Taka-akselista

Kori, alusta, renkaat, autosähkö yms. bensa- ja dieselmalleille yhteinen keskustelu

Valvoja: ffp jäsenet

pete73
-
Viestit: 2108
Liittynyt: 11.2.2011 17:45

Taka-akselista

ViestiKirjoittaja pete73 » 11.4.2015 16:39

Ongelma lyhyesti: miten ja mistä kohden mitata taka-akselin suoruus?

Auto siis on tuo profiilin Cordoba vm.2000 ja erittäin vahva epäilys on että akseli on saanut joskus siipeensä. Ajokäytös on levoton etenkin liukkaalla tai tuulisella kelillä, takarenkaat kuluu nopeammin kuin eturenkaat (etenkin oikea takarengas joka kuluu sisäreunasta laikuille. Sama on nyt tullut vastaan usealla rengas/vanneyhdistelmällä joten niistä se ei johdu). Myös jouset/iskarit on vaihtuneet "muutaman kerran", kuten myös laakerit ja puslat.
Pyöräkulmien mittauksessa takapään haritus on ollut hieman liian suuri.

Viime viikolla kun auto oli nosturilla kokeilin mittailla eri kohdista akselia ristikkäin etäisyyttä pyörännapaan ja rullamitan tarkkuudella olisi ehkä pari milliä heittoa oikean ja vasemman puolen kesken. Mutta josko joltakin löytyisi "virallista" tietoa miten ja mistä mittaan sekä millaisia mittojen pitäisi olla niin saisi varmuutta asiaan :)

Ja kun se nyt todennäköisesti on mutkalla niin mitkä muut automallit käyttää samaa taka-akselia kuin tuo facelift-sedan? Saa myös tarjota jos sattuu nurkissa akseli pyörimään ;)

H. Jormalainen
-
Viestit: 16030
Liittynyt: 23.7.2003 9:30
Viesti:

ViestiKirjoittaja H. Jormalainen » 11.4.2015 17:13

Eikö tuollaiset katota vaan suuntauslaitteella ja verrataan sen lukemia toleranssiin?

-98...-02 Cordoba, Ibiza ja Polo on samalla akselilla. Farkussa ja sedanissa sama. Vaihtoehtoina on vakaajalla ja ilman.

pete73
-
Viestit: 2108
Liittynyt: 11.2.2011 17:45

ViestiKirjoittaja pete73 » 11.4.2015 17:53

No täytyy sitten koittaa etsiä sopiva :)

Ilmeisesti noissa jotain versioerojakin on kun ainakin kahta erilaista kumipuslaa noihin tarjotaan (halkaisijat 58 ja 72 mm, myös pituus eri), tuossa omassa on tuo isompi (joka on sama kuin IV-golffeissa)

Erillistä vakaajaa ei ole, mutta tuskin on isoa haittaa jos sinne sellainen tulee.

H. Jormalainen
-
Viestit: 16030
Liittynyt: 23.7.2003 9:30
Viesti:

ViestiKirjoittaja H. Jormalainen » 11.4.2015 17:59

Ei pitäs olla ton ikäisessä kun yhtä puslaa ja se on eri kun nelosgolfissa. Tuon näköinen.

Tossa Leijonan pusla samanikäisestä.

Varustekoodi 0BA on ilman vakaajaa ja 0BB vakaajalla.

pete73
-
Viestit: 2108
Liittynyt: 11.2.2011 17:45

ViestiKirjoittaja pete73 » 11.4.2015 18:31

Juuri tuo linkittämäsi pusla siellä on.. Tuo luulo samasta neloskoppasen kanssa on sitten todennäköisesti väärinymmärrys (ehkä sama ulkohalkaisija tms).
Mahtaakohan tuohon cordobaan olla olemassa tukevampaa versiota alkuperäisenä?

Noita kumpaakaan varustekoodia en tarrasta löytänyt, lähimmäksi osui 8BB ja 1BA

Ilmeisesti akseli on sama riippumatta onko takana levy- vai rumpujarrut, tuossa omassa rummut.
Viimeksi muokannut pete73, 11.4.2015 19:08. Yhteensä muokattu 1 kertaa.

H. Jormalainen
-
Viestit: 16030
Liittynyt: 23.7.2003 9:30
Viesti:

ViestiKirjoittaja H. Jormalainen » 11.4.2015 18:39

Noita koodeja en pääse tarkastamaan, mutta jarrut ei tarkoita kumpaakaan akselia. Eri asia jos käytännössä onkin vaan asennettu levyjä vakaajallisiin.

Se vakaaja varmaan on samanlainen kun kakkosgolfissa, eli näkyy tankona siellä akselin sisällä ja päät hitsattuna akselin sivusta.

pete73
-
Viestit: 2108
Liittynyt: 11.2.2011 17:45

ViestiKirjoittaja pete73 » 11.4.2015 18:54

varustekoodeihin liittyen löytyi tuollainen: http://igorweb.org/equidec/

Saattaapi olla jollekin hyödyksi...

tuollaista se kertoi omasta...
X1B = National sales program Finland
B0G = Component parts set, complying with vehicle type for Finland, various parts
M0G = 4-cyl. turbo diesel eng. 1.9 L/66 kW TDIwith MVEG 2 base engine is T0W
G0C = 5-speed manual transmission
1AG = Nine-inch power brake
8GL = Alternator 120 A
J1D = Battery 380 A (72 Ah)
C6J = Steel wheels 6J x 14 for SEAT, black, offset 38
H0G = Tires 185/60 R14 H
1G6 = Space-saving spare wheel
1NQ = Full wheel covers
8YW = Without radio, but with preparation for six speakers
8L3 = Roof antenna
8BB = Halogen headlight for driving on the right
8TC = Rear fog light for driving on the right
Q1W = Standard front seats with integrated storage trays
4A3 = Seat heater for front seats separately controlled
2PS = Comfort steering wheel for air bag system with additional mass
3D1 = Center console
3MA = Flat needle-punched floor covering
6SC = Tufted trunk floor covering
1BA = Standard suspension/shock absorption
2B7 = Additional exterior noise suppression
5J5 = Body-colored rear spoiler (version 2)
5SL = Left exterior mirror: aspherical
5RQ = Right exterior mirror: convex

pete73
-
Viestit: 2108
Liittynyt: 11.2.2011 17:45

ViestiKirjoittaja pete73 » 5.5.2015 19:47

tuosta akselista vielä...
onko samaa akselia käytetty Poloissa sekä 6N että 6K malleissa? Kun nuo kuitenkin ovat ihan eri autoja.
Eli kun tuolla näkyi olevan myynnissä 6N2 Polon akseli niin onko se Cordobaan sopiva?

H. Jormalainen
-
Viestit: 16030
Liittynyt: 23.7.2003 9:30
Viesti:

ViestiKirjoittaja H. Jormalainen » 5.5.2015 22:10

Vuosimalli olis tarkempi tunniste. Varaosakataloogi ei erottele pieniä korimuutoksia.

Ja siinäkin vuosimalli on se valmistetunnuksen kymmenes merkki (muistaakseni), ei se mitä rekisteröintitodistuksessa sanotaan.

leinoan
-
Viestit: 756
Liittynyt: 2.4.2004 21:13

ViestiKirjoittaja leinoan » 7.5.2015 7:22

Noissa Cordoba -poloissa tuntuu olevan aika yleinen ongelma nuo taka-akselin epätarkat säädöt ihan vakiona.Omassani oli myös takapään kulmat yli ohjearvojen, vaikkei ollut varmasti kolaroitu. Säätöjähän siellä ei ole. Samoista ongelmista olen lukenut täälläkin jossain muun aiheen yhteydessä. Mutta kyllähän se liikaa pielessä on jos renkaasta kantti häviää. Ei onnistuisi jollain levy/ prikka viritelmällä saada sitä ohjearvoihin?

ifa
-
Viestit: 2527
Liittynyt: 17.11.2004 14:44

ViestiKirjoittaja ifa » 7.5.2015 8:19

Saa ihan tarkoitukseen olevia shimmiprikkoja.

pete73
-
Viestit: 2108
Liittynyt: 11.2.2011 17:45

ViestiKirjoittaja pete73 » 7.5.2015 15:37

Saa sen toki shimmattua kohdalleen, se oikeastaan olikin alkuperäinen tarkoitus.
Mutta kun tuolla alkaa olla jo lievästi ruostettakin ynnä muuta laiteltavaa (mm. Jarrut, puslat ja laakerit) ja auton pitää olla päivittäin liikenteessä, niin taitaa olla helpompi kunnostaa toinen akseli kaikessa rauhassa ja vaihtaa kokonaisena ;)


Palaa sivulle “Tekniikka - Yleinen”

Paikallaolijat

Käyttäjiä lukemassa tätä aluetta: Ei rekisteröityneitä käyttäjiä ja 36 vierailijaa