mk-3 tekniikan vaihtoa 1.8> vr-6

Kori, alusta, renkaat, autosähkö yms. bensa- ja dieselmalleille yhteinen keskustelu

Valvoja: ffp jäsenet

hanski
-
Viestit: 1177
Liittynyt: 30.1.2004 22:31

mk-3 tekniikan vaihtoa 1.8> vr-6

ViestiKirjoittaja hanski » 16.10.2014 18:36

golf Variant -94 1.8 GT Special, josta tuli ruostevaurioiden takia täysmittainen projekti.
koko auto purettu, kori puhalletaan jne..joo, ei mitään järkeä, mutta jotakin pitää harrastaa!
300tkm ajetun 1.8/90hv koneen (abs) kunnostus ei kiinnosta.

pihasta löytyy 187tkm ajettu -92 vr-6 koneinen (aaa) golffi. tekniikka osiltaan täydellinen, tosin automaattilaatikolla, joka ei toimi. siis hyvä tekniikanluovuttaja-aihio.

seuraavassa ajatuksia ja kysymyksiä liittyen tuohon tekniikanvaihtoon:
-eikö tuo mene ihan muutoskatsastamalla läpi? on kuitenkin mallisarjaan kuuluvainen kone?
-onko vr-6 tehty ilman abs jarruja?
-purkuautossa on abs, mutta jättäisin pois sähkötöiden helpottamiseksi, jos mahdollista.

listaa vaihdettavista osista: (saa korjata puutteita/virheitä)

Eteen:
- etujarrut (5-pulttinen jako)
-iskarit ja jouset (koneen paino nousee)
- olka-akselit
-apurunko (onko sama autoissa?)
- tukivarret (vr-6 olisi leveemmät onko?)
- kallistuksenvakaaja

takapää:
-jarrut
-vr-6 on vakaaja, mutta farkun akseli on erinlainen. vakaajan siirto hitsaamalla?
-bensapumppu varmaan tehokkaampi kuin 1.8 koneessa.

molemmat autot niin vanhoja, ettei tehdastekoisia ajonestoja ole.
koneen sähköt? tämä kohta eniten tuottaa päänvaivaa..
vaatiiko mittariston vaihdon?

moottorinohjausboksi vr-6 autosta, vai pystyykö vanhan ohjelmoimaan uudestaan?
-manuaalivaihdelaatikko+ vaijerikeppilinja (onko vr-6 montakin vaihtoehtoa olemassa?
-vauhtipyörä+asetelma+levy. onko koneessa mitään muuta poikkeavaa, kun on automaatille tehty?
-nestekytkin ja polkimien vaihto?

paljon kysymyksiä, toivottavasti joku jaksoi lukea ja osaa kertoa faktatietoja!

S4mmy
-
Viestit: 1309
Liittynyt: 13.5.2012 14:38
Viesti:

ViestiKirjoittaja S4mmy » 16.10.2014 19:20

Joo ei vastaa oikein kysymykseen, mutta... Miksi noin vähän ajetun veeran haluat purkaa? Muutat veeran vaikka manuaaliksi tai hommaat uuden automaattilootan ja vaikka myyt jos et halua pitää. Tuohon varianttiin heität sitten vaikka 1.8t koneen :).

Kaikissa vr6:ssa on ABS. Taitaisi myös tuosta variantista mennä kaikki koneen johdotukset uusiksi + ECU.

Sami-
-
Viestit: 2025
Liittynyt: 8.7.2004 15:12

ViestiKirjoittaja Sami- » 16.10.2014 19:59

Jos projektiin alat, niin voin kokemuksesta sanoa että näissä pura+kasaa-tekniikanvaihdoissa pienin murhe on sähköhommat, varsinkin jos osien luovuttaja/vastaanottaja on samaan mallisarjaan kuuluva(varsinkin mk3-kopassa, Golf/Vento). Homma on niin yksinkertainen, että otat entisestä korista, kasaat uuteen koriin, väännät virta-avaimesta ja painelet kylille suupielet korvissa(olettaen että vaihdettavat komponentit ovat ehjiä myös asennuksen jälkeen). Kaikelle on läpivientinsä valmiina, reikiä ei tarvitse porailla tai liittimienkään kanssa tuskailla. Väri väriin, ja liitin sellaiseen koloon mihin se käy, koska yksi liitin ei sovi moneen vastakappaleeseen, tai jos sopii liitin on värikoodattu. Plug & Play. Erittäin yksinkertaista. Eriasia sitten kun aletaan värkkäämään megasquirttia tjsp aftermarketti-härpäkkeitä.

Vastauksia kysymyksiisi:

-Moottorin johtosarja + ECU manuaalivaihteisesta VR6:sta. Myös mittaristo VR6:sta.
-Vaijerikeppi käy mistä tahansa manuaalivaihteisesta mk3:sta, missä on vaijerit. Eli siis TDI:t, VR6:t ja liekkö joissain GTI:ssäkin. Kaksi ensimmäistä ainakin varmoja.
-Polkimia ei tarvitse vaihtaa. Kytkinvaijeri pois, nestekäyttöinen pääsylinteri paikalleen, ja se siitäkin.

hanski
-
Viestit: 1177
Liittynyt: 30.1.2004 22:31

ViestiKirjoittaja hanski » 17.10.2014 10:01

automaattilaatikkoa oli kuulemma yritetty korjata, siinä onnistumatta ja ex-omistaja oli vienyt kilvet pois. ja kun kaveri tuota tarjosi varaosaautona, sellainen siitä sitten tuli..

onko tuossa vanhemmassa (-92) vikakoodin lukupistoke erinlainen kuin uudemmissa 3-korisissa?
vakio paikasta ei pistoketta löydy, mutta nappularivissä, ilmastointikatkaisijan ja takalasinlämmityksen välissä on 2 erillistä, pientä liitintä, joille en keksi mitään käyttöä?

onko noita vr-6 vaihdelaatikoita tehty montaa eri mallia?
millä koodilla kannataa lähteä etsimään?

S4mmy
-
Viestit: 1309
Liittynyt: 13.5.2012 14:38
Viesti:

ViestiKirjoittaja S4mmy » 17.10.2014 10:04

Se on 2x2 vikakoodipistoke. Eli juurikin siitä luetaan koodit tälläisellä adapterilla: http://www.nettikama.fi/media/catalog/p ... /x/2x2.jpg

Laitat sen veeran kuntoon ja ajelet sillä tai myyt, laitat tohon farkkuun sit vaikka 1.8t koneen tosiaan. ;)

Vaihteistoja on muutamaa erilaista: http://www.vwtransaxles.com/code.html

jii_bee
-
Viestit: 2414
Liittynyt: 19.8.2003 21:00

ViestiKirjoittaja jii_bee » 17.10.2014 18:43

Tuolta löytyy enemmän koodeja ja automaattilaatikotkin.
Tuossa taas näyttäisi olevan jonkinlaista ohjeistusta VR6 automaatista manuaaliksi swapista.

hanski
-
Viestit: 1177
Liittynyt: 30.1.2004 22:31

ViestiKirjoittaja hanski » 17.10.2014 22:01

pitääkö ECU olla ilmastoidusta autosta?
tyhjäkäynnillä se nostaa hiukan kierroksia ja vikakoodit pystyy lukemaan? onko muuta vaikutusta ilmastointiin?
sami: kelpaako tuo nykyinen vr-6 mittaristo, vai sekin manuaalivaihteisesta autosta?
jii_bee: linkit on hyviä! kaikki aiheeseen liittyvä on avuksi!

niin ja se tärkein, muutoskatsastuksella tämä menee leimasta läpi?
konttorilta tietenkin saa asiantuntevan vastauksen juu, mutta autoharrastajat ovat aina hyvin tietoisia mitä oikeasti saa tehdä..

hanski
-
Viestit: 1177
Liittynyt: 30.1.2004 22:31

ViestiKirjoittaja hanski » 31.10.2014 13:00


pitääkö ECU olla ilmastoidusta autosta?
tyhjäkäynnillä se nostaa hiukan kierroksia ja vikakoodit pystyy lukemaan? onko muuta vaikutusta ilmastointiin?


löytyykö joltakin varmaa tietoa tuosta?
olisi tiedossa varaosa-auto, manuaalilaatikkolla, mutta ilmastointia tuossa ei ole.
ja molemmat auton vanhaa sarjaa, eli virranjakajalla sytytys.

Heikki J.
admin
Viestit: 8309
Liittynyt: 16.7.2003 19:59
Viesti:

ViestiKirjoittaja Heikki J. » 31.10.2014 14:29

ECU:lla ei oo mitään tekoa ilmastoinnin kanssa.

S4mmy
-
Viestit: 1309
Liittynyt: 13.5.2012 14:38
Viesti:

ViestiKirjoittaja S4mmy » 31.10.2014 14:37

Mutta ymmärtääkseni viimeisellä kirjaimella ECU:ssa on merkitystä. Sitä en tiedä, että onko se kirjain aina eri jos vertaa keskenään manuaalin ja automaatin ecuja, varmaan on? Mulla on kans pari ylimäärästä ECU:a jos kiinnostaa sekä moottori ja ecun johtosarja.

jii_bee
-
Viestit: 2414
Liittynyt: 19.8.2003 21:00

ViestiKirjoittaja jii_bee » 31.10.2014 16:21

Itse olen olettanut että kylmästöinnin tarvitsema pinni löytyy kaikista bokseista, köyhempien mallien johtosarjoissa ei vain ole johtoja sille.

hanski
-
Viestit: 1177
Liittynyt: 30.1.2004 22:31

ViestiKirjoittaja hanski » 31.10.2014 16:44

voi mennä metsään, mutta mulla on käsitys, että ECU:lla olisi merkitystä?

perustelut:
-jos tekee esim. täyskaasukiihdytyksen, ECU katkaisee kompressorilta hetkellisesti virran?

-tyhjäkäynnillä laittaa ilmastoinnin päälle, sähköflektit lähtee käymään ja kompressori ottaa myös oman voimansa, eli vastus kasvaa ja ECU korjaa polttoaineen ruiskutusta ja nostaa samalla hiukan tyhjäkäyntikierroksia?

Slantsix
-
Viestit: 5867
Liittynyt: 23.7.2003 11:36
Viesti:

ViestiKirjoittaja Slantsix » 31.10.2014 17:06

Ainakin ABV 2.9 on sama ecu kaikissa. Erot on vain OBD 1 -> 95 ja 95-> OBD 2. Ja kun lukee vsdc:llä lukee, niin sanoo 2.8 :)


Palaa sivulle “Tekniikka - Yleinen”

Paikallaolijat

Käyttäjiä lukemassa tätä aluetta: Ei rekisteröityneitä käyttäjiä ja 28 vierailijaa