Ilmastointi 3b Passattiin
Valvoja: ffp jäsenet
-
- -
- Viestit: 321
- Liittynyt: 4.11.2009 7:56
Ilmastointi 3b Passattiin
Tässä kesähelteillä taas hiki päässä tullut mietittyä josko sitä ilmastoinnin saisi tuohon ilmastoimattomaan passattiin. Kuvittelisin helpointa olevan ostaa kolaroitu tms auto josta saisi kaikki osat.
Kysymys kuuluukin, onko tuo siitä huolimatta "mission impossible" vai pelkästään aikaa vievä järjetön urakka.
Entä minkälainen luovuttaja-auton sitten täytyisi olla?
-Sedan/farmareissa eroa?
-Bensa/diisseli koneisissa eroja?
-Manuaalinen vai climatronic?
Kysymys kuuluukin, onko tuo siitä huolimatta "mission impossible" vai pelkästään aikaa vievä järjetön urakka.
Entä minkälainen luovuttaja-auton sitten täytyisi olla?
-Sedan/farmareissa eroa?
-Bensa/diisseli koneisissa eroja?
-Manuaalinen vai climatronic?
Samaa asiaa tuli pohdittua pari kesää sitten. Päädyin siihen lopputulemaan että vaikka ostaisi ulkomailta (suomessa kun purkuosat on hinnoiteltu aivan järjettömiksi) koko setin niin silti tulisi yllätyksiä vastaan, tiivisteitä sun muita pitäisi uusia ja se purkamisen homma pelkän climan vuoksi ei ole järkisyin perusteltavissa. Ehkä jos samalla irrottaisi moottoria ja vaihdelaatikkoa virityksien vuoksi ja repisi sisustan auki vibroplastilla vaimennettavaksi niin silloin EHKÄ.
Käytännössä siis halvempi ja parempi lopputulos jos ostat ilmastoidun pasuunan. Tämän tosiasian ymmärtämisen jälkeen alkoikin sitten päässä porisemaan sen neliveto-optio, ja loppujen lopuksi auto vaihtui nelikkofarkkupasuunaan autoclimalla.
Käytännössä siis halvempi ja parempi lopputulos jos ostat ilmastoidun pasuunan. Tämän tosiasian ymmärtämisen jälkeen alkoikin sitten päässä porisemaan sen neliveto-optio, ja loppujen lopuksi auto vaihtui nelikkofarkkupasuunaan autoclimalla.
-
- -
- Viestit: 321
- Liittynyt: 4.11.2009 7:56
Kyllähän siinä purkamista ja kasaamista varmasti on yltäkyllin tiedossa, jos hommaan lähtisi. Metsästettävänä olisi koko auto, josta loppuja voisi sitten myydä osina ja jättää varastoon "talteen". Tietysti jotain tiivisteitä sun muuta nippeliä voisi joutua hakemaan marmorilta lisäksi.
Kojelaudan varmaan saisi vaihtaa kokonaan? Entä tarvitseeko tulipeltiä leikellä vai onko putkille läpiviennit valmiina kaikissa. Lähinnä kiinnostaisi saada selvyys kuinka samanlainen luovuttaja-auton täytyisi olla, jotta osat olisivat suoraan sopivia...
Omille työtunneilla tallissa kun ei hintaa lasketa :D
Kyllä sitä kesäkeleillä mielellään maksaisi tuosta ilmastoinnista(edes autossa) jonkin verran. Puoli miljoonaa jos ottaisi tavoitteeksi niin vielä kuitenkin saisi viisi kesää autolla päästellä.
Kojelaudan varmaan saisi vaihtaa kokonaan? Entä tarvitseeko tulipeltiä leikellä vai onko putkille läpiviennit valmiina kaikissa. Lähinnä kiinnostaisi saada selvyys kuinka samanlainen luovuttaja-auton täytyisi olla, jotta osat olisivat suoraan sopivia...
Omille työtunneilla tallissa kun ei hintaa lasketa :D
Kyllä sitä kesäkeleillä mielellään maksaisi tuosta ilmastoinnista(edes autossa) jonkin verran. Puoli miljoonaa jos ottaisi tavoitteeksi niin vielä kuitenkin saisi viisi kesää autolla päästellä.
-
- -
- Viestit: 128
- Liittynyt: 19.5.2006 11:41
Paskatin automaatti ilmastointiroippeet...
Voi olla että kohtuu täydellinen automaatti ilmastointisetti kaverin tallista vois löytyä ( ainakin oli joskus) sikäli aihe kiinnostaa...Voin kysästä vieläkö sillä hilut ja mitä on tallessa sikäli jaksatte harrastaa :)
Onko se oma auto sitten oikeasti niin hyvässä tikissä ja hyvällä huolenpidolla että ei raaski vaihtaa yhtä paljon ajettuun mutta ilmastoituun passattiin noin 500e välirahalla? Jos penkit on puhki niin ne pystyy helposti vaihtamaan päittäin, ratinkin vielä pienellä vaivalla,ja muutenkin sisustan saa puhdistettua yhden päivän aikana ok kuntoon. Hyvällä lykyllä löytää auton jossa on vielä webastoa, vaihdettua turboa jne jne.
Itse vaihdoin manuaalisen ilmastoinnin tilalle automaattisen ilmastoinnin, siinäkin oli ihan tarpeeksi hommaa.
- Koko kojelaudan alueen purkaminen peltiin asti
- Koko johtosarjan vaihtaminen kojelaudan alta
- Kaikki ilmastoinnin härpäkkeet ja anturit uusiksi kojelaudan alta
- Aurinkoanturin lisäys kojelautaan
- Johtosarjaa vaikea löytää, samanvuotisestakaan jossa kaikki liittimet samoja, joudut kolvaa vanhasta sarjasta liittimiä uuteen yms.
+++ jos ei ole ilmasotintia ollenkaan niin kompura, kenno, putket, anturit kaikki. Mahdollinen toteuttaa kun varaat kaksi kokonaista päivää ja touhutonnin rahaa. Ei ole mitään järkeä. Ainoa järkevä selitys on harrastaminen.
- Koko kojelaudan alueen purkaminen peltiin asti
- Koko johtosarjan vaihtaminen kojelaudan alta
- Kaikki ilmastoinnin härpäkkeet ja anturit uusiksi kojelaudan alta
- Aurinkoanturin lisäys kojelautaan
- Johtosarjaa vaikea löytää, samanvuotisestakaan jossa kaikki liittimet samoja, joudut kolvaa vanhasta sarjasta liittimiä uuteen yms.
+++ jos ei ole ilmasotintia ollenkaan niin kompura, kenno, putket, anturit kaikki. Mahdollinen toteuttaa kun varaat kaksi kokonaista päivää ja touhutonnin rahaa. Ei ole mitään järkeä. Ainoa järkevä selitys on harrastaminen.
-
- -
- Viestit: 321
- Liittynyt: 4.11.2009 7:56
Onhan tuohon kulkineeseen uponnut aikaa/vaivaa ja rahaa, että mieluummin pienellä lisäinvestoinnilla saisi sen ilmastoinnin nykyiseen kun vaihtaisi koko autoa. Nykyisessä kuitenkin sport-sisusta, nahkarattia, tikissä oleva kone eberillä, uutta umpiota/lisävaloa viimeisen päälle tehdyillä sähköillä, hifiasennusta(erkkasarjaa/piilotettua vahvistinta).
Viitseliäisyyttä/talli kyllä löytyy... Ja sehän on nopea projekti jos parissa päivässä selviäisi urakasta ;)
Enään täytyisi löytää jostain kokonainen luovuttaja tai sitten varmuudella kaikki tarvittavat osat. Eli onko eroavaisuuksia bensa/diisseli koneisten sekä sedan/farmari koristen välillä?
Viitseliäisyyttä/talli kyllä löytyy... Ja sehän on nopea projekti jos parissa päivässä selviäisi urakasta ;)
Enään täytyisi löytää jostain kokonainen luovuttaja tai sitten varmuudella kaikki tarvittavat osat. Eli onko eroavaisuuksia bensa/diisseli koneisten sekä sedan/farmari koristen välillä?
Kuten Osku tuossa mainitsi niin Climatronic vaatii myös ilmanohjausläppien vaihtamisen kojetaulun sisään. Helpoimmalla pääset jos vaihdat täysin manuaalisen ilmastoinnin, eli käytännössä lisäät ilmastoinnin jäähdytyskennon ilmanvaihtokanavaan.
Luovuttaja-auto kannattaa tietenkin olla samanikäinen, samaa korimallia ja samalta puolen ajettava niin pitäisi sopia melko suurella todennäköisyydellä.
Luovuttaja-auto kannattaa tietenkin olla samanikäinen, samaa korimallia ja samalta puolen ajettava niin pitäisi sopia melko suurella todennäköisyydellä.
-
- -
- Viestit: 321
- Liittynyt: 4.11.2009 7:56
Enemmän asiaa tutkittuani climatronic saa unohtua, tärkeintä kun olisi saada vain kabiini viileäksi. Muutamia keskusteluja löydettyäni tuo diavia-ilmastoinnin asentaminen ei nyt loppupeleissä niin kauhean pahalta vaikuta. Purkamista riittänee vain kojelaudassa sekä keulassa. Tietysti pitäsi vielä löytää sopuhintaan osat/luovuttaja-auto...
Kompuroita kun on olemassa eri pyörimisnopeuksilla, eli tavallaan eri välityksillä. Itse tein aikanaan 40kpl:seen AMC merkkisiin ambulansseihin ilmastointeja hoitotilaan eli autoon rakennettiin toinen ilmastointi toisen rinnalle niin niihin joutui etsimään sellaiset kompurat jotka ottaavat mahd. vähän voimaa hihnalta koska uusi hihna kierti kompuran hihnapyörällä vain hyvin pienen alan eli pelkona oli että alkaa hihna luistamaan. Siinä vaan tuli tutustuttua eri kompura tyyppeihin. Tästä vain arvelin että voisi olla mahdollista että bensoissa ja dieseleissä on erilaiset kompurat.
-
- -
- Viestit: 321
- Liittynyt: 4.11.2009 7:56
Purkuauto hankittu, saman ikäinen samalla koneella ja korimallilla. Ensimmäinen ongelmakin tuli eteen kun aloin vaihtamaan ohuempaa syyläriä ilmastoidusta pelistä omaani. Ilmastoidussa syylärissä anturi 321959481C ja ilmastoimattomassa 893959481. Jälkimmäisessä kun yksi nasta vähemmän, joten epäilyt heräsi pitäisikö tuo ilmastoidun anturi vaihtaa myös, jos on jokin syöttö tuolle sähköflektille...
-
- -
- Viestit: 321
- Liittynyt: 4.11.2009 7:56
Konehuoneen puolelle saatu ilmastoinnin osat sovitettua. Kabiinin puolelta myös purkasin ja nyppäsin ilmanvaihto-kotelon esiin. Sitten sähkövaivat jatkuivat...
Kotelon liittimet eri paikoissa, joten johtosarja ei yletä. Myös fresh air intake-anturi tuli uutena mukaan. Lisäksi ilmastoidun kotelon liittimiin menee enemmän johtoja. Purin sitten purkuauton johtosarjaa, jotta saa oikean pituiset johdot tilalle. Osa johdoista jatkui auton johtosarjan sekaan eikä vastaavia enään omastani löytynytkään.
Lisäksi nuo konehuoneesta sisälle tulevat johdotukset eivät löytäneet suoraan jatkoyhteyttä mistään.
Alkaa menemään hankalaksi näiden sähköjen kanssa :D
Kotelon liittimet eri paikoissa, joten johtosarja ei yletä. Myös fresh air intake-anturi tuli uutena mukaan. Lisäksi ilmastoidun kotelon liittimiin menee enemmän johtoja. Purin sitten purkuauton johtosarjaa, jotta saa oikean pituiset johdot tilalle. Osa johdoista jatkui auton johtosarjan sekaan eikä vastaavia enään omastani löytynytkään.
Lisäksi nuo konehuoneesta sisälle tulevat johdotukset eivät löytäneet suoraan jatkoyhteyttä mistään.
Alkaa menemään hankalaksi näiden sähköjen kanssa :D
-
- -
- Viestit: 321
- Liittynyt: 4.11.2009 7:56
Juu tuo sähköviidakon näkeminen nosti myös karvat itseltä nopeasti pystyyn. Etenkin kun näin arpapelillä ilman minkäänlaisia sähkökaavioita yms pitäisi edetä.
Löin kuitenkin paketin takaisin kasaan koska ei tuo ole kuin päivän homma purkaa ja kasata uudelleen sähköjen selvittyä. Ei ole aikaa makuuttaa autoa viikkotolkulla tallissa.
Ja jos joku vaikka sattuisi haluta auton ostamaan sopuhintaan niin helpompi myydä kun ei ole osina tallissa :D
Löin kuitenkin paketin takaisin kasaan koska ei tuo ole kuin päivän homma purkaa ja kasata uudelleen sähköjen selvittyä. Ei ole aikaa makuuttaa autoa viikkotolkulla tallissa.
Ja jos joku vaikka sattuisi haluta auton ostamaan sopuhintaan niin helpompi myydä kun ei ole osina tallissa :D
-
- -
- Viestit: 321
- Liittynyt: 4.11.2009 7:56
Palaa sivulle “Tekniikka - Yleinen”
Paikallaolijat
Käyttäjiä lukemassa tätä aluetta: Ei rekisteröityneitä käyttäjiä ja 53 vierailijaa