VW golf 1,6 BCB imusarjan paineongelma

Kori, alusta, renkaat, autosähkö yms. bensa- ja dieselmalleille yhteinen keskustelu

Valvoja: ffp jäsenet

Suti74
-
Viestit: 5
Liittynyt: 16.9.2012 17:53

VW golf 1,6 BCB imusarjan paineongelma

ViestiKirjoittaja Suti74 » 27.5.2014 18:43

Tätä aihetta on varmaan käsitelty forumissa jossain keskustelussa, mutta keskustelut tuppaa olemaan pitkiä kuin nälkävuosi ja rönsyilee muihin vikoihin ;)
Eli potilas 4 kopan Golf 1,6 BCB moottorilla. Kiukutellu jo useamman vuoden, mutta pystyy ajeleen. Sytyttää moottorin EPC vikavalon ja pakokaasupäästöjen varoitusvalon reippaasti kiihdyttäessä. Toisena oireena on ajoittainen terävä nykiminen tasakaasulla.

Kaasuläppää on putsailtu- Ei auta
EGR vaihdettu- EI auta
Paineanturi vaihdettu- Ei auta
Tulpat vaihdettu- Ei auta
Imusarjavuodot tutkittu, ei ole- EI auta

Kännykkäsovelluksella sain seuraavanlaisia arvoja vikatilanteesta:
Freeze Frame
-P0106: Manifold Absolute Pressure/Barometric Pressure Circuit Range/Performance (Powertrain, Generic)
-Fuel system status: Fuel system 1: Closed loop (1)
-Fuel system status: Fuel system 2: NA
-Calculated engine load: 29.0 %
-Engine Coolant Temperature: 75 °C
-Short Term Fuel Trim - Bank 1: -38.3 %
-Long Term Fuel Trim - Bank 1: 0.0 %
-Intake Manifold Absolute Pressure: 99.0 kPa
-Engine RPM: 1375 RPM
-Vehicle Speed Sensor: 27 km/h

Auttakaa! Kohta olen muuten valmis ottamaan rahallisesti 5k takkiin ja vien paskan paaliin

ConD
-
Viestit: 805
Liittynyt: 13.10.2008 8:12

ViestiKirjoittaja ConD » 27.5.2014 18:58

Paras ratkaisu on varmaan hakeutua asiansa osaavan VCDS-käyttäjän hoiviin, ajella lokiin tuota nykimistä ja sitten miettiä mikä siellä on hätänä. Geneeristen vikakoodien lisäksi VCDS voi sieltä löytää muutakin kuin tuon mainitsemasi vikakoodin.

Itse olen yhden rikkinäisen kaasuläpän lokittamalla löytänyt - aiheutti ajottaista nykimistä ja sytytti pakokaasumerkkivaloa.
Useamman EGR:n olen sopeuttanut kun eivät toimineet kunnolla vaihdon jäleen - oireet oli nykimistä ja käyntihäiriöitä.

Suti74
-
Viestit: 5
Liittynyt: 16.9.2012 17:53

ViestiKirjoittaja Suti74 » 27.5.2014 19:15

Itse olen tuota kaasuläppää kans miettiny. Kattelin jo Ebay:stä hintoja. Onko paha vaihtaa?

EGR on tosiaan kerran vaihdettu ja sopeutettu. Ei auttanu.
On ajeltu EGR piuha irti. Sama nykiminen tuntuu, mutta ehkä pikkuisen vähemmän terävänä.

Toinen mahdollinen vianaiheuttaja mitä oon miettiny vois olla ECU. Onko kokemuksia?

Suti74
-
Viestit: 5
Liittynyt: 16.9.2012 17:53

ViestiKirjoittaja Suti74 » 27.5.2014 19:18

Mistäs löytäs ammattitaitoisen VCDS tulkkaajan Kouvostoliiton suunnilta?

ConD
-
Viestit: 805
Liittynyt: 13.10.2008 8:12

ViestiKirjoittaja ConD » 27.5.2014 19:19

Jos ECU on rikki, se takuulla tuntuu ja näkyy.

Puhdistitko kaasuläpän paikallaan, vai otitko sen irti? Sen irroitushan on luokkaa 6 pultin/ruuvin irroitusta vaille tehty. Jos vain rapsuttelit enimmät karstat imusarjaa kohti, kannattaa se käyttää irti ja puhdistaa oikeasti kiiltäväksi ja sopeuttaa. Sitten jos viat jatkuvat uusia koko hoito.

Syy miksi kaasuläppä voi mennä sekaisin on siellä olevat potentiometrit, joista toisen prakatessa voi läppä alkaa heittelemään mitäsattuu arvoja satunnaisesti. Periaatteessa sama pätee EGR:ään kun lisäilmaa tulee sieltä.

Suti74
-
Viestit: 5
Liittynyt: 16.9.2012 17:53

ViestiKirjoittaja Suti74 » 27.5.2014 19:26

Pitää varmaan kokeilla putsaus ite. Edellinen tehtiin rahastuspajalla. Veikkaan etteivät tehneet kiiltäväksi asti;)

Onnistuukos sopeutus kotikonstein?

Una
-
Viestit: 992
Liittynyt: 15.2.2004 16:58

ViestiKirjoittaja Una » 27.5.2014 19:50

Imuventtiilit karstottunu ja vuotaa, ihan vakiovika noissa. Koneeseen vaan reilusti kierroksia (luokkaa 4-5 tuhatta) ja sitten vaan rauhaksiin kaatamaan vettä imusarjaan niin puhdistuu..

Jori
-
Viestit: 249
Liittynyt: 29.7.2003 10:18

ViestiKirjoittaja Jori » 28.5.2014 12:02

Olisko sulla niitä tarkkoja vikakoodeja laittaa?

Mulla juurikin samainen BCB moottori ilmoitteli kanssa MAP anturin arvoista, muistaakseni arvoasteikon ylityksestä ja sytytteli vikavaloa milloin sattui, ei mielestäni missään tietyssä tilanteessa. Ei tosin nykinyt mielestäni, eikä mistää tiennyt että olisi jotain vikaa, paitsi vikavalosta.

Erään huollon yhteydessä (merkkiliikeessä) sanoin että selvittävät mistä johtuis ( mm. katsastus alkoi tuottaa ongelmia ) ja tutkivat asiaa ja kokeilivat MAP anturin toiminnan manuaalisesti jne, mutta ei mitään HW vikaa löytynyt mistään.
Ainut mitä tekivät lopuksi, oli uusimman koodin asennus ECUun. Ja sen jälkeen ei ole vikaa näkynyt ja tästä on jo jokunen vuosi. Olisiko uudessa koodissa laajempi arvoasteikko?

Tai sitten salaliittoteoria ja kaikkea mitä tehtiin ei kerrottu ;-) en usko.

Una
-
Viestit: 992
Liittynyt: 15.2.2004 16:58

ViestiKirjoittaja Una » 29.5.2014 8:45

Toi imuventtiilien vuotaminen on ainakin täällä päin ihan merkkiliikkeen tiedossa oleva tyyppivika ja tolla vesikäsittelyllä oon itekkin niitä muutaman työharjoittelussa aikanaan korjaillu.

Venttiilien vuotaminen aiheuttaa juurikin tuota imusarjan paineen nousemista, paineen pitäisi olla tyhjäkäynnillä ainakin 70kPa alipaineen puolella. Voi olla että uudessa softassa on tuota vian havaitsemisrajaa vähän löysättykin, mutta perimmäinen syy on tuo.


Palaa sivulle “Tekniikka - Yleinen”

Paikallaolijat

Käyttäjiä lukemassa tätä aluetta: Ei rekisteröityneitä käyttäjiä ja 58 vierailijaa