Etuveto kakkis nelivetoiseksi?

Kori, alusta, renkaat, autosähkö yms. bensa- ja dieselmalleille yhteinen keskustelu

Valvoja: ffp jäsenet

Jusperi
-
Viestit: 8
Liittynyt: 21.4.2015 21:10

Etuveto kakkis nelivetoiseksi?

ViestiKirjoittaja Jusperi » 4.5.2015 23:20

Kysymyshän lukee siis aiheen nimessä elikkä onko mahdollista saada tuollainen etuveto golffi muutettua nelivetoiseksi syncro golffin hilppeillä ja vielä muutoskatsastettua tälle muutokselle?

juup87
-
Viestit: 36
Liittynyt: 19.2.2006 18:37

ViestiKirjoittaja juup87 » 5.5.2015 4:56

Ei ole mahdollista. Vetotavan muuttaminen on laitonta suomessa.

Axi
-
Viestit: 1318
Liittynyt: 21.5.2006 10:51

ViestiKirjoittaja Axi » 5.5.2015 6:01

Ei ole mahdollista. Vetotavan muuttaminen on laitonta suomessa


Onko asia fakta vai mutu?

Jos fakta, laitapa lakipykälä näkösille.

Heikki J.
admin
Viestit: 8309
Liittynyt: 16.7.2003 19:59
Viesti:

ViestiKirjoittaja Heikki J. » 5.5.2015 6:42

On mahdollista, poikkeuluvalla ainakin. En nyt muista onko neliveto- ja etuveto kakkiksen tapauksessa samaa mallisarjaa. Mutta jos on, niin ei muuta ku G60 koppa (korkeampi runkotunneli), niin aika helppo projekti.

MikaJ
-
Viestit: 4040
Liittynyt: 24.7.2003 18:09

ViestiKirjoittaja MikaJ » 5.5.2015 6:59

779/1998

11 §
Akseliston muutokset

1. Muutoskatsastuksessa saadaan hyväksyä auton akseliston tai akseliston osien vaihtaminen mallisarjaan kuuluvaan akselistoon, mallisarjaan tarkoitettuihin akseliston osiin tai akselistotyypiltään muutoksen kohteena olevaa autoa vastaaviin autoihin tarkoitettuihin akselistorakenteen muutososiin seuraavin edellytyksin:

a) autoon vaihdettava akselisto, akseliston osat tai akselistorakenteen muutososat on tarkoitettu akselimassaltaan tai valmistajan sallimalta akselimassaltaan vähintään muutoksen kohteena olevaa autoa vastaavaan autoon;

b) autoon vaihdettavien akseliston osien tai akselistorakenteen muutososien tulee kiinnikkeitä lukuun ottamatta olla tehdasvalmisteisia ja soveltuvia muutoksen kohteena olevassa autossa yleisessä tieliikenteessä käytettäviksi; tarvittaessa asiasta on esitettävä luotettava selvitys;

c) M1-, M1G-, N1- ja N1G-luokan ajoneuvon jousituksen tyyppi ei muutu;

d) akselistosta johtuva raideväli muuttuu korkeintaan 100 mm;

e) mahdollisesti tarvittavat uudet tukivarsien tai jousien kiinnikkeet tai akselisto kokonaisuutena on voitava kiinnittää luotettavasti auton runkopalkkeihin tai muihin riittävän lujuuden omaaviin rakenteisiin; ja

f) muutoskatsastuksessa on tarvittaessa esitettävä luotettava selvitys hitsauslisäaineista ja hitsaustyöstä sekä muutettujen rakenteiden ja omavalmisteisten kiinnikkeiden lujuudesta; hitsaussaumat on esitettävä viimeistelemättöminä, ellei katsastajan kanssa ole muuta sovittu


Käsittääkseni Trafin tulkinta on että mallisarjaan kuulumattomia akselistoja ei laiteta muutoskatsastuksessa, vaan ne vaatii poikkeusluvan. Ihan suoraanhan laki ei sitä kiellä, koska puhutaan myös " tai akselistotyypiltään muutoksen kohteena olevaa autoa vastaaviin autoihin" eikä vain mallisarjasta.

Sebastian
-
Viestit: 8651
Liittynyt: 3.8.2003 15:43

ViestiKirjoittaja Sebastian » 5.5.2015 7:09

Tarvikos G60/Syncro/rallye "kardaanitunnelin" lisäksi kontinpohjalle tehdä muutosta vai oliko se pelkkä tankki vaihtaa?

Pellikka
-
Viestit: 1220
Liittynyt: 19.11.2006 16:26

ViestiKirjoittaja Pellikka » 5.5.2015 7:28

Kontinpohja on täysin erilainen ja n. 20 senttiä korkeammalla kuin etuvetosessa. Käsittääkseni tuo muutos onnistuu ja ainakin muistikuva että olisi samaa mallisarjaa. Jos poikkeusluvalla sen saa tehtyä Corradoon, jota ei ole koskaan ollut syncrona, niin miksei golffiin?

Ulkomaan elävien mukaan onnistuu kardaani sovittaa jopa vakio tunneliin. Iso pakoputki kun ei sovi syncrossakaan olemaan sen paremmin.

Nimimerkillä: Ostinko countryn turhaan...

Sebastian
-
Viestit: 8651
Liittynyt: 3.8.2003 15:43

ViestiKirjoittaja Sebastian » 5.5.2015 7:41

Onko countryssä synkron pohjalevy vaikka eikö ne akselistot ole erillisessä rungoss kiinni? Vai olenko väärin ymmärtänyt

Pellikka
-
Viestit: 1220
Liittynyt: 19.11.2006 16:26

ViestiKirjoittaja Pellikka » 5.5.2015 8:04

Country on tehty syncrosta laittamalla korottava apurunko väliin. Muitakin hienouksia toki on kuten vararengasteline takana(kontissa vararenkaan paikalla työkaluja) ja karjarauta jne.

Jonde
-
Viestit: 2085
Liittynyt: 23.7.2003 12:23

ViestiKirjoittaja Jonde » 5.5.2015 19:47

Ja muistakaa että, voi tulla 20ke verot jos ostaa countryn ja tiputtaa siitä putkirungon pois välistä. Eräs henkilö on ainakin trafin selvityslistalla veroseuraamuksista kun näin on tehnyt vanhan lain aikana. Enkä nytkään lähtisi koittamaan onnea vaikka pykäliä on viilattu, odottaisin ensin miten mobilistin projektin käy.


Palaa sivulle “Tekniikka - Yleinen”

Paikallaolijat

Käyttäjiä lukemassa tätä aluetta: Ei rekisteröityneitä käyttäjiä ja 33 vierailijaa