Alumiininen jarrusatula - ilmausnippa katkesi - help!
Valvoja: ffp jäsenet
Alumiininen jarrusatula - ilmausnippa katkesi - help!
Kyseessä RS6 Audin takajarrusatulat, alumiinia ja nippa ilmeisesti perus sinkittyä terästä? Olivat molemmat niin helvetin jumissa että nipat katkesi satulan juuresta vaikka kuinka hellästi koitti suostutella ulos. Vaikka tuota loppua koitti porata paskaksi, ei se siltikään irtoa sieltä kuin atomi kerrallaan. Nipan koko M10x1.
Mikä siis neuvoksi? Suosiolla isompaa (M12) kierrettä ja sinne sitten M12-M10 adapteri? Uudet satulat on 430e kappale saksasta, Suomen varaosahintaa en edes halua tietää...
Mikä siis neuvoksi? Suosiolla isompaa (M12) kierrettä ja sinne sitten M12-M10 adapteri? Uudet satulat on 430e kappale saksasta, Suomen varaosahintaa en edes halua tietää...
-
- -
- Viestit: 16030
- Liittynyt: 23.7.2003 9:30
- Viesti:
Mä oon saanu noi irti tommosella. Terässatuloista tosin.
Jos et vielä teurastanut vanhaa kierrettä kokonaan, niin itse laittaisin crc 50% ja jarrunestettä 50% seokseen lillumaan sen nipan kohdan esim 1-2 vuorokautta ja sitten joko tuolla edellä mainitulla sarjalla tai testaamaan tai toinen vaihtoehto porata esim 5mm reikä siihen ipan keskelle ja lyödä torx avain siihen nipan keskelle ja sitten kääntää sen auki. Kannattaa käyttää esim 35 torxia, koska pienemmät tuppaa katkeamaan aika herkästi tuossa operaatiossa.
Tuo liottaminen on itsellä aukaissut ainakin alumiinikansista ihan tautisen tiukassa olevia pultteja.
Tuo liottaminen on itsellä aukaissut ainakin alumiinikansista ihan tautisen tiukassa olevia pultteja.
-
- -
- Viestit: 16030
- Liittynyt: 23.7.2003 9:30
- Viesti:
Olivat nipat niin hitsautuneita kiinni, että isä katsoi parhaakseen porata tyngän helvettiin, valitettavasti vaan tuo ilmausruuvi ei ole missään järkevässä kulmassa mihinkään kiinnityspisteeseen joten kierteet on nyt lievästi tuhottu yläpäästä.
Suunnitelma B on siis tehdä satulaan M12 tai G1/4" kierteet, ja adapteripalikan sisään sitten M10x1 kierteet. Isä tuumasi että adapteri olisi hyvä olla messingistä, perus teräsnippa ei leikkaa messinkiin kiinni samalla tavalla kuin alumiiniin. Onko jollakulla eri tietoa aiheesta?
Suunnitelma B on siis tehdä satulaan M12 tai G1/4" kierteet, ja adapteripalikan sisään sitten M10x1 kierteet. Isä tuumasi että adapteri olisi hyvä olla messingistä, perus teräsnippa ei leikkaa messinkiin kiinni samalla tavalla kuin alumiiniin. Onko jollakulla eri tietoa aiheesta?
-
- -
- Viestit: 16030
- Liittynyt: 23.7.2003 9:30
- Viesti:
Vissiin väärää matskua? http://www.motonet.fi/fi/tuote/239913/I ... 2x1x30-M12
-
- -
- Viestit: 16030
- Liittynyt: 23.7.2003 9:30
- Viesti:
Jälkiviisaana hyvä mainita myös että järjellinen momentti ja huoltovälein tehtävä avaus.Se normi teräksinen ilmausnippa ei ikinä jämähdä kiinni kun laittaa vaan rasvaa kierteitten väliin.
Eräässä ruåtsalaisessa autossa foorumiviestissä ihmeteltiin kimmoisaa poljintuntumaa ja omistaja sanoi että auto ollut hänellä viisi vuotta eikä kertaakaan vaihdettu jarrunestettä hänen aikanaan...
Ite oon suosiolla vaihtanu vähänkään huonon näköiset ilmausruuvit uusiin. Nykyään tosin näyttäs että motonetistä ei oikein löydykään. Aikanaan ostin noita sieltä muistaakseni 1,35 € kipale jotain 12 kappaletta ja vieläkin taitaa olla muutama jäljellä. Tiedä sitten kuinka huonoa materiaalia onkaan, mutta sen näkee vasta kymmenen vuoden päästä :)
Palaa sivulle “Tekniikka - Yleinen”
Paikallaolijat
Käyttäjiä lukemassa tätä aluetta: Majestic-12 [Bot] ja 58 vierailijaa