1.6TD voiko kannen pääs olevan nestereiän tulpata?

Kori, alusta, renkaat, autosähkö yms. bensa- ja dieselmalleille yhteinen keskustelu

Valvoja: ffp jäsenet

ladvagen
-
Viestit: 88
Liittynyt: 6.1.2013 17:58

1.6TD voiko kannen pääs olevan nestereiän tulpata?

ViestiKirjoittaja ladvagen » 13.7.2015 16:23

Olen asentamassa kyseistä konetta takavetoLadaan ja kone on tulossa niin taa että kannen takapäässä ei mahdu olemaan letkunlähtö, eikä edes öljynpaineanturi, koska pökkää rintapeltiin.

Voiko nestereiän siis tulpata vai tuleeko lämpöongelmia? Lämmityslaitteelle voi kai haaroittaa ylävesiletkulta tai siitä suoraan alaspäin menevästä letkusta nesteenmenon?

Onkos tuo öljynpaineanturi kuinka tärkeä kun öljynsuodattimen jalassa on toinen?

Sebastian
-
Viestit: 8651
Liittynyt: 3.8.2003 15:43

ViestiKirjoittaja Sebastian » 13.7.2015 18:38

Alapaineanturi, jalassa yläpaine. Muistaakseni.

ladvagen
-
Viestit: 88
Liittynyt: 6.1.2013 17:58

ViestiKirjoittaja ladvagen » 14.7.2015 16:24

Ei kai se tulppaaminen ole sen kummempi asia kun lämmityslaitteen hanan pitäminen suljettuna??

MikaJ
-
Viestit: 4040
Liittynyt: 24.7.2003 18:09

ViestiKirjoittaja MikaJ » 14.7.2015 17:03

No ei se ole, mutta kun järjestelmässä ei alunperin ole ollut mitään hanaa käsittääkseni missään mallissa. Itse en poistaisi tuota vesikiertoa, voi helposti käydä niin että nelosen pääty alkaa kuumenemaan reippaasti.

ladvagen
-
Viestit: 88
Liittynyt: 6.1.2013 17:58

ViestiKirjoittaja ladvagen » 14.7.2015 18:09

No onko todella ollu kaikis ensimmäisis dieseleis tuolla koneella ja esim kaikis Caddyis sekoitusilmatyyppinen lämmityslaite?

Joku varmaan osaa sanoa

Eikö ykkös sylinterin pääty oo aika yhtä kuuma kuitenkin?

H. Jormalainen
-
Viestit: 16030
Liittynyt: 23.7.2003 9:30
Viesti:

ViestiKirjoittaja H. Jormalainen » 14.7.2015 18:15

Eiks toi vesisekotteinen lämmönsäätö oo jotain 60-luvun juttuja?

Ja ei, Caddyssä ei koskaan ole ollut muuta kun ilmaläpällä säädettävää lämmitystä.

MikaJ
-
Viestit: 4040
Liittynyt: 24.7.2003 18:09

ViestiKirjoittaja MikaJ » 14.7.2015 18:45

Eikö ykkös sylinterin pääty oo aika yhtä kuuma kuitenkin?


No kun todennäköisesti jäähdytysjärjestelmä on suunniteltu tuo kannen takakierron kanssa, niin jos sitä kiertoa noin radikaalisti muuttaa tulee siitä seurauksia. Ykkönen ja nelonen on yhtä kuumia siis alkuperäisellä vesikierrolla, mutta nelonen 100% varmuudella rupeaa käymään kuumempana jos vesikierron päädystä blokkaa. Kuumeneeko se liikaa, sitä on mahdoton sanoa ilman kannen/lohkon vesiblokin sisäpintaa anturoimatta.

Pari muuta moottorityyppiä tiedän missä lämpötilaerot on vakionakin ollut aika isoja kun niitä on mittailtu, lisäämällä tollainen päätykierto on saatu huomattavasti tasattua lämpöjä.

ladvagen
-
Viestit: 88
Liittynyt: 6.1.2013 17:58

ViestiKirjoittaja ladvagen » 14.7.2015 20:23

Mietin tuota D24 (omaa sukua VW) joka mulla on 740, niin siinähän ei oo kannen takapäässä nestereikääkään mutta kannen alapuolella lohkos on. Luulisi siinäkin kutos sylinterin katto käyvän aika kuumana, kun lämpö nousee ylöspäin niin kuumuushan silloin pakkaantuu kannen takapään ylänurkkaan eikä tuu sieltä pois muutakun ylävesiletkusta.

Mun mielestä 123-Mersus on ollu vielä 80-luvulla lämmityslaitteen hana

MikaJ
-
Viestit: 4040
Liittynyt: 24.7.2003 18:09

ViestiKirjoittaja MikaJ » 14.7.2015 21:13

Kaikissa alta 60vuotiaissa moottorisuunnittelun tuotteissa on vettä kierrättänyt vesipumppu, joten ei se lämpö ny niin vaan nouse ylöspäin ja jää "nalkkiin" kun vesi kiertää. Vesikanavien suunnittelulla sitten ohjataan se vesi niin että lämmöt pysyy ympäri moottoria mahdollisimman tasaisesti.

On Mullakin -97 mallisessa autossa vesihana, perussuunnittelu vain on tehty vuonna -59 niin se on sitä peruja. Tosin siinäkin on tullut -90luvulla merkittävä parannus, kiertoa muutettu niin että hanan sulkeminen ei aiheuta vesikiertoon merkittävää muutosta.

ladvagen
-
Viestit: 88
Liittynyt: 6.1.2013 17:58

ViestiKirjoittaja ladvagen » 15.7.2015 16:39

Eiku joo tarkistin tuon 740-koneen kannen takapään ja onhan sielä reikä, mutta siinä on pakkasroppu. Ilmeisesti se reikä on käytössä vain LT:ssä, Lisäksi siinä on mielenkiitoinen juttu se että ylävesiletku lähtee 1 ja 2 sylinterin välistä, eli nesteen täytyy liikkua aika jännästi.

Sebastian
-
Viestit: 8651
Liittynyt: 3.8.2003 15:43

ViestiKirjoittaja Sebastian » 15.7.2015 18:04

Eikö siihen ladaan voi tehdä tulipeltiin tilaa lähdöille?

ladvagen
-
Viestit: 88
Liittynyt: 6.1.2013 17:58

ViestiKirjoittaja ladvagen » 15.7.2015 18:17

No siinä voi riittää ku vähä lekalla hakkaa pelliä matkustamoon päin ja sitte tekee sen putken letkulle niin, että pala levyä johon keskelle putken kokoinen reikä ja sitte katkaisee kaks putkenpäätä 45-asteen kulmaan ja hitsaa kokoon. Näin menetellen sen putken saa melkein välittömästi sivullepäin kannen pään jälkeen.

Spemelitykki
-
Viestit: 51
Liittynyt: 5.7.2010 0:30

ViestiKirjoittaja Spemelitykki » 15.7.2015 20:39

Eiks toi vesisekotteinen lämmönsäätö oo jotain 60-luvun juttuja?

Ja ei, Caddyssä ei koskaan ole ollut muuta kun ilmaläpällä säädettävää lämmitystä.


Mulla oli 1.6d vedelle hana ja myös nykysessä 1.6b caddyssä on hana. Ja 1.6td kakkiksessa myös. Ymmärsinkö jotain väärin?

H. Jormalainen
-
Viestit: 16030
Liittynyt: 23.7.2003 9:30
Viesti:

ViestiKirjoittaja H. Jormalainen » 15.7.2015 21:05

Räjäytyskuvan mukaan ensimmäisessä Caddyssä olisi ilmaläpällä säädetty lämpö. Olenkohan kattonut jotain väärin?

Mitä vuosimalleja noi sun esimerkit on, ni katotaan uudestaan?

Spemelitykki
-
Viestit: 51
Liittynyt: 5.7.2010 0:30

ViestiKirjoittaja Spemelitykki » 15.7.2015 21:12

Dieseli tais olla -86 ja bensa on -89. Taitaa silti noista toisista vivuista tapahtua samankaltanen efekti kun noissa läppäsäädetyissä. En ole koskaan kattonu mitä ne on syönyt.

MJF
-
Viestit: 1434
Liittynyt: 27.7.2003 23:17

ViestiKirjoittaja MJF » 16.7.2015 8:12

Kaikissa ykköskoppasissa Golfeissa ja Caddyissä, sekä typ81 Audeissa ja Passateissa -87 vuosimalliin asti on hana lämmityslaitteelle.

ladvagen
-
Viestit: 88
Liittynyt: 6.1.2013 17:58

ViestiKirjoittaja ladvagen » 19.7.2015 20:25

Mitenkäs sitte kesäkäyttö?
Ladassahan on lämmityslaitteen raana ja jos sitä kesällä joutuis pitämään auki, niin sehän olis niinku pätsi.

Niin pitäsikö tehdä niin että tuolta kannen päästä tuleva neste haarautuis kahteen eri suuntaan, toinen haara menis lämmityslaitteelle ja toinen öljynlauhduttimelle, myös lämmityslaitteelta paluu tulis öljynlauhduttimelle, eli myös sinnepäähän T-haara.

Mitä ootte mieltä?

jaketech
-
Viestit: 322
Liittynyt: 17.4.2013 23:03

ViestiKirjoittaja jaketech » 22.7.2015 23:14

transporter/caravelle vm-93 on myös hana lämmityslaitteelle


Palaa sivulle “Tekniikka - Yleinen”

Paikallaolijat

Käyttäjiä lukemassa tätä aluetta: Ei rekisteröityneitä käyttäjiä ja 28 vierailijaa