen auto. Tietysti voisi kattella diesel-myllyllä tai vanhemmalla hihnakoneella. Tai sitten japanilaisia autoja...

Ajettavuudesta sen verran, että tällä hetkellä kakkosautona on Kia Carnival ja silläkin on pystyssä pysytty. Tuskin Fabia sitä huonompi voi olla. Koeajoin uutta 2015 mallia ja se tuntui todella hyvältä ja laadukkaalta peliltä. Onkohan tuollainen 2012 malli paljonkin karumpi vehje? Kitsaus ei anna myöten, kuin ihan karvalakkimalleihin.

cordo-00
-
Viestit: 89
Liittynyt: 4.9.2006 17:44

ViestiKirjoittaja cordo-00 » 6.8.2015 11:30

Huollon äijä muuten totesi, että maahantuoja ei tule vastaan korjauskuluissa, jos autoa ei ole ostettu merkkiliikkeestä. Lisäksi suhtautuvat nihkeästi, jos autoa on huollettu muualla kuin merkkiliikkeessä.

Periaatteessa homma menee sitten kuluttajasuojan kautta ja vaatimukset osoitetaan auton myyjälle. Kuluttujaasiamiehen mukaan moottorin kestoikä on 200-250tkm. Eli 100tkm ajetun auton kustannukset menee puoliksi asiakkaan ja liikken välillä.

Tuo kiikarissa oleva 2012 malli on jollakin jobbarilla myynnissä. Lupaili moottorille ja voimansiiirrolle vuoden täyttä takuuta. Periaatteessa hän on vastuussa piilevistä vioista, jotka autossa on myyntihetkellä, hamaan tappiin asti (tai siihen asti, kun auto menee toiselle elinkeinonharjoittajalle). Tämä vika on suunnitteluvirhe, joten se on autoa myydessä ollut siinä. Todennäköisesti koko jobbaria ei ole enään 5 vuoden päästä (mun ajolla tuolloin pitäisi olla mittarissa 100tkm), kun kone leviää.

lemmentalja
-
Viestit: 80
Liittynyt: 17.9.2008 15:00

ViestiKirjoittaja lemmentalja » 6.8.2015 20:10

Ainakin vw:n puolella ovat tulleet 100% vastaan, vaikka autoa ei ole huollettu virallisella jälleenmyyjällä. Ovat vain vaatineet dokumentit huolloissa käytetyistä öljyistä ja luonnollisesti huoltokirjan pitää olla kunnossa. Mitä ostopaikkaan tulee, niin muistan lukeneeni jonkun tarinan missä kulut jaettiin jälleenmyyjän ja maahantuoja kesken. Nämä tiedot siis keskustelufoorumeilta. :)

http://www.vagarena.fi/index.php?topic= ... icseen#new

Kannattaa varmaan alkaa lukemaan uusimmista viesteistä taakse päin...


Palaa sivulle “Tekniikka - Yleinen”

Paikallaolijat

Käyttäjiä lukemassa tätä aluetta: Ei rekisteröityneitä käyttäjiä ja 59 vierailijaa