Kestääkö pitkät pyöränpultit yhtä hyvin kuin lyhyet?

Kori, alusta, renkaat, autosähkö yms. bensa- ja dieselmalleille yhteinen keskustelu

Valvoja: ffp jäsenet

Jultsu
-
Viestit: 2918
Liittynyt: 29.10.2010 4:52

Kestääkö pitkät pyöränpultit yhtä hyvin kuin lyhyet?

ViestiKirjoittaja Jultsu » 15.9.2014 18:51

Ajattelin liimailla vanteisiin kiinteästi 25-30mm spacerit, eli tarvitsisin 60mm pitkät M14x1.5 pyöränpultit. Kohdistuuko auton paino pelkästään noihin pultteihin, vai missä se suurin rasitus on kiinnityksessä?

Noita kauhutarinoita on eksynyt silmiin jossa pitkät pinnapultit ovat katkenneet kesken ajojen, mutta onko noissa sitten rakenteellisesti heikompi kestävyys?


Eli siis tilaanko vaan 60mm pultit ja lopetan murehtimisen?

H. Jormalainen
-
Viestit: 16030
Liittynyt: 23.7.2003 9:30
Viesti:

ViestiKirjoittaja H. Jormalainen » 15.9.2014 18:57

Eikös se paino kuulu olla navan varassa?

HuHu
-
Viestit: 454
Liittynyt: 21.7.2011 17:21

ViestiKirjoittaja HuHu » 15.9.2014 19:00

Keskittävät spacerit kannattaa laittaa. Molempiin suuntiin keskittävät (toinen puoli käy napaan tiukasti ja toinen vanteeseen tiukasti). Silloin ei pultit rasitu liikaa.

Jultsu
-
Viestit: 2918
Liittynyt: 29.10.2010 4:52

ViestiKirjoittaja Jultsu » 15.9.2014 19:01

Samaa mietin itsekin, mutta eihän navan huulessakaan ole paksuutta kuin muutama hassu milli. Tietysti kun auton paino jaetaan neljällä, niin eipä se sitten niin mahdottomalta enää kuulostakaan.


Keskittävät spacerit olen toki hankkimassa.

jarskii-
-
Viestit: 3309
Liittynyt: 29.8.2006 21:57

ViestiKirjoittaja jarskii- » 15.9.2014 19:37

ei sen huulloksen ole tarkoitus kantaa sitä painoa. jos meinasit 25-30mm lätyt niin laita suoraan pultattavat.

Jultsu
-
Viestit: 2918
Liittynyt: 29.10.2010 4:52

ViestiKirjoittaja Jultsu » 15.9.2014 19:46

Pultattavat spacerit eivät käy koska vanteet eivät mahdu jarrupäivityksen jälkeen enää paikalleen ilman limppuja, ja katsastuksessa jäisi sitten nalkkiin noista. '

Tokihan sitä voisi koittaa spraymaalata jarrulevyn keskiön ja spacerin mustalla jos ne saisi jotenkin edes piiloon, mutta vanteen kiinnityskohdan halkaisija on erikokoinen tuohon spaceriin nähden, joten ei siitä täysin huomaamatonta saa tällä tavalla.

Jonde
-
Viestit: 2085
Liittynyt: 23.7.2003 12:23

ViestiKirjoittaja Jonde » 15.9.2014 20:10

Sillä ole mitään merkitystä onko se spaceri kiinni navassa erikseen pulteilla vai vanteen pulteilla mitä sen ulkonäköön tulee, samanlainen limppu siellä on silti välissä mikä pistää silmään leimalla tai sitten ei.

Mitä spaceriin itseensä tulee niin, heikompi luotto mulla on pultattavaan. Koko limppu tulee kiinni erittäin pienikantaisella pultilla jonka kestosta ei ole tietoa. Sitten vanteet tulee kiinni alumiinissa kiinni oleviin kierreholkkeihin, joka ei sekään ole välttämättä se paras tapa kiinnittää renkaita. Yksien pulttien sijaan on kahdet pultit joista pitää huolehtia.

Läpipultattavien spacerien pultit tulee taas auton omaan napaan kiinni ja vanne kiristyy oman kiinnityspintansa ja navan alkuperäisiin kierteisiin joka voittaa varmasti pultattavan version holkit.

Jultsu
-
Viestit: 2918
Liittynyt: 29.10.2010 4:52

ViestiKirjoittaja Jultsu » 15.9.2014 20:27

Joo, unohtui mainita tuossa aloitusviestissä että tarkoitus oli siis liimata ja kitata nuo spacerit täysin huomaamattomasti kiinni aluvanteisiin ja sitten vielä maalata samanvärisiksi. Tältä kantilta siis läpipultattavat spacerit olisi katsastusturvallisempi ratkaisu.

Multa löytyy yksi pari FK:n system B+ 25mm pultattavia spacereita joissa on teräskierteet, en kyllä epäile niiden kestävyyttä. Halvemmalla ja helpommalla pääsisi jos hankkisi toisen setin, mutta kun.

Sami-
-
Viestit: 2025
Liittynyt: 8.7.2004 15:12

ViestiKirjoittaja Sami- » 15.9.2014 21:43

Mielestäni taas läpipultattavat spacerit ovat huonommat tai ainakin nuukemmat kiristysmomentistaan kuin itse napaan pultattavat spacerit, koska pultille tulee pitkä "tukematon" matka spacerin osalta. Monet tuhannet kilometrit silti itsekin olen ajellut enemmän tai vähemmän agressiivisesti, ja pultit ja spacerit ovat pysyneet paikoillaan. Jos pelottaa, niin voihan ne pidemmät pyöränpultit kiristää karvan verran auton valmistajan antaman ohjearvon yli. Tietenkin kannattaa ottaa huomioon pulttien valmistusmateriaalin laatu ja varmistaa sen kokoisen ja kovuisen pultin kiristyksen ohjearvot.

Vanteen pitää navassa paikoillaan liitospintojen kitkavoima, joka aikaansaadaan pultit kiristämällä. Keskireikä on vain vanteen keskitystä varten kiinnitysvaiheessa. Tästä syystä en näkisi pultattavia spacereita ollenkaan huonona vaihtoehtona, edellyttäen että ne on asennettu huolellisesti kiinni ja että ne ovat hyvälaatuiset. Ajatus holkitetuista kierteistä puistattaa, mutta toisaalta senkin voi tehdä turvallisesti.

Mitä taas sitten tuollaiseen "spacereiden kiinni pakkelointiin" tulee, niin itse en mömmöjä kiinnityspinnoilla käyttäisi saati estäisi niillä pintojen perusteellista vastakkain painumista. Sitäpaitsi epäilen pakkeleiden pysyvyyttä ylipäätään nuin elävässä liitoksessa.

Jultsu
-
Viestit: 2918
Liittynyt: 29.10.2010 4:52

ViestiKirjoittaja Jultsu » 15.9.2014 21:53

Tjooh, toisellakin foorumilla tyrmättiin tämä piiloon kittaus. Pultattavat spacerithan voisi tosiaan maalata joko vanteen värisiksi tai sitten jarrulevyn keskiön kanssa mustiksi. Olisikohan tuo jälkimmäinen parempi tapa, siinä voisi katsuri nopeasti vilkaisten hämääntyä sen verran sopivasti kun ei näy selkeää saumakohtaa.


Palaa sivulle “Tekniikka - Yleinen”

Paikallaolijat

Käyttäjiä lukemassa tätä aluetta: Ei rekisteröityneitä käyttäjiä ja 53 vierailijaa