"Saa ottaa mutta ei antaa" lisävirtahöpinöitä
Valvoja: ffp jäsenet
"Saa ottaa mutta ei antaa" lisävirtahöpinöitä
Minä ja emäntä kävelemässä tänään ruokakaupasta pihalle jossa vastassa perheen äiti todella asiallisesti kysyen lisävirtaa, Q7 ei käynnisty. Pyydän lupaa käydä itse kokeilemassa koska eihän suomalainen mies usko, no naks naks ja tulos on selvä. Kaapelit löytyy Boran kontista ja niin vain 3.0 V6 TDI tulille. Q7 moottoritila aukes todella hienosti tämän perheenäidin toimesta ja punaisen plussanavan suojamuovi joten ensimmäistä kertaa ei oltu asialla.
Kysymys kuuluukin että onko oikeasti mahdollista joidenkin komponenttien särkyminen näistä tämän päivän romuista jos antaa käynnistysapua? Virtakuormastahan on vain kyse. Kysymykseni perustuu siihen että ennen paikalle saapumista oli ko. henkilö kysynyt virtaa useammalta mutta aina oli vedottu kaapeleiden puuttumiseen tai siihen oman auton vaurioitumisen pelkoon. Apu palkittiin tällä kertaa kahvipaketilla ja itselle jäi se hyvä mieli auttamisesta.
Veikkaampa että oli vain akku vaihdettu ja ECU sopeuttamatta uuteen akkuun kun kertoi akun vaihdetun keväällä. Tuo kans ihmetyttää, ECUn sopeutus uudelle akulle, miksi? Menee yli hilseen jos se akku pitää sopeuttaa siihen ECUun eiku siis ECU akkuun, miksi? Itse tottunu siihen että kun akku on vainaa niin vanha pois ja uus tilalle, homma bueno.
Niin ja Borallahan on isketty Volvoja ja japseja jopa pari tallitoveriakin käyntiin omistusaikanani ilman ongelmia, paikalla vielä tehtaalla asennettu alkuperäinen akku. Tainnu olla vaan hyvää tuuria, vai olisko jo pitäny kärähtää jotain..? Auto vm -03...
Kysymys kuuluukin että onko oikeasti mahdollista joidenkin komponenttien särkyminen näistä tämän päivän romuista jos antaa käynnistysapua? Virtakuormastahan on vain kyse. Kysymykseni perustuu siihen että ennen paikalle saapumista oli ko. henkilö kysynyt virtaa useammalta mutta aina oli vedottu kaapeleiden puuttumiseen tai siihen oman auton vaurioitumisen pelkoon. Apu palkittiin tällä kertaa kahvipaketilla ja itselle jäi se hyvä mieli auttamisesta.
Veikkaampa että oli vain akku vaihdettu ja ECU sopeuttamatta uuteen akkuun kun kertoi akun vaihdetun keväällä. Tuo kans ihmetyttää, ECUn sopeutus uudelle akulle, miksi? Menee yli hilseen jos se akku pitää sopeuttaa siihen ECUun eiku siis ECU akkuun, miksi? Itse tottunu siihen että kun akku on vainaa niin vanha pois ja uus tilalle, homma bueno.
Niin ja Borallahan on isketty Volvoja ja japseja jopa pari tallitoveriakin käyntiin omistusaikanani ilman ongelmia, paikalla vielä tehtaalla asennettu alkuperäinen akku. Tainnu olla vaan hyvää tuuria, vai olisko jo pitäny kärähtää jotain..? Auto vm -03...
Itse olen ymmärtänyt, että tuolla akun sopeuttamisella kerrotaan vain autolle että minkä kokoinen akku siinä on. Liekkö sitten osaa mukavuuslaitteita priorisoida virrankulutuksen ja jäljellä olevan jännitteen mukaan. Näin olin ymmärtävinäni kerran yhden merkkihuollon asentajan puheista kun A6 Audiin akkua vaihtoi. Kuulema tulisi käyttääkin vain alkuperäisiä akkuja kun viivakoodista akun luki... mene ja tiedä. Fakta löytynee kurssit käyneeltä ihmiseltä.
-
- -
- Viestit: 16030
- Liittynyt: 23.7.2003 9:30
- Viesti:
Avustava auto voi hajota kun käydessä ottaa johdot irti. Laturi pukkaa täydellä teholla virtaa ja kuorman romahtaessa laturi ei ehdi reagoimaan ja tulee jännitepiikki. Käsittääkseni ihan induktanssin takia.
Eli avustava auto sammuksiin ennen kun johto irroitetaan tai pitää sammuksissa koko lisävirran antamisen ajan kunhan ei siitäkin lorota akkua tyhjäksi.
Eli avustava auto sammuksiin ennen kun johto irroitetaan tai pitää sammuksissa koko lisävirran antamisen ajan kunhan ei siitäkin lorota akkua tyhjäksi.
Avustava auto voi vaurioitua siinä vaiheessa kun avustettavan auton kone käynnistyy ja tämän laturi alkaa tuottaa virtaa. Näin siis siinä tapauksessa, että avustavan auton kone on käynnissä.
Turvallinen tapa on seuraava: Kytketään kaapelit ja käynnistetään avustava auto ja annetaan moottorin käydä muutama minuutti, jotta avustettava auto saa hieman varausta. Sitten avustavan auton moottori sammutetaan ja yritetään startata avustettava tulille (kaapelit siis kytkettyinä, jotta avustavan auton akusta saadaan virtaa). Kun/jos avustettava auto käynistyy, niin irrotetaan kaapelit.
Tärkeää on siis se, että avustavan auton kone on seis silloin kun avustettavaa startataan.Tällöin ei jännitepiikkiä voi syntyä.
Turvallinen tapa on seuraava: Kytketään kaapelit ja käynnistetään avustava auto ja annetaan moottorin käydä muutama minuutti, jotta avustettava auto saa hieman varausta. Sitten avustavan auton moottori sammutetaan ja yritetään startata avustettava tulille (kaapelit siis kytkettyinä, jotta avustavan auton akusta saadaan virtaa). Kun/jos avustettava auto käynistyy, niin irrotetaan kaapelit.
Tärkeää on siis se, että avustavan auton kone on seis silloin kun avustettavaa startataan.Tällöin ei jännitepiikkiä voi syntyä.
-
- -
- Viestit: 16030
- Liittynyt: 23.7.2003 9:30
- Viesti:
Käytännössä mitä olen työn puolesta testaillut ja mittaillut, niin jännitepiikki on saatu aikaiseksi vain siinä kohtaa kun tiputetaan äkisti iso kuorma pois pelistä. Eli jos virtaa antava auto on käynnissä, niin siinä kohtaa kun avustettava auto lähtee käyntiin (ja startti lopettaa sähkönkulutuksen), ponkasee virtaa antavan auton jännite mahdollisesti kattoon.
Laturin jännitteensäädintä ei ole speksattu että se pystyisi pitämään jännitteen rajoissa kun millisekunttiskaalalla mennään esim 120A->20A virrankulutukseen. Se kuinka paljon jännite piikkaa on ihan laturi/auto/tuurikohtaista.
Laturin jännitteensäädintä ei ole speksattu että se pystyisi pitämään jännitteen rajoissa kun millisekunttiskaalalla mennään esim 120A->20A virrankulutukseen. Se kuinka paljon jännite piikkaa on ihan laturi/auto/tuurikohtaista.
-
- -
- Viestit: 80
- Liittynyt: 17.9.2008 15:00
Laturi pystyy tuottamaan vain nimellistehonsa verran virtaa. Jos nyt virtaa antava auto on käynnissä ja lähdetään starttaamaan hyytynyttä auto. Jos meillä on vaikka 120a laturi, mistä 20a häviää auton käymiseen tarvittaviin sähköihin. Nyt kun startataan hyytynyt auto niin ensin laturin tuotto hyppää 20a -> 120a ja sitten kun hyytynyt auto hörähtää käyntiin niin se voi jopa tippua 120a -> 0a mikäli hyytyneessä autossa on paljon isompi latausjännite. Mikäli kaikki sähkölaitteet ovat autoissa päällä, ei tule noin isoa pudotusta vaan jäädään johonkin keskitasolle.
Koko ongelmastahan pääsee eroon kun ei anna autojen käydä samaan aikaan. Piuhat kiinne autojen väliin ja hyytyneen starttaus. Mikäli on pienet kaapelit niin ei välttämättä lähde helpolla, silloin voi hetken aikaa ladata kumpaakin akkua kaapelit kiinni avustavalla autolla. Sammuttaa sen avustavan auton sitten vaan ennen uutta yritystä.
Koko ongelmastahan pääsee eroon kun ei anna autojen käydä samaan aikaan. Piuhat kiinne autojen väliin ja hyytyneen starttaus. Mikäli on pienet kaapelit niin ei välttämättä lähde helpolla, silloin voi hetken aikaa ladata kumpaakin akkua kaapelit kiinni avustavalla autolla. Sammuttaa sen avustavan auton sitten vaan ennen uutta yritystä.
Koko ongelmastahan pääsee eroon kun ei anna autojen käydä samaan aikaan. Piuhat kiinne autojen väliin ja hyytyneen starttaus. Mikäli on pienet kaapelit niin ei välttämättä lähde helpolla, silloin voi hetken aikaa ladata kumpaakin akkua kaapelit kiinni avustavalla autolla. Sammuttaa sen avustavan auton sitten vaan ennen uutta yritystä.
Ääni tälle.
Palaa sivulle “Tekniikka - Yleinen”
Paikallaolijat
Käyttäjiä lukemassa tätä aluetta: Ei rekisteröityneitä käyttäjiä ja 48 vierailijaa