Passat 3B 4Motion takakelkan puslien vaihto
Valvoja: ffp jäsenet
-
- -
- Viestit: 197
- Liittynyt: 17.1.2008 16:33
Passat 3B 4Motion takakelkan puslien vaihto
Moro,
Pitäis saada kelkankumit vaihdettua,orggis puslat on jo hommattuna.Löysin jostain ryssien VAG sivustolta tehtaan ohjeet vaihtotyöhön,erikoistyökaluja tarvitaan.Vaihtoa suunnitellessa on herännyt muutamia kysymyksia eli kannattaako hommaan edes ryhtyä ilman erikoistyökaluja? Tekis mieli kysäistä Laakkoselta (Tre) mitä vaihtotyö tulisi maksamaan,sisältäen kulmien säädön.Ohjeista kun katseleen niin puslat on asennettava tarkasti oikeaan asentoon.
Aikoinaan kun tuli bemareiden kanssa pelattua niin nopeimillaan tuli E30 koriseen vaihdettua puslat 15 min per puoli..Tosin puslan rakenne on hieman eri kuin Passatissa.
Jos ei tämän remontin jälkeen ala paskatti kulkea suoraan niin pakko se on sitten kiertoon laittaa,eikös nämä olleet aikanaan suuntavakaita autoja?
Pitäis saada kelkankumit vaihdettua,orggis puslat on jo hommattuna.Löysin jostain ryssien VAG sivustolta tehtaan ohjeet vaihtotyöhön,erikoistyökaluja tarvitaan.Vaihtoa suunnitellessa on herännyt muutamia kysymyksia eli kannattaako hommaan edes ryhtyä ilman erikoistyökaluja? Tekis mieli kysäistä Laakkoselta (Tre) mitä vaihtotyö tulisi maksamaan,sisältäen kulmien säädön.Ohjeista kun katseleen niin puslat on asennettava tarkasti oikeaan asentoon.
Aikoinaan kun tuli bemareiden kanssa pelattua niin nopeimillaan tuli E30 koriseen vaihdettua puslat 15 min per puoli..Tosin puslan rakenne on hieman eri kuin Passatissa.
Jos ei tämän remontin jälkeen ala paskatti kulkea suoraan niin pakko se on sitten kiertoon laittaa,eikös nämä olleet aikanaan suuntavakaita autoja?
Itse tein tämän tempun vastikään. Kuvasaastetta voi bongata tästä ketjusta: http://www.ffp.fi/bb/viewtopic.php?t=198221
Vaihtoon ei tarvinnut erikoistyökaluja, mutta helvetisti välineitä ja palikoita kuitenkin. Pitkä läpipultti, holkki joka on tarpeeksi iso puslille mutta riittävän ohut pysymään reunoilla, toispuolelle U-rauta jonka läpi pultti että saa puslaa kirittyä, jne jne. Niin ja helvetisti vaseliinia. Täysin tehtävä temppu kaksin, yksin en ehkä lähtisi kokeilemaan kun pitää jatkuvasti tsekkailla lähteekö pusla vetämään suoraan vai vinoon.
Pulttien reiät on sen verran runsaat että riittää että sen puslan saa sinnepäin asennettua. Ei ole millimetripeliä.
En vielä ainakaan uskalla luvata että passatin suuntavakaus paranisi, vaihdoin takapäähän myös vähemmän ajetut RS6 audin tukivarret ja uusin joka nurkkaan laakerit ja kulmat on suunnattu mutta edelleen venkoo suuntaan jos toiseen, 205 leveät kumit mutta 25mm spacerit joka nurkassa. Ja se perusongelma säilyi eli auto kampeaa jatkuvasti oikealle, ei paljoa mutta ei ratista voi irtikään päästää kuin vain hetkeksi.
Vaihtoon ei tarvinnut erikoistyökaluja, mutta helvetisti välineitä ja palikoita kuitenkin. Pitkä läpipultti, holkki joka on tarpeeksi iso puslille mutta riittävän ohut pysymään reunoilla, toispuolelle U-rauta jonka läpi pultti että saa puslaa kirittyä, jne jne. Niin ja helvetisti vaseliinia. Täysin tehtävä temppu kaksin, yksin en ehkä lähtisi kokeilemaan kun pitää jatkuvasti tsekkailla lähteekö pusla vetämään suoraan vai vinoon.
Pulttien reiät on sen verran runsaat että riittää että sen puslan saa sinnepäin asennettua. Ei ole millimetripeliä.
En vielä ainakaan uskalla luvata että passatin suuntavakaus paranisi, vaihdoin takapäähän myös vähemmän ajetut RS6 audin tukivarret ja uusin joka nurkkaan laakerit ja kulmat on suunnattu mutta edelleen venkoo suuntaan jos toiseen, 205 leveät kumit mutta 25mm spacerit joka nurkassa. Ja se perusongelma säilyi eli auto kampeaa jatkuvasti oikealle, ei paljoa mutta ei ratista voi irtikään päästää kuin vain hetkeksi.
-
- -
- Viestit: 197
- Liittynyt: 17.1.2008 16:33
Juu,sama vika mulla että kampeaa oikealle aikas voimakkaasti.
Tähän mennessä tehtyä:
Etupäässä kaikki nivelet uutta (Lemförder),iskarit (Sachs),iskarin yläpään kumit.
Sitten kulmien säätö.
Seuraavaksi vaihdoin taakse iskarit (Sachs) ja herkistelin säädöt ja taas kulmien säätöön.Takaiskareiden vaihdon yhteydessä huomasin kun takapää oli pukeilla että takakelkka liikku ylös-alas ainakin etummaisen puslan kohdalta.Siitä sain ajatuksen puslien vaihtoon ja kun ei edelleenkään kulje suoraan ja on muutenkin kuin "lehmänselän päällä ajaisi"
Ainiin,etupään osila on nyt ajettu noin puoli vuotta ja alle 10tkm ja kolisee jo:))
Kun noita puslajumppia bemuihin tein niin taktiikkana oli että kaasupillillä poltettiin vanha pusla pois ja uuden asentamisessa käytettiin hallitunkkia ja ketjua.(Tunkin ja kelkan ympärille ketju eli alkeellinen prässi)
Niin ja omaani olisi tarkoitus vaihtaa apurunkoa irroittamatta,vain laskemalla sitä tehtaan korjausohjeiden mukaan.
Tähän mennessä tehtyä:
Etupäässä kaikki nivelet uutta (Lemförder),iskarit (Sachs),iskarin yläpään kumit.
Sitten kulmien säätö.
Seuraavaksi vaihdoin taakse iskarit (Sachs) ja herkistelin säädöt ja taas kulmien säätöön.Takaiskareiden vaihdon yhteydessä huomasin kun takapää oli pukeilla että takakelkka liikku ylös-alas ainakin etummaisen puslan kohdalta.Siitä sain ajatuksen puslien vaihtoon ja kun ei edelleenkään kulje suoraan ja on muutenkin kuin "lehmänselän päällä ajaisi"
Ainiin,etupään osila on nyt ajettu noin puoli vuotta ja alle 10tkm ja kolisee jo:))
Kun noita puslajumppia bemuihin tein niin taktiikkana oli että kaasupillillä poltettiin vanha pusla pois ja uuden asentamisessa käytettiin hallitunkkia ja ketjua.(Tunkin ja kelkan ympärille ketju eli alkeellinen prässi)
Niin ja omaani olisi tarkoitus vaihtaa apurunkoa irroittamatta,vain laskemalla sitä tehtaan korjausohjeiden mukaan.
Jos paikallaan pitää tehdä niin todennäköisesti vaatii sitten ne spesiaalivehkeet. Onko sulla autonosturia käytössä? Ei se mikään iso homma ole tiputtaa koko taka-apurunko autosta pois, kardaanin pultit + jousipakettien pultit + apurungon pultit irti ja jarrusatuloista/tukivarsista käsijarrukaapelit irti + satulat roikkumaan. Tuota rohjaketta liikuttelee kahdestaan ihan helposti ja saa tehtyä itse.
Niinjoo, joutuuhan pakoputkistonkin ottamaan pois, mutta ei se liitosmuhvi edes tiukassa ollut vm2002 autossa.
Ihme juttu kyllä tämä kampeaminen, omaakin autoa käyttänyt kolmeen kertaan vuoden sisään suuntauksissa ja arvot on aina tehtaan ohjeissa mutta eipä auta ei. Jos oikealle pistäisi aurausta enemmän niin sillä kai saisi vain oikean puolen kumit kulumaan epätasaisesti.
Lemförderin etuvarsisetti mullakin, vielä oli ylävarsien puslat timmissä kunnossa noin 40tkm käytön jälkeen. Takuuseen vaan, ei nämä nyt näin nopeasti saa hajota.
Niinjoo, joutuuhan pakoputkistonkin ottamaan pois, mutta ei se liitosmuhvi edes tiukassa ollut vm2002 autossa.
Ihme juttu kyllä tämä kampeaminen, omaakin autoa käyttänyt kolmeen kertaan vuoden sisään suuntauksissa ja arvot on aina tehtaan ohjeissa mutta eipä auta ei. Jos oikealle pistäisi aurausta enemmän niin sillä kai saisi vain oikean puolen kumit kulumaan epätasaisesti.
Lemförderin etuvarsisetti mullakin, vielä oli ylävarsien puslat timmissä kunnossa noin 40tkm käytön jälkeen. Takuuseen vaan, ei nämä nyt näin nopeasti saa hajota.
-
- -
- Viestit: 197
- Liittynyt: 17.1.2008 16:33
Tuohon etupään kolinaan aattelin odottaa leimaa,helmikuussa pääsee insiin käsittelyyn ja silloin vielä on osissa takuuta jäljellä.
Sehän on tosiasia että suomessa on erittäin kallistetut tiet joten oikealle puoltamista esiintyy aikas monessa merkissä.Sitä vaan ihmettele että nyt on tosiaan kaksi kertaa kulmat katsottu maineekkaassa korjaamossa jossa on erittäin hyvä laitteisto ja ratti on ollut säädön jälkeen suorassa mutta eipä ole enään.Jos suoralla tiellä kääntää ratin suoraan niin vasenmalle lähtee viemään ja reilusti.Se antais viitteitä että taka-akselisto ei pysy suorassa vaan elää ja vaikuttaa suuntavakavuuteen.
Sehän on tosiasia että suomessa on erittäin kallistetut tiet joten oikealle puoltamista esiintyy aikas monessa merkissä.Sitä vaan ihmettele että nyt on tosiaan kaksi kertaa kulmat katsottu maineekkaassa korjaamossa jossa on erittäin hyvä laitteisto ja ratti on ollut säädön jälkeen suorassa mutta eipä ole enään.Jos suoralla tiellä kääntää ratin suoraan niin vasenmalle lähtee viemään ja reilusti.Se antais viitteitä että taka-akselisto ei pysy suorassa vaan elää ja vaikuttaa suuntavakavuuteen.
Joo, onhan se mahdollista että vulkanoinnit on pettäneet heloista. Mulla ei mielestäni ollut 400tkm jälkeen yksikään pusla vielä selkeästi vaihtokunnossa, mutta vaihdoin kuitenkin kun kaikki oli levällään pöydällä. Sieltä voi myös olla ne apurungon venypultit venähtäneet liian pitkiksi jolloin ei ole enää kireällä, tai jopa kokonaan poikkikin. Jenkkifoorumilla oli ennen-jälkeen kuvia jossa samalla pultilla oli yli sentti pituuseroa...
Pitäisi varmaan perustaa joku Passat-tukiryhmä, pääsisi kokeilemaan toistensa autoja että kuinka vakavasta puoltamisesta on kyse.
Pitäisi varmaan perustaa joku Passat-tukiryhmä, pääsisi kokeilemaan toistensa autoja että kuinka vakavasta puoltamisesta on kyse.
-
- -
- Viestit: 197
- Liittynyt: 17.1.2008 16:33
Alustavasti kaverin kanssa sovittu puslien vaihtoajasta.Raportoin miten homma onnistui ja alkaako kulmien säädön jälkeen kulkea suoraan.
Katselin noita orggis korjausohjeita,siinä on maininta ja ohjeet kuinka takakelkka säädetään kohdalleen ihan vaan teräsviivaimella tsm.
Ohjeet tuolta : http://vwts.ru/suspension/b5/b5_rear_axle_4wd.pdf
Katselin noita orggis korjausohjeita,siinä on maininta ja ohjeet kuinka takakelkka säädetään kohdalleen ihan vaan teräsviivaimella tsm.
Ohjeet tuolta : http://vwts.ru/suspension/b5/b5_rear_axle_4wd.pdf
-
- -
- Viestit: 197
- Liittynyt: 17.1.2008 16:33
No niin,puslat vaihdettu ja takakelkka säädetty kohdilleen tehtaan korjausohjeiden mukaan.
Seuraavaksi kulmiensäätöön,taidan nyt kokeilla Euromaster Lokomonkulmaa Tampereella,siitä olen kuullut kehuja.Toki jos joku voi suositella jotain muuta paikkaa Pirkanmaalla niin kiinnostaa kuulla.Edellisessä hyvämaineisessa korjaamossa säädätin kulmat kaksi kertaa ja edelleen on ratti vinossa ja menee mihin sattuu,oikea uratutka.
Renkaina on uudet Good Year UltraGrip Ice 195/65 15 alkuperäisillä aluilla (ET 45)
Mitä paineita olette muuten käyttäneet? Nyt 2.5 bar joka pyörässä mitattuna 0 asteen lämpötilassa.Vaikuttahan paineet vähän vakavuuteen...
Seuraavaksi kulmiensäätöön,taidan nyt kokeilla Euromaster Lokomonkulmaa Tampereella,siitä olen kuullut kehuja.Toki jos joku voi suositella jotain muuta paikkaa Pirkanmaalla niin kiinnostaa kuulla.Edellisessä hyvämaineisessa korjaamossa säädätin kulmat kaksi kertaa ja edelleen on ratti vinossa ja menee mihin sattuu,oikea uratutka.
Renkaina on uudet Good Year UltraGrip Ice 195/65 15 alkuperäisillä aluilla (ET 45)
Mitä paineita olette muuten käyttäneet? Nyt 2.5 bar joka pyörässä mitattuna 0 asteen lämpötilassa.Vaikuttahan paineet vähän vakavuuteen...
Mulla kyllä kulki 2,8 syncro aina suoraan. Ap 40/30 jousisarja oli ja rengastus talvella 205/50r17 etu ja 225/45r17 taka, kesällä 225/40r18. Paineita oli 2,6bar. Madallus paransi ajettavuutta verrattuna keulivaan vanhaan setuppiin. Mutta hyvinkin suuntavakaa oli vaikka ajettu yli 350tkm. Jos perän puslat väljät niin vänkää varmasti sivulle.
215/55r17 ja 3,5bar kuulostaa molemmat liian isolta.
215/55r17 ja 3,5bar kuulostaa molemmat liian isolta.
-
- -
- Viestit: 197
- Liittynyt: 17.1.2008 16:33
Niin joo,mulla kilsoja nyt 207 tkm.Sellaisen erikoisen asian huomasin puslien vaihdon jälkeen että kulutusmittari näyttää pienempiä lukemia,joko foliohattu päähän tai sitten akseli ei ollut pituussuunnassa suorassa ja vähän "jarrutti" menoa.
Rengaspaineista on varmasti täälläkin kirjoitettu paljon ja ihmetyttää valmistajien antamat painesuositukset,yleensä taakse vähemmän mikä on taas järjellä ajateltuna vaarallista.Ehkäpä se tehdään jousitusmukavuuden tähden?
Passattini tankinluukussa on seuraavat paineet:
Eteen 2.1 ja taakse 1.9 puolella kuormalla.
Eteen 2.3 ja taakse 3.0 täydellä kuormalla.
Nämä ilmeisesti koolle 195/65 15"
Talvirenkaisiin lisää se 0.2-0.3 bar.
Jostain on jäänyt mieleen sellainen asia että talvipyöriin aina sama paine eteen ja taakse.
Niin ja nyt vielä noista kulmien säädöistä.Vaikka jousitus on toteutettu monella nivelellä ja tukivarrella niin eihän tuossa keksinnössä voi säätää kun aurausta/haritusta niin edessä kuin takana?
Ja on myös tullut vastaan ohjauskulmiensäätö koneita jossa on väärät arvot tietokannassa.Siksi ajattelin kokeilla nyt jotain muuta firmaa kuin kahdella edellisellä kerralla.
Tietääkö kukaan oikeita arvoja 4Motion Passatille? Vois verrata aikaisempiin kulmiensäätö lappuihin.Maalaisjärjellä ajatellen takarenkaat suoraan ja eteen aurausta? Jotta keskittää paremmin ja ei vaeltele pitkin tietä?
Rengaspaineista on varmasti täälläkin kirjoitettu paljon ja ihmetyttää valmistajien antamat painesuositukset,yleensä taakse vähemmän mikä on taas järjellä ajateltuna vaarallista.Ehkäpä se tehdään jousitusmukavuuden tähden?
Passattini tankinluukussa on seuraavat paineet:
Eteen 2.1 ja taakse 1.9 puolella kuormalla.
Eteen 2.3 ja taakse 3.0 täydellä kuormalla.
Nämä ilmeisesti koolle 195/65 15"
Talvirenkaisiin lisää se 0.2-0.3 bar.
Jostain on jäänyt mieleen sellainen asia että talvipyöriin aina sama paine eteen ja taakse.
Niin ja nyt vielä noista kulmien säädöistä.Vaikka jousitus on toteutettu monella nivelellä ja tukivarrella niin eihän tuossa keksinnössä voi säätää kun aurausta/haritusta niin edessä kuin takana?
Ja on myös tullut vastaan ohjauskulmiensäätö koneita jossa on väärät arvot tietokannassa.Siksi ajattelin kokeilla nyt jotain muuta firmaa kuin kahdella edellisellä kerralla.
Tietääkö kukaan oikeita arvoja 4Motion Passatille? Vois verrata aikaisempiin kulmiensäätö lappuihin.Maalaisjärjellä ajatellen takarenkaat suoraan ja eteen aurausta? Jotta keskittää paremmin ja ei vaeltele pitkin tietä?
Kai se on pakko tänne kans kommentoida, oma nelikko kans vänkää oikealle. Kyseinen kapistus sai VagiServicen korotuksen samalla reissulla löytyi myös väljä pelkääjänpuolen alapallonivel. Ajettavuus ja jousitus muuten parani, mutta aikaisemmin en huomannut tuota oikealle kampeamista. Toki alusta nyt oli muutenkin niin loppu ettei ajosta pystynyt nauttimaan. Pyöränkulmat luonnollisesti säädettiin. Ratti on keskellä.
Talvikelillä ei tuota vaivaa ole suuremmin huomannut. Pitäis tässä yrittää etsiskellä löytyykö nykyään väljyyttä muualta. Alustalla ajettu nyt n. 30tkm.
Kesärenkaat kun viimekeväänä ostin, niin oikealta puolelta on selvästi kulunut ulkoreuna enemmän, eturenkaasta. Onko muilla ollut renkaissa epämääräistä kulumista havaittavissa, vaikka kulmat on oikeat ja ei ole väljyyttä?
Talvikelillä ei tuota vaivaa ole suuremmin huomannut. Pitäis tässä yrittää etsiskellä löytyykö nykyään väljyyttä muualta. Alustalla ajettu nyt n. 30tkm.
Kesärenkaat kun viimekeväänä ostin, niin oikealta puolelta on selvästi kulunut ulkoreuna enemmän, eturenkaasta. Onko muilla ollut renkaissa epämääräistä kulumista havaittavissa, vaikka kulmat on oikeat ja ei ole väljyyttä?
-
- -
- Viestit: 16030
- Liittynyt: 23.7.2003 9:30
- Viesti:
Onko muilla ollut renkaissa epämääräistä kulumista havaittavissa, vaikka kulmat on oikeat ja ei ole väljyyttä?
Viime talven jälkeen oli vasen takarengas selvästi kuluneempi (1.5mm enemmän) sisäsyrjältä. Muut renkaat 0.5mm tarkkuudella toisistaan, tasaisesti kauttaaltaan. Tuon talven jälkeen vaihdoin puslat ja varret ja tein vähän muutakin remppaa. Niin ja kävin toki suuntauttamassa jälleen kulmat.
-
- -
- Viestit: 197
- Liittynyt: 17.1.2008 16:33
Tähän päivitystä,kulmat säädettiin Euromaster Lokomonkulmassa ja onnistui yllättävän hyvin.Ekan säädön jälkeen jäi ratti vinoon kuten työnjohtaja arvelikin.Tunnin oottelun jälkeen säädettiin uudestaan ja nyt on ratti melkein suorassa.Ei se nyt häiritsevän vinossa ole,ajattelin ootella kun kesärenkaat on alla että mitenkä vaikuttaa.Muuten ajotuntuma on huomattavasti parempi ja menee jopa suhteellisen suoraan maantiellä.
Kävin myös leimalla heti kulmiensäädön jälkeen ja kerroin inssille etupään mystisestä kolinasta.Oikein kahden miehen voimin tutkivat todella kauan ja löytyi vasemmalta sisemmän raidetangon päästä alkavaa välystä.
Kävin myös leimalla heti kulmiensäädön jälkeen ja kerroin inssille etupään mystisestä kolinasta.Oikein kahden miehen voimin tutkivat todella kauan ja löytyi vasemmalta sisemmän raidetangon päästä alkavaa välystä.
Palaa sivulle “Tekniikka - Yleinen”
Paikallaolijat
Käyttäjiä lukemassa tätä aluetta: Ei rekisteröityneitä käyttäjiä ja 79 vierailijaa