Golf Mk4 1.8T Vaihdelaatikko??
Valvoja: ffp jäsenet
Golf Mk4 1.8T Vaihdelaatikko??
Elikkäs siis nytten olis mieltä vaivaavana asiana sellanen et käykö tohon otsikossa mainittuun laitteeseen dieselistä laatikko?? Omansa on tyypiltään DBZ ja dieselin laatikko olis siis tyypiltään DQY. Jostain olevinaan löysin infoa että kytkinlevy ja vetareiden kiinnitykset olis saman kokoset. Mut mitenkäs sitten onko laatikon koppa samanlainen ja meneekö se koneen kylkeen kiinni samalla tapaa??
Jos fyysisesti kävisikin kaikinpuolin, niin mahtaisiko välitykset olla enää miellyttävät? Jos oletetaan, että dieselissä mennään 4700-4800rpm jotain 215-225km/h mittarinopeutta vitosvaihteella, niin vaihteet voi olla yksinkertaisesti liian pitkiä tuon koneen kanssa.
Erääseen 2.5tdi R5 audiin oli joku seppä vissiin laittanut toisinpäin, eli bensakoneen lootan. Ei ollut hyvä sekään. Kierrokset loppui 5000rpm ja kolmosella päästiin karvan päälle 100km/h nopeuteen. Suljetulla alueella kuulema testattu, niin oli vitosvaihteella saanut huipuiksi noin 180km/h.
Erääseen 2.5tdi R5 audiin oli joku seppä vissiin laittanut toisinpäin, eli bensakoneen lootan. Ei ollut hyvä sekään. Kierrokset loppui 5000rpm ja kolmosella päästiin karvan päälle 100km/h nopeuteen. Suljetulla alueella kuulema testattu, niin oli vitosvaihteella saanut huipuiksi noin 180km/h.
Joku oli VWVortexilla tollaset lukemat heittäny ku oli joku kyselly dieselin ja bensan laatikoiden eroista ja välityksistä et ton perusteella oikeinkin mieluisa olis toi dieselin laatikko välitysten suhteen.
TDI //
Tyre Diameter = 1991.7 mm
1st Gear = 67.02 km/h
2nd Gear = 119.87 km/h
3rd Gear = 186.68 km/h
4th Gear = 261.47 km/h
5th Gear = 335.83 km/h
1.8T //
Tyre Diameter = 1991.7 mm
1st Gear = 66.21 km/h
2nd Gear = 112.39 km/h
3rd Gear = 167.04 km/h
4th Gear = 212.33 km/h
5th Gear = 261.04 km/h
TDI //
Tyre Diameter = 1991.7 mm
1st Gear = 67.02 km/h
2nd Gear = 119.87 km/h
3rd Gear = 186.68 km/h
4th Gear = 261.47 km/h
5th Gear = 335.83 km/h
1.8T //
Tyre Diameter = 1991.7 mm
1st Gear = 66.21 km/h
2nd Gear = 112.39 km/h
3rd Gear = 167.04 km/h
4th Gear = 212.33 km/h
5th Gear = 261.04 km/h
Juuh vaihtelee kyllä.
Anyone using TDI 02j 5-speed gearbox in their 1.8T? How is driveability?
1.8T trannys coded: EBQ, EMT, EGX, FBW:
_1st___2nd___3rd___4th___5th___R&P_
3.300-1.944-1.308-1.029-0.837-3.938
TDI trannys coded: DQY, EBJ, EGR:
_1st___2nd___3rd___4th___5th___R&P_
3.788-2.118-1.360-0.971-0.756-3.389
Tossa oli noi välityksetkin mistä vissiin noi laskelmat tehty ja noi bensalaatikoiden välitykset oli ainakin ton alla olevan linkin listojen mukaan samat ku mitä omassa askissa ois.
http://workshop-manuals.com/volkswagen/ ... apacities/
Mut nyt eniten minua kiinnostaisi että ku laatikot kuitenkin O2J laatikoita ja 5-vaihteisii että onko niissä kuoret samat ja välityksissä vaan eroo. Ku noiden laatikko specsien mukaan vetarin sisäpäät ja kytkinlevyn halkasijat samat. Ja vaihteissakin välitykset näyttäs olevan lähes samat pois lukien 4 ja 5 vaihteet.
Anyone using TDI 02j 5-speed gearbox in their 1.8T? How is driveability?
1.8T trannys coded: EBQ, EMT, EGX, FBW:
_1st___2nd___3rd___4th___5th___R&P_
3.300-1.944-1.308-1.029-0.837-3.938
TDI trannys coded: DQY, EBJ, EGR:
_1st___2nd___3rd___4th___5th___R&P_
3.788-2.118-1.360-0.971-0.756-3.389
Tossa oli noi välityksetkin mistä vissiin noi laskelmat tehty ja noi bensalaatikoiden välitykset oli ainakin ton alla olevan linkin listojen mukaan samat ku mitä omassa askissa ois.
http://workshop-manuals.com/volkswagen/ ... apacities/
Mut nyt eniten minua kiinnostaisi että ku laatikot kuitenkin O2J laatikoita ja 5-vaihteisii että onko niissä kuoret samat ja välityksissä vaan eroo. Ku noiden laatikko specsien mukaan vetarin sisäpäät ja kytkinlevyn halkasijat samat. Ja vaihteissakin välitykset näyttäs olevan lähes samat pois lukien 4 ja 5 vaihteet.
Diiseleiden perävälitys on varsin paljon harvempi.
Eli tässäkö selitys, miksei nuo laskennalliset arvot käyneet oikein minun ajatusmalliin?
Jotenkin semmoinen kutina, että dieselin loota 1.8T koneen jatkeeksi antaisi aika kohtuuttoman pitkät vaihteet heti ykkösestä alkaen. Joitain mittarinopeuksia 1.9TDI koneella(testasin suljetulla alueella joskus :), kun ollaan siinä punarajalla 4800rpm tuntumassa: 1: 45km/h, 2: 85km/h, 3: 125km/h, 4: 175-180km/h, 5: 220km/h paikkeilla, katsoin tietä jo enemmän kuin mittaristoa tuossa vaiheessa :D Ei ehkä oltu punarajalla vielä, mutta vedot loppui oletettavasti 5. vaihteella @4500rpm. Semmoinen 6% mittarivirhe kauttaaltaan. 1.8T koneessa alkaa vasta vedot olemaan oletettavasti kohdillaan noilla 4800rpm kierroksilla. Dieselit tarjoaa kuitenkin sen väännön ihan kierrosrekisterin alapäästä lähtien, jolloin liikkeellelähdöt on aika vaivattomia jopa tyhjäkäynniltä kytkintä nostaen.
Mut jos innostusta riittää, niin testaa Diver2k lootaa paikalleen ja kerro millainen käytännössä on.
Kaverin Audi S4 4.2L V8 on tähän astisista bensa-autoista ainut, jossa vääntö _alakierroksilla_ tuntuu järkevältä/vähintäänkin riittävältä välityksiin nähden. Ja suht normaalit välit taisi olla siinäkin autossa, kun kierroksia taitaa piisata sinne 7000-8000rpm asti jolloin mennään ekat vaihteet 70km/h ja kakkosella 110-120km/h. Noilla vag 1.8 koneilla oon ajanut 125hv vaparilla, jossa joku random-lastu (tyyliin 5hv lisää), se toi hienoisen lisäväännön alas, mutta täysin hengetön pelihän se on silti ennen 4500rpm. Lisäksi kävin joskus kymmenen vuotta sitten koeajamassa sen aikaisen Audin uutuuden, 1.8T A4, eikä sekään juuri mitään ihmeellistä tarjonnut paperilla olevilla 164hv:lla ja 6-lovisella laatikolla. Omistin silloin Audi 100 2.0L 5-mukisen laitteen (115hv), joten vertailupohja ei ollut kovin korkealla. Tällä perusteella vaan olen sitä mieltä, että jos 1.8T koneelliseen autoon välityksiä tahtoo pidentää niin koneesta pitäisi löytyä reilusti normaalia enemmän puhtia ennenkuin kelpuuttaisin omaan käyttöön.
Kerrotaan vielä yksi vaihteistonvaihto-juttu, kun tälle linjalle lähdettiin..eli eräs työkaveri sai Mi16 pösöstä lootan rikki, ja vaihtoi siihen normaalista 405:sta laatikon tilalle. Ekoilla vaihteilla mentiin 70 ja 120km/h @8000rpm ja mittarivirhe oli pyöreät 0% omistajan mukaan...siinä sai aina hetken odotella, että alkoi moottorista vetoja löytyä :) ja se oli se tehokkaampi, vanhempi 160hv versio ilman katalysaattoria.
Edelleen kuitenkin, jos Diver heittää lootan paikoilleen niin kokemukset todellakin kelpaa luettavaksi :) liikkeellelähdön helppous sekä maksiminopeudet 1. ja 2. vaihteilla kiinnostaa ihan käytännössä mitattuna.
Kerrotaan vielä yksi vaihteistonvaihto-juttu, kun tälle linjalle lähdettiin..eli eräs työkaveri sai Mi16 pösöstä lootan rikki, ja vaihtoi siihen normaalista 405:sta laatikon tilalle. Ekoilla vaihteilla mentiin 70 ja 120km/h @8000rpm ja mittarivirhe oli pyöreät 0% omistajan mukaan...siinä sai aina hetken odotella, että alkoi moottorista vetoja löytyä :) ja se oli se tehokkaampi, vanhempi 160hv versio ilman katalysaattoria.
Edelleen kuitenkin, jos Diver heittää lootan paikoilleen niin kokemukset todellakin kelpaa luettavaksi :) liikkeellelähdön helppous sekä maksiminopeudet 1. ja 2. vaihteilla kiinnostaa ihan käytännössä mitattuna.
Niin helpostihan se on tästä esimerkistä nähtävillä
Ykkösellä ja kakkosella ei ole oleellista eroa (toki esim ratakakkisessa KR moottorilla tuo kakkosvaihteen erokin jo vaikuttaa aika paljon) mutta isommilla vaihteilla tarvitaan vääntöä koneesta. Kolmosella kokonais välitys on jo noin 12 % pidempi ja vitonen on huima loikkari.
Tyre Diameter = 1991.7 mm
1st Gear = 67.02 km/h
2nd Gear = 119.87 km/h
3rd Gear = 186.68 km/h
4th Gear = 261.47 km/h
5th Gear = 335.83 km/h
1.8T //
Tyre Diameter = 1991.7 mm
1st Gear = 66.21 km/h
2nd Gear = 112.39 km/h
3rd Gear = 167.04 km/h
4th Gear = 212.33 km/h
5th Gear = 261.04 km/h
Ykkösellä ja kakkosella ei ole oleellista eroa (toki esim ratakakkisessa KR moottorilla tuo kakkosvaihteen erokin jo vaikuttaa aika paljon) mutta isommilla vaihteilla tarvitaan vääntöä koneesta. Kolmosella kokonais välitys on jo noin 12 % pidempi ja vitonen on huima loikkari.
Mitään rata peliä tuosta omasta ei ole tarkotus tehdä. Lähinnä kiinnostaisi tuo dieselin aski juurikin pitemmän vitosen takia. Nykysellä kuitenkin matkaajossa motari nopeuksissa kierrokset siellä 4 tuntumassa ja omasta mielestä ei haittais yhtään jos ois vaikka vähän matalammat. Kaupunki nopeuksissa kuitenkin tuskin koskaan tulee 3 isompaa käytettyä jos sitäkään.
Jos sulla tippuu normaalissa 100-120 vauhdissa ajellessa kierrokset 1.8T moottorillisessa autossa alle kahden tuhannen, niin ei se kyllä jaksa enää mennä kunnolla. Ja pykälää pienemmällä ajaessa voi kierrokset olla _taas_ ikävän korkeat. Että kannattaa miettiä häiritseekö se nyt loppujen lopuksi niin paljoa.
Itse ainakin ennemmin ajelisin vähän reippaammilla kierroksilla, kuin esim. loivaankin ylämäkeen rupeisin etsimään pienempää vaihdetta. Lisäksi liian alhaisilla kierroksilla ajaminen rasittaa tarpeettomasti voimansiirtoa & moottoria, kuten jo mainitsin.
Osta diesel, niin ei kierrokset häiritse. ;)
Itse ainakin ennemmin ajelisin vähän reippaammilla kierroksilla, kuin esim. loivaankin ylämäkeen rupeisin etsimään pienempää vaihdetta. Lisäksi liian alhaisilla kierroksilla ajaminen rasittaa tarpeettomasti voimansiirtoa & moottoria, kuten jo mainitsin.
Osta diesel, niin ei kierrokset häiritse. ;)
Puhuin liian matalista kierroksista, en matalista kierroksista. Väkisin jos väännätetään (jota ei kyllä tosin 1.8T:llä pysty edes tekemään, kun ei alakierroksilla ole vääntöä) alhaisilla kierroksilla, niin kyllähän siinä voimansiirto on kovilla.
Eikä kyllä moottorikaan tykkää hyvää kun kokoajan on duty-prosentti tapissa ja yritetään ottaa voimaa enemmän pihalle kuin mitä pystyykään.
Vai väitätkö MikaJ, että esim dieseleiden kaksoismassavauhtipyörät tykkää siitä, että ajetaan 1000rpm jatkuvasti ja väännätellään sieltä isoilla vaihteilla? Itse väittäisin, että tämä on yksi pääsyy kaksoismassavauhtipyörien hajoamiseen.
Ja mitäs sitten jos ja kun sitä kaksoismassaa ei ole ja/tai se kaksoismassapyörä pohjaa, mihis se rasitus sitten kohdistuu?
No ok, ehkä alaväännöttömällä bensamoottorilla ei niin herkästi mitään rikki saa. Mut voi olla normaaliajossa silti aika tuskaa tuo dieselin laatikko, kun sitä alavääntöä nimenomaan ei ole. Ne kierrosten huutamisongelmat (joiden takia tätä ilmeisesti oli lähdetty ideoimaan) siirtyy vain eri tilanteisiin.
Ja jos tosiaan 3. vaihteen kokonaisvälitys on n.12% pidempi, niin mitä nuo 4. ja 5. vaihde sitten on?
Eikä kyllä moottorikaan tykkää hyvää kun kokoajan on duty-prosentti tapissa ja yritetään ottaa voimaa enemmän pihalle kuin mitä pystyykään.
Vai väitätkö MikaJ, että esim dieseleiden kaksoismassavauhtipyörät tykkää siitä, että ajetaan 1000rpm jatkuvasti ja väännätellään sieltä isoilla vaihteilla? Itse väittäisin, että tämä on yksi pääsyy kaksoismassavauhtipyörien hajoamiseen.
Ja mitäs sitten jos ja kun sitä kaksoismassaa ei ole ja/tai se kaksoismassapyörä pohjaa, mihis se rasitus sitten kohdistuu?
No ok, ehkä alaväännöttömällä bensamoottorilla ei niin herkästi mitään rikki saa. Mut voi olla normaaliajossa silti aika tuskaa tuo dieselin laatikko, kun sitä alavääntöä nimenomaan ei ole. Ne kierrosten huutamisongelmat (joiden takia tätä ilmeisesti oli lähdetty ideoimaan) siirtyy vain eri tilanteisiin.
Ja jos tosiaan 3. vaihteen kokonaisvälitys on n.12% pidempi, niin mitä nuo 4. ja 5. vaihde sitten on?
Kyllähän se totta tuokin on että kun ei alavääntöä ole niin paljoo ku dieselissä niin eihän se ehkä sillon niin herkkään lähde kiihtyy mihinkään jos yrittää väännättää pienillä kierroksilla. Mut onhan ne tuolla 2tonnin paikkeilla jo kaupunki ajossa muutenkin jos ajetaan 4kymppiä esim 3 tai vaikka nelosella. Ja ainahan näillä vehkeillä joutuu ohituksiin pienemmän heittämään silmään jos mielii siitä alta 2 kilometrin selvitä. 4 välityshän tuossa dieselin laatikossa on sama ku bensan vitosessa eli periaatteessa toi välitys vois olla tossa dieselin vitosessa vähän niinku bensan kutonen. Mitä välillä just motarilla ajaessa kaipailis kovien kierrosten takia just.
Bensan kutonen ei kyllä ole lähellekään yhtä pitkä kuin dieselin vitonen...
Bensan kuuslovinen ja viislovinen on muutenkin ihan eri vaihteistot, ei se kutonen ole vain vitosen jatkeena, jos viisloviseen verrataan. Pykälät on tiheämmin välitetty, kutonen on oikeasti vain aavistuksen viislovisen vitosta pidempi.
Mut joo, kai tolla dieselin askilla vois matka-ajoa nelosella ajaa. Vitonen on kyllä rajusti pitkä bensiinimoottorille. Ehkä +150km/h vauhdeissa ihan kätevä. :)
Mites dieselin kuuslovinen? Voisi löytyä paremmin tilanteeseen sopiva vaihde, kun on tiheämmin välitetyt vaihteet?
Tai ehkäpä oikeasti se paras vaihtoehto olisi ihan bensamoottorin perästä kuuslovinen vaihteisto?
Mut noh, kukin tekee omat ratkaisunsa. Rivien väleistä lueskelin, että sä taidat olla jo päättänyt tämän, että dieselin laatikko tulee. :D
Bensan kuuslovinen ja viislovinen on muutenkin ihan eri vaihteistot, ei se kutonen ole vain vitosen jatkeena, jos viisloviseen verrataan. Pykälät on tiheämmin välitetty, kutonen on oikeasti vain aavistuksen viislovisen vitosta pidempi.
Mut joo, kai tolla dieselin askilla vois matka-ajoa nelosella ajaa. Vitonen on kyllä rajusti pitkä bensiinimoottorille. Ehkä +150km/h vauhdeissa ihan kätevä. :)
Mites dieselin kuuslovinen? Voisi löytyä paremmin tilanteeseen sopiva vaihde, kun on tiheämmin välitetyt vaihteet?
Tai ehkäpä oikeasti se paras vaihtoehto olisi ihan bensamoottorin perästä kuuslovinen vaihteisto?
Mut noh, kukin tekee omat ratkaisunsa. Rivien väleistä lueskelin, että sä taidat olla jo päättänyt tämän, että dieselin laatikko tulee. :D
Mikä sitten on esim 1.8t moottorille liian matala kierrosluku, tai sitten sellaiselle mahtavan alaväännön omaavalle diiiselille?
En ole koskaan tavannut millään kierrosluvulla pohjaavaa ehjää kaksoismassavauhtipyörää vakiokoneessa, rikkinäisiä ja viritettyjä kylläkin. Toki niitä menee rikki joissain, mutta joissain ei. Ehkä on ajateltu että tehtaan osalta että se on kuluva osa, ehkä on alisuunniteltu. Siinä vaiheessa kun kaksoimassa alkaa pohjaamaan, niin sitten tietenkin alkaa tulemaan vahinkoa.
Moottori on se sijaan yleisesti suunniteltu niin että sieltä voidaan ottaa koko ajan 100% teho ulos ilman ongelmia, kierrosluvusta riippumatta.
Ihmettelen aina vaan että toiset puhuu että pienet kierrokset tappaa moottorin, ja toisen isot kierrokset. Harvemmin kuitenkaan tulee mitään perusteluja asialle. Itse keskustelen viikoittain moottorivalmistajien kanssa eikä tämmöistä ole tullut koskaan heidän kanssaan esille.
En ole koskaan tavannut millään kierrosluvulla pohjaavaa ehjää kaksoismassavauhtipyörää vakiokoneessa, rikkinäisiä ja viritettyjä kylläkin. Toki niitä menee rikki joissain, mutta joissain ei. Ehkä on ajateltu että tehtaan osalta että se on kuluva osa, ehkä on alisuunniteltu. Siinä vaiheessa kun kaksoimassa alkaa pohjaamaan, niin sitten tietenkin alkaa tulemaan vahinkoa.
Moottori on se sijaan yleisesti suunniteltu niin että sieltä voidaan ottaa koko ajan 100% teho ulos ilman ongelmia, kierrosluvusta riippumatta.
Ihmettelen aina vaan että toiset puhuu että pienet kierrokset tappaa moottorin, ja toisen isot kierrokset. Harvemmin kuitenkaan tulee mitään perusteluja asialle. Itse keskustelen viikoittain moottorivalmistajien kanssa eikä tämmöistä ole tullut koskaan heidän kanssaan esille.
Itse olen ainakin pitänyt matka-ajossa sen 1800 rpm miniminä; entisellä 6 lovisella diisseli golffillani. Eli talvella ei tarvinut kutosta käyttää, kun kaheksaa kymppiä köröteltiin. Nyky 1.8T passatilla ei kyllä raaskisi yrittää rullata nelosella kaupunkinopeuksia, ei vaan luonto kestä yrittää junnata kierrokset niin alhaalla kun auto menee. Silleenhän ne nuita vanhoja japseja ainakin paljon on hajottanut, ettei pysy vitonen silmässä.
Jotenkin vain olettaisin, että kaksoismassa tykkää tasaisesta väännöstä ja mitä suurempi kierrosluku, sitä tasaisemmin vääntö tulee kaksoismassalle.
Jotenkin vain olettaisin, että kaksoismassa tykkää tasaisesta väännöstä ja mitä suurempi kierrosluku, sitä tasaisemmin vääntö tulee kaksoismassalle.
Kyllä, pitää paikkansa. Rajut liikkeellelähdöt ja alhaisilla kierroksilla raju väännätys ovat myrkkyä kaksoismassalle.
Ja ainakaan nuo 5-loviset VW:n bensiinimoottorin perässä olevat vaihteistot ei myöskään tykkää liian alhaisista kierrosluvuista 5-vaihteella. Monta vitosvaihdetta on rikottu ajamalla seittemääkymppiä vitosella. Ei riitä laatikossa voitelu noilla kierroksilla ja senhän nyt sanoo järkikin että mitä voitelun puute tekee...
Ja ainakaan nuo 5-loviset VW:n bensiinimoottorin perässä olevat vaihteistot ei myöskään tykkää liian alhaisista kierrosluvuista 5-vaihteella. Monta vitosvaihdetta on rikottu ajamalla seittemääkymppiä vitosella. Ei riitä laatikossa voitelu noilla kierroksilla ja senhän nyt sanoo järkikin että mitä voitelun puute tekee...
En ole päätynyt vielä mihinkään laatikkoon. Vaihtoehdoille toki olen ihan avoin et mikä tohon olis hyvä laittaa ilmeisesti hajonneen laatikon tilalle. Kyllä sen verran järkikin sanoo että en ole väännättänyt pienillä kierroksilla esim ohituksissa tai liikkeelle lähdöissä. Sen takiahan autossa se keppi on että saa sopivan numeron etsittyä sieltä laatikosta kulloiseenkin tilanteeseen että auto jaksaa mennä hyvin. Vituttamaan vaan alkaa toi ku huutaa jengat siellä 4 tonnii ku motarilla kesällä ajelee. Köyhän ku pitää miettiä myös sitä kulutusta vaikka kaikenhan nämä kotterot vie mitä sinne tankkiin laittaa. Toiset nopeammin kuin toiset.
Onhan se kieltämättä ikävän lyhkänen tuo vitosvaihde, jos 4000rpm mennään 120km/h vauhdissa. Mutta onko se noin paljon todella? Ehkä lähempänä 3500rpm? 5-syl Audissa oman muistin mukaan oli 3000rpm mittarin mukaisessa 120km/h nopeudessa. Ei siinäkään ole kuin 115hv/170Nm lukemat ~@5400rpm.
Paljonko oli muuten se laskennassa käytetty moottorin kierrosluku noille vaihteistojen tuottamille nopeuksille? Jos viitsit linkin heittää sinne foorumille vielä, niin aina parempi.
Paljonko oli muuten se laskennassa käytetty moottorin kierrosluku noille vaihteistojen tuottamille nopeuksille? Jos viitsit linkin heittää sinne foorumille vielä, niin aina parempi.
-
- -
- Viestit: 268
- Liittynyt: 29.7.2008 21:53
Aika vähän on Kuopion alueella noita alueita, jossa sen 70-75km/h tulee ajettua mittarin mukaan. Motari on rikki pohjoiseen päin, kunnes on rakentaminen valmis. Siellä yleensä noita nopeuksia tulee ajettua ja toisinaan laiskuttaan jää vitonen päälle 60-alueella. Kierrokset on silloin siinä 1500 paikkeilla tai alle ehkä jonkun verran, kun mittarissa 70km/h. En tosin vedätä noilla kierroksilla vitosvaihteella, paitsi jos haluan vähän savustaa evryn kera puskurissa kiinni olevaa :) en sitten tiedä, onko voitelussa ongelmaa 2000-luvun lootissa isoilla vaihteilla 1500rpm lukemilla. Nelosella kyllä tulee jatkuvaan ajettua 1500rpm tai alle, eikä tuo 390tkm matkannut loota siitä ole mihinkään päin muuttunut. Öljythän tuohon on uudesta asti vaihdettu 60tkm välein.
-
- -
- Viestit: 321
- Liittynyt: 4.11.2009 7:56
Kaupunki nopeuksissa kuitenkin tuskin koskaan tulee 3 isompaa käytettyä jos sitäkään.
Monesti kaupunkialueella pääsee kuitenkin ajelemaan vaikkapa 60km/h. Meinaatko että "huudatat" silloinkin konetta 2/3-vaihteella? Sitten maantieajossa kierrokset kuitenkin ovat niin häiritsevät, että pitäisi laatikkoa alkaa vaihtelemaan...
Markku: liekö tuosta vitosvaihteiden rikkomisesta oikein faktaa? Ja että tosiaan syyllinen on ollut tuo 70 km/h vitosella ajo...
Epäilen.
Voi olla että sekoitin tämän nyt. Oliko mahdollisesti pikkukoneisten (Polo, pikkukoneiset Golfit tms?) viisvaihteisissa laatikoissa, joissa oli tuota 5. vaihteen voitelu/laakeriongelmaa?
Ja niissähän tuo voitelun tehokkuus oli suoraan verrannollinen vaihteiston kierroslukuun, kun toimi käytännössä pelkällä roiskevoitelulla -> liian vähän kierroksia -> voitelu ei pelannut -> that's it.
Täälläkin joskus tästä oli tarinaa. Mutta voi olla tosiaan että oli ihan eri vaihteistot kyseessä. 5-lovinen bensan vaihteisto kuitenkin.
Mutta kyllä olen vakaasti sitä mieltä ettei tuo liian pienillä kierroksilla (huom. liian pienillä, ei pienillä) väkisin ajaminen kyllä hyvää tee. Ei moottorille, eikä voimansiirrolle. Kulutusta tuolla saa kyllä alas, mutta onko se sitten sen arvoista.
No jos nyt mietitään sitä vaihdelaatikon voitelua, niin onko tullut mieleen että siellä sivuakseli pyörii aina samaa vauhtia riippumatta moottorin kierrosluvusta ja käytettävästä vaihteesta? Riippuu sitten laatikon rakenteesta onko pääakseli vai sivuakseli alimmaisena, mutta kyllä se pääakselikin jo tyhjäkäyntikierroksilla sitä öljyä aika tavalla siellä heittelee. Kuvitelkaa 100mm halkaisijainen ratas pyörimässä 600rpm, eikö se roiski öljyä jos sitä sen päälle heittää?
Eiköhän noissa vanhemman sukupolven 5lovisten laatikkojen ongelmat ennemminkin periydy sieltä että ne on väkisin tehty 4vaihteisista laatikoista.
Eiköhän noissa vanhemman sukupolven 5lovisten laatikkojen ongelmat ennemminkin periydy sieltä että ne on väkisin tehty 4vaihteisista laatikoista.
Mutta kyllä olen vakaasti sitä mieltä ettei tuo liian pienillä kierroksilla (huom. liian pienillä, ei pienillä) väkisin ajaminen kyllä hyvää tee.
Toki ainahan sitä mieltä voi olla, mutta ei sille oikein teknisiä perusteluja taida löytyä. Mekaanisten osien rasitus (vahvasti yleistäen toki) pyrkii olemaan suurimmillaan silloin, kun vääntömomentti on suurin. Ja se harvassa moottorissa sitä on alle 1500 kierroksella.
Noissa -80 luvun Volkkareissa oli ainakin se 5-vaihde aika heikkoa tekoa tosiaan. Eikä se mikään pitkä vaihde ollut sekään, joten se oli vaan väkisellä laatikkoon tungettu viritelmä, kuten aikaisemmin todettiin. Tutun vanhemmilla tais mennä 1.6D Jetasta loota vaihtoon vitosen rikkouduttua, kuten omastakin meni kovalla pakkasella veto poikki vitosella kesken tasaisen ajon. Muut vaihteet pelasi, mutta laatikko piti kovaa ääntä.
Tässä 1.8T+dieselin loota tapauksessa olin alunperin lähinnä sitä mieltä, että "vapari-efekti" iskee voiman puutteen takia. Ja näköjään se ei laskennallisten arvojen perusteella iske vielä pienillä vaihteilla, mutta isommilla voi olla odotettavissa. 6-lovinenhan se olisi paras ratkaisu matka-ajossa kierrosten pienentämiseen, mutta ei liene semmoista sopivaa tuon ikäiselle koneelle?
Edit: tuota 6-lovista olikin jo pohdittu aikaisemmin, ei tarvitse ottaa kantaa tähän minun kirjoittamaan siis sen osalta :)
Tässä 1.8T+dieselin loota tapauksessa olin alunperin lähinnä sitä mieltä, että "vapari-efekti" iskee voiman puutteen takia. Ja näköjään se ei laskennallisten arvojen perusteella iske vielä pienillä vaihteilla, mutta isommilla voi olla odotettavissa. 6-lovinenhan se olisi paras ratkaisu matka-ajossa kierrosten pienentämiseen, mutta ei liene semmoista sopivaa tuon ikäiselle koneelle?
Edit: tuota 6-lovista olikin jo pohdittu aikaisemmin, ei tarvitse ottaa kantaa tähän minun kirjoittamaan siis sen osalta :)
Nytten voi sitten sanoa kaikille ketkä epäili tuota laatikon käymistä bensaan että ainakin ton DBZ laatikon tilalle mk4 GTi Golfiin käy dieselistä DQY laatikko oikein hyvin. Ennen DBZ-laatikolla 100 vauhdissa kierrokset 3000 nyt tuolla DQY-laatikolla samassa vauhdissa kierrokset 2150. Ihan hyvin jaksaa mennä. Ennen 140 vauhdissa 3800 ja nytten samassa vauhdissa 3000. Matkustus mukavuus parantui huomattavasti koska moottoriääni ei enää läheskään niin häiritsevä. Taajama nopeuksissa ajolleen auto täsmälleen samanlainen kuin ennenkin. Ykkösessä ja kakkosessa ei eroa ainakaan huomattavaa eroa.
-
- -
- Viestit: 120
- Liittynyt: 14.8.2010 13:05
Ollut suunitelmissa laittaa tuohon omaan 1.8t kulkineeseen dieselin laatikko ihan kuin aiheen aloittajalla. Tehoa autoon on tulossa lisää, tavoitellaan n.300hp luotettavaa kokoonpanoa ja siitä sitten ylöspäin:D.
Eli kysymys:
Jos tuon laatikon laittaa niin mikä vauhtipyörä/kytkinasetelma olis järkevä laittaa? Tai mikä sopii?
Eli kysymys:
Jos tuon laatikon laittaa niin mikä vauhtipyörä/kytkinasetelma olis järkevä laittaa? Tai mikä sopii?
Palaa sivulle “Tekniikka - Yleinen”
Paikallaolijat
Käyttäjiä lukemassa tätä aluetta: Ei rekisteröityneitä käyttäjiä ja 70 vierailijaa