3BG mittariston PIN-koodiongelma
Valvoja: ffp jäsenet
3BG mittariston PIN-koodiongelma
Moi
Tilasin Jenkeistä 3BG:ni W8-mittariston. Koska auto on TDI niin kiekkakello ja nopeusmittari näyttää väärin. Tai eivät ne väärin näytä, mutta kun vaihtaa TDI:n pohjat tauluun niin molemmat näyttää sen jälkeen väärin.
Aloitin tutkimukset etsimällä netistä isolla näytöllä olevan mittariston EEPROM:n. Ajoin sen sisään mittaristoon ja laitoin mittariston autoon. Tarkistin mittariston PIN-koodin VAG Tacholla. Tämän jälkeen paritin mittariston VCDS:llä moottorinohjaimen kanssa ja asetin km-lukeman oikeaksi (EEPROM:ssa oli km-lukema asetettu nollaan). Jäljellä oli enää avaimien koodaus ajonestoon mutta tässä vaiheessa homma tyssäsi täysin. Mittaristo ei enää hyväksynyt PIN-koodia! Tarkistin vielä VAG Tacholla että PIN-koodi on sama kuin alkuperäisessä mittaristossa/ECU:ssa. Yritin myös mittariston vanhaa PIN-koodia mutta mikään ei auttanut. Taistelin pari tuntia, josta lockout-ajan umpeutumista odotellessa meni varmaankin 75%.
Lopulta luovutin, ajoin W8-mittariston alkuperäisen EEPROM:n takaisin sisään. Sopeutin mittariston ECU:n, ohjelmoin avaimet ja autolla pääsi taas matkaan. Tosin sekä kiekkakello että nopeusmittari näyttävät väärin. Polttoainemittari ei näytä mitään.
Onko kellään tullut tälläistä vastaan ja miten siitä on päässyt yli?
Tilasin Jenkeistä 3BG:ni W8-mittariston. Koska auto on TDI niin kiekkakello ja nopeusmittari näyttää väärin. Tai eivät ne väärin näytä, mutta kun vaihtaa TDI:n pohjat tauluun niin molemmat näyttää sen jälkeen väärin.
Aloitin tutkimukset etsimällä netistä isolla näytöllä olevan mittariston EEPROM:n. Ajoin sen sisään mittaristoon ja laitoin mittariston autoon. Tarkistin mittariston PIN-koodin VAG Tacholla. Tämän jälkeen paritin mittariston VCDS:llä moottorinohjaimen kanssa ja asetin km-lukeman oikeaksi (EEPROM:ssa oli km-lukema asetettu nollaan). Jäljellä oli enää avaimien koodaus ajonestoon mutta tässä vaiheessa homma tyssäsi täysin. Mittaristo ei enää hyväksynyt PIN-koodia! Tarkistin vielä VAG Tacholla että PIN-koodi on sama kuin alkuperäisessä mittaristossa/ECU:ssa. Yritin myös mittariston vanhaa PIN-koodia mutta mikään ei auttanut. Taistelin pari tuntia, josta lockout-ajan umpeutumista odotellessa meni varmaankin 75%.
Lopulta luovutin, ajoin W8-mittariston alkuperäisen EEPROM:n takaisin sisään. Sopeutin mittariston ECU:n, ohjelmoin avaimet ja autolla pääsi taas matkaan. Tosin sekä kiekkakello että nopeusmittari näyttävät väärin. Polttoainemittari ei näytä mitään.
Onko kellään tullut tälläistä vastaan ja miten siitä on päässyt yli?
Kävin yrittämässä uudemman kerran. Löysin netistä n. 50 eri EEPROM dumppia mk4 Golfin sporttimittaristosta. Laitoin sieltä jonkun satunnaisen TDI-mittariston dumpin sisään ja tällä kertaa sain sopeutettua ECU:n ja avaimet ilman ongelmia.
Olisiko tuo aiempi vika sitten johtunut jostain kirjoitusvirheestä VAG Tachossa...
Olisiko tuo aiempi vika sitten johtunut jostain kirjoitusvirheestä VAG Tachossa...
Päivittelehän tänne jos jotain ongelmia tulee myöhemmin, tällainen projekti kiinnostaisi myös ja jos et nyt aivan toisella puolella suomea asu niin pientä korvausta vastaan voisit tehdä mullekin tällaisen swapin..?
edit. Pitikö katsella tuon mittariston vuosimallia jotenkin, vai käykö kaikki kunhan koodaa vaan? Ja saitko alkuperäiset kilometrit näkymään mittariin?
edit. Pitikö katsella tuon mittariston vuosimallia jotenkin, vai käykö kaikki kunhan koodaa vaan? Ja saitko alkuperäiset kilometrit näkymään mittariin?
Tällä hetkellä kaikki pelailee kuta kuinkin niin kuin pitää, mutta moottorin jäähdytysveden lämpömittari näyttää nollaa. Tämä johtuu EEPROM-koodauksesta (tällä hetkellä joku bitti on asetettu siten että mittaristo yrittää lukea lämpötilaa omasta anturistaan). Pitää keksiä että mikä bitti pitää kääntää niin että lämpötilatieto tulee CAN-väylän kautta. W8:n alkuperäisessä EEPROM:ssa tieto tuli näin ja toimi kuten pitikin.
Jyväskylässä asustelen. Voin kyllä tehdä vaihdoin tarpeen vaatiessa. Käytännössä siihen tarvitaan VCDS avaimien koodaukseen sekä ECU:n sopeuttamiseen ja VAG Tacho EEPROM:n käsittelyyn. Minkälainen auto sulla on? Oletan että B5-korinen Passat tai Golf mk4. Käytännössä mikä tahansa mittaristo käy, noita W8-mittaristoja on kohtuullisen helppo löytää Amerikan eBaystä. Jos auto on bensakoneella niin vaihto on helpompi kun ei tarvitse kuin heittää uudet taulunpohjat mittaristoon.
Edit: auton tiedot löytyikin nimimerkin alta.
Edit 2: Km-lukeman sain asetettua VCDS:llä samaan kuin vanhakin mittaristo oli. Uudessa EEPROM:ssa oli lukema nollassa joten VCDS:lläkin saa sen asetettua. VAG Tacholla voi asettaa jos lukema on yli 100 km.
Jyväskylässä asustelen. Voin kyllä tehdä vaihdoin tarpeen vaatiessa. Käytännössä siihen tarvitaan VCDS avaimien koodaukseen sekä ECU:n sopeuttamiseen ja VAG Tacho EEPROM:n käsittelyyn. Minkälainen auto sulla on? Oletan että B5-korinen Passat tai Golf mk4. Käytännössä mikä tahansa mittaristo käy, noita W8-mittaristoja on kohtuullisen helppo löytää Amerikan eBaystä. Jos auto on bensakoneella niin vaihto on helpompi kun ei tarvitse kuin heittää uudet taulunpohjat mittaristoon.
Edit: auton tiedot löytyikin nimimerkin alta.
Edit 2: Km-lukeman sain asetettua VCDS:llä samaan kuin vanhakin mittaristo oli. Uudessa EEPROM:ssa oli lukema nollassa joten VCDS:lläkin saa sen asetettua. VAG Tacholla voi asettaa jos lukema on yli 100 km.
Rupesin nyt selvittelemään ihan perin pohjin VDO:n valmistamien Immo3-mittaristojen EEPROM-tietoja. Tällä hetkellä tiedossa käytännössä kaikki mahdollinen tieto, esim.
- lämpötilalähde
- lämpömittarin neulan ohjauskartta
- nopeusmittarin neulan ohjauskartta (mailimittari on lineaarinen, km-mittari progressiivinen)
- sopeutusdatan sijainti
- welcome-viesti, neulavalaistus, range-näyttö
- kulutusmittarin korjauskerroin
- km/mailikoodaus
- bensamittarin neulan ohjauskartta
Kunhan kaikki tiedot on varmistettu omassa mittaristossa niin ajattelin koodata pienen ohjelman joka tekee muutokset näppärästi graafisesta käyttöliittymästä niin ei tarvitse käsiään sotkea heksaeditorilla.
- lämpötilalähde
- lämpömittarin neulan ohjauskartta
- nopeusmittarin neulan ohjauskartta (mailimittari on lineaarinen, km-mittari progressiivinen)
- sopeutusdatan sijainti
- welcome-viesti, neulavalaistus, range-näyttö
- kulutusmittarin korjauskerroin
- km/mailikoodaus
- bensamittarin neulan ohjauskartta
Kunhan kaikki tiedot on varmistettu omassa mittaristossa niin ajattelin koodata pienen ohjelman joka tekee muutokset näppärästi graafisesta käyttöliittymästä niin ei tarvitse käsiään sotkea heksaeditorilla.
Tosiaan, iso kiitos tälle miehelle. Kävin vaihdattamassa Passattiin uuden täys-FISsillisen mittariston, itse mittariston purkuun ja kasailuun meni melkein enemmän aikaa kuin koodailuun ja tiettyjen parametrien muuttamiseen. Eihän näissä softahommissa toki pitäisi kauaa koskaan mennäkään, mutta aina ei kaikki mene niinkuin ohjeet kertoo..
Nyt on lämpötilamittari täysin lineaarinen, mittari näyttää karvan vajaata 90 astetta kun lämmöt on 86 ja jo 90 asteessa neula on lievästi plussan puolella. Ehdottomasti siis parempi kuin entinen "jo 70 asteen jälkeen hyvät lämmöt" t:vag.
mittaristoa kun vaihdetaan niin mittaristossa on oma "määräävä" kilometrimuisti, tässäkin tapauksessa tauluun olisi voitu jättää 150tkm pienempi lukema mutta sekin saatiin korjattua oikealle sataluvulle, joskaan ei täsmälleen oikeaksi.
Nyt on lämpötilamittari täysin lineaarinen, mittari näyttää karvan vajaata 90 astetta kun lämmöt on 86 ja jo 90 asteessa neula on lievästi plussan puolella. Ehdottomasti siis parempi kuin entinen "jo 70 asteen jälkeen hyvät lämmöt" t:vag.
mittaristoa kun vaihdetaan niin mittaristossa on oma "määräävä" kilometrimuisti, tässäkin tapauksessa tauluun olisi voitu jättää 150tkm pienempi lukema mutta sekin saatiin korjattua oikealle sataluvulle, joskaan ei täsmälleen oikeaksi.
Niin, muillekin ihmisille herätys. Jos kiinnostaa äärimmäisen hyödyllinen lisäpalikka VAG-mittaristoon eli FIS-control, kannattaa pitää kiirettä, sillä tuota tuotetta ei enää saa tämän kuun jälkeen. Palikka tulee siis mittariston johtojen väliin, ja toimii mm. vcds-lukijana näyttäen sensorien dataa suoraan mittaristossa, ei tarvitse siis asennella niitä v*tun tuning-härpäkkeitä ja vedellä ahtoletkuja pisin poikin ohjaamoa etc.
http://www.fis-control.de/index_en.html
sivulta löytyvä youtube-video kertonee kaiken tarpeellisen.
http://www.fis-control.de/index_en.html
sivulta löytyvä youtube-video kertonee kaiken tarpeellisen.
Noniin, siinähän ei kauaa kestänyt. :)
Info
The FIS-Control 2.1 is completely sold out.
The FIS-Control project is just a hobby for me and it got more and more time consuming. So I decided to stop selling hardware. Of course I will continue customer support. And I will also continue working on the firmware.
Stefan ([email protected])
Voi perkele, olen haaveillut tuosta jo useita vuosia, mutta nyt näyttää olevan sitten myöhäistä...
Laitoin minä postia tuolle miehelle, katsoo löytyykö siltä vielä yhtä kappaletta, jonka voisi lunastaa.
Onko kellään tietoa, onko nuita vastaavanlaisia tehty markkinoille ja jos on niin linkit olisi tervetulleita :)
Laitoin minä postia tuolle miehelle, katsoo löytyykö siltä vielä yhtä kappaletta, jonka voisi lunastaa.
Onko kellään tietoa, onko nuita vastaavanlaisia tehty markkinoille ja jos on niin linkit olisi tervetulleita :)
Vastaavia vehkeitä on uudemman alustan autoihin, eli 3C passat ja ikätoverit. Kufateciltä löytyi jotain tällasta http://www.kufatec.de/shop/de/e-mfa-zus ... uvm.-tacho
Palaa sivulle “Tekniikka - Yleinen”
Paikallaolijat
Käyttäjiä lukemassa tätä aluetta: ThomasLof ja 64 vierailijaa