VW Bora etupyörän laakerin vaihto

Kori, alusta, renkaat, autosähkö yms. bensa- ja dieselmalleille yhteinen keskustelu

Valvoja: ffp jäsenet

OQO
-
Viestit: 201
Liittynyt: 16.4.2008 16:47

VW Bora etupyörän laakerin vaihto

ViestiKirjoittaja OQO » 18.3.2015 19:34

Tuli katsastuksesta hylky etupyörän laakerille. Millainen homma on vaihtaa se itse? Tarviiko erikoistyökaluja?

H. Jormalainen
-
Viestit: 16030
Liittynyt: 23.7.2003 9:30
Viesti:

ViestiKirjoittaja H. Jormalainen » 18.3.2015 19:49

Tarvii jonkun jolla laakeri irrotetaan ja asennetaan.

Ite vein olkavarren jobbarille joka prässillä poisti vanhan ja asensi uuden.

Mielenkiintoista olis että toimiiko noi biltsun ymv. laakerityökalut tohon? Kuten tuollaiset.

hanski
-
Viestit: 1176
Liittynyt: 30.1.2004 22:31

ViestiKirjoittaja hanski » 18.3.2015 20:18


only4pro
-
Viestit: 1400
Liittynyt: 11.2.2006 15:13

ViestiKirjoittaja only4pro » 19.3.2015 14:02

itsellä oli sama onglema, vein nyrkkipajalle, oli 1½ homma vaihtaa, maksoi päältä 80e + osa... prässillä tekivät

Luotijuna
-
Viestit: 1262
Liittynyt: 18.3.2004 11:33

ViestiKirjoittaja Luotijuna » 19.3.2015 19:32

Ei oo kauhee tuntivelotus ollu firmalla.)

Nikozii
-
Viestit: 166
Liittynyt: 15.6.2014 21:17

ViestiKirjoittaja Nikozii » 19.3.2015 22:27

Tuollaisilla laakerinasennus-työkaluilla tuskin tässä tilanteessa tekee mitään..

Itsekkin saman projektin tehnyt tutun luona. Prässillä homma sujui suht mutkattomasti. Laakeri vain räjähti käsiin.
Uuden laittaminen paikalleen oli suhteellisen helppo juttu prässin kanssa. Tuollaisella sarjalla mahtaisi olla suhteellisen tuskallinen operaatio, jos onnistuu ylipäätään.


Eli prässiä vain kehiin. Jos ei keneltäkään tutulta löydy ja autoa meinaa pidempään pitää, kannattaa harkita oman ostoa. Tai yleensäkkin jos tykkää harrastaa :)

pete73
-
Viestit: 2108
Liittynyt: 11.2.2011 17:45

ViestiKirjoittaja pete73 » 19.3.2015 23:11

Kyllä sen ilman prässiäkin vaihtaa, hieman työläämpää tosin on.
Muutamankin laakerin vaihtaneena, sekä prässillä että ilman ;)

Ja kyllähän tuosta työkalustakin monenlaista apua on jos ilman prässiä joutuu tehdä. Itse olen käyttänyt nurkista löytynyttä "rautaromua" ja kierretankoa tuon työkalun korvikkeena.
Luovalla ajattelulla pärjää pitkälle ;)
...ja noista youtuben videoista löytyy monia hyviä niksejä ellei niitä ole valmiiksi takataskussa.

e. tuossa edellä mainittu työkalu käytössä, varsin helpon näköisesti tuo laakeri vaihtui, onnistuisi ehkä jopa olka-akselia (kokonaan) irroittamatta.

MikaJ
-
Viestit: 4040
Liittynyt: 24.7.2003 18:09

ViestiKirjoittaja MikaJ » 20.3.2015 7:11

En mä keksi mitä ihmeen työlästä on tuollaisessa "kierretanko" laakerinvaihtotyökalussa on. Voimaa saa enemmän kuin perus pikkuprässillä ja pulttipyssylllä homma menee joutuisasti.

Jos joku itse tekee tai ostaa tommoisen sarjan, niin tärkeää on että siinä on pultin/mutterin alla joku laakerointi. Mikäli laakeri puuttuu niin sitten uskon että tulee äitiä ikävä, koska se vaatii sitten yli 2kertaa enemmän vääntövoimaa kun pultti/mutteri leikkaa kiinni alapinnaltaan.

pete73
-
Viestit: 2108
Liittynyt: 11.2.2011 17:45

ViestiKirjoittaja pete73 » 20.3.2015 16:15

En mä työläällä tuon "erikois-"työkalun käyttöä tarkoittanutkaan, vaan ihan perinteisillä käsityökaluilla laakerin vaihtamista. Vasara, taltta jne.... niilläkin sen tekee jos hermo pitää ;)

tiiliskivi
-
Viestit: 90
Liittynyt: 10.1.2009 14:24

ViestiKirjoittaja tiiliskivi » 4.4.2015 7:38

Tuli vaihdettua kuskinpuolen etupyöränlaakeri IKH:n sarjalla joka käsitti erilaisia holkkeja, kannasta laakeroidun kierretangon sekä kolme erilaista kuppia jonka sisälle vanha laakeri vedetään. Sarjalla oli helppo vetää vanha laakeri pois, uusi tilalle ja napa takaisin paikalleen. Navan akselilta piti rälläköidä vanhan laakerin sisäkehä pois. Ainut vaihe missä piti vasaroida oli navan poissaanti (lyötiin vastapuolelta sopivalla hylsyllä). Heti alkuun otin myös vetarin pois edestä kuljeksimasta, se kun helposti lähtee kuskin puolelta. Eli: ei tarvinnut ottaa olkavartta pois eikä irroittaa alapalloniveltä. Auto siis Golf iv.

Jani.K
-
Viestit: 680
Liittynyt: 26.11.2005 13:53

ViestiKirjoittaja Jani.K » 4.4.2015 20:38

Merkkihuollossa ottaavat tunnin työn tuosta laakerin vaihdosta. Kai se jonkinnäköinen laippa/prässi työkalu on. Kaveri sanoi että suht sutjukkaan vaihtoivat laakerin.

alspe
-
Viestit: 823
Liittynyt: 24.6.2009 10:40

ViestiKirjoittaja alspe » 21.4.2015 9:54

Kuuloko ikääntyneestä laakerista kahnuttava ääni vai kunnon jurnutus kun alkaa menemään rikki? Katsastussetä mainitsi että laakeri voi kohta mennä, nyt nastojen jälkeen olen kuulevinani vaimean kahnutuksen.

Superdiesel
-
Viestit: 16
Liittynyt: 3.12.2011 6:22

ViestiKirjoittaja Superdiesel » 23.4.2015 8:01

Kuuluu kunnon jurina ja jyrinä, varsinkin maantienopeuksilla kaarteeseen ajettaessa.

alspe
-
Viestit: 823
Liittynyt: 24.6.2009 10:40

ViestiKirjoittaja alspe » 23.4.2015 11:34

^ OK, kahina on niin pieni, että taidan jättää odottelun asteelle vaihdon vielä. Ei jurise eikä jyrise.


Palaa sivulle “Tekniikka - Yleinen”

Paikallaolijat

Käyttäjiä lukemassa tätä aluetta: Ei rekisteröityneitä käyttäjiä ja 31 vierailijaa