Bora 1.8T starttausongelma

Kori, alusta, renkaat, autosähkö yms. bensa- ja dieselmalleille yhteinen keskustelu

Valvoja: ffp jäsenet

MJay
-
Viestit: 17
Liittynyt: 10.9.2014 16:42

Bora 1.8T starttausongelma

ViestiKirjoittaja MJay » 9.6.2015 19:38

Tässä lähiaikoina on aina vaan yleisemmin alkanut täysin satunnaisesti ilmetä seuraavanlaista vikaa:

Auto ei starttaa, ei väliä onko kylmä vai lämmin kone. Täysin satunnaisesti tekee, joskus starttaa kun yrittää muutaman kerran, kerran jättänyt starttaamatta jo kokonaan, jolloin lähti vasta seuraavana päivänä käyntiin. Pyörittää starttia kyllä iloisesti, joskus jopa käynnistyy hetkeksi, mutta tiputtaa kierrokset heti nollaan; joskus ei starttaa ollenkaan vaan pyörittää vaan starttia.

Vika on ensimmäisen kerran ilmennyt noin kuukausi sitten, jolloin yritin kolme kertaa startata, jokaisella kerralla lähti käyntiin, mutta sammui heti. Muistaakseni otin avaimet pois, avasin konepellin, katsoin, että on öljyä ja yritin uudestaan jolloin auto käynnistyi. En tuolloin jäänyt ihmettelemään asiaa sen enempää.

Seuraavalla kerralla sama tapahtui edellisviikonloppuna, jolloin auto jäikin yöksi paikalleen. Tuolloin en muista otinko avaimia missään vaiheessa irti virtalukosta, epäilen kyllä että otin. Tuolloin yritimme jo mäkistarttiakin. Tuolloinkin auto muutamalla ensimmäisellä kerralla käynnistyi ja sammui heti ja sen jälkeen ei enää edes käynnistynyt hetkeksi, pyöritti vain starttia. Seuraavana aamuna auto lähti käyntiin, kun tutun vinkin perusteella vähän koputteli bensapumppua repsikan puolen takapenkin alla.

Tuon jälkeen auto on tehnyt tuota täysin satunnaisesti muutaman kerran ja aina kyllä lähtenyt käyntiin muutaman yrityksen jälkeen. En kuitenkaan enää itse usko bensapumpun vikaan, koska laitoin sinne sähköliittimeen kontaktisprayta ja luulisi että tuo vika vaikuttaisi ajossakin jossain määrin, mutta kunhan auton on vain saanut käyntiin, ei siinä ole ollut mitään vikaa. Kerran kyllä auto käynnistyi kun otin bensapumpun liittimen irti vian ilmettyä ja laitoin takaisin, jonka jälkeen käynnistyi heti, En muista otinko tuolloin avaimia pois virtalukosta.

Torstaina auto oli öljynvaihtohuollossa, jossa pyysin samalla katsomaan vikakoodit, jos olisi ilmennyt jotain mikä viittaisi tähän ongelmaan. Mikään koodi ei tähän kuitenkaan mielestäni viittaa; toinen liittyi kuljettajan oven mikrokytkimeen ja toinen ilmastoinnin johonkin säätömoottoriin. Jostain luin, että ilmeisesti tuo mikrokytkimen toiminta vaikuttaa siihen, ettei pumppu kerää painetta kun kuskin oven avaa, mikä sai itseni epäilemään myös vikaa bensapumpussa.

Mitään valojakaan ei tauluun jää palamaan kun autoa käynnistää, tänään vian ilmetessä jo kahteen kertaan aloin itse epäillä ajonestoa, mutta luulisi että siitä olisi merkintä vikakoodeissa tai kojetaulussa palaisi vikavalo.

Vinkkejä otetaan vastaan! Vika on sen verran v-mäinen, että tällä hetkellä ei oikein uskalla autolla huvikseen mihinkään lähteä kun ei tiedä minne auto jättää. Huollossakaan eivät oikein osanneet auttaa kun vika ei silloin juuri ollut päällä, joten eivät päässeet tutkimaan mihin tuo mahdollisesti liittyy. Eikä nyt viitsisi yksitellen alkaa vaihtamaan osia ja rajaamaan vikaa sillä tavalla.

Seuraavaksi ajattelin ottaa vanhan kakkosavaimen käyttöön ja odottaa ilmeneekö vika myös sillä, jolloin selviää jälleen yksi mahdollinen vaihtoehto. Toinen mihin alan kiinnittää huomiota on, että otan avaimen pois virtalukosta aina kun tuo vika ilmenee ennen kuin kokeilen startata uudestaan.

Jostain ymmärsin, että tuo ajonesto voi vikaantua virtalukon päästä myös niin, ettei siitä jää mitään merkintää vikakoodeihin? Pystyykö tuolle mahdollisesti tekemään itse jotain?

Reaper
-
Viestit: 569
Liittynyt: 23.8.2003 18:17

ViestiKirjoittaja Reaper » 9.6.2015 21:12

Itsellä teki samaa TDI:ssä, käynnistyi ja sammui heti, ajoneston valo vilkkui käynnistys yrityksen jälkeen, kokeilin toisella avaimella ja sillä alkoi toimimaan.

pete73
-
Viestit: 2108
Liittynyt: 11.2.2011 17:45

ViestiKirjoittaja pete73 » 10.6.2015 0:23

Ajonestolaite antaa käynnistyä ja sammuttaa sekunnin parin päästä.

Tutun TT:ssä oli saman tyylinen vika jonka syyksi löytyi löysä liitos akun päällä olevassa virtakiskossa. Myös niiden sulakkeiden kontaktipinnoissa tiedetään esiintyneen hapettumista. Kannattaa käydä siis kaikki liitokset läpi akun päältä.
Startin kaapeli lähtee suoraan akunkengästä, joten sen virransaantiin ne liitokset eivät suoraan vaikuta.

MJay
-
Viestit: 17
Liittynyt: 10.9.2014 16:42

ViestiKirjoittaja MJay » 15.6.2015 18:11

Päivitellääs tilannetta tänne hieman. Tänään tuli karsittua avain pois mahdollisten vian aiheuttajien listalta, kun sama vika ilmeni myös vara-avaimella. Tällä kertaa teki juuri tuota ajonestoon viittaavaa, eli käynnistyi mutta sammui heti. Jonkin aikaa sain renklata avainta virtalukossa ja ottaa pois yms. ennen kuin auto suostui käynnistymään. Tuntui, että kun auto lähti, käyntiin, kuului siinä ennen starttausta missä asennossa avain on, kun jotkut osat olisivat alkaneet toimimaan, sellaista surinaa tai muuta vastaavaa.

Jostain muistan lukeneeni, että ajoneston vika joka on virtalukossa, ei sytytä vikavaloa eikä jätä merkintää vikakoodeihin. Olisiko tuolle mahdollista kokeilla itse jotain tehdä, en ilman neuvoja uskalla lähteä lukkoa kyllä availemaan?

Axi
-
Viestit: 1318
Liittynyt: 21.5.2006 10:51

ViestiKirjoittaja Axi » 15.6.2015 18:25

No kun se bensapumppu kerran temppuilee, mikset vaihda sitä?

H. Jormalainen
-
Viestit: 16030
Liittynyt: 23.7.2003 9:30
Viesti:

ViestiKirjoittaja H. Jormalainen » 15.6.2015 18:35

Eikös aktivoitunut ajonesto jätä "blocked by immobilizer"-tekstin vikamuistiin?

Axi
-
Viestit: 1318
Liittynyt: 21.5.2006 10:51

ViestiKirjoittaja Axi » 15.6.2015 18:50

[quote]Eikös aktivoitunut ajonesto jätä "blocked by immobilizer"-tekstin vikamuistiin?[quote]
Jotain tuommoista. Eikä taida lähteä käyntiin enää ennen vikamuistien nollausta, riippuen käynnistysyritysten määrästä.

MJay
-
Viestit: 17
Liittynyt: 10.9.2014 16:42

ViestiKirjoittaja MJay » 15.6.2015 19:26

No kun ei ole varmaa tietoa, että on bensapumppu niin ei viitsisi alkaa sokkona osia vaihtamaan. Voi olla ollut ihan tuuriakin, että on joskus sen koputtelun jälkeen lähtenyt käyntiin, esimerkiksi tänäänkin koputtelin ja ei lähtenyt käyntiin heti sen jälkeen. Kysyin myös hintaa tuolle ja kuulemma 350e, joten sekin hieman rajoittaa vaihtamista vain kokeilemisen takia jos vika johtuisikin siitä.

Ajonestoon kaikki tuntuu tällä hetkellä viittaavan, mutta kun ei ole mitään vikakoodeja kirjattuna niin mahdoton lähteä tarkkaa aiheuttajaa sanomaan. Sanotaanko näin, että harvinaisen vmäinen ongelma tämä.

Sebastian
-
Viestit: 8651
Liittynyt: 3.8.2003 15:43

ViestiKirjoittaja Sebastian » 16.6.2015 4:28

VCDS:llä näet:
-jos ajonesto sammuttaa, jää siitä merkintä vikamuistiin
-näet measurement blockeista lukeeko ajonesto avainta

Olettaisin että silloinkun ajonesto hyväksyy avaimen, antaa se nostaa bensapaineet avainta kääntäessä jolloin pumppu surahtaa.
(Toki sen pitäisi surahtaa myös silloin kun kuljettajan ovi aukaistaan. Jos mikrokytkimet lukossa kunnossa)

Eli voisiko avaimien uudelleen ohjelmointi autoon olla se ratkaisu.

MJay
-
Viestit: 17
Liittynyt: 10.9.2014 16:42

ViestiKirjoittaja MJay » 16.6.2015 9:04

Kysäisin juuri tuolta huollosta missä vikakoodit luettiin, että pystyivätkö he lukemaan myös ajoneston vikakoodit, eivät ole vielä vastanneet. Mikrokytkin on vikakoodeissa kirjattuna joten se ei toimi ja on ollutkin tiedossa jo. Tuo surina kuulostaa juuri siltä, että tietyssä tilanteessa bensapumppu lähtee käyntiin kun avainta kääntelee. Katsotaan mitä tuolta huollosta vastataan ja jatketaan sen mukaan.

Jostain luin, että virtalukossa on joku rinkula, joka liittyy ajonestoon, ja jos tämä rinkulan liitos on hieman heikko niin ei se välttämättä jättäisi vikakoodia, mutta vika olisi juuri tämänlainen? Olenko lukenut ihan höpöhöpöjuttuja? Ei voi muistaa enää mistä tätä luin kun koittanut nyt etsiä niin monesta eri paikasta samanlaisia vikoja sisältäneitä viestiketjuja.

Toki luulisi, että aivan sama mistä syystä tahansa ajonesto ei auton anna käynnistyä, jättäisi se merkinnän vikakoodeihin..

Sebastian
-
Viestit: 8651
Liittynyt: 3.8.2003 15:43

ViestiKirjoittaja Sebastian » 16.6.2015 9:17

Varmaan parasta kun ottaa alan harrastajaan yhteyttä joka voi tsekkailla tietokoneella samalla kun testailee avaimia yms.

Toki se virtalukon lukupuola voi olla viallinenkin.

H. Jormalainen
-
Viestit: 16030
Liittynyt: 23.7.2003 9:30
Viesti:

ViestiKirjoittaja H. Jormalainen » 16.6.2015 10:59

Jos ajonesto antaa käydä sekunnin aktivoiduttuaan, niin pitäisihän sen normaalisti käyttää pumppua sen aikaa?

Tossa on varmaankin uudempi ajonesto kun omassa, mutta mulla ei koskaan ainakaan sisälle kuulu että pumppu käynnistyisi avaimesta kääntämällä. Pitääkin joskus kuunnella lähempänä pumppua.

Eikä tosiaan käytä pumppua ovenkahvastakaan, kuten ei moni muukaan, mutta tekiskö uudemmat todennäköisemmin sitä?

Sebastian
-
Viestit: 8651
Liittynyt: 3.8.2003 15:43

ViestiKirjoittaja Sebastian » 16.6.2015 11:07

Itsellä runkonumeron perusteella -99 tuo oma raato (mutta otettu käyttöön jo kesällä -98) ja siinä pumppu surahtaa kun kuskin oven avaa. Samoiten kun laittaa virrat päälle niin pumppu surisee.

Itse siis mutuna päättelin seuraavaa:
A) ajonesto ei tunnista avainta, antaa käynnistää auton mutta sammuttaa heti. Pumppu ei äännä.
B) ajonesto tunnistaa avaimen, virrat päällä käynnistää pumpun ja auto käynnistyy.

H. Jormalainen
-
Viestit: 16030
Liittynyt: 23.7.2003 9:30
Viesti:

ViestiKirjoittaja H. Jormalainen » 16.6.2015 11:27

Jos pumppu ei toimi, niin tuskin käy ollenkaan.

Ajoneston ei ole järkevää ohjata ensisijaisesti pumppua koska sen saa hyppylangalla ohitettua. Lisäksi pumpun sammutuksella paineen laskiessa tulee seokseen häiriö.

Tuo pumpun käynnistyminen kahvasta voi liittyä ahtdettuihin. Kaikki missä ei tota oo tehny, on vapareita -97...-01.

MJay
-
Viestit: 17
Liittynyt: 10.9.2014 16:42

ViestiKirjoittaja MJay » 14.8.2015 14:47

Päivitellääs tätä vielä hieman.

Eli nyt on auto käynyt taas huollossa, kun alkoi ajossa nykiä 3000-4000rpm tienoilla kun täydellä kaasulla kiihdyttää.
Huollossa epäilivät bensapumppua vian lähteeksi ja mittasivat bensanpaineen ja laittoivat korjauslappuun, että paine on liian alhainen=pumppu viallinen. Minkälainen paine näissä tulisi olla kun mitataan polttoainepumpun painetta? Tietää hieman verrata tuota noiden mittaamaa painetta.

Mistä tuo uusi pumppu kannattaisi hommata ja minkälainen, koska ajattelin lomani aikana vaihtaa tuon itse, korjausarvio oli sen verran suolainen pajalla tehtynä? Alkuperäisen (ilmeisesti VDO) hinta töineen 505e ja Pierburg 440e. OEM numeron avulla voisin tuota itse etsiä ja tilata.
Tuli tuossa aikaisemmin tilattua myös uusi pumpun rele niin vaihdan sen nyt ensin, vaikka se tuskin mihinkään vaikuttaakaan. edit. rele ei ollutkaan oikeanlainen, joten sitä ei vaihdettua saanut, rele kuitenkin ilmeisesti toimii, koska naksahtaa kaksi kertaa kun virrat laittaa päälle.

Tuntuu, että noita pumppuja on montaa erilaista, niin haluaisin linkin suoraan oikeaan malliin mikä kannattaa tilata ja vaihtaa autooni, itse en tiedä mitä eroa noissa on. :o Työnä tuon ei pitäisi ymmärtämäni mukaan olla kovinkaan vaikea ja pitäisi onnistua kyllä vaikka en nyt mikään mekaanikko olekaan?

Ja lisätietoa tuosta viasta vielä, eli ajossa kun täydellä kaasulla kiihdyttää esim. 3 vaihteella ja vauhti nousee noin 80km/h jolloin kierrokset ovat 3000rpm paikkeilla välillä auto nykäisee aivan kuin bensa loppuisi (en osaa tarkemminkaan kuvailla tätä). Veto ei siis katkea kokonaan, mutta auto ei tästä kunnolla kiihdy vaan etenee nykimällä ja kulkee taas tasaisesti kun kierrokset nousevat tästä yli (n. 4000rpm) tai vaihdan isomman vaihteen. Nykimistä ei myöskään mielestäni esiinny läheskään niin usein, jos kiihdyttää maltillisemmalla kaasulla. Mitään vikakoodeja auto ei myöskään anna, joten vian paikallistaminen on tästä syystä hankalaa.


Palaa sivulle “Tekniikka - Yleinen”

Paikallaolijat

Käyttäjiä lukemassa tätä aluetta: Ei rekisteröityneitä käyttäjiä ja 31 vierailijaa