T5 helähdys takapäästä

Kori, alusta, renkaat, autosähkö yms. bensa- ja dieselmalleille yhteinen keskustelu

Valvoja: ffp jäsenet

LKK
-
Viestit: 36
Liittynyt: 1.7.2013 23:44

T5 helähdys takapäästä

ViestiKirjoittaja LKK » 28.7.2014 17:32

T5 2005 helähtää takapäästä pieneenkin saumaan ajettaessa. Ääni on sellainen peltinen ja kuuluu aina, kun pienikin epätasaisuus on tiessä.

Voiko joku jarrusatulan jousi olla pois, kun ääni loppuu heti jarruttaessa? Passatissa oli joskus etusatulan jousi irti, mutta ääni ei ollut "peltinen". Kolahti aika pieneenkin saumaan tiessä ja silloinkin ääni loppui kanssa jarruttaessa.

Onko vinkkejä?

HuHu
-
Viestit: 454
Liittynyt: 21.7.2011 17:21

ViestiKirjoittaja HuHu » 28.7.2014 20:00

Kannattaa katsoa kallistuksenvakaajan korikumit. Jos alkuperäiset, niin varmasti kulunut jo puhki. Niissä ei tunnu väljä oikeastaan ollenkaan. Pitää ottaa silmukka irti, että näkee kumin kunnon.

Ja siis nimenomaan korin kiinnikkeet. Ei alatukivarsien kumit.

LKK
-
Viestit: 36
Liittynyt: 1.7.2013 23:44

Jousen alapään kumi

ViestiKirjoittaja LKK » 30.7.2014 13:30

Otin takapyörän irti ja huomasin, että takajousen alapäässä oleva pusla/kumilautanen oli ihan vinossa ja näytti huonolta. Mikähän osa mahtaa olla kyseessä?

HuHu
-
Viestit: 454
Liittynyt: 21.7.2011 17:21

ViestiKirjoittaja HuHu » 30.7.2014 15:32

Jousen alakumi. Se ei aiheuta ylimääräisiä ääniä. Siitä kumista jousi tulee ajan mittaan läpi --> kumi on aika hassussa asennossa. Ei vaikuta mihinkään. Paitsi yli-innokkaan leimasedän mielestä.

Suosittelen edelleen käyttämään kallistuksenvakaimen kumit irti. Ja takafillareiden on hyvä olla samassa asennossa, koska muuten vakain on jännityksessä.

Eli joko auto pyörillään tai molemmat pyörät täysin ulosjoustettuna.
Viimeksi muokannut HuHu, 30.7.2014 18:50. Yhteensä muokattu 1 kertaa.

only4pro
-
Viestit: 1400
Liittynyt: 11.2.2006 15:13

ViestiKirjoittaja only4pro » 30.7.2014 16:08

itsellä ihan sama ongelma, pitää tutkia noita kaliistuksenvakaajan kumeja

LKK
-
Viestit: 36
Liittynyt: 1.7.2013 23:44

Jarrupalat

ViestiKirjoittaja LKK » 6.8.2014 20:29

Kyllä se kolina tulee jarrupaloista, kun liikkuvat ja helisevät. En tiedä ovatko jotkut vääränkokoset tarvikepalat. Lisäksi onnistuin katkaisemaan jarrusatulan pultin, kun sitä avasin. Voihan p...

HuHu
-
Viestit: 454
Liittynyt: 21.7.2011 17:21

ViestiKirjoittaja HuHu » 7.8.2014 7:39

Puuttuuko sieltä jarrupalojen päistä rosteriset pellit? Sellaiset siellä kuuluisi olla. Silloin ei pitäisi rämistä. Tulevat siis länkiin kiinni.

LKK
-
Viestit: 36
Liittynyt: 1.7.2013 23:44

Jarrupalat

ViestiKirjoittaja LKK » 7.8.2014 15:44

Sain katkenneen mutterin irti ja vaihdoin palat. Oikean puolen sylinteri oli ihan ruosteessa ja suojakumi rikki. WD40+CRC auttoi ja lopulta meni pohjaan Ilmeisesti joutuu ostamaan koko satulan, kun ei sylintereitä kumeineen taida saada korjaussarjana?

Alimmat liukutapit oli aika jumissa, mutta kyllä ne siitä hionnalla ja rasvaamalla alkoi luistamaan.

Nyt ei enää helise. Ilmeisesti juurikin nuo rosteriset pellit oli jotenkin väljät, kun itse palat näytti samanlaisilta alkuperäisiin verrattuna.

only4pro
-
Viestit: 1400
Liittynyt: 11.2.2006 15:13

ViestiKirjoittaja only4pro » 23.9.2015 8:23

piti tähän laittaa viestiä että itsellä kanssa helisee vielä mutta on sentään nyt vahvistettu että jarruista tulee, huomasin tuossa kesällä kuin ajoin junaradan yli ja oli jalka jarruilla että eipäs pitänyt meteliä... No kävin näyttämässä konttorilla, oli sitä mieltä että alkaa olla aika vaihtaa levyt taakse...olivat vielä hyväksyttävät mutta suositus oli että vaihtoon. meneepä sitten nämä vaihtoon ja yritän saada uudet osat paikalleen jotta kilinä loppuu

Peltilehmä
-
Viestit: 51
Liittynyt: 7.9.2011 14:18

ViestiKirjoittaja Peltilehmä » 24.9.2015 7:07

Näyttää olevan tuolla katsastuskonttoreilla vakiona toi "kuluneet jarrulevyt, suosittelen vaihtamaan"!
Sama minulle (normi skodilakki) ja ei kun ostamaan osat ja vaihtamaan.
Huomasin vaihdettaessa, että vanhat eivät olleet lähellekkään ohentuneet siinämäärin, että olisi olleeet vaihdon tarpeessa.
Levytähn ruostuvat niistä osista jotka eivät ole kulutuksen kohteena eli juurikin siitä levyn päältä/reunasta, josta katsastusmieskin sitten lampulla katsoo ja näkymähän on se että näyttäisi palat olevan syvemmällä kuin onkaan sen korroosiokertymän johdosta.

Toivoisi katsastuskonttoreilta saavansa faktaa perusteeksi vaihtaa "kuluneet" jarrulevyt eli kunnolla tönärillä tms. mitattuna se millimetrimäärä (ja lappuun paljonko paksuus uutena, hylkyraja ja paljonko ovat nykyisellään).

only4pro
-
Viestit: 1400
Liittynyt: 11.2.2006 15:13

ViestiKirjoittaja only4pro » 24.9.2015 13:56

juu no tässä on kyllä aihetta vaihtaa, ja varmaan samalla herkistää satulaa, näkyy selvästi että ei ota kuin ehkä 2/3 palan korkeudesta, on kyllä siis ihan ruosteessa siinä mihin pala ottaa...

eihän näistä levyistä ole tullut sanomista vasta kuin tässä katsastuksessa sekä kahdessa edellisessä ;)

only4pro
-
Viestit: 1400
Liittynyt: 11.2.2006 15:13

ViestiKirjoittaja only4pro » 22.10.2015 8:38

selvisi myös miksi tämä T5 kilisee, on jossain edellisissä jarrurempoissa hävinnyt toinen niistä rosteripellistä...

Onko tietoa mistä kannattaa metsästää uusia? En nimittäin ole ihan varma varaosanumerosta, löysin vagcatin kautta että olisi 3D0615231 mutta sitten kuin googlella kattoo sitä niin ilmoittaisi että olisi ATE satulaan. Ja minulla on Lucas/TRW, ATE on 314mm levyille ja minulla on 294mm levyt.

Marmorilta kyselin, hinta ei ollut kuin 27,52e kappale...


Palaa sivulle “Tekniikka - Yleinen”

Paikallaolijat

Käyttäjiä lukemassa tätä aluetta: Ei rekisteröityneitä käyttäjiä ja 119 vierailijaa