vedenkierto ongelma

Kori, alusta, renkaat, autosähkö yms. bensa- ja dieselmalleille yhteinen keskustelu

Valvoja: ffp jäsenet

Ande
-
Viestit: 230
Liittynyt: 25.6.2011 21:02

vedenkierto ongelma

ViestiKirjoittaja Ande » 1.5.2014 18:13

vuoden -94 vento kyseessä aam moottorilla. Paisari sylkäsee nesteet pihalle jonkun ajan käyttämisen jälkeen ilman korkkia. Korkin kanssa vedet ei tule pihalle.
ekana oli mielessä että kannentiiviste vuotaa.. se vaihdettiin, ei muutosta asiaan.
Sylinterit testattu paineistamalla kylmällä sekä kuumalla koneella. Vuotoa ei havaittu paisarin kautta. Myös vesipumppu (käytytetty mutta toimiva kun irrotettu) on vaihettu ja samalla termari jätetty pois.

Kone siis ylikuumenee ajaessa mutta ei syle nesteitä ulos..
jotekii tuntuu että siellä ei vaan vesi kierrä. paisarille menevästä letkusta ei tule mitään. ei ole tukossa. mikäköhän siinä voi olla?

vag22
-
Viestit: 215
Liittynyt: 4.4.2010 7:42

ViestiKirjoittaja vag22 » 1.5.2014 18:43

pidä se korkki kiinni. miten ylikuumeneminen ilmenee? Auton lämpömittariin ei kannata luottaa 100 pros.

Ande
-
Viestit: 230
Liittynyt: 25.6.2011 21:02

ViestiKirjoittaja Ande » 1.5.2014 19:47

mittari kipuaa tappiinsa ja merkkivalo syttyy. täytyyhä sen veden kiertää siellä ilman korkkiakin?

Slantsix
-
Viestit: 5867
Liittynyt: 23.7.2003 11:36
Viesti:

ViestiKirjoittaja Slantsix » 1.5.2014 19:49

Kiertää kiertää, mutta se keittää nopeammin kun järjestelmässä ei ole painetta ja siksi purskauttelee nesteitä pellolle.

William
-
Viestit: 634
Liittynyt: 23.7.2003 16:38

ViestiKirjoittaja William » 2.5.2014 13:35

Syylari tukossa? Lämpeääkö sen tulo ja lähtöletkut? Toinen vaihtoehto on rikkoontunut lämpömittarinanturi.

boliisi
-
Viestit: 774
Liittynyt: 31.5.2011 11:40

ViestiKirjoittaja boliisi » 3.5.2014 21:06

kiertääkö lämppärin kennolle vesi? eli puhaltaako lämmintä?

Ande
-
Viestit: 230
Liittynyt: 25.6.2011 21:02

ViestiKirjoittaja Ande » 5.5.2014 15:38

en tiiä kehtaako ees kertoa mutta hihna kulki vesipumpun pyörän väärältä puolelta :D näin on siis ollu jo entisen omistajan toimesta.. eipähä tullu vesipumpun vaihon yhteydessä ajateltuu että meneekö hihna oikeaa reittiä. hajotinko termostaatin liekillä lämmitämällä sitä? kehtaako sitä enää laittaa takasin?

H. Jormalainen
-
Viestit: 16030
Liittynyt: 23.7.2003 9:30
Viesti:

ViestiKirjoittaja H. Jormalainen » 5.5.2014 16:43

Kokeile. Äkkiäkös sen vaihtaa uuteen.

lost-vw-69
-
Viestit: 5
Liittynyt: 9.3.2014 9:11

ViestiKirjoittaja lost-vw-69 » 5.5.2014 17:18

jos tulee vesi ylös paisarista niin on ilmalukko viellä... ja kerta lämmöt nousee niin ilmaa vain

H. Jormalainen
-
Viestit: 16030
Liittynyt: 23.7.2003 9:30
Viesti:

ViestiKirjoittaja H. Jormalainen » 5.5.2014 17:43

Sellasta ei olekaan kun ilmalukko. Vesi työntää ilmat edellään pois viimeistään kun moottori käy. Ja VW:t tyypillisesti ilmaa itse itsensä.

boliisi
-
Viestit: 774
Liittynyt: 31.5.2011 11:40

ViestiKirjoittaja boliisi » 11.5.2014 10:46

Ei minullakaan ole aikaisemmin ollut vw 1,4/1,8/2,0 90-lukuisten koneiden kanssa ilmausongelmia eli nesteet sisälle moottori pyörimään ja lisätään nestettä kunnes ilmat on pois ja järjestelmä täysi.

Mutta pari vuotta sitten kun vaihdoin vm 93 ABS 1,8i koneelliseen Ventoon kannenpäähän se letkunliitimen muoviosan niin ei meinannut millään lähteä vesi (+pakkasneste) kiertämään vaikka käytin koneen niin kuumaksi että flekti läksi pyörimään ja mittari näytti lähemmäksi 100 astetta. Kylmää vain puhalsi sisälle...

Lämppärinkennon paluuletku piti ottaa irti kennolta ja laittaa moottori käyntiin. KäytIn välillä letkua irti siinä liittimen"huulilla" ja "lypsin" ilmat pois... sen jälkeen rupesi myös sisälle tulemaan lämpöä ja neste kiertämään.

Tämän jälkeen olen pariin 1,4 ja 1,8 moottorin vaihtanut nesteitä eikä vastaavaa ongelmaa ole ollut...

H. Jormalainen
-
Viestit: 16030
Liittynyt: 23.7.2003 9:30
Viesti:

ViestiKirjoittaja H. Jormalainen » 11.5.2014 14:57

Ohje sanoo että vesi pitää valuttaa viiden minuutin ajan hitaasti järjestelmään niin ei tarvi ilmata. Ite oon aina kannusta kipannut, ajanut, täyttänyt ja tarvittaessa toistanut. Jotkut ovat vaatineet että käyttää koneen termostaatin avautumiseen asti.

boliisi
-
Viestit: 774
Liittynyt: 31.5.2011 11:40

ViestiKirjoittaja boliisi » 11.5.2014 19:31

...itse tappelin nesteiden kanssa varmaan tunnin ennkuin kävi googlettamassa ja löysin samalla koneella olleen keskustelun jossa sama ongelma sama "vian" ratkaisu


En kyllä ajanut autolla vaan käyttelin tallissa kuumaksi... en tiedä onko merkitystä ajaako moottorin kuumaksi vai antaako käydä paikallaan moottorin kuumaksi??

H. Jormalainen
-
Viestit: 16030
Liittynyt: 23.7.2003 9:30
Viesti:

ViestiKirjoittaja H. Jormalainen » 11.5.2014 19:33

Mä joskus olin huomaavinani että ajamalla olisi mennyt paremmin. Ehkä moottorin suurempi lämmöntuotto ja veden virtaus joudutti.


Palaa sivulle “Tekniikka - Yleinen”

Paikallaolijat

Käyttäjiä lukemassa tätä aluetta: Ei rekisteröityneitä käyttäjiä ja 25 vierailijaa