Ajattelin liimailla vanteisiin kiinteästi 25-30mm spacerit, eli tarvitsisin 60mm pitkät M14x1.5 pyöränpultit. Kohdistuuko auton paino pelkästään noihin pultteihin, vai missä se suurin rasitus on kiinnityksessä?
Noita kauhutarinoita on eksynyt silmiin jossa pitkät pinnapultit ovat katkenneet kesken ajojen, mutta onko noissa sitten rakenteellisesti heikompi kestävyys?
Eli siis tilaanko vaan 60mm pultit ja lopetan murehtimisen?
Kestääkö pitkät pyöränpultit yhtä hyvin kuin lyhyet?
Valvoja: ffp jäsenet
-
- -
- Viestit: 16030
- Liittynyt: 23.7.2003 9:30
- Viesti:
Pultattavat spacerit eivät käy koska vanteet eivät mahdu jarrupäivityksen jälkeen enää paikalleen ilman limppuja, ja katsastuksessa jäisi sitten nalkkiin noista. '
Tokihan sitä voisi koittaa spraymaalata jarrulevyn keskiön ja spacerin mustalla jos ne saisi jotenkin edes piiloon, mutta vanteen kiinnityskohdan halkaisija on erikokoinen tuohon spaceriin nähden, joten ei siitä täysin huomaamatonta saa tällä tavalla.
Tokihan sitä voisi koittaa spraymaalata jarrulevyn keskiön ja spacerin mustalla jos ne saisi jotenkin edes piiloon, mutta vanteen kiinnityskohdan halkaisija on erikokoinen tuohon spaceriin nähden, joten ei siitä täysin huomaamatonta saa tällä tavalla.
Sillä ole mitään merkitystä onko se spaceri kiinni navassa erikseen pulteilla vai vanteen pulteilla mitä sen ulkonäköön tulee, samanlainen limppu siellä on silti välissä mikä pistää silmään leimalla tai sitten ei.
Mitä spaceriin itseensä tulee niin, heikompi luotto mulla on pultattavaan. Koko limppu tulee kiinni erittäin pienikantaisella pultilla jonka kestosta ei ole tietoa. Sitten vanteet tulee kiinni alumiinissa kiinni oleviin kierreholkkeihin, joka ei sekään ole välttämättä se paras tapa kiinnittää renkaita. Yksien pulttien sijaan on kahdet pultit joista pitää huolehtia.
Läpipultattavien spacerien pultit tulee taas auton omaan napaan kiinni ja vanne kiristyy oman kiinnityspintansa ja navan alkuperäisiin kierteisiin joka voittaa varmasti pultattavan version holkit.
Mitä spaceriin itseensä tulee niin, heikompi luotto mulla on pultattavaan. Koko limppu tulee kiinni erittäin pienikantaisella pultilla jonka kestosta ei ole tietoa. Sitten vanteet tulee kiinni alumiinissa kiinni oleviin kierreholkkeihin, joka ei sekään ole välttämättä se paras tapa kiinnittää renkaita. Yksien pulttien sijaan on kahdet pultit joista pitää huolehtia.
Läpipultattavien spacerien pultit tulee taas auton omaan napaan kiinni ja vanne kiristyy oman kiinnityspintansa ja navan alkuperäisiin kierteisiin joka voittaa varmasti pultattavan version holkit.
Joo, unohtui mainita tuossa aloitusviestissä että tarkoitus oli siis liimata ja kitata nuo spacerit täysin huomaamattomasti kiinni aluvanteisiin ja sitten vielä maalata samanvärisiksi. Tältä kantilta siis läpipultattavat spacerit olisi katsastusturvallisempi ratkaisu.
Multa löytyy yksi pari FK:n system B+ 25mm pultattavia spacereita joissa on teräskierteet, en kyllä epäile niiden kestävyyttä. Halvemmalla ja helpommalla pääsisi jos hankkisi toisen setin, mutta kun.
Multa löytyy yksi pari FK:n system B+ 25mm pultattavia spacereita joissa on teräskierteet, en kyllä epäile niiden kestävyyttä. Halvemmalla ja helpommalla pääsisi jos hankkisi toisen setin, mutta kun.
Mielestäni taas läpipultattavat spacerit ovat huonommat tai ainakin nuukemmat kiristysmomentistaan kuin itse napaan pultattavat spacerit, koska pultille tulee pitkä "tukematon" matka spacerin osalta. Monet tuhannet kilometrit silti itsekin olen ajellut enemmän tai vähemmän agressiivisesti, ja pultit ja spacerit ovat pysyneet paikoillaan. Jos pelottaa, niin voihan ne pidemmät pyöränpultit kiristää karvan verran auton valmistajan antaman ohjearvon yli. Tietenkin kannattaa ottaa huomioon pulttien valmistusmateriaalin laatu ja varmistaa sen kokoisen ja kovuisen pultin kiristyksen ohjearvot.
Vanteen pitää navassa paikoillaan liitospintojen kitkavoima, joka aikaansaadaan pultit kiristämällä. Keskireikä on vain vanteen keskitystä varten kiinnitysvaiheessa. Tästä syystä en näkisi pultattavia spacereita ollenkaan huonona vaihtoehtona, edellyttäen että ne on asennettu huolellisesti kiinni ja että ne ovat hyvälaatuiset. Ajatus holkitetuista kierteistä puistattaa, mutta toisaalta senkin voi tehdä turvallisesti.
Mitä taas sitten tuollaiseen "spacereiden kiinni pakkelointiin" tulee, niin itse en mömmöjä kiinnityspinnoilla käyttäisi saati estäisi niillä pintojen perusteellista vastakkain painumista. Sitäpaitsi epäilen pakkeleiden pysyvyyttä ylipäätään nuin elävässä liitoksessa.
Vanteen pitää navassa paikoillaan liitospintojen kitkavoima, joka aikaansaadaan pultit kiristämällä. Keskireikä on vain vanteen keskitystä varten kiinnitysvaiheessa. Tästä syystä en näkisi pultattavia spacereita ollenkaan huonona vaihtoehtona, edellyttäen että ne on asennettu huolellisesti kiinni ja että ne ovat hyvälaatuiset. Ajatus holkitetuista kierteistä puistattaa, mutta toisaalta senkin voi tehdä turvallisesti.
Mitä taas sitten tuollaiseen "spacereiden kiinni pakkelointiin" tulee, niin itse en mömmöjä kiinnityspinnoilla käyttäisi saati estäisi niillä pintojen perusteellista vastakkain painumista. Sitäpaitsi epäilen pakkeleiden pysyvyyttä ylipäätään nuin elävässä liitoksessa.
Tjooh, toisellakin foorumilla tyrmättiin tämä piiloon kittaus. Pultattavat spacerithan voisi tosiaan maalata joko vanteen värisiksi tai sitten jarrulevyn keskiön kanssa mustiksi. Olisikohan tuo jälkimmäinen parempi tapa, siinä voisi katsuri nopeasti vilkaisten hämääntyä sen verran sopivasti kun ei näy selkeää saumakohtaa.
Palaa sivulle “Tekniikka - Yleinen”
Paikallaolijat
Käyttäjiä lukemassa tätä aluetta: Ei rekisteröityneitä käyttäjiä ja 46 vierailijaa