1.6PN -> 1.9TDi?

Kori, alusta, renkaat, autosähkö yms. bensa- ja dieselmalleille yhteinen keskustelu

Valvoja: ffp jäsenet

Habbo
-
Viestit: 397
Liittynyt: 13.9.2005 19:48

1.6PN -> 1.9TDi?

ViestiKirjoittaja Habbo » 31.10.2014 20:40

Asia vielä vain fantasia tasolla, mutta jos se joskus vielä tulisi toteutumaan niin oli muutama täydentävä kysymys heittää.

Eli lähtökohtana ainakin olisi tuo 90 Jetta 1.6 PN, tämä siksi että auto hyväkuntoinen ja täydellinen historia tieto on autosta. Mutta mistä irrottaa tekniikka? Golf 3/4, Vento Bora vai Passat 35i, polo/ seat/ fabia. Tarkoitus siis laittaa perinteinen PD moottori, ei PDE moottoria.

Suunniteltu tehotavoite joka omassa käytössä olisi hyvä on noin 150hv, auton olisi siis käyttö autona.

Entä alusta ja jarrut? Täytyykö alusta tehdä vastaamaan 16v/G60 alustaa, vai riittääkö 90hv bensan alustan ja jarrujen vastaavuus. Auto siis katsastettaisiin ensin vakiona ja vasta sitten säädetään.

Entä miten tällaisen auton kohdalla verotus asiat menee? 90 vuoden Jettaa ei ilmeisti ole tullut muuta diesel moottoria kuin 1.6D.
Viimeksi muokannut Habbo, 3.11.2014 10:37. Yhteensä muokattu 1 kertaa.

Putko
-
Viestit: 1564
Liittynyt: 1.8.2004 18:23
Viesti:

ViestiKirjoittaja Putko » 31.10.2014 22:10

perinteinen PD/PDE?

Jultsu
-
Viestit: 2918
Liittynyt: 29.10.2010 4:52

ViestiKirjoittaja Jultsu » 31.10.2014 23:10

Vuotuinen käyttövoimavero menee auton kokonaismassan mukaan, siihenhän ei tule muutosta vaikka kaiken muun korin ympäriltä vaihtaisi. Omamassa taasen muuttuu ja sen mukaan sitten määritellään sallittu henkilömäärä.

Kiinnostaisi myös mikä ihme on PDE. Tarkoitatko PD:llä siis pumppusuutinmoottoria? Vai ovatko nämä jotain moottorikoodeja (jolloin on pakko kysyä, mitä tuo 1.9TDI tekee otsikossa?)

Habbo
-
Viestit: 397
Liittynyt: 13.9.2005 19:48

ViestiKirjoittaja Habbo » 1.11.2014 22:45

PD eli perinteinen jakajapumpullinen joka on sähköinen ja PDE eli pumppusuutin, näin asian on aikakin Bosch itsellään asian eritellyt. Se millä nimityksellä mekaaninen jakajapumppu on ei ole selvinnyt

Jultsu
-
Viestit: 2918
Liittynyt: 29.10.2010 4:52

ViestiKirjoittaja Jultsu » 1.11.2014 22:58

Jaa. Ettei kuitenkin olis VE (Verteiler-Einspritzpumpe) tai VP (Verteiler-pumpe) noille jakajapumpullisille? Ikinä en ole törmännyt tuollaisiin nimityksiin kummastakaan. Olisiko mahdollisesti jotain linkkiä näihin boschin dokkareihin?

Habbo
-
Viestit: 397
Liittynyt: 13.9.2005 19:48

ViestiKirjoittaja Habbo » 2.11.2014 16:06

Ei ole linkkiä antaa, kyseiset nimitykset esiintyy auto- ja kuljetustekniikan perusoppi ja erikoistumisoppi kirjoissa.

leinoan
-
Viestit: 756
Liittynyt: 2.4.2004 21:13

ViestiKirjoittaja leinoan » 4.11.2014 12:49

Niimpä...Kuitenkin volkkarin kohdalla PD= pump duse eli pumppusuutin, jota jotkut myyntimiehet myös Power Dieselinä tuttavallisesti kutsuvat ja kauppaavat.

Jultsu
-
Viestit: 2918
Liittynyt: 29.10.2010 4:52

ViestiKirjoittaja Jultsu » 4.11.2014 13:55

Voisiko Bosch sitten kutsua englannin kielisessä materiaalissaan noita jotenkin "Pump Distributor" tms.

Oli miten oli, helvetin sekavasti ja typerästi nimetty. Kaikkea painettua sanaa ei siis edelleenkään kannata uskoa.

Naxxu
-
Viestit: 226
Liittynyt: 28.7.2003 16:58

ViestiKirjoittaja Naxxu » 6.11.2014 8:43

Golf3/vento ja passat 3A (eli 35i facelift) malleista ainakin sopii moottori ja vaihteisto ihan bolt on jettaan. Niistä saa myöskin 02A vaihteistolle nestekytkimen ja vaijerivaihdekepin.
90 vuosimalli taitaa olla jo uusilla sähköillä joten mielestäni moottorin johtosarjakin pitäisi sopia suoraan sulakerasiaan.

htm
-
Viestit: 405
Liittynyt: 11.12.2008 21:09

ViestiKirjoittaja htm » 6.11.2014 9:11

Kaikkein paras luovuttaja-auto on tietenkin Seat Toledo mk1 eli 1L, koska se on Jetan pohjalevylle tehty. Siitä saa hyödynnettyä vetaritkin, kun raideleveys on Jetan kanssa sama. Golf 3/Vento ja Passat ovat vähän suuremmalla raideleveydellä. Mutta siis hyviä vaihtoehtoja nekin ovat.

Golf4/Bora ovat ihan eri autoja ja niistä on huomattavasti hankalampi hyödyntää muuta kuin itse moottori. Ei hyvä.

Polo/Cordoba/Fabia -osastoa en hirveästi tunne. Joku viisaimpi voinee valaista?

Jarruiksi kelpaavat periaatteessa 90 hv Jetan jarrut, jos laitat 90 hv TDI:n keulalle virittämättömänä. Jos meinaat leimata isommilla tehoilla, niin sitten on tosiaan jarrujen päivitys edessä. 16V:ssä on 256 mm levyt edessä, ja G60:ssä 280 mm. Molemmissa myös levyt takana. Pääsylinterikin kasvaa. 16V:ssä 22,2 mm ja G60:ssä 25,4 mm, vai miten se nyt meni?

Itse päivittäisin etujarruja joka tapauksessa ainakin 16V-mallisiksi. Takajarrujen päivittelystä ei suurta hyötyä saa. Levyjarrujen mukana saa kyllä mahdollisesti käsijarrumurheita. Jarruasioissa mukavaa on se, että nykyisin niistä ei merkkailla mitään muutosprosentteja, joten isompien jarrujen vaihto ei hirveästi konttorilla kiinnosta.

Ihan bolt on -ratkaisua ei löydy mittaristoon. Sen kun pitäisi olla sähköinen, jotta ajonesto pelaisi. Mutta onhan näitäkin tehty. pajalle.comin ratkaisussa vaihtoivat mk3:n kojetaulun kokonaan.

Naxxu
-
Viestit: 226
Liittynyt: 28.7.2003 16:58

ViestiKirjoittaja Naxxu » 6.11.2014 10:32

En ole ihan varma 1,6 koneella olevasta jetasta kummatko sisäpään vetonivelet siinä on, mutta jos ne on 100mm, niin sen kun pulttaa ne omat vetoakselit siihen 02A laatikkoon. Jos taas 90mm, niiin vaihtaa vetoakselit joko TD tai 1,8:sta jossa on 100mm sisäpäät.
Laatikkojen perän eroista on ollut täällä monesti vääntöä, mutta minä olen mitannut 020 ja 02A laatikot 100mm sisäpäillä että perän leveys ja etäisyys kytkinkopasta on kummassakin samat.

Ajonestoon ei tarvita mitään mittaristo kikkailuja koska noissa ensimmäisissä on IMMO 1 joka on täysin erillinen boksi johon tulee lukupuola, +15sähkö, maa ja k-linja. Esim omaan tekniikan vaihtoon piilotin lukupuolan ja sen kylkeen sirun avaimesta kojetaulun sisään ja kytkin nuo tarvittavat 3 johtoa

Habbo
-
Viestit: 397
Liittynyt: 13.9.2005 19:48

ViestiKirjoittaja Habbo » 9.11.2014 8:09

Eli:
Verotuksellisesti auton kokonaispaino pysyy samana mikä se on ollut ensirekisteröinnistä saakka.

Jarrut kelpaa vakiona, toki oma ajatus olisi laittaa eteen tosiaan joka 16v tai G60 jarrut, taakse 3 hyttisen 200mm rummut. Onko kukaan koskaan lisännyt vanhaan taka-akseliin vakaa jää, vai ollaanko aina vain vaihdettu GTi:n taka-akselia. Jossain 'pikkukoneisissa' jetoissahan on myös ollut takana vakaa ja, en muista oliko tässä autossa.

Habbo
-
Viestit: 397
Liittynyt: 13.9.2005 19:48

ViestiKirjoittaja Habbo » 29.11.2014 7:37

Mitä mieltä raati on, onko parempi vai ei mitään merkitystä onko pumppu sähköinen tai ei? Olen ainakin olettanut että tällä tarkoitetaan kaasupolkimen toimintaa, olenko väärässä?
Entäs tuo taka-akseli vakaa ja tanko asia?

JukkaA
-
Viestit: 1745
Liittynyt: 18.4.2004 19:57
Viesti:

ViestiKirjoittaja JukkaA » 29.11.2014 14:05

Mie ainakin ottaisin luovuttajaksi Ibiza tai Cordoba 6K faceliftin tai Polo 6KV faceliftin. Autot ovat vuosimalleja 00-02.

Moottoreina on uusinta jakapumpullista sukupolvee eli 66kw AGR tai ALH, vaihtoehtoisesti harvemmin 81kw ASV tai AHF.

Kori on mahdollisimman lähelle MK3 Golffi. Moottorin tuenta vastaa sitä ja muutenkin aika samanlainen. Vaihteistona on 02J.


Palaa sivulle “Tekniikka - Yleinen”

Paikallaolijat

Käyttäjiä lukemassa tätä aluetta: Ei rekisteröityneitä käyttäjiä ja 14 vierailijaa