2Y vaihdelaatikon kunnostus

Kori, alusta, renkaat, autosähkö yms. bensa- ja dieselmalleille yhteinen keskustelu

Valvoja: ffp jäsenet

hippi
-
Viestit: 1442
Liittynyt: 22.9.2003 7:57

2Y vaihdelaatikon kunnostus

ViestiKirjoittaja hippi » 14.3.2014 22:44

Tekisi mieli tuosta projektigolffista huoltaa/huollattaa vaihdelaatikko. Auto mk2 golf 16v gti ja laatikon tunnus 02Y.

Brokenvw sivua selailtuani alkaa hirvittämään, pystyykö tällainen autotallihäslääjä moiseen lootan peruskunnostustyöhön?

Mikä on mahdollisuus onnistua hommassa ilman erikoisyökaluja? Varaosien hankintapaikka? Ebayssa näyttää olevan valmiita rebuild settejä, onko niistä kokemuksia vai saako suomesta haalittua eeullisemmin?

Vaihtoehtoisesti kysyn..

Oletteko teettäneet vastaavaa peruskunnostusta alan liikkeessä? Kustannukset? Ja missä? Kun mikkeliläisiä korjaamoja ei moinen kiinnosta.

Kaikissa skenaarioissa lähtökohtana, ettei tarvitse uusia kuin "kulutusosia" eli stefat, laakerit ja tiivisteet. Kaikki muu on taas sitä kallista extraa :)

Mut, jos olette noita laatikoita ropaillut niin kertokaa ihmeellä kokemuksianne ja vinkkejä joita kannattaa ottaa huomioon.

Kiitos.
Viimeksi muokannut hippi, 1.4.2015 7:22. Yhteensä muokattu 1 kertaa.

rolle
ffp jäsen
Viestit: 8318
Liittynyt: 17.7.2003 13:27

ViestiKirjoittaja rolle » 14.3.2014 23:07

laatikko on 020 tyyppiä ja sen tunnus on 2Y.
Eipä tuollasessa mitään ihmeellistä ole. Perän hammaskosketus kait pitäisi simmata tietylle välykselle, jos laakereita vaihtaa.

jukki60
-
Viestit: 160
Liittynyt: 25.7.2009 12:17

ViestiKirjoittaja jukki60 » 15.3.2014 0:21

http://www.brokevw.com sivustohan se on mistä löytyy oikein kuvien kanssa ohjeet. Kiinnostaisi itseäkin laatikkoremppa, mutta aika paneutumista vaatisi.

Kuvien perusteella äkkisiltään vilkaistuna tarvitsis normaalikamojen lisäksi

Korjaamopuristin + holkki ja tappi poikineen
Heittokello
Ulosvetäjiä
Erilaisia lukkorengaspihtejä
Momenttiavain

Voithan katsoa nuo itsekin tuolta sivuilta... ja sitten kertoa täällä.

hippi
-
Viestit: 1442
Liittynyt: 22.9.2003 7:57

ViestiKirjoittaja hippi » 15.3.2014 7:12

Kuten viestissä kirjoitin niin juuri tuota brokenvw sivua luettuani minua alkoi epäilyttää :)
Jasitä sivua on luettu paljon.. tai no v***t tällainen savolainen osaa ku kattoa kuvat :)

Rolle: oletko mistä hommannut noi laakerit stefat jne. Hilkkeet? Lähinnä se, että onko ihan stanumittoja joita löytyy kaikista laakerifirmoista?

rolle
ffp jäsen
Viestit: 8318
Liittynyt: 17.7.2003 13:27

ViestiKirjoittaja rolle » 15.3.2014 13:15

Mä en oo ikinä lootaa purkanu. Stefat oon ottanu orkkisosina.

jarskii-
-
Viestit: 3309
Liittynyt: 29.8.2006 21:57

ViestiKirjoittaja jarskii- » 15.3.2014 13:44

Suurinosa stefoista ja laakereista löytyy ihan laakerikaupasta skf:n merkillä. Hintaero on sit aika suuri. Poskilaakereissa varsinki

jukki60
-
Viestit: 160
Liittynyt: 25.7.2009 12:17

ViestiKirjoittaja jukki60 » 15.3.2014 19:20

Mahtaako pelkkä laakerien ja stefojen vaihto riittää? Ei ois kiva ison homman jälkeen kun rattaat lonksaa ja inisee eikä vaihteet mene päälle, kun vivustossa on klappia.

Hippi, muistan aikoinaan kun kuplaan ei saanut kun lontoonkielisen haynesin korjausoppaan. Tulipa ihmeteltyä että mikä se "constant velocity joint" on.Kummasti alkoi remppakieli aukeemaan. Sanakirjasta avainsanat kirjan marginaaliin suomeksi. Nykyäänhän on helppoa, kun on nettisanakirjat, youtuben korjausvideot, ffp-foorumi...

tttalja
-
Viestit: 1006
Liittynyt: 13.4.2006 13:12
Viesti:

ViestiKirjoittaja tttalja » 15.3.2014 20:07

Ennen kuin alkaa yksitellen etsimään stefoja ja laakereita, niin kannattaa tutustua tämän puljun tarjontaan. Tosin tuo 02y on muistaakseni isommalla akselilla, mutta eiköhän tuolta löydy kilkkeet siihenkin ainakin kysymällä.

http://stores.ebay.co.uk/autogearshop

ifa
-
Viestit: 2527
Liittynyt: 17.11.2004 14:44

ViestiKirjoittaja ifa » 15.3.2014 20:35

Ennen kuin sijoittaa isosti rahoja 020 vaihteiston kunnostamiseen, niin kannattaa miettiä myös 02A swappia.

rolle
ffp jäsen
Viestit: 8318
Liittynyt: 17.7.2003 13:27

ViestiKirjoittaja rolle » 15.3.2014 20:42

Vakio KR:ssä ei juuri kannata 02A:ta laittaa. 2Y:ssä on erinomaiset välitykset tuolla moottorille ja painoa tulee isomman laatikon myötä aivan väärään paikkaan.

ifa
-
Viestit: 2527
Liittynyt: 17.11.2004 14:44

ViestiKirjoittaja ifa » 15.3.2014 21:20

Paljon noilla on painoeroa ? Kytkin siinä eniten sitä plussaa on, kun vakio kytkin on jo rajoilla vakion KR koneen kanssa.

rolle
ffp jäsen
Viestit: 8318
Liittynyt: 17.7.2003 13:27

ViestiKirjoittaja rolle » 15.3.2014 21:55

En oo mitannu mutta veikkaisiin kaikkine osineen noin 15 -20 kg. Suurin ongelma isommissa laatikoissa on loikkarivälitykset.

Jos 16 veen kytkimessä on kaikki kunnossa, niin ei se kyllä lähelläkään rajaa ole. 02an isompi vauhtipyörä ja kytkin heikentää myös moottorin kierrosherkkyyttä.

Laatokka
-
Viestit: 12
Liittynyt: 16.11.2013 21:15

ViestiKirjoittaja Laatokka » 16.3.2014 9:57

En vaihteistoremonttia suosittele tekemään, jos ei entuudesta ole tuttua noitten kartiorullalaakereiden kanssa pelaaminen ja jos ei löydy tehtaan shimmausarvoja. Esimerkkinä 02a säätöarvoja; kytkinakseli 0,015mm välys, väliakseli 0,2mm ahdistus ja perä 0,4mm ahdistus. Tämän jälkeen väliakselin ja perän liikkeellelähtömomentti mitataan erikseen ja tarvittaessa muutetaan shimmausta, momentit luokkaa Ncm. Ja noiden laakerien irrottamiseen tarvii liudan erikoisulosvetimiä, kun muutamaa laakerikoolia joutuu nyhtämään useampaan otteeseen irti että shimmejä pääsee vaihtamaan.

Eräs oma pieleen shimmattu 02a uusilla laakereilla pamahti 50tkm jälkeen melko tuhoisin seurauksin, pinjonin toinen laakeri sylki rullansa pihalle, osa suoraan kuoren läpi ja osa pinjonin ja lautaspyörän väliin josta muutamat hampaan irti ja jo oli perän puolellakin ruuhkaa murusilla tulla kurkkimaan päivänvaloa.

jukki60
-
Viestit: 160
Liittynyt: 25.7.2009 12:17

ViestiKirjoittaja jukki60 » 16.3.2014 15:33

Laatokka: teitkö tuon kaiken ja silti laatikko laukesi? Vai tuurillako kasasit. Vieläkö kasaat laatikkoja? Minkälaisilla työkaluilla?

jukki60
-
Viestit: 160
Liittynyt: 25.7.2009 12:17

ViestiKirjoittaja jukki60 » 17.3.2014 11:25

Kaikilta vielä kysyisin, että kuinka kattavat nuo http://www.brokevw.com sivuston ohjeet on laatikkorempan onnistumiseksi?

hippi
-
Viestit: 1442
Liittynyt: 22.9.2003 7:57

ViestiKirjoittaja hippi » 29.3.2015 19:44

Lisäyksenä tähän..
En alkanut itse avaamaan, vaan vein suosiolla ammattilaiselle :)

jukki60
-
Viestit: 160
Liittynyt: 25.7.2009 12:17

ViestiKirjoittaja jukki60 » 3.4.2015 7:55

Kerro sitten paljonko kustansi.

hippi
-
Viestit: 1442
Liittynyt: 22.9.2003 7:57

ViestiKirjoittaja hippi » 22.4.2015 21:52

kerrotaan kun selviää..
menee kesäkuulle kun tällä expertillä aikaa minun sätöstyksille :)
noh, minulla aikataulullisesti tarve laatikolle vasta aikaisintaan syksyllä..
hommasin jo laatikkoon uudet tiivisteet ja laakerit ebaysta.
Samalla tilasin lootaan niittien tilalle lujat pultit. Pakko olla lujia kun makso nii perkeleesti :) mutta ajattelin laittaa "varmuuden vuoksi" kun aski kerta levällään. Viddumainen aukaista jonkunajan kuluttua jos esim ko. niitti tulee kurkistamaan ulos..

hippi
-
Viestit: 1442
Liittynyt: 22.9.2003 7:57

ViestiKirjoittaja hippi » 22.4.2015 21:53

kerrotaan kun selviää..
menee kesäkuulle kun tällä expertillä aikaa minun sätöstyksille :)
noh, minulla aikataulullisesti tarve laatikolle vasta aikaisintaan syksyllä..
hommasin jo laatikkoon uudet tiivisteet ja laakerit ebaysta.
Samalla tilasin lootaan niittien tilalle lujat pultit. Pakko olla lujia kun makso nii perkeleesti :) mutta ajattelin laittaa "varmuuden vuoksi" kun aski kerta levällään. Viddumainen aukaista jonkunajan kuluttua jos esim ko. niitti tulee kurkistamaan ulos..

hippi
-
Viestit: 1442
Liittynyt: 22.9.2003 7:57

ViestiKirjoittaja hippi » 7.8.2015 21:07

Laatikko on nyt osina ja purkajan mukaan siellä kaikki ok.

Laakerit nyt kuitenkin vaihdetaan, joku messinkihela siellä oli rikkija sellaisen volkkarilta tilasin. Heh.. en tosin tiedä itse mikä se oli :)

Kuoret vein puhallukseen. Googletellut erilaisia pinnoitusvaihtoehtoja puhtaalle alumiinille, mutta sitä yhtä ja oikeaa tapaa en ole löytänyt.
Puhaltaja oli sitä mieltä, että 2k lakka vaan puhalletun pinnan päälle. Tässä arveluttaa kaksi asiaa. Kellertyykö ja kestääkö suoraan alumiinin päälle ruiskittuna.

Laittakaa nyt kokemusperäisiä ehdotuksia. Tavoitteena suht originaali lopputulos, mutta hapettumavapaa :) Olisi hienoa jos hipistelty loota pysyisi myös jatkossa siistinä.

Slantsix
-
Viestit: 5867
Liittynyt: 23.7.2003 11:36
Viesti:

ViestiKirjoittaja Slantsix » 7.8.2015 22:07

Messinkihelat on varmaan vetarin laippojen alla olevat. Ne yleensä on muutamana kappaleena. Mutta pikaliimalla kasaan ja takasin. Perän niitit kannattaa vaihtaa esim Arp pulteiksi.
Mitens jauhemaalaus. Luulis kestävän, kun V8 vehkeissä tekevät periä sillä.

hippi
-
Viestit: 1442
Liittynyt: 22.9.2003 7:57

ViestiKirjoittaja hippi » 8.8.2015 7:21

Taisivat olla juuri noi kuvailemasi helat.


Palaa sivulle “Tekniikka - Yleinen”

Paikallaolijat

Käyttäjiä lukemassa tätä aluetta: Google [Bot] ja 103 vierailijaa