Kiertovesipumppu letkulämmittimen kaveriksi

Kori, alusta, renkaat, autosähkö yms. bensa- ja dieselmalleille yhteinen keskustelu

Valvoja: ffp jäsenet

Kosse
-
Viestit: 311
Liittynyt: 30.4.2009 19:13

Kiertovesipumppu letkulämmittimen kaveriksi

ViestiKirjoittaja Kosse » 15.11.2014 10:43

Olen tovin miettinyt mahdollisuutta tehdä otsikon mukainen asennus. Nuo lämmittimet, olivat sitten lohkossa, letkussa tai öljypohjassa, kun eivät kovin kaksisesti lämmitä, niin siihenhän auttaisi kiertovesipumppu. Silloin minun järkeni mukaan koko järjestelmä lämpeäisi ja pienillä virityksillä, joihin ei omat sähkömiestaitoni kylläkään riitä, saisi myös puhaltamaan sisälle lämmintä.
Netistä löytyy paljonkin kiertovesipumppuja, mutta ovat 12 tai 24 voltin vehkeitä, joten lämmittimen kanssa toimiakseen tarvitsisi ainakin muuntajan.

Onko kenelläkään kokemusta asiasta? Haulla en ainakaan löytänyt mitään juttua.

p0wer
-
Viestit: 1776
Liittynyt: 13.8.2004 12:08
Viesti:

ViestiKirjoittaja p0wer » 15.11.2014 11:00

Letkulämppärin teholla ei sisätiloja lämmitetä. Maailmalta on myös saatavilla tehokkaampia letkulämppäreitä joissa on kiertovesipumppu samassa. Suomesta tietääkseni ei toistaiseksi.

MikaJ
-
Viestit: 4040
Liittynyt: 24.7.2003 18:09

ViestiKirjoittaja MikaJ » 15.11.2014 13:13

http://www.tt-thermo.fi/

Siinä "kotimaista" ilmeisesti kertaluokkaa parempaa laatua kuin ebay ostokset, joita on aika tavalla paukkunut rikki.

Normi letkulämppärin teho tosiaan ei riitä mihinkään, kyllä sen se pitää vähintään 2000w olla jos meinaa yhtään sisätilaakin lämmittää. Defa/Calix/yms normaalit letkulämppärit ovat luokkaa 400-700w yleensä henkilöautoissa.

-jarkko-

ViestiKirjoittaja -jarkko- » 15.11.2014 13:37

Kaverilla ihan tavallinen 700w letkulämmitin ja pesee tehossa säteilylämmittimen 10-0.
Tärkeä juttu on asennuspaikka että saadaan kunnon kierto.
Itellä olis tuollainen thermon malli odottamassa asennusta ja avensiksessa paras / ainoa paikka olis koneen ja lämmityslaitteen väliin, tällöin vesi kiertäis kennon kautta koneeseen.
Mutta on tässä jo 4 vuotta pärjätty säteilymallilla.

-karppa-
-
Viestit: 287
Liittynyt: 14.6.2009 16:06

ViestiKirjoittaja -karppa- » 15.11.2014 13:49

http://www.tt-thermo.fi/

Tuo herätti mielenkiinnon, mutta missään ei avattu onko tuo esimerkiksi yhteensopiva defa:n haaroittimen kanssa vai pitääkö kaikki uusia. Siis jos sinulla on aikaisemmin ollut perusletkulämppäri sisähaaralla ja nyt laitat tuollaisen eikä siinä ole sisähaaraa, niin aika kuollut idea.

Meinaan tuollaisella 90-luvun dieselillä ja letkulämppärillä saa sen 5km ajella, että rupeaa puhaltamaan lämmintä.

Olisko kenelläkään laittaa kuvaa tuosta paketin sisällöstä?

MikaJ
-
Viestit: 4040
Liittynyt: 24.7.2003 18:09

ViestiKirjoittaja MikaJ » 15.11.2014 17:23

Johto on ihan normaalilla schuko päällä, eli normaali pistotulppa. Defan piuhoihin pistorasia letkulämppärin tilalle.

-karppa-
-
Viestit: 287
Liittynyt: 14.6.2009 16:06

ViestiKirjoittaja -karppa- » 15.11.2014 17:28

Tuossa on se muuttuva tekijä, että vaatii sähköalan ammattilaisen tekemään työt. Jos sattuu auto palamaan, niin voi olla hankala saada vakuutuksesta rahoja muuten. Onko IP-suojauksista mitään mainintoja?

MikaJ
-
Viestit: 4040
Liittynyt: 24.7.2003 18:09

ViestiKirjoittaja MikaJ » 15.11.2014 17:54

Missä kohtaa vaaditaan sähköalan ammattilainen, tuohan ei eroa sisätilalämppärin asennuksesta mitenkään? Laitteessa on valmiina johto+pistotulppa mikä laitetaan pistorasiaan minkä saa itse asentaa. IP21 riittää isoon osaan konetilaan oman tulkintani mukaan.

-karppa-
-
Viestit: 287
Liittynyt: 14.6.2009 16:06

ViestiKirjoittaja -karppa- » 15.11.2014 18:53

Jos sinulla on sisätilanlämmitin ja siellä yhden pistokkeen pistorasia, niin miten ajattelit haroittaa nuo? Defan pistokkeella on hyväksynnät tuolla kabiinissa.

Moni kun ei mieti näitä vastuukysymyksiä, mutta se voi harmittaa kun auto palaa ja vakuutusyhtiö toteaa, että voi voi.

Tuli itsellä mieleen, kun tuollainen lämmitin kiinnostaisi.

pete73
-
Viestit: 2108
Liittynyt: 11.2.2011 17:45

ViestiKirjoittaja pete73 » 15.11.2014 18:57

Eipä taida IP21 riittää mihinkään kohtaa konehuonetta (jokapuolelle voi roiskua vettä kun ajetaan märällä tiellä), eikä sisätilaan tarkoitettua lämmittimen pistorasiaa saa asentaa konehuoneeseen.

Juuri tällaiset seikat sen "ammattilaisen" erottaa "remonttireiskasta" ;)
Ja se että auto palaa on se harmittomin seuraamus, samalla kun voi mennä talo ja lapsetkin tai sitte emäntä kaatuu sähköiskuun kun koskee ovenkahvaan.....

Ei ne Defan ja Calixin johdot ihan muuten vain ole sillä metallisella panssariputkella suojattuja, vaan sekin on ihan määräyksistä johtuva asia.

-jarkko-

ViestiKirjoittaja -jarkko- » 15.11.2014 19:45

Vetää sen letkulämmittimen johdon sisätilaan ja asentaa sinne lohkolämmittimen johdon haaroituspaloilla 2 pistorasiaa, toiseen tuo letkulämmitin ja toiseen sisätilanlämmitin.
Tällöin on kytkennät suojassa kosteudelta.

http://www.nettivaraosa.com/autotarvikk ... et/1724085

MikaJ
-
Viestit: 4040
Liittynyt: 24.7.2003 18:09

ViestiKirjoittaja MikaJ » 15.11.2014 20:31

Defan kaapelit on mitä on ihan vaan sen takia että ne saa asentaa kuka vaan. Mikään säädös ei vaadi panssarikaapelia autoon.

Ei mulla ainakaan konetilaan vesi roisku autoissa, mutta jos jollain roiskuu niin toki sitten vaatimukset on erit. Konetilan päällä on konepelti ja alapuolella suojamuovit.

H. Jormalainen
-
Viestit: 16030
Liittynyt: 23.7.2003 9:30
Viesti:

ViestiKirjoittaja H. Jormalainen » 15.11.2014 21:40

Toi metrin johto kuulostaa muuten aika lyhyeltä ohjaamoon vietäväksi.

Muutenhan tommonen laite on ihan loistoajatus. Kas kun ei Defa ite tee tommosia.

Ajatteleekohan noi TT Thermon tyypit että lämmityksen ajaksi sitten viedään jatkojohto moottoritilaan. Ei kauheen kätevää...

Jännä muuten että noikaan ei kehtaa kertoa missä se on suunniteltu ja valmistettu. Suunniteltu venäjällä ja valmistettu pohjois-koreassa? :D

pete73
-
Viestit: 2108
Liittynyt: 11.2.2011 17:45

ViestiKirjoittaja pete73 » 15.11.2014 23:06

Veden päätymisestä vain sen verran, että kyllä autoissa tapaa tuo keula olemaan aika hyvin vettä läpäisevää mallia ihan vain jäähdytysilman sisään saamisen takia :D
Moniko on ollut kaatosateessa satasen vauhdissa oman autonsa konehuoneessa toteamassa, että ei sinne yhtään vettä tule? Tai suolatulla tiellä rekan perässä ajellessa... ;)

Omaani en ainakaan mitään sisätilapistokkeita konehuoneeseen meinaa asennella, monia parempiakin ratkaisuja kun on olemassa.

Tuo lämmittimen ja pumpun yhdistelmä toki on muuten erittäin hyvä keksintö, ja ihmettelen itsekin miksi Defa ja kumppanit ei sellaisia tarjoa, vaan suosivat erillisen pumpun ja muuntajan yhdistelmää (hinnoiteltuna järjettömän hintaiseksi).
Toki useinmiten pärjätään hyvin ilman sitä pumppuakin...

MikaJ
-
Viestit: 4040
Liittynyt: 24.7.2003 18:09

ViestiKirjoittaja MikaJ » 16.11.2014 11:45

Veden päätymisestä vain sen verran, että kyllä autoissa tapaa tuo keula olemaan aika hyvin vettä läpäisevää mallia ihan vain jäähdytysilman sisään saamisen takia :D
Moniko on ollut kaatosateessa satasen vauhdissa oman autonsa konehuoneessa toteamassa, että ei sinne yhtään vettä tule? Tai suolatulla tiellä rekan perässä ajellessa... ;)


En tiedä missä autoissa pääsee vettä konetilaan, mutta edelleenkin ei ainakaan ole omissa autoissa moista ikinä tullut vastaan. Jos konetila on vuoden käytön jäljiltä pölyinen ilman mitään vesipisarojen jälkiä, niin ei mun tartte konetilaan mennä asiaa katsomaan.

Jos jännittää se pistokkeen asentaminen konetilaan jossa tsunamin tasoinen vesimäärä velloo ajossa, niin toki sen pistorasian voi asentaa IP68 koteloon sisälle.

J.S.P
-
Viestit: 381
Liittynyt: 16.7.2007 23:08

ViestiKirjoittaja J.S.P » 16.11.2014 12:52

Mikään säädös ei vaadi panssarikaapelia autoon.


Oletko varmasti lukenut ao. aihetta koskevan standardin SFS-5724 ajatuksella läpi, kun minä ainakin sieltä ymmärrän että panssariletku tai vastaava suojaus vaaditaan, tosin taas standardimaiseen tapaan tämäkin asia kyllä ilmaistaa aika erikoisella lauserakenteella...
-niin ao. kohta on standardissa 23.2

Sitten tuosta kosteussuojauksesta niin ainakin kohtien 7.12, 22.2 ja esim. BB22.1 perusteella tarvitaan vähintään roiskevedenpitävää rakennetta

-oletan että sinulla on ao. standardi käytössäsi kun kerran noista asioista kommentoinut olet joten kerro jos erimieltä tulkinnoistani olet.

H. Jormalainen
-
Viestit: 16030
Liittynyt: 23.7.2003 9:30
Viesti:

ViestiKirjoittaja H. Jormalainen » 16.11.2014 15:31

Rinnastetaankohan moottoritila ulkokatokseen? Ei tarvi kestää suoraa vesisuihkua mistään suunnasta, mutta pitäs jotain pisaroita sietää?

Vai mitenkä se katoksen rasia meneekään?..

Noi lämppärin liitoksethan on tehtaan jäljiltä vesitiiviitä.

MikaJ
-
Viestit: 4040
Liittynyt: 24.7.2003 18:09

ViestiKirjoittaja MikaJ » 16.11.2014 16:17

Ei ole standardeja pöydällä, meillä duunissa on liuta muita ihmisiä kun niitä lukee ja tekee tulkintoja niistä. Asennellaan ajoneuvoihin ihan ilman panssarijohtoa jäykkää sähköä ja lämmittimiä. Defastakin vedetään panssari kaapelin päältä pois että saadaan se yhditettyä muihin lämmittimiin, tämän kytkennän tosin tekee tottakai ihan virallinen sähkäri.

J.S.P
-
Viestit: 381
Liittynyt: 16.7.2007 23:08

ViestiKirjoittaja J.S.P » 16.11.2014 18:24

Kysyppä sitten miten tämä sitten pitää tulkita -vai jääkö minulta sitten tajuamatta jonkun pilkun tai tain "käänteinen" vaikutus?
SFS-5724. 23.2:
Käytetty kaapeli ei saa olla kevytrakenteisempaa kuin kevyt taipuisa kumikaapeli (tyyppi H05 RN-F) tai kevyt taipuisa muovikaapeli (tyyppi H05 VV-F tai H05 VVH2-F) vedettynä taipuisaan panssariletkuun tai vastaavaan, joka antaa mekaanisen suoja kaapelille. Panssariletkun on oltava molemmista päistä luotettavasti kiinnitetty. Kaapelin on oltava kiinnitetty vedonpoistimiin. Sama vaatimus koskee myös muita sisäisiä yhdysjohtoja, kuten esim. lämmittimien ja mahdollisen muuntajan, akunvaraajan, kytkinkellon tai ajoneuvoon asetetun sisätilanlämmittimen välillä olevaa kaapelia.

Kosse
-
Viestit: 311
Liittynyt: 30.4.2009 19:13

ViestiKirjoittaja Kosse » 16.11.2014 20:17

Lämmitinhän ei ole tulossa tuohon nimimerkkini Passatiin, koska sitä ei enää ole ja siinä oli Eberi. Pitäisikin vaihtaa oikea auto siihen. Tämän vuosituhannen Octaviaan on harkinnassa, koska siinä ei ole edes sisäpistoketta. Ja rasian laittaminenkin on aika hankalaa, kun ei ole valmiina vapaata reikää. Mutta tuo TT-thermo vaikuttaa kyllä hyvälle, eikä pitäisi edes tarvita sisätilan lämmitintä. Sen roikankin jaksaisi kyllä laittaa vaikka konehuoneeseen.

Boah
-
Viestit: 130
Liittynyt: 16.9.2010 23:35

ViestiKirjoittaja Boah » 17.11.2014 22:48

Konetilaa tuskin voi rinnastaa ulkokatokseen. Asiat eivät ole ihan niin yksinkertaisia, kyse ei ole vain IP-luokista. En tunne standardia ulkoa, mutta omien viritysten tekeminen kannattaa unohtaa ainakin muilta kuin ammatti-ihmisiltä.

Defan sikakalliit osatkaan eivät ihan maailman vakuuttvimpia ole, mutta niillä kun tekee niin säästyy todennäköisesti ihmishenget eikä ole ongelmia vakuutusyhtiön kanssa.

Kosse
-
Viestit: 311
Liittynyt: 30.4.2009 19:13

ViestiKirjoittaja Kosse » 18.11.2014 9:03

Ennemmin minä laitan tuon TT-thermon roikan kanssa, kuin huomattavasti kalliimman Defan kaikkine muuntajineen. Ei se roikan laitto ole sen vaarallisempaa, kuin muukan pistokkeen käyttö.


Palaa sivulle “Tekniikka - Yleinen”

Paikallaolijat

Käyttäjiä lukemassa tätä aluetta: Google [Bot] ja 73 vierailijaa