Alumiininen jarrusatula - ilmausnippa katkesi - help!

Kori, alusta, renkaat, autosähkö yms. bensa- ja dieselmalleille yhteinen keskustelu

Valvoja: ffp jäsenet

Jultsu
-
Viestit: 2919
Liittynyt: 29.10.2010 4:52

Alumiininen jarrusatula - ilmausnippa katkesi - help!

ViestiKirjoittaja Jultsu » 25.8.2014 21:07

Kyseessä RS6 Audin takajarrusatulat, alumiinia ja nippa ilmeisesti perus sinkittyä terästä? Olivat molemmat niin helvetin jumissa että nipat katkesi satulan juuresta vaikka kuinka hellästi koitti suostutella ulos. Vaikka tuota loppua koitti porata paskaksi, ei se siltikään irtoa sieltä kuin atomi kerrallaan. Nipan koko M10x1.

Mikä siis neuvoksi? Suosiolla isompaa (M12) kierrettä ja sinne sitten M12-M10 adapteri? Uudet satulat on 430e kappale saksasta, Suomen varaosahintaa en edes halua tietää...

H. Jormalainen
-
Viestit: 16030
Liittynyt: 23.7.2003 9:30
Viesti:

ViestiKirjoittaja H. Jormalainen » 25.8.2014 21:35

Mä oon saanu noi irti tommosella. Terässatuloista tosin.

mippo84
-
Viestit: 139
Liittynyt: 28.10.2010 20:17

ViestiKirjoittaja mippo84 » 26.8.2014 9:01

Jos et vielä teurastanut vanhaa kierrettä kokonaan, niin itse laittaisin crc 50% ja jarrunestettä 50% seokseen lillumaan sen nipan kohdan esim 1-2 vuorokautta ja sitten joko tuolla edellä mainitulla sarjalla tai testaamaan tai toinen vaihtoehto porata esim 5mm reikä siihen ipan keskelle ja lyödä torx avain siihen nipan keskelle ja sitten kääntää sen auki. Kannattaa käyttää esim 35 torxia, koska pienemmät tuppaa katkeamaan aika herkästi tuossa operaatiossa.

Tuo liottaminen on itsellä aukaissut ainakin alumiinikansista ihan tautisen tiukassa olevia pultteja.

p0wer
-
Viestit: 1776
Liittynyt: 13.8.2004 12:08
Viesti:

ViestiKirjoittaja p0wer » 26.8.2014 11:10

Nipan irroitukseen tuossa tulikin jo vinkit. Itse olen havainnut ongelmakohdan reilun kuumentamisen olevan nopein tyyli, ja nopeampi keino kuin liottaminen. Tosin, varmaan molempi parempi.

H. Jormalainen
-
Viestit: 16030
Liittynyt: 23.7.2003 9:30
Viesti:

ViestiKirjoittaja H. Jormalainen » 26.8.2014 13:43

Alumiini voi herkästi olla pahoillaan tosta kuumentamisesta.

Jultsu
-
Viestit: 2919
Liittynyt: 29.10.2010 4:52

ViestiKirjoittaja Jultsu » 26.8.2014 21:31

Olivat nipat niin hitsautuneita kiinni, että isä katsoi parhaakseen porata tyngän helvettiin, valitettavasti vaan tuo ilmausruuvi ei ole missään järkevässä kulmassa mihinkään kiinnityspisteeseen joten kierteet on nyt lievästi tuhottu yläpäästä.

Suunnitelma B on siis tehdä satulaan M12 tai G1/4" kierteet, ja adapteripalikan sisään sitten M10x1 kierteet. Isä tuumasi että adapteri olisi hyvä olla messingistä, perus teräsnippa ei leikkaa messinkiin kiinni samalla tavalla kuin alumiiniin. Onko jollakulla eri tietoa aiheesta?

-Hege-
-
Viestit: 147
Liittynyt: 29.3.2010 13:13

ViestiKirjoittaja -Hege- » 26.8.2014 22:52

Messinkiin ei leikkaa samalla tavoin kiinni.

MikaJ
-
Viestit: 4040
Liittynyt: 24.7.2003 18:09

ViestiKirjoittaja MikaJ » 27.8.2014 7:04

En näkisi järkeä laittaa mitää adaptereita, vaan suoraan tekee siihen M12x1 kierteen ja laittaa sellaisen nipan siihen suoraan. Tippa rasvaa sitten nipan kierteisiin niin kyllä se sieltä pois sitten tarvittaessa tulevaisuudessa tulee.

Jultsu
-
Viestit: 2919
Liittynyt: 29.10.2010 4:52

ViestiKirjoittaja Jultsu » 27.8.2014 9:48

Kovasti koitin etsiä M12x1 ilmausnippoja sekä kotimaasta että ulkomaasta, mutta aika harvinaista kamaa tuntuvat olevan. Ja jotta välttäisi tämän kohtalon uudestaan, se pitäisi sitten olla rosteria jos sen pulttaa alumiiniin. Ja taisi isä myös tokaista ettei hänellä ole M12x1 työkalujakaan.

H. Jormalainen
-
Viestit: 16030
Liittynyt: 23.7.2003 9:30
Viesti:

ViestiKirjoittaja H. Jormalainen » 27.8.2014 15:06


MikaJ
-
Viestit: 4040
Liittynyt: 24.7.2003 18:09

ViestiKirjoittaja MikaJ » 27.8.2014 16:26

Ei se rosteri mikään oikotie onneen ole, syö/hapettaa sitten enempi alumiinia. Se normi teräksinen ilmausnippa ei ikinä jämähdä kiinni kun laittaa vaan rasvaa kierteitten väliin.

Jultsu
-
Viestit: 2919
Liittynyt: 29.10.2010 4:52

ViestiKirjoittaja Jultsu » 27.8.2014 20:26

Nojoo, motonetistä olisi näköjään löytynyt mutta kun ei sitä M12x1 kierreruuvia ollut niin tehtiin sitten messingistä se väliholkki ja sinne sisälle kierteet normi M10 teräsnipalle. Kasausvaiheessa sitten selviää viimeistään että pitääkö nesteet sisällä vai ei.

H. Jormalainen
-
Viestit: 16030
Liittynyt: 23.7.2003 9:30
Viesti:

ViestiKirjoittaja H. Jormalainen » 27.8.2014 21:49

Se normi teräksinen ilmausnippa ei ikinä jämähdä kiinni kun laittaa vaan rasvaa kierteitten väliin.
Jälkiviisaana hyvä mainita myös että järjellinen momentti ja huoltovälein tehtävä avaus.

Eräässä ruåtsalaisessa autossa foorumiviestissä ihmeteltiin kimmoisaa poljintuntumaa ja omistaja sanoi että auto ollut hänellä viisi vuotta eikä kertaakaan vaihdettu jarrunestettä hänen aikanaan...

Ite oon suosiolla vaihtanu vähänkään huonon näköiset ilmausruuvit uusiin. Nykyään tosin näyttäs että motonetistä ei oikein löydykään. Aikanaan ostin noita sieltä muistaakseni 1,35 € kipale jotain 12 kappaletta ja vieläkin taitaa olla muutama jäljellä. Tiedä sitten kuinka huonoa materiaalia onkaan, mutta sen näkee vasta kymmenen vuoden päästä :)

Mr.RedEye
-
Viestit: 330
Liittynyt: 29.9.2005 23:42

ViestiKirjoittaja Mr.RedEye » 30.8.2014 11:48

huono idea lähteä muuttamaan isommalle kierteelle. ei kartio keskity ja vuotaa käytännössä varmasti. eli varautuu taistelemaan sen vanhan pois sieltä tai ostamaan uuden satulan. yläpäästä jos orkkis kierre saanut vähän kipeetä ei ole vielä vakavaa,tapilla vaan kierteet auki.

Jultsu
-
Viestit: 2919
Liittynyt: 29.10.2010 4:52

ViestiKirjoittaja Jultsu » 30.8.2014 15:34

Pyrittiin luomaan uudelle nipalle tasainen kontakti eli kotikonstein 90 asteen kulmaan viilatulla poranterällä painettiin satulaan uusi pohja samasta kulmasta mistä tehtiin kierteetkin.


Palaa sivulle “Tekniikka - Yleinen”

Paikallaolijat

Käyttäjiä lukemassa tätä aluetta: Ei rekisteröityneitä käyttäjiä ja 65 vierailijaa