Ilmastointi 3b Passattiin

Kori, alusta, renkaat, autosähkö yms. bensa- ja dieselmalleille yhteinen keskustelu

Valvoja: ffp jäsenet

hammer_man
-
Viestit: 321
Liittynyt: 4.11.2009 7:56

Ilmastointi 3b Passattiin

ViestiKirjoittaja hammer_man » 8.6.2014 19:48

Tässä kesähelteillä taas hiki päässä tullut mietittyä josko sitä ilmastoinnin saisi tuohon ilmastoimattomaan passattiin. Kuvittelisin helpointa olevan ostaa kolaroitu tms auto josta saisi kaikki osat.

Kysymys kuuluukin, onko tuo siitä huolimatta "mission impossible" vai pelkästään aikaa vievä järjetön urakka.
Entä minkälainen luovuttaja-auton sitten täytyisi olla?
-Sedan/farmareissa eroa?
-Bensa/diisseli koneisissa eroja?
-Manuaalinen vai climatronic?

Jultsu
-
Viestit: 2918
Liittynyt: 29.10.2010 4:52

ViestiKirjoittaja Jultsu » 8.6.2014 20:01

Samaa asiaa tuli pohdittua pari kesää sitten. Päädyin siihen lopputulemaan että vaikka ostaisi ulkomailta (suomessa kun purkuosat on hinnoiteltu aivan järjettömiksi) koko setin niin silti tulisi yllätyksiä vastaan, tiivisteitä sun muita pitäisi uusia ja se purkamisen homma pelkän climan vuoksi ei ole järkisyin perusteltavissa. Ehkä jos samalla irrottaisi moottoria ja vaihdelaatikkoa virityksien vuoksi ja repisi sisustan auki vibroplastilla vaimennettavaksi niin silloin EHKÄ.

Käytännössä siis halvempi ja parempi lopputulos jos ostat ilmastoidun pasuunan. Tämän tosiasian ymmärtämisen jälkeen alkoikin sitten päässä porisemaan sen neliveto-optio, ja loppujen lopuksi auto vaihtui nelikkofarkkupasuunaan autoclimalla.

hammer_man
-
Viestit: 321
Liittynyt: 4.11.2009 7:56

ViestiKirjoittaja hammer_man » 8.6.2014 20:42

Kyllähän siinä purkamista ja kasaamista varmasti on yltäkyllin tiedossa, jos hommaan lähtisi. Metsästettävänä olisi koko auto, josta loppuja voisi sitten myydä osina ja jättää varastoon "talteen". Tietysti jotain tiivisteitä sun muuta nippeliä voisi joutua hakemaan marmorilta lisäksi.

Kojelaudan varmaan saisi vaihtaa kokonaan? Entä tarvitseeko tulipeltiä leikellä vai onko putkille läpiviennit valmiina kaikissa. Lähinnä kiinnostaisi saada selvyys kuinka samanlainen luovuttaja-auton täytyisi olla, jotta osat olisivat suoraan sopivia...
Omille työtunneilla tallissa kun ei hintaa lasketa :D

Kyllä sitä kesäkeleillä mielellään maksaisi tuosta ilmastoinnista(edes autossa) jonkin verran. Puoli miljoonaa jos ottaisi tavoitteeksi niin vielä kuitenkin saisi viisi kesää autolla päästellä.

Ville-Risto 5 (150hp)
-
Viestit: 128
Liittynyt: 19.5.2006 11:41

Paskatin automaatti ilmastointiroippeet...

ViestiKirjoittaja Ville-Risto 5 (150hp) » 9.6.2014 22:25

Voi olla että kohtuu täydellinen automaatti ilmastointisetti kaverin tallista vois löytyä ( ainakin oli joskus) sikäli aihe kiinnostaa...Voin kysästä vieläkö sillä hilut ja mitä on tallessa sikäli jaksatte harrastaa :)

Jultsu
-
Viestit: 2918
Liittynyt: 29.10.2010 4:52

ViestiKirjoittaja Jultsu » 9.6.2014 23:36

Onko se oma auto sitten oikeasti niin hyvässä tikissä ja hyvällä huolenpidolla että ei raaski vaihtaa yhtä paljon ajettuun mutta ilmastoituun passattiin noin 500e välirahalla? Jos penkit on puhki niin ne pystyy helposti vaihtamaan päittäin, ratinkin vielä pienellä vaivalla,ja muutenkin sisustan saa puhdistettua yhden päivän aikana ok kuntoon. Hyvällä lykyllä löytää auton jossa on vielä webastoa, vaihdettua turboa jne jne.

OskuA
-
Viestit: 966
Liittynyt: 30.11.2011 18:12

ViestiKirjoittaja OskuA » 10.6.2014 9:29

Itse vaihdoin manuaalisen ilmastoinnin tilalle automaattisen ilmastoinnin, siinäkin oli ihan tarpeeksi hommaa.

- Koko kojelaudan alueen purkaminen peltiin asti
- Koko johtosarjan vaihtaminen kojelaudan alta
- Kaikki ilmastoinnin härpäkkeet ja anturit uusiksi kojelaudan alta
- Aurinkoanturin lisäys kojelautaan
- Johtosarjaa vaikea löytää, samanvuotisestakaan jossa kaikki liittimet samoja, joudut kolvaa vanhasta sarjasta liittimiä uuteen yms.

+++ jos ei ole ilmasotintia ollenkaan niin kompura, kenno, putket, anturit kaikki. Mahdollinen toteuttaa kun varaat kaksi kokonaista päivää ja touhutonnin rahaa. Ei ole mitään järkeä. Ainoa järkevä selitys on harrastaminen.

Sebastian
-
Viestit: 8651
Liittynyt: 3.8.2003 15:43

ViestiKirjoittaja Sebastian » 10.6.2014 11:07

Ainoa järkevä selitys on harrastaminen.

Sanan järkevä voi poistaa tuosta lipsahduksesta.

OskuA
-
Viestit: 966
Liittynyt: 30.11.2011 18:12

ViestiKirjoittaja OskuA » 10.6.2014 11:15

:D

hammer_man
-
Viestit: 321
Liittynyt: 4.11.2009 7:56

ViestiKirjoittaja hammer_man » 10.7.2014 10:14

Onhan tuohon kulkineeseen uponnut aikaa/vaivaa ja rahaa, että mieluummin pienellä lisäinvestoinnilla saisi sen ilmastoinnin nykyiseen kun vaihtaisi koko autoa. Nykyisessä kuitenkin sport-sisusta, nahkarattia, tikissä oleva kone eberillä, uutta umpiota/lisävaloa viimeisen päälle tehdyillä sähköillä, hifiasennusta(erkkasarjaa/piilotettua vahvistinta).

Viitseliäisyyttä/talli kyllä löytyy... Ja sehän on nopea projekti jos parissa päivässä selviäisi urakasta ;)

Enään täytyisi löytää jostain kokonainen luovuttaja tai sitten varmuudella kaikki tarvittavat osat. Eli onko eroavaisuuksia bensa/diisseli koneisten sekä sedan/farmari koristen välillä?

Entris
-
Viestit: 1194
Liittynyt: 1.10.2005 12:37

ViestiKirjoittaja Entris » 10.7.2014 13:52

Kuten Osku tuossa mainitsi niin Climatronic vaatii myös ilmanohjausläppien vaihtamisen kojetaulun sisään. Helpoimmalla pääset jos vaihdat täysin manuaalisen ilmastoinnin, eli käytännössä lisäät ilmastoinnin jäähdytyskennon ilmanvaihtokanavaan.

Luovuttaja-auto kannattaa tietenkin olla samanikäinen, samaa korimallia ja samalta puolen ajettava niin pitäisi sopia melko suurella todennäköisyydellä.

hammer_man
-
Viestit: 321
Liittynyt: 4.11.2009 7:56

ViestiKirjoittaja hammer_man » 20.7.2014 20:34

Enemmän asiaa tutkittuani climatronic saa unohtua, tärkeintä kun olisi saada vain kabiini viileäksi. Muutamia keskusteluja löydettyäni tuo diavia-ilmastoinnin asentaminen ei nyt loppupeleissä niin kauhean pahalta vaikuta. Purkamista riittänee vain kojelaudassa sekä keulassa. Tietysti pitäsi vielä löytää sopuhintaan osat/luovuttaja-auto...

roberto
-
Viestit: 153
Liittynyt: 10.8.2003 20:33

ViestiKirjoittaja roberto » 25.7.2014 7:41

Asensin Diavian kesäkuussa 1999 vuoden vanhaan Passatiin. Laite maksoi 1260 € + kylmäaine 110€. Ei se kovin vaikea homma ollut. Minulla on vielä asennusohjekin tallessa pdf-kopiona, jos kiinnostaa.

Ilmastointi pelaa nyt 15 vuoden jälkeenkin hyvin.

Piedro
-
Viestit: 725
Liittynyt: 4.11.2009 7:31

ViestiKirjoittaja Piedro » 25.7.2014 9:32

Luulisin että bensoissa ja dieseleissä ovat erilaiset kompurat, mut emmää tiijjä sit?

vag22
-
Viestit: 215
Liittynyt: 4.4.2010 7:42

ViestiKirjoittaja vag22 » 25.7.2014 9:42

eikö tuohon käy mikä tahansa auto/konemaailman ilmastoinnin kompura kun tekee vaan sopivat kiinnikkeet ja joka on lähellä autoissa olevien kompuroiden mallinen. Kaikkihan ne pyörimällä kylmää tuottaa ja sähköllä kytkeytyy. Katsoo siihen passelit letkut ja kennot asennuskohteen mukaan????

Piedro
-
Viestit: 725
Liittynyt: 4.11.2009 7:31

ViestiKirjoittaja Piedro » 25.7.2014 13:16

Kompuroita kun on olemassa eri pyörimisnopeuksilla, eli tavallaan eri välityksillä. Itse tein aikanaan 40kpl:seen AMC merkkisiin ambulansseihin ilmastointeja hoitotilaan eli autoon rakennettiin toinen ilmastointi toisen rinnalle niin niihin joutui etsimään sellaiset kompurat jotka ottaavat mahd. vähän voimaa hihnalta koska uusi hihna kierti kompuran hihnapyörällä vain hyvin pienen alan eli pelkona oli että alkaa hihna luistamaan. Siinä vaan tuli tutustuttua eri kompura tyyppeihin. Tästä vain arvelin että voisi olla mahdollista että bensoissa ja dieseleissä on erilaiset kompurat.

VMJ
-
Viestit: 811
Liittynyt: 29.6.2008 11:17

ViestiKirjoittaja VMJ » 25.7.2014 17:30

Ainakin uudemmat VAG:it käyttää hyvin pitkälle samoja pumppuja, Bensa/Diesel.

Ja yhtä helposti nuo näyttää myös hajoavan käyttövoimasta riippumatta.

T: Vaihtanut tälle kesälle 18kpl 2004-> V.A.G kompuroita :D

hammer_man
-
Viestit: 321
Liittynyt: 4.11.2009 7:56

ViestiKirjoittaja hammer_man » 27.7.2014 11:54

Purkuauto hankittu, saman ikäinen samalla koneella ja korimallilla. Ensimmäinen ongelmakin tuli eteen kun aloin vaihtamaan ohuempaa syyläriä ilmastoidusta pelistä omaani. Ilmastoidussa syylärissä anturi 321959481C ja ilmastoimattomassa 893959481. Jälkimmäisessä kun yksi nasta vähemmän, joten epäilyt heräsi pitäisikö tuo ilmastoidun anturi vaihtaa myös, jos on jokin syöttö tuolle sähköflektille...

Slantsix
-
Viestit: 5867
Liittynyt: 23.7.2003 11:36
Viesti:

ViestiKirjoittaja Slantsix » 27.7.2014 12:03

Ilmastointi kun on päällä, niin flektien kuuluu pyöriä samalla.
Eli kaikki vaan vaihtoon ilmastoidusta mallista.

hammer_man
-
Viestit: 321
Liittynyt: 4.11.2009 7:56

ViestiKirjoittaja hammer_man » 29.7.2014 20:18

Konehuoneen puolelle saatu ilmastoinnin osat sovitettua. Kabiinin puolelta myös purkasin ja nyppäsin ilmanvaihto-kotelon esiin. Sitten sähkövaivat jatkuivat...

Kuva
Kotelon liittimet eri paikoissa, joten johtosarja ei yletä. Myös fresh air intake-anturi tuli uutena mukaan. Lisäksi ilmastoidun kotelon liittimiin menee enemmän johtoja. Purin sitten purkuauton johtosarjaa, jotta saa oikean pituiset johdot tilalle. Osa johdoista jatkui auton johtosarjan sekaan eikä vastaavia enään omastani löytynytkään.

Lisäksi nuo konehuoneesta sisälle tulevat johdotukset eivät löytäneet suoraan jatkoyhteyttä mistään.
Kuva

Alkaa menemään hankalaksi näiden sähköjen kanssa :D

Jultsu
-
Viestit: 2918
Liittynyt: 29.10.2010 4:52

ViestiKirjoittaja Jultsu » 29.7.2014 20:34

Noh, virtuaalipeukkua pystyyn jätkän urakalle. Kovin moni ei tuollaiseen ryhdy. Itsekin tykkään mekaanisista hommista mutta nuo sähköjen kanssa leikkimiset alkaa vituttamaan alta aikayksikön.

hammer_man
-
Viestit: 321
Liittynyt: 4.11.2009 7:56

ViestiKirjoittaja hammer_man » 29.7.2014 20:46

Juu tuo sähköviidakon näkeminen nosti myös karvat itseltä nopeasti pystyyn. Etenkin kun näin arpapelillä ilman minkäänlaisia sähkökaavioita yms pitäisi edetä.

Löin kuitenkin paketin takaisin kasaan koska ei tuo ole kuin päivän homma purkaa ja kasata uudelleen sähköjen selvittyä. Ei ole aikaa makuuttaa autoa viikkotolkulla tallissa.

Ja jos joku vaikka sattuisi haluta auton ostamaan sopuhintaan niin helpompi myydä kun ei ole osina tallissa :D

Jultsu
-
Viestit: 2918
Liittynyt: 29.10.2010 4:52

ViestiKirjoittaja Jultsu » 29.7.2014 21:34

Olisikohan Alfamerin korjausoppaassa sähkökaaviot ilmastoinnin kaapeleille myös?

hammer_man
-
Viestit: 321
Liittynyt: 4.11.2009 7:56

ViestiKirjoittaja hammer_man » 30.7.2014 7:00

Pikaisesti kaupan hyllyllä selasin alfameria, mutta vastaan osui pelkkä climatronicin kaavio...

Entris
-
Viestit: 1194
Liittynyt: 1.10.2005 12:37

ViestiKirjoittaja Entris » 30.7.2014 7:14

Voin illalla napata sulle Elsasta sähkökaaviot. Laita vaikka yksityisviestinä molempien autojen runkonumerot niin löytyy oikeanlaiset kaaviot.


Palaa sivulle “Tekniikka - Yleinen”

Paikallaolijat

Käyttäjiä lukemassa tätä aluetta: Bing [Bot] ja 10 vierailijaa