Letkulämmitin ASV-moottoriin

Kori, alusta, renkaat, autosähkö yms. bensa- ja dieselmalleille yhteinen keskustelu

Valvoja: ffp jäsenet

JiiÄllä
-
Viestit: 6
Liittynyt: 9.2.2005 19:31

Letkulämmitin ASV-moottoriin

ViestiKirjoittaja JiiÄllä » 21.9.2014 17:30

Tuli laitettua Octavia 1.9 TDI:in (ASV) letkulämmitin. Laitoin lämmittimen öljynlauhduttimelta lähtevän etummaisen letkun väliin, joka menee sylinterikannen päähän. Takimmainen letku lauhduttimelta menee kanteen alemmas ja etupuolelle. Luin kyllä Defan ohjetta kuin piru raamattua ja olin löytävinäni oikean letkun.
No, taloudessa on myös Golf (ALH), sekä Octavia (AGR). Katsoinpa asennuksen jälkeen näistä lämmittimen paikan niin näissähän se onkin asennettu takimmaisen letkun väliin... Kuitenkin moottorithan paljolti samoja.
Ajattelin onko nyt esim. vedenkierrolla joku ratkaiseva merkitys pitääkö lämmitin olla siinä etummaisessa vai takimmaisessa letkussa...?
Golfissa kesti ensimmäinen vastus takuuajan + 1 viikko.
Octavia on Saksan tuontia ja aiempaa lämmitintä ei ole ollut

Killer
-
Viestit: 425
Liittynyt: 16.10.2008 10:24

ViestiKirjoittaja Killer » 22.9.2014 9:16

En nyt tiedä onko tuossa ASV:ssä moottorinlämpötila anturi juuri tuossa etummaisena olevassa letkussa. Jos on niin saattaa häiritä "kylmäkäynnistyksiä" aika paljon kun luulee moottorin olevan lämmin.
Kierron kanssa on ainakin sellainen ero (ARZ moottori) kans että tuo etummainen haarautuu myös sisätilankennolle.

Itse asentelin viikko sitten ARZ moottorilliseen Golffiin juuri tuohon taaempaan letkuun kun ohjeet niin sanoi. Tuossa se menee lohkoon suoraan eikä pääse lämmittämään tuota anturia.

JiiÄllä
-
Viestit: 6
Liittynyt: 9.2.2005 19:31

ViestiKirjoittaja JiiÄllä » 23.9.2014 8:08

Kiitos vastauksesta. Kylläpä näyttää lämpötila-anturi olevan juurikin tämän etummaisen letkun pään lähellä...
Kysyin asiaa myös Defan asiakaspalvelusta ja Skodan ohjeen mukaan asennus takimmaiseen letkuun ja varmaan juuri tämän kylmäkäynnistyksen vuoksi.
No, eipä siinä auta kuin vaihtaa vastus toiseen letkuun ja joku putki jo katkaistun letkun väliin.

MJ
-
Viestit: 471
Liittynyt: 24.1.2008 11:27

ViestiKirjoittaja MJ » 23.9.2014 20:34

Kysyin varmaan jo joskus aikaisemminkin tätä, mutta onko joku sovitellut jotain tehokkaampaa vastusta näihin 1.9 koneisiin? Ei tuo 550W oikein ole kuin henkinen tuki käyntiinlähdön varmistamiseksi...lähtölämmöt koneessa saisi olla jonkun verran korkeammat omasta mielestä, kun ei tuo ajossakaan kovin herkästi lämpiä pakkaskelillä. Syylärin tukin joka talvi täydellisesti tuollaisilla muovilevyillä ja pohjapanssari löytyy. Eberi/Webasto olisi tietenkin ratkaisu tuohon, mutta ei niin halpa kuitenkaan..


Palaa sivulle “Tekniikka - Yleinen”

Paikallaolijat

Käyttäjiä lukemassa tätä aluetta: Ei rekisteröityneitä käyttäjiä ja 58 vierailijaa