xenonpolttimon vaihto 35w --> 55w

Kori, alusta, renkaat, autosähkö yms. bensa- ja dieselmalleille yhteinen keskustelu

Valvoja: ffp jäsenet

timo
-
Viestit: 724
Liittynyt: 24.7.2003 22:40

xenonpolttimon vaihto 35w --> 55w

ViestiKirjoittaja timo » 16.11.2013 20:39

Juups eli onko kukaan testannu noita 55w xenon polttimoita normi 35w tilalle?? Kyse vakio xenoneista d2s kantaisista, kestääkö umpio ym.ym..??

Sit olis toinen kysymys, meneekös tuo vitoskorisen golf Gti:n lippa suoraan -08 Jetan vakio etupuskuriin?

http://www.ebay.co.uk/itm/VW-VOLKSWAGEN ... 33866cf761

jjj84
-
Viestit: 585
Liittynyt: 20.12.2005 23:36

ViestiKirjoittaja jjj84 » 16.11.2013 22:57

Eipä taida vakio ballastilla toimia vaan vaatii 55w version...

pete73
-
Viestit: 2108
Liittynyt: 11.2.2011 17:45

ViestiKirjoittaja pete73 » 16.11.2013 23:22

Ballasti määrää tehon ja lamppu tuottaa valon, eli mitään valotehon kasvua ainakaan ei ole tuolla tavoin luvassa... jos siis suostuu toimimaan.
Se lampun wattimäärä kertoo vain millaisen tehon valoksi muuttamiseen se on suunniteltu.

tekki
-
Viestit: 445
Liittynyt: 5.9.2011 16:59

ViestiKirjoittaja tekki » 17.11.2013 1:28

Kannattaa kysyä http://www.katuauto.fi, saa myös asiantuntevaa opastusta.

Jultsu
-
Viestit: 2918
Liittynyt: 29.10.2010 4:52

ViestiKirjoittaja Jultsu » 17.11.2013 1:34

Kyllä umpio kestää 55w xenonit siinä missä 35 wattisetkin. Tuossa taitaa käydä niin että sama valomäärä tulee ulos, mutta hitaammin. Jos taas 35w polttimoon kytkee 55w ballastin, niin sytytys on nopeampi ja valomäärä suurempi, mutta elinikä pienempi.

timo
-
Viestit: 724
Liittynyt: 24.7.2003 22:40

ViestiKirjoittaja timo » 17.11.2013 19:44

Just just..niihän tuo taitaa olla ettei tule mitään hyötyä.

Entäs tuosta puskurin jatkeesta kellään tietoa?

Ike
-
Viestit: 3225
Liittynyt: 7.11.2003 17:00

ViestiKirjoittaja Ike » 17.11.2013 21:29

^Mitä jatkeeseen tulee, niin kai huomasit tämän:
All our items are brand new and they are made from strong and flexible, high quality materials
GRP (glass fiber reinforced plastic) - fiberglass
Kusilastuiset kun harvemmin istuu ihan sinnepäinkään, niin niitähän voi sitten sovitalla senkin edestä.

p0wer
-
Viestit: 1776
Liittynyt: 13.8.2004 12:08
Viesti:

ViestiKirjoittaja p0wer » 18.11.2013 13:25

Havaintoni koskee vain Cnlight-polttimoita joista minulla on 8 vuoden ja tuhansien polttimoparien kokemus. Nämä kokemukset, havainnot ja mittaukset eivät koske eri valmistajan tuotteita.

onko kukaan testannu noita 55w xenon polttimoita normi 35w tilalle?? Kyse vakio xenoneista d2s kantaisista, kestääkö umpio ym.ym..??


Olen tehnyt useita ballastivaihdoksia D2S-polttimoille, kun käyttäjä hakee alkuperäistä parempaa valotehoa ja/tai alkuperäiset ballastit ovat vioittuneet. Karkeasti valotehot menevät seuraavasti (mittaukset perustuu muutamiin, pääasiassa myymiini ballastimalleihin 35W ja 45W Cnlight-polttimolla mitattuna):

50W (X5) -> +35%
55W(F5) -> +45%
70W(F7) -> +70%
83W(E75) -> 110%


ALKUPERÄISEEN kysymykseen siis vastaten: Jos haluat lisätehoa ajovaloihisi, älä vaihda polttimoita vaan ballastit! Eri umpioissa on myös valtavasti eroa valotehon muodostumisessa: Esim. hyvin useissa OEM D2S -umpioissa joudutaan käyttämään 70W ballastia että sieltä saadaan järkevästi valoa ulos, kun sitten taas ESIMERKIKSI B5/Passat Xenon-hyväksytyissä Depoissa valoa tulee niin valtavasti että 55W alkaa olla suurin ballasti mitä kannattaa oikeasti laittaa. 70W:lla valoa tulee yksinkertaisesti aivan liikaa kun keskellä päivääkin näkee tasaisella tiellä normaalisti suunnattuna asfaltin pinnasta onko lähivalot päällä vai ei.

Kyllä umpio kestää 55w xenonit siinä missä 35 wattisetkin. Tuossa taitaa käydä niin että sama valomäärä tulee ulos, mutta hitaammin.


Polttimon nimellisteholla ei ole suoranaisesti mitään vaikutusta valotehoon, tehonkestoon tai syttymisnopeuteen, vaan näihin ominaisuuksiin vaikuttaa yleisesti polttimon laatu (eri valmistajat) sekä tietenkin ballastin teho. Toki, mikäli polttimossa on merkittävästi suurempi kaasupallo, vaikuttaa se yleensä hidastavasti syttymisnopeuteen.

Karkeasti sanottuna:

Pienempi kaasupallo = Suurempi syttymisnopeus, suurempi PISTEvaloteho ja valokuvio lähimpänä sitä mikä on suunniteltua kulloisellekin umpiolle.

Suurempi kaasupallo = Hitaampi syttymisnopeus, suurempi/laakeampi valokuvio. Pitkän umpiolla sensijaan maksimi lux-lukemat suhteessa pienempiä koska valo jakautuu suuremmalle alueelle (pistevaloteho pienempi koska valo jakautuu suuremmalle alueelle), joissakin tapauksissa vastaavasti lumenit, eli valon kokonaismäärä kasvaa.

Suurella kaaspallolla oleva 75/100W -polttimo esimerkiksi, ei toimi lyhyen umpiossa jossa polttopiste pitää olla todella tarkasti kohdallaan -> tästä syystä isolla polttimolla ja 100W+ ballastin kanssa valoteho on jopa perus 35W:sta sarjaa huonompi kun valo jää suurilta osin vain umpion sisään heijastinsuojiin.

Ballastin teholla ei myöskään ole mitään vaikutusta polttimon syttymisnopeuteen, vaan siihen vaikuttaa ballastin sytyttämisvirran suuruus (sekä tietenkin em. polttimon kaasupallon koko). Ei voi sanoa yleisesti että suurempitehoisissa olisi aina suurempi sytyttämisvirta, vaan se on aina ballastikohtaista (esim. X3 35W:ssa sytyttämisvirta on amppeerin suurempi kuin X5 50W:ssa, tästä johtuen 35W on näitä ballastimalleja verrattuna nopeampi sytyttämään). X5:n on kuitenkin aina omat käyttökohteensa, mm. viimeviikolla moiset meni E91 bemarin adaptiivisten ajovalojen pitkiin, joka oli ainoa ballastimalli joka suostui siinä toimimaan. "Koodaamattomana" tämä BMW:n malli halusi lähes muuttumattomalla virtamäärällä olevan ballastin ( sytyttäessä 3.7A, palaessaan 3,7A ).

Jos taas 35w polttimoon kytkee 55w ballastin, niin sytytys on nopeampi ja valomäärä suurempi, mutta elinikä pienempi.

Havaintojeni mukaan nopeat tai hieman ylitehoiset ballastit eivät myöskään kuluta xenonpolttimoa merkittävästi normaalia enempää. Polttimoiden ja ballastien ilmoitetut tehot ovat yleisesti aikalailla hatusta vetäistyjä, joten todelliset tehot selviää vain mittaamalla.


Eipä taida vakio ballastilla toimia vaan vaatii 55w version...


Kyllä toimii myös näinkin päin, myös 75W ja 100W polttimot syttyvät vaikka 35W ballastilla, kuten myös 35W Cnlight toimii hienosti vielä 85W ballastille asti. Yhdistelemällä eri osia, saadaan valaisimelle erilaisia ominaisuuksia ja valosävyjä aina käyttökohteen ja tarpeen mukaan.

Toisin kuin yleisesti ajatellaan, värilämpötilaan vaikuttaa myös ballasti. Kun polttimoa poltetaan suuremmalla teholla, värilämpötila laskee matalemmaksi ja päinvastoin (pl. halogenin sävyiset 3000K -polttimot, joissa värilämpötilamuutokset tehon suhteen menevätkin taas päinvastoin). Aliteholla palava polttimo on aina sinertävän tai kevyen vihertävän sävyinen (vihertävää tai värilämpötilaan nähden liian sinertävää sävyä näkee myös hyvin usein huonolaatuisilla polttimoilla/ballasteilla)


Kimmo / katuauto.fi

timo
-
Viestit: 724
Liittynyt: 24.7.2003 22:40

ViestiKirjoittaja timo » 18.11.2013 17:48

Siinähän tuli selvennystä niinku raamatusta :) Kiitos... Olen vaan ruvennut moittimaan omia xenon valoja polttimoiden vaihdon jälkeen ku ei tunnu valaisevan mitään uusilla polttimoilla, tosin polttimot olivat varmasti halvimmat ja huonoimmat :D Ja kun mainitsit tuosta vihertävästä sävystä niin muistui mieleen, että aluksi saattoivat hieman vihertää kun seinää vasten ajoi.

Elikkä taitaa olla uusien polttimoiden hankinta eessä. Minkäs merkkisiä polttimoita suosittelette 6000k värilämmöllä olevia.? Onko se perus Philips tai Osram joilla oikeasti näkee vai?

timo
-
Viestit: 724
Liittynyt: 24.7.2003 22:40

ViestiKirjoittaja timo » 18.11.2013 18:08

Ja siitä jatkeesta, katoin kyl materiaalin mut pitäiskö tuohon Jetan vakiopuskuriin sopia tuo gti:n lippa ilman muutoksia? Oletetaan nyt, että se lasikuituinen on priimaa...

Mizaa
-
Viestit: 359
Liittynyt: 11.4.2007 19:32

ViestiKirjoittaja Mizaa » 1.12.2013 1:32

eli p0wer osaa sitten varmaan kertoa että, kun kyseessä on tällä hetkellä iv golfissa orkkis umpioissa lyhyillä 75w polttimot ollon 35w ballareilla= valoteho hiukan sinertävä..ja pitkissä ollon 35w polttimot 75w ballareilla=valoteho mielestäni erittäin hyvä ja puhdas, miten käy umpion, ajan kans.. vai tarviiko murehtia et umpio ottas lämpöö reilusti? ja kaikki tää siksi. että ku polttimot ei menny toisten ppäin ja halusin vähä sinertävää ajovaloihin

p0wer
-
Viestit: 1776
Liittynyt: 13.8.2004 12:08
Viesti:

ViestiKirjoittaja p0wer » 2.12.2013 13:29

Yleensä umpiot samalla tavalla kuten normaaleilla halogeneillakin. Itse polttimoista ja ballasteista ei noilla tiedoilla tiedä käytännössä mitään: Ollo-paketoinnissa (tai tarrojen alaisuudessa) kun voi olla minkä tahansa valmistajan ballastit, riippuen millaisena ne on tilattu pakkaajalta. Ballastin väri, koko tai mallikaan ei välttämättä aina kerro valmistajasta ja laadusta mitään. Polttimoissa taasen, voi olla millaiset tehomerkinnät kuin valmistaja haluaa niihin laitettavan. Kuva polttimosta kertoo tuotteesta enemmän.

75W polttimot joissa on iso kaasupallo, ovat havaintojeni mukaan ominaisuuksiltaan, syttymisnopeudeltaan tai valoteholtaan yleensä erittäin huonot esimerkiksi projektoriumpiossa tai alle ~70W ballasteilla.

"75W ballasti" ei kerro käytännössä mitään ballastin todellisesta tehosta.

Valoteho ja värilämpötila ovat kaksi eri asiaa.

hiloran
-
Viestit: 223
Liittynyt: 3.9.2007 19:15

ViestiKirjoittaja hiloran » 2.12.2013 17:52

Mitenkäs onnistuu alkuperäisen ballastin korvaus tehokkaammalla.
Tehokkaammalle pitäisi sähkö ottaa akulta. Laitetaanko alkuperäisen tilalle vastus vai onko joku järkevämpi tapa.

Jultsu
-
Viestit: 2918
Liittynyt: 29.10.2010 4:52

ViestiKirjoittaja Jultsu » 2.12.2013 18:02

Riippuu autosta. Vanhempiin ei tarvi viritellä mitään vastuksia, mutta uudemmat varmaan herjaa vikavalolla jos johdossa ei kuljekaan samanlainen virta.

Relejohtosarja tuollaiseen kannattaa pistää, eli sille vanhalle ballastille menevästä johdosta otetaan heräte sille releelle. Noita sarjoja saanee myös uudempiin autoihin joten siellä on jo toteutettu tuo vastuskikkailu.

p0wer
-
Viestit: 1776
Liittynyt: 13.8.2004 12:08
Viesti:

ViestiKirjoittaja p0wer » 2.12.2013 20:13

Mitenkäs onnistuu alkuperäisen ballastin korvaus tehokkaammalla.


Yleensä vain vaihtamalla ballasti ( tarvitsee yleensä myös D2S -adapterin sekä funtsimista miten uudet johdot läpiviedään fiksuiten umpioon )

Tehokkaammalle pitäisi sähkö ottaa akulta.


Ei tarvitse, alkuperäiset johdot on OK.

mutta uudemmat varmaan herjaa vikavalolla jos johdossa ei kuljekaan samanlainen virta.


Ei ole tullut tuollaista vielä vastaan, eli harvemmin.

Relejohtosarja tuollaiseen kannattaa pistää, eli sille vanhalle ballastille menevästä johdosta otetaan heräte sille releelle.


Ei yleensä tarvitse eikä kannata.

Mizaa
-
Viestit: 359
Liittynyt: 11.4.2007 19:32

ViestiKirjoittaja Mizaa » 19.1.2014 19:05

Miksi tulee 75w xenon sarjassa relesetti mukana jos parempaa johdotusta ei tarvi? itellä on pitkissä 75w sarja, ilman tätä rele settiä..paraneeko valoteho mikäli sen laittaa paikoilleen?



sit toinen juttu, oli vakio umpioissa (iv golf) xenonit pitkissä..näki todella hyvin (35w ollo h1) oletukseen nähden, valojen päivitys r32 linssivaloihin, toi mukanaan ongelman 75w sarja h7 ebaystä= kaksi valokeilaa nokan edessä ja ainoa hyöty valoista on maasta heijastuva valo..:D eli onko tietoa pitääkös se kaasukupla olla lähempänä vai kauempana juurta että valot näyttäs oikeaan paikkaan hiukan lyhyitä pidemmäs..:D

Kun ainakin vertasin valoja niin pitkä umpio heijastin pintoineen oli vakion kans aika identtinen..ja polttimot takuulla oikein.

Killer
-
Viestit: 425
Liittynyt: 16.10.2008 10:24

ViestiKirjoittaja Killer » 21.1.2014 6:58

Tahtoo monesti olla noissa tarvikeumpioissa tuota pitkien valojen ongelmaa.

Tuota pottopisteen muutosta voit kokeille että jätät irti sen polttimon pidikkeen ja valot päällä siirrät polttimoa edestakaisin umpiossa. Tässä tapauksessa H1 poltin olisi parempi kun siinä on polttopiste kauempana kuin H7 polttimossa.

p0wer
-
Viestit: 1776
Liittynyt: 13.8.2004 12:08
Viesti:

ViestiKirjoittaja p0wer » 21.1.2014 10:19

Tahtoo monesti olla noissa tarvikeumpioissa tuota pitkien valojen ongelmaa.


Juuri näin, mutta poikkeuksiakin on. Kohdallasi siirtäisin epäilystä myös mahdollisesti huonolaatuiseen polttimoon -erikoistarvikkeiden kohdalla onkin tärkeää tiedustella myyjältä etukäteen miten tuotteet ovat toimineet erilaisissa umpioissa. Valtaosa 75W - 100W+ -sarjoista ovat ikävä kyllä toiminnaltaan varsin kehnoja niin ballastien kuin polttimoidenkin osalta, mutta poikkeuksia tosin näiltäkin osin on.

Mizaa
-
Viestit: 359
Liittynyt: 11.4.2007 19:32

ViestiKirjoittaja Mizaa » 23.1.2014 21:17

nii justiin..no tilaukseen piti laittaa muutenkin toisen laiset eri kelvini määrän polttimet lyhyisiin ni otan sieltä sitten polttimet pitkiin..


Eli siis lähempänä vai kauempana linssiä..olla se polttopiste..??


Palaa sivulle “Tekniikka - Yleinen”

Paikallaolijat

Käyttäjiä lukemassa tätä aluetta: Ei rekisteröityneitä käyttäjiä ja 48 vierailijaa