Kokemuksia camber-säädettävistä iskarin yläpäistä

Kori, alusta, renkaat, autosähkö yms. bensa- ja dieselmalleille yhteinen keskustelu

Valvoja: ffp jäsenet

myyrä
-
Viestit: 296
Liittynyt: 6.11.2011 21:00

Kokemuksia camber-säädettävistä iskarin yläpäistä

ViestiKirjoittaja myyrä » 16.3.2015 9:33

Nyt on talven yli ollut mk4 Fk:n tolpissa nämä säädettävät yläpäät. Säädöt toimii ihan ok ja säätövaraa on riittävästi, mutta pitävät aivan järkyttävää meteliä.
Rattia käännellessä narisee ja paukkuu, koska jousi ei mitä ilmeisimmin pääse pyörimään vapaasti, vaan pyrähtää asteittain.
Noissahan on laakerointi itsessään, mutta mietin josko sinne lisäisi vielä oem laakerin väliin (tuskin kovin kestävä ratkaisu).

Kenelläkään muulla samankaltaisia kokemuksia/ratkaisua tähän ongelmaan?

^^BeBe
-
Viestit: 516
Liittynyt: 31.8.2009 22:15

ViestiKirjoittaja ^^BeBe » 16.3.2015 10:24

Linkki ei tahdo toimia. Mutta onhan siellä nyt varmasti kaikki osat oikeassa järjestyksessä? Yläjousilautasen pitäisi nojata kääntölaakeriin. Ei jousen pitäisi päästä muuttamaan asentoaan mihinkään, vaan kääntyä jousilautasien mukana.

myyrä
-
Viestit: 296
Liittynyt: 6.11.2011 21:00

ViestiKirjoittaja myyrä » 16.3.2015 10:36

Kuvacamber plates by L Myyry, on Flickr

Demon
-
Viestit: 1393
Liittynyt: 10.12.2004 12:40

ViestiKirjoittaja Demon » 16.3.2015 13:25

Kuvan mukaanhan jousen ei pitäisi päästää liikkumaan ylimääräsiä koska tuossahan se makaa omaan lautaseensa..

myyrä
-
Viestit: 296
Liittynyt: 6.11.2011 21:00

ViestiKirjoittaja myyrä » 16.3.2015 15:01

Niin onko tuo nyt sitten väärin vai oikein kasattu? Jousilautanen tulee siis laakeria vasten.
En äkkiseltään keksi mistä muualta äänet voisi lähteä, kuin tuosta laakeroinnin toimimattomuudesta.

Demon
-
Viestit: 1393
Liittynyt: 10.12.2004 12:40

ViestiKirjoittaja Demon » 16.3.2015 15:26

Kyllä tuo omaan silmään näyttäisi oikein kasatulta..

Jonde
-
Viestit: 2086
Liittynyt: 23.7.2003 12:23

ViestiKirjoittaja Jonde » 17.3.2015 0:13

Ainoa voisi olla että mutterin alle kuuluisi isompi prikka, jolloin mutteri ei painaisi suoraan laakeria, vaan tuota runkoa.

myyrä
-
Viestit: 296
Liittynyt: 6.11.2011 21:00

ViestiKirjoittaja myyrä » 17.3.2015 10:40

Ei siellä mitään prikkaa ole välissä. Noissa tuli omat mutterinsa mukana millä kiristetään. Mutteri tulee tuota laakerin sisäkoolia vasten, muutenhan se menisi täysin liikkumattomaksi tuo koko systeemi.

jad
-
Viestit: 2019
Liittynyt: 3.11.2003 18:56
Viesti:

ViestiKirjoittaja jad » 17.3.2015 14:12

Mitä jos jousilautasen ja "laakerin" väliin laittaisi muutaman ohuen prikan "liukulaakeriksi"?

Heikki J.
admin
Viestit: 8309
Liittynyt: 16.7.2003 19:59
Viesti:

ViestiKirjoittaja Heikki J. » 17.3.2015 15:17

Siis toimiiko noi uniballit vielä vai onko jumissa? Miten lie ylipäätään puolan poikien ihmeet toimii siviilikäytössä Suomen suolaisessa talvessa? Jos kaveri vieressä kattelee ku kääntelet niin eikö siinä saisi osviittaa missä vika?

myyrä
-
Viestit: 296
Liittynyt: 6.11.2011 21:00

ViestiKirjoittaja myyrä » 17.3.2015 16:34

No en ole käyttänyt vielä irti, mutta ei ne ainakaan totaalisen jumissa ole. Ja nämä on kyllä pitänyt meteliä ihan uudesta asti.
Vikahan on jo tiedossa, ratkaisua tässä etsii hän. Nuo prikat kävi kyllä mielessä itsellänikin.
Katotaan helpottaako yhtään, kun ruuvaan säätölautaset ala-asentoon, niin ei ole jousessa "esijännitystä". Voi olla vaan niin tiukilla nyt tuo mutikka, kun jousi on ruuvattu niin ylös.

myyrä
-
Viestit: 296
Liittynyt: 6.11.2011 21:00

ViestiKirjoittaja myyrä » 17.3.2015 16:45

Mjoo mutta mitäpä tässä arpomaan, laitan ne oem laakerit tuonne väliin seuraavaksi kun otan auki. Vaikka tuskin ne kestää, kun ei ole tarkoitettu metallia vasten olemaan.
Sitten jos ei toimi, niin kuikan hanurissa on camberplatesien mentävä aukko.

MikaJ
-
Viestit: 4040
Liittynyt: 24.7.2003 18:09

ViestiKirjoittaja MikaJ » 17.3.2015 17:26

Sun tarttee laittaa sopiva prikkaholkki tuohon jousilautasen ja säätöpalan väliin. Ainakin nyt näyttää siltä että jousilautanen kiristii säätöpalan runkoon eikä unibalin keskiosaan?

myyrä
-
Viestit: 296
Liittynyt: 6.11.2011 21:00

ViestiKirjoittaja myyrä » 19.3.2015 23:00

^ Ei osu säätöpalan runkoon. Se tulee tuo keskiosa selkeesti alemmaksi, kuin muu palikka.

Mutta sieltähän se tuli toiselta foorumilta ratkaisu tähänkin ongelmaan. Käyn jokupäivä hakemassa tuonne sopivankokoiset neulapainelaakerit, loppuu se jousien paukkuminen.

pete73
-
Viestit: 2108
Liittynyt: 11.2.2011 17:45

ViestiKirjoittaja pete73 » 19.3.2015 23:38

Ellei ne ole alusta asti paukkuneet, niin putsaus + rasvaus voi myös tehdä ihmeitä.
Mutta varmasti parempi sinne on laittaa samalla vaivalla kunnollinen laakerointi väliin :)

myyrä
-
Viestit: 296
Liittynyt: 6.11.2011 21:00

ViestiKirjoittaja myyrä » 9.7.2015 19:56

Niin btw, otin nämä auki ja nakkasin romukoppaan. Ylimääräisten äänten syy selvisi.
Uniballeissa sellainen mukava millin välys suuntaan jos toiseen, ja sekä uniballin, että juosilautasen vastinpinnat olivat kuluneet todella rankasti.
Mitä lie burmalaista uudenvuoden tinaa, no halvalla ei taaskaan saanut hyvää.

Niin, ja nämähän kerkesi olla tolpissa alle vuoden ja n. 6tkm.

Jonde
-
Viestit: 2086
Liittynyt: 23.7.2003 12:23

ViestiKirjoittaja Jonde » 9.7.2015 20:59

Miten olisi seuraavaksi KW:n vastaava tuote, jos ei olisi ihan yhtä huonoa tinaa.


Palaa sivulle “Tekniikka - Yleinen”

Paikallaolijat

Käyttäjiä lukemassa tätä aluetta: Ei rekisteröityneitä käyttäjiä ja 93 vierailijaa