Kiertovesipumppu letkulämmittimen kaveriksi
Valvoja: ffp jäsenet
Kiertovesipumppu letkulämmittimen kaveriksi
Olen tovin miettinyt mahdollisuutta tehdä otsikon mukainen asennus. Nuo lämmittimet, olivat sitten lohkossa, letkussa tai öljypohjassa, kun eivät kovin kaksisesti lämmitä, niin siihenhän auttaisi kiertovesipumppu. Silloin minun järkeni mukaan koko järjestelmä lämpeäisi ja pienillä virityksillä, joihin ei omat sähkömiestaitoni kylläkään riitä, saisi myös puhaltamaan sisälle lämmintä.
Netistä löytyy paljonkin kiertovesipumppuja, mutta ovat 12 tai 24 voltin vehkeitä, joten lämmittimen kanssa toimiakseen tarvitsisi ainakin muuntajan.
Onko kenelläkään kokemusta asiasta? Haulla en ainakaan löytänyt mitään juttua.
Netistä löytyy paljonkin kiertovesipumppuja, mutta ovat 12 tai 24 voltin vehkeitä, joten lämmittimen kanssa toimiakseen tarvitsisi ainakin muuntajan.
Onko kenelläkään kokemusta asiasta? Haulla en ainakaan löytänyt mitään juttua.
http://www.tt-thermo.fi/
Siinä "kotimaista" ilmeisesti kertaluokkaa parempaa laatua kuin ebay ostokset, joita on aika tavalla paukkunut rikki.
Normi letkulämppärin teho tosiaan ei riitä mihinkään, kyllä sen se pitää vähintään 2000w olla jos meinaa yhtään sisätilaakin lämmittää. Defa/Calix/yms normaalit letkulämppärit ovat luokkaa 400-700w yleensä henkilöautoissa.
Siinä "kotimaista" ilmeisesti kertaluokkaa parempaa laatua kuin ebay ostokset, joita on aika tavalla paukkunut rikki.
Normi letkulämppärin teho tosiaan ei riitä mihinkään, kyllä sen se pitää vähintään 2000w olla jos meinaa yhtään sisätilaakin lämmittää. Defa/Calix/yms normaalit letkulämppärit ovat luokkaa 400-700w yleensä henkilöautoissa.
Kaverilla ihan tavallinen 700w letkulämmitin ja pesee tehossa säteilylämmittimen 10-0.
Tärkeä juttu on asennuspaikka että saadaan kunnon kierto.
Itellä olis tuollainen thermon malli odottamassa asennusta ja avensiksessa paras / ainoa paikka olis koneen ja lämmityslaitteen väliin, tällöin vesi kiertäis kennon kautta koneeseen.
Mutta on tässä jo 4 vuotta pärjätty säteilymallilla.
Tärkeä juttu on asennuspaikka että saadaan kunnon kierto.
Itellä olis tuollainen thermon malli odottamassa asennusta ja avensiksessa paras / ainoa paikka olis koneen ja lämmityslaitteen väliin, tällöin vesi kiertäis kennon kautta koneeseen.
Mutta on tässä jo 4 vuotta pärjätty säteilymallilla.
http://www.tt-thermo.fi/
Tuo herätti mielenkiinnon, mutta missään ei avattu onko tuo esimerkiksi yhteensopiva defa:n haaroittimen kanssa vai pitääkö kaikki uusia. Siis jos sinulla on aikaisemmin ollut perusletkulämppäri sisähaaralla ja nyt laitat tuollaisen eikä siinä ole sisähaaraa, niin aika kuollut idea.
Meinaan tuollaisella 90-luvun dieselillä ja letkulämppärillä saa sen 5km ajella, että rupeaa puhaltamaan lämmintä.
Olisko kenelläkään laittaa kuvaa tuosta paketin sisällöstä?
Tuo herätti mielenkiinnon, mutta missään ei avattu onko tuo esimerkiksi yhteensopiva defa:n haaroittimen kanssa vai pitääkö kaikki uusia. Siis jos sinulla on aikaisemmin ollut perusletkulämppäri sisähaaralla ja nyt laitat tuollaisen eikä siinä ole sisähaaraa, niin aika kuollut idea.
Meinaan tuollaisella 90-luvun dieselillä ja letkulämppärillä saa sen 5km ajella, että rupeaa puhaltamaan lämmintä.
Olisko kenelläkään laittaa kuvaa tuosta paketin sisällöstä?
Jos sinulla on sisätilanlämmitin ja siellä yhden pistokkeen pistorasia, niin miten ajattelit haroittaa nuo? Defan pistokkeella on hyväksynnät tuolla kabiinissa.
Moni kun ei mieti näitä vastuukysymyksiä, mutta se voi harmittaa kun auto palaa ja vakuutusyhtiö toteaa, että voi voi.
Tuli itsellä mieleen, kun tuollainen lämmitin kiinnostaisi.
Moni kun ei mieti näitä vastuukysymyksiä, mutta se voi harmittaa kun auto palaa ja vakuutusyhtiö toteaa, että voi voi.
Tuli itsellä mieleen, kun tuollainen lämmitin kiinnostaisi.
Eipä taida IP21 riittää mihinkään kohtaa konehuonetta (jokapuolelle voi roiskua vettä kun ajetaan märällä tiellä), eikä sisätilaan tarkoitettua lämmittimen pistorasiaa saa asentaa konehuoneeseen.
Juuri tällaiset seikat sen "ammattilaisen" erottaa "remonttireiskasta" ;)
Ja se että auto palaa on se harmittomin seuraamus, samalla kun voi mennä talo ja lapsetkin tai sitte emäntä kaatuu sähköiskuun kun koskee ovenkahvaan.....
Ei ne Defan ja Calixin johdot ihan muuten vain ole sillä metallisella panssariputkella suojattuja, vaan sekin on ihan määräyksistä johtuva asia.
Juuri tällaiset seikat sen "ammattilaisen" erottaa "remonttireiskasta" ;)
Ja se että auto palaa on se harmittomin seuraamus, samalla kun voi mennä talo ja lapsetkin tai sitte emäntä kaatuu sähköiskuun kun koskee ovenkahvaan.....
Ei ne Defan ja Calixin johdot ihan muuten vain ole sillä metallisella panssariputkella suojattuja, vaan sekin on ihan määräyksistä johtuva asia.
Vetää sen letkulämmittimen johdon sisätilaan ja asentaa sinne lohkolämmittimen johdon haaroituspaloilla 2 pistorasiaa, toiseen tuo letkulämmitin ja toiseen sisätilanlämmitin.
Tällöin on kytkennät suojassa kosteudelta.
http://www.nettivaraosa.com/autotarvikk ... et/1724085
Tällöin on kytkennät suojassa kosteudelta.
http://www.nettivaraosa.com/autotarvikk ... et/1724085
-
- -
- Viestit: 16030
- Liittynyt: 23.7.2003 9:30
- Viesti:
Toi metrin johto kuulostaa muuten aika lyhyeltä ohjaamoon vietäväksi.
Muutenhan tommonen laite on ihan loistoajatus. Kas kun ei Defa ite tee tommosia.
Ajatteleekohan noi TT Thermon tyypit että lämmityksen ajaksi sitten viedään jatkojohto moottoritilaan. Ei kauheen kätevää...
Jännä muuten että noikaan ei kehtaa kertoa missä se on suunniteltu ja valmistettu. Suunniteltu venäjällä ja valmistettu pohjois-koreassa? :D
Muutenhan tommonen laite on ihan loistoajatus. Kas kun ei Defa ite tee tommosia.
Ajatteleekohan noi TT Thermon tyypit että lämmityksen ajaksi sitten viedään jatkojohto moottoritilaan. Ei kauheen kätevää...
Jännä muuten että noikaan ei kehtaa kertoa missä se on suunniteltu ja valmistettu. Suunniteltu venäjällä ja valmistettu pohjois-koreassa? :D
Veden päätymisestä vain sen verran, että kyllä autoissa tapaa tuo keula olemaan aika hyvin vettä läpäisevää mallia ihan vain jäähdytysilman sisään saamisen takia :D
Moniko on ollut kaatosateessa satasen vauhdissa oman autonsa konehuoneessa toteamassa, että ei sinne yhtään vettä tule? Tai suolatulla tiellä rekan perässä ajellessa... ;)
Omaani en ainakaan mitään sisätilapistokkeita konehuoneeseen meinaa asennella, monia parempiakin ratkaisuja kun on olemassa.
Tuo lämmittimen ja pumpun yhdistelmä toki on muuten erittäin hyvä keksintö, ja ihmettelen itsekin miksi Defa ja kumppanit ei sellaisia tarjoa, vaan suosivat erillisen pumpun ja muuntajan yhdistelmää (hinnoiteltuna järjettömän hintaiseksi).
Toki useinmiten pärjätään hyvin ilman sitä pumppuakin...
Moniko on ollut kaatosateessa satasen vauhdissa oman autonsa konehuoneessa toteamassa, että ei sinne yhtään vettä tule? Tai suolatulla tiellä rekan perässä ajellessa... ;)
Omaani en ainakaan mitään sisätilapistokkeita konehuoneeseen meinaa asennella, monia parempiakin ratkaisuja kun on olemassa.
Tuo lämmittimen ja pumpun yhdistelmä toki on muuten erittäin hyvä keksintö, ja ihmettelen itsekin miksi Defa ja kumppanit ei sellaisia tarjoa, vaan suosivat erillisen pumpun ja muuntajan yhdistelmää (hinnoiteltuna järjettömän hintaiseksi).
Toki useinmiten pärjätään hyvin ilman sitä pumppuakin...
Veden päätymisestä vain sen verran, että kyllä autoissa tapaa tuo keula olemaan aika hyvin vettä läpäisevää mallia ihan vain jäähdytysilman sisään saamisen takia :D
Moniko on ollut kaatosateessa satasen vauhdissa oman autonsa konehuoneessa toteamassa, että ei sinne yhtään vettä tule? Tai suolatulla tiellä rekan perässä ajellessa... ;)
En tiedä missä autoissa pääsee vettä konetilaan, mutta edelleenkin ei ainakaan ole omissa autoissa moista ikinä tullut vastaan. Jos konetila on vuoden käytön jäljiltä pölyinen ilman mitään vesipisarojen jälkiä, niin ei mun tartte konetilaan mennä asiaa katsomaan.
Jos jännittää se pistokkeen asentaminen konetilaan jossa tsunamin tasoinen vesimäärä velloo ajossa, niin toki sen pistorasian voi asentaa IP68 koteloon sisälle.
Mikään säädös ei vaadi panssarikaapelia autoon.
Oletko varmasti lukenut ao. aihetta koskevan standardin SFS-5724 ajatuksella läpi, kun minä ainakin sieltä ymmärrän että panssariletku tai vastaava suojaus vaaditaan, tosin taas standardimaiseen tapaan tämäkin asia kyllä ilmaistaa aika erikoisella lauserakenteella...
-niin ao. kohta on standardissa 23.2
Sitten tuosta kosteussuojauksesta niin ainakin kohtien 7.12, 22.2 ja esim. BB22.1 perusteella tarvitaan vähintään roiskevedenpitävää rakennetta
-oletan että sinulla on ao. standardi käytössäsi kun kerran noista asioista kommentoinut olet joten kerro jos erimieltä tulkinnoistani olet.
-
- -
- Viestit: 16030
- Liittynyt: 23.7.2003 9:30
- Viesti:
Ei ole standardeja pöydällä, meillä duunissa on liuta muita ihmisiä kun niitä lukee ja tekee tulkintoja niistä. Asennellaan ajoneuvoihin ihan ilman panssarijohtoa jäykkää sähköä ja lämmittimiä. Defastakin vedetään panssari kaapelin päältä pois että saadaan se yhditettyä muihin lämmittimiin, tämän kytkennän tosin tekee tottakai ihan virallinen sähkäri.
Kysyppä sitten miten tämä sitten pitää tulkita -vai jääkö minulta sitten tajuamatta jonkun pilkun tai tain "käänteinen" vaikutus?
SFS-5724. 23.2:
Käytetty kaapeli ei saa olla kevytrakenteisempaa kuin kevyt taipuisa kumikaapeli (tyyppi H05 RN-F) tai kevyt taipuisa muovikaapeli (tyyppi H05 VV-F tai H05 VVH2-F) vedettynä taipuisaan panssariletkuun tai vastaavaan, joka antaa mekaanisen suoja kaapelille. Panssariletkun on oltava molemmista päistä luotettavasti kiinnitetty. Kaapelin on oltava kiinnitetty vedonpoistimiin. Sama vaatimus koskee myös muita sisäisiä yhdysjohtoja, kuten esim. lämmittimien ja mahdollisen muuntajan, akunvaraajan, kytkinkellon tai ajoneuvoon asetetun sisätilanlämmittimen välillä olevaa kaapelia.
SFS-5724. 23.2:
Käytetty kaapeli ei saa olla kevytrakenteisempaa kuin kevyt taipuisa kumikaapeli (tyyppi H05 RN-F) tai kevyt taipuisa muovikaapeli (tyyppi H05 VV-F tai H05 VVH2-F) vedettynä taipuisaan panssariletkuun tai vastaavaan, joka antaa mekaanisen suoja kaapelille. Panssariletkun on oltava molemmista päistä luotettavasti kiinnitetty. Kaapelin on oltava kiinnitetty vedonpoistimiin. Sama vaatimus koskee myös muita sisäisiä yhdysjohtoja, kuten esim. lämmittimien ja mahdollisen muuntajan, akunvaraajan, kytkinkellon tai ajoneuvoon asetetun sisätilanlämmittimen välillä olevaa kaapelia.
Lämmitinhän ei ole tulossa tuohon nimimerkkini Passatiin, koska sitä ei enää ole ja siinä oli Eberi. Pitäisikin vaihtaa oikea auto siihen. Tämän vuosituhannen Octaviaan on harkinnassa, koska siinä ei ole edes sisäpistoketta. Ja rasian laittaminenkin on aika hankalaa, kun ei ole valmiina vapaata reikää. Mutta tuo TT-thermo vaikuttaa kyllä hyvälle, eikä pitäisi edes tarvita sisätilan lämmitintä. Sen roikankin jaksaisi kyllä laittaa vaikka konehuoneeseen.
Konetilaa tuskin voi rinnastaa ulkokatokseen. Asiat eivät ole ihan niin yksinkertaisia, kyse ei ole vain IP-luokista. En tunne standardia ulkoa, mutta omien viritysten tekeminen kannattaa unohtaa ainakin muilta kuin ammatti-ihmisiltä.
Defan sikakalliit osatkaan eivät ihan maailman vakuuttvimpia ole, mutta niillä kun tekee niin säästyy todennäköisesti ihmishenget eikä ole ongelmia vakuutusyhtiön kanssa.
Defan sikakalliit osatkaan eivät ihan maailman vakuuttvimpia ole, mutta niillä kun tekee niin säästyy todennäköisesti ihmishenget eikä ole ongelmia vakuutusyhtiön kanssa.
Palaa sivulle “Tekniikka - Yleinen”
Paikallaolijat
Käyttäjiä lukemassa tätä aluetta: EdithBip ja 32 vierailijaa