Audi täristää ja kierrokset heittää!!! +kylmänä veto-ongelma

Kori, alusta, renkaat, autosähkö yms. bensa- ja dieselmalleille yhteinen keskustelu

Valvoja: ffp jäsenet

TheCab
-
Viestit: 7
Liittynyt: 26.11.2014 17:29

Audi täristää ja kierrokset heittää!!! +kylmänä veto-ongelma

ViestiKirjoittaja TheCab » 26.11.2014 17:52

Moi
Tällaisella ongelmalla lähestyn minua viisaampia ihmisiä. Eli ajoneuvo on tuollainen Audi A4 1.8 automaattilaatikolla ja ADR Koneella vm 98. Autossa on ilmeisesti turbiinissa vikaa koska kierrokset heittää pienessä ylämäessä tasakaasulla ja suht pienessä vauhdissa n 200rpm. Tätä ei siis tapahdu esim moottoritie nopeudessa. Vaihto turbiini on tuossa odottamassa, mutta haluaisin vielä varmistuksen asiaan.

Ongelma nro2
Auto käy kylmänä hiukan heikosti eikä anna tehoja ulos. Esim jos käynnistän auton ja yritän lähteä liikkeelle auto ei suostu nostamaan kierroksia vaan sammua jysähtää paikalleen. Jos auton antaa käydä lämpimäksi ennen liikkeellelähtöä ongelmaa ei ole. Joskus se myös sammuu jos kaasuun koskee tyhjäkäynnillä kylmänä. Vikakoodin antaa nokka-akselin pyörintänopeus anturista, joka on jo vaihdettu.[/code][/list]

samiheikki
-
Viestit: 83
Liittynyt: 13.1.2006 8:35

ViestiKirjoittaja samiheikki » 27.11.2014 6:48

Nro.2 kuulostaa oireet tasan samalle kuin meillä oli automaatti opelissa, ilmamäärämittari
oli vainaa.

jiitek
-
Viestit: 79
Liittynyt: 26.8.2006 12:41

ViestiKirjoittaja jiitek » 27.11.2014 7:46

Turbiinilukkoja on monenlaisella rakenteella ja ainakin noissa 01N,M(AG4) turbiini lukittuu kun takimmaisen lautasen jossa on lukon kitkapinta kiinni, takaa pääse öljynpaine turbiinin lukkoventtiilin kautta pois. Lautasen toisella puolella oleva öljypaine painaa sitten sen kiinni turbiinin takaseinää vasten.
Näin ainakin itse päättelin homman menevän kun sitä auki sorvatun turbiinin äärellä pähkäilin.

Eli jos turbiinista olisi kitkapinta kulunut pois tai lautasen keskitiiviste rikkoontunut luulisi lukon luistavan tilanteessa kuin tilanteessa.

Vaan niin niitä enemmän tai vähemmän satunnaisestikin luistavia ja täryyttäviä lukkovikoja on turbiininvaihdolla korjattu ja kuntoon on ainakin osa tullut.

TheCab
-
Viestit: 7
Liittynyt: 26.11.2014 17:29

ViestiKirjoittaja TheCab » 27.11.2014 10:51

Itse olen pähkäillyt että olisiko tuo turbiini vielä korjattavissa järkevällä summalla?
Lainaus
Nyt on hymy huulilla.
Kaksoisvaihto häipyi, tärinät poistui ja vaihteet vaihtaa taas erittäin jouhevasti! Vaihdoin:
- laatikon öljyt + suodattimen
- turbiinin lukkoventtiilin jousineen
Ja eniten hymyilyttää se että sain nuo itse vaihdettua.

Eli jos tuo luisto johtiusi vain tuosta lukkoventtiilistä jousineen.

Tuota ilmamäärä mittaria hiukan epäilen... luulisi tuon vaikuttavan myös lämpimänä tehon puutteena ja laiskuutena. Ja luulisi siitä jonkun vikakoodin hyppäävän näkösälle jos sen arvot olisi pielessä.

TheCab
-
Viestit: 7
Liittynyt: 26.11.2014 17:29

ViestiKirjoittaja TheCab » 27.11.2014 11:01

Ai niin. Tuossa imusarjassa on tuollainen alipaineella toimiva säädin joka ilmeisesti säätää paljonko imusarjasta pääsee ilmaa läpi. Siitä oli 2muovitappia poikki jolloin sehän ei ole säätänyt enää mitään. Tein siihen patenttiratkaisun ja korvasin nuo katkenneet tapit ruuveilla, tästäkään ei ollut mitään apua. Vaan auto pitää edelleen käyttää lämpimäksi ennen liikkeelle lähtöä, muuten sammuu.

samiheikki
-
Viestit: 83
Liittynyt: 13.1.2006 8:35

ViestiKirjoittaja samiheikki » 27.11.2014 14:31

Noilla oireilla se imm vika meillä alkoi. Myöhemmin alkoi ajossa tuntumaan tehonpuute ja tuli vikakoodeja lambdasta ja nakusta. Missäänvaiheessa mitatut arvot imm liittimestä ei menneet raja-arvojen ulkopuolelle.
Mut tosiaaan ihan eri auto kyseessä niin tiedä sitten.

TheCab
-
Viestit: 7
Liittynyt: 26.11.2014 17:29

ViestiKirjoittaja TheCab » 27.11.2014 14:37

Toi Audi kuitenkin sammuu tai käy todella paljon heikommin jos nappaan tuon ilmamassamittarin johdon irti... Mutta kyllähän tietysti toikin voisi olla vikana... On sitä imeellisempiäkin asioita nähty.

taistelumarsu
-
Viestit: 72
Liittynyt: 22.4.2013 18:24

ViestiKirjoittaja taistelumarsu » 27.11.2014 16:58

Onko jako varmasti kohdillaan? Monesti tulee herjaa asentoantureilta jos jako pielessä ja tietysti seurauksena myös tehottomuutta ja epätasaista käyntiä.

TheCab
-
Viestit: 7
Liittynyt: 26.11.2014 17:29

ViestiKirjoittaja TheCab » 27.11.2014 17:31

Ajoitus on kyllä varmasti paikoillaan. Aikaisemmin tossa samassa autossa pääsi ketju hyppäämään kun oli venynyt ja tuo öljynpaine toiminen kiristin veteli viimisiään. Nyt on kiristin, ketju sekä hammashihna uusittu. Ja tietysti kansi käytetty koneistamossa jossa venttiilit laitettu ja kansi oikaistu.

taistelumarsu
-
Viestit: 72
Liittynyt: 22.4.2013 18:24

ViestiKirjoittaja taistelumarsu » 27.11.2014 23:10

Onko ongelma alkanut äkillisesti vai pikkuhiljaa oireita ilmaantunut? Ei sinulla satu olemaan mitään tarkempaa kuvausta tuosta asentoanturin vikakoodista? Jotain vikaa siihen liittyy jos koodia antaa. Olisi hyvä saada vag comilla/vcds:llä tutkittua millaisia arvoja anturit (MAF, lämpötila, kaasun asento yms.) antavat niin saisi ainakin joitakin vikakohteita suljettua pois laskuista.


Palaa sivulle “Tekniikka - Yleinen”

Paikallaolijat

Käyttäjiä lukemassa tätä aluetta: Ei rekisteröityneitä käyttäjiä ja 76 vierailijaa