VW Bora etupyörän laakerin vaihto
Valvoja: ffp jäsenet
VW Bora etupyörän laakerin vaihto
Tuli katsastuksesta hylky etupyörän laakerille. Millainen homma on vaihtaa se itse? Tarviiko erikoistyökaluja?
-
- -
- Viestit: 16030
- Liittynyt: 23.7.2003 9:30
- Viesti:
Tarvii jonkun jolla laakeri irrotetaan ja asennetaan.
Ite vein olkavarren jobbarille joka prässillä poisti vanhan ja asensi uuden.
Mielenkiintoista olis että toimiiko noi biltsun ymv. laakerityökalut tohon? Kuten tuollaiset.
Ite vein olkavarren jobbarille joka prässillä poisti vanhan ja asensi uuden.
Mielenkiintoista olis että toimiiko noi biltsun ymv. laakerityökalut tohon? Kuten tuollaiset.
Tuollaisilla laakerinasennus-työkaluilla tuskin tässä tilanteessa tekee mitään..
Itsekkin saman projektin tehnyt tutun luona. Prässillä homma sujui suht mutkattomasti. Laakeri vain räjähti käsiin.
Uuden laittaminen paikalleen oli suhteellisen helppo juttu prässin kanssa. Tuollaisella sarjalla mahtaisi olla suhteellisen tuskallinen operaatio, jos onnistuu ylipäätään.
Eli prässiä vain kehiin. Jos ei keneltäkään tutulta löydy ja autoa meinaa pidempään pitää, kannattaa harkita oman ostoa. Tai yleensäkkin jos tykkää harrastaa :)
Itsekkin saman projektin tehnyt tutun luona. Prässillä homma sujui suht mutkattomasti. Laakeri vain räjähti käsiin.
Uuden laittaminen paikalleen oli suhteellisen helppo juttu prässin kanssa. Tuollaisella sarjalla mahtaisi olla suhteellisen tuskallinen operaatio, jos onnistuu ylipäätään.
Eli prässiä vain kehiin. Jos ei keneltäkään tutulta löydy ja autoa meinaa pidempään pitää, kannattaa harkita oman ostoa. Tai yleensäkkin jos tykkää harrastaa :)
Kyllä sen ilman prässiäkin vaihtaa, hieman työläämpää tosin on.
Muutamankin laakerin vaihtaneena, sekä prässillä että ilman ;)
Ja kyllähän tuosta työkalustakin monenlaista apua on jos ilman prässiä joutuu tehdä. Itse olen käyttänyt nurkista löytynyttä "rautaromua" ja kierretankoa tuon työkalun korvikkeena.
Luovalla ajattelulla pärjää pitkälle ;)
...ja noista youtuben videoista löytyy monia hyviä niksejä ellei niitä ole valmiiksi takataskussa.
e. tuossa edellä mainittu työkalu käytössä, varsin helpon näköisesti tuo laakeri vaihtui, onnistuisi ehkä jopa olka-akselia (kokonaan) irroittamatta.
Muutamankin laakerin vaihtaneena, sekä prässillä että ilman ;)
Ja kyllähän tuosta työkalustakin monenlaista apua on jos ilman prässiä joutuu tehdä. Itse olen käyttänyt nurkista löytynyttä "rautaromua" ja kierretankoa tuon työkalun korvikkeena.
Luovalla ajattelulla pärjää pitkälle ;)
...ja noista youtuben videoista löytyy monia hyviä niksejä ellei niitä ole valmiiksi takataskussa.
e. tuossa edellä mainittu työkalu käytössä, varsin helpon näköisesti tuo laakeri vaihtui, onnistuisi ehkä jopa olka-akselia (kokonaan) irroittamatta.
En mä keksi mitä ihmeen työlästä on tuollaisessa "kierretanko" laakerinvaihtotyökalussa on. Voimaa saa enemmän kuin perus pikkuprässillä ja pulttipyssylllä homma menee joutuisasti.
Jos joku itse tekee tai ostaa tommoisen sarjan, niin tärkeää on että siinä on pultin/mutterin alla joku laakerointi. Mikäli laakeri puuttuu niin sitten uskon että tulee äitiä ikävä, koska se vaatii sitten yli 2kertaa enemmän vääntövoimaa kun pultti/mutteri leikkaa kiinni alapinnaltaan.
Jos joku itse tekee tai ostaa tommoisen sarjan, niin tärkeää on että siinä on pultin/mutterin alla joku laakerointi. Mikäli laakeri puuttuu niin sitten uskon että tulee äitiä ikävä, koska se vaatii sitten yli 2kertaa enemmän vääntövoimaa kun pultti/mutteri leikkaa kiinni alapinnaltaan.
-
- -
- Viestit: 90
- Liittynyt: 10.1.2009 14:24
Tuli vaihdettua kuskinpuolen etupyöränlaakeri IKH:n sarjalla joka käsitti erilaisia holkkeja, kannasta laakeroidun kierretangon sekä kolme erilaista kuppia jonka sisälle vanha laakeri vedetään. Sarjalla oli helppo vetää vanha laakeri pois, uusi tilalle ja napa takaisin paikalleen. Navan akselilta piti rälläköidä vanhan laakerin sisäkehä pois. Ainut vaihe missä piti vasaroida oli navan poissaanti (lyötiin vastapuolelta sopivalla hylsyllä). Heti alkuun otin myös vetarin pois edestä kuljeksimasta, se kun helposti lähtee kuskin puolelta. Eli: ei tarvinnut ottaa olkavartta pois eikä irroittaa alapalloniveltä. Auto siis Golf iv.
-
- -
- Viestit: 16
- Liittynyt: 3.12.2011 6:22
Palaa sivulle “Tekniikka - Yleinen”
Paikallaolijat
Käyttäjiä lukemassa tätä aluetta: Ei rekisteröityneitä käyttäjiä ja 36 vierailijaa