golf mk3 rumpujarrullisen käsijarrun ongelma

Kori, alusta, renkaat, autosähkö yms. bensa- ja dieselmalleille yhteinen keskustelu

Valvoja: ffp jäsenet

Miika
-
Viestit: 23
Liittynyt: 1.8.2012 15:59

golf mk3 rumpujarrullisen käsijarrun ongelma

ViestiKirjoittaja Miika » 29.10.2013 21:22

Eli kyseessä vw golf -96 1.4 ja käsijarru.
En saa mitenkään jarruja palautumaan kun on vetänyt käsijarrun päälle. Otin kahvan päältä sen kotelon pois ja tutkein asiaa. Kun vetää jarrua, kummatkin vaijerit tulevat mukaan, mutta kun päästää käsijarrusta niin se tappi ei ota vaijereita takaisin mukaansa vaan vaijerit jäävät pitkälle irti siitä käsijarrun päässä olevasta palikasta. Kuuluuko sen käsijarrukahvan päässä olevan palikan ottaa jarruvaijerit mukaansa ja palauttaa niin jarrut vai pitäisikö jarrujen palautua itsestään sen jousen avulla mikä on rumpujarrun sisällä ?

Kiitos jo etukäteen sille fiksulle kuka kertoo mulle mitä pitäs tehdä !
Ps. kauheen kivaa silti ajella jarru päällä :D

H. Jormalainen
-
Viestit: 16030
Liittynyt: 23.7.2003 9:30
Viesti:

ViestiKirjoittaja H. Jormalainen » 29.10.2013 22:27

Taka-akselilta rumpumekanismit syyniin.

Ja koitapa saatko itse poistettua ton toisen viestin samasta aiheesta. Saattaa onnistua ennen kun joku vastaa siihen.

Sami-
-
Viestit: 2025
Liittynyt: 8.7.2004 15:12

ViestiKirjoittaja Sami- » 29.10.2013 23:53

Onko millon viimeks uusittu vaijerit? Ettei olisi kuoret hakkautunu rikki ja kosteus tehnyt temppunsa, eli vaijeri ruostunut ja turvonnut kuoren sisältä ja liikkuu vain voiman suuntaan.

Miika
-
Viestit: 23
Liittynyt: 1.8.2012 15:59

ViestiKirjoittaja Miika » 30.10.2013 8:05

H.Jormalainen, täytyy ottaa syyniin ne rummut takaa, jotta tiedän mistä aloittaa niin pitäisikö sen jousen siinä jarrukengässä palauttaa sen käsijarrun ? Kiitos !

Poistin sen viestin tuolta "tekniikka-bensa" puolelta

Sami, vaijereita en ole itse ainakaan omistus aikanani vaihtanut, mutta uusilta näyttivät ainakin päällisinpuolin, täytyy tarkastaa ne muovisuojat vielä ettei vaan olisi rikki, kiitos !

Miika
-
Viestit: 23
Liittynyt: 1.8.2012 15:59

ViestiKirjoittaja Miika » 31.10.2013 11:58

Jatkan vähän juttua kyseisestä golffista.

Nyt on ilmennyt sellainen vika että, kun on märkä/kostea ilma tai sataa vettä niin volkkari ei tahdo käynnistyä kunnolla ja kaasua painettaessa kone vain "röpöttää" ja meinaa sammua, kun kone lämpeää ja on ajanut jonkun matkaa niin toimii taas moitteetta, mikähän tässä mahtaa olla syynä? ja vika siis ilmenee vain kostealla kelillä.

Mro
-
Viestit: 509
Liittynyt: 21.3.2009 11:39

ViestiKirjoittaja Mro » 31.10.2013 14:48

Takajarrujen huollolla ja vaijereiden vaihdolla lähtisin tuota käkkäriä korjailemaan..

Käynnin korjaamiseen lähtisin varmaan ensin tutkimaan sytytyslaitteistosta että onko joku osa kosteudelle alttiissa paikassa, virranjakajan sisällä voi olla kosteutta, tulpanjohdot lyö läpi, johtoliitokseen pääsee vesi tekeen temppuja..

Miika
-
Viestit: 23
Liittynyt: 1.8.2012 15:59

ViestiKirjoittaja Miika » 1.11.2013 15:37

No nyt oon ottanut rummut takaa auki ja vedin kässärin päälle niin jäi jarrut jumiin eikä palautunut, tarvi kädellä rummun sisältä palauttaa itse..vaihdoin samalla kengät, eikä toiminut uusilla osillakaan,,syyksi siis tuli luultavimmin nuo vaijerit mistä on jo mainittu, en kylläkään nähnyt suojamuoveissa mitään rispaantumia yms.

Mro, nyt on vaihdettu virranjakajan kansi, pyörijä, tulpat ja tulpanjohdot..jos vielä tekee temppujansa kosteudella niin pitää tarkemmin katsoa sähköliitoksia alakautta, jos sattuis pääsemään vesi kiusaamaan jotain sähköliitosta, kiitos!

H. Jormalainen
-
Viestit: 16030
Liittynyt: 23.7.2003 9:30
Viesti:

ViestiKirjoittaja H. Jormalainen » 1.11.2013 16:33

Jos/kun vaihdat vaijerit niin suosittelen alkuperäisiä. Kahdet tarvikkeet olen asentanut ja molemmat kesti noin kaksi vuotta. Alkuperäiset kesti toiset 16 ja toiset 18 vuotta.

Miika
-
Viestit: 23
Liittynyt: 1.8.2012 15:59

ViestiKirjoittaja Miika » 1.11.2013 17:11

H.Jormalainen, alkuperäisiä olenkin suosinut kaikissa varaosissa, joten suosin tässäkin :)

Tarviiko vaihtaa ne suojaputketkin missä vaijerit kulkee? En siis ainakaan päällisin puolin nähnyt rikkinäistä kohtaa niissä, rummun sisältä kun katsoin niin vaijerit oli ainakin ruskeat, eli ruostetta varmasi vaijereissa on.

Miika
-
Viestit: 23
Liittynyt: 1.8.2012 15:59

ViestiKirjoittaja Miika » 1.11.2013 17:13

by the way, onko vaikeaa/jotai tärkeää huomioitavaa kun vaihtaa itse jakopään hihnaa ja kiristinrullia samaisesta autosta?

Eemeli
-
Viestit: 4273
Liittynyt: 8.9.2003 11:30
Viesti:

ViestiKirjoittaja Eemeli » 1.11.2013 17:20

Tarviiko vaihtaa ne suojaputketkin missä vaijerit kulkee?

Ei tarvitse.
Edit. Siis niitä putkia joiden läpi vaijeri tulee lattian läpi ulos.
Vaijereiden kuoret/suojaputket täytyy tottakai vaihtaa, kun ei pelkkää vaijeria edes voi vaihtaa, vaan uudet tulee aina kuorineen päivineen.
Viimeksi muokannut Eemeli, 2.11.2013 20:37. Yhteensä muokattu 1 kertaa.

H. Jormalainen
-
Viestit: 16030
Liittynyt: 23.7.2003 9:30
Viesti:

ViestiKirjoittaja H. Jormalainen » 1.11.2013 18:58

Sun kannattaa tehdä omat keskustelut eri korjauksista, mutta oikea kiristys on tärkeä.

Sami-
-
Viestit: 2025
Liittynyt: 8.7.2004 15:12

ViestiKirjoittaja Sami- » 1.11.2013 21:05

Niksipirkka-vinkki: Olen itse laittanut käsijarruvaijerin ympärille sopivan kokoista polttoaineletkua. Kestää hieman pitempään kivien hakkaamana kun tulee paljon ajettua hiekkatietäkin.

H. Jormalainen
-
Viestit: 16030
Liittynyt: 23.7.2003 9:30
Viesti:

ViestiKirjoittaja H. Jormalainen » 1.11.2013 23:09

Jotenkin tuntuu että ne vaijerit hajoaa siitä kun sieltä takapäästä menee se haitarikumi rikki ja päästää veden siitä valumaan sisään.

Onhan siinä vaijerin ympärillä vielä se valkoinen muoviputki joka taas on sen metallikuoren sisällä. Sit vasta on se uloin kuori.

Miika
-
Viestit: 23
Liittynyt: 1.8.2012 15:59

ViestiKirjoittaja Miika » 2.11.2013 19:51

Kiitos kaikille neuvoista, täytyy tutkia niitä vaijereiden suojia tarkemmin ja ottaa tuo käsijarruvaijereiden vaihto omille hartioille ja luulen että jakopään remontti menee johonkin autokorjaamoon :)

Eemeli
-
Viestit: 4273
Liittynyt: 8.9.2003 11:30
Viesti:

ViestiKirjoittaja Eemeli » 2.11.2013 20:30

Öö siis hetkinen...tottakai ne vaijereiden suojaputket/kuoret pitää vaihtaa myös, ei sitä pelkkää vaijeria vaihdeta. Ja uudet vaijerit kun ostat niin ne tulee kuorineen päivineen. Ei niitä pelkkiä vaijereita edes voi vaihtaa.
Tuossa kun aiemmin sanoin, että suojaputkia ei tarvitse vaihtaa niin tarkoitin niitä lyhyitä putkia joiden läpi vaijeri(suojaputkineen/kuorineen) tulee kabiinista pohjan läpi.

kozel
-
Viestit: 1021
Liittynyt: 11.7.2005 14:09

ViestiKirjoittaja kozel » 3.11.2013 0:10

Cordobassa oli ne vivut jumissa kenkiin nähden eikä näin jaksanu palauttaa jarruja auki. jarrut auki ja herkisteli ne ja taas mennään. Samanlainen systeemi kuin tuossa mk3:Ssa

citycamo
-
Viestit: 87
Liittynyt: 30.7.2010 0:53

ViestiKirjoittaja citycamo » 9.11.2013 12:19

Kysästään tässä kun aika lähellä aihetta on..

Eli mietityttää kun ostin tuollaiset 2.0 GT (115hv) Farmarin vm.95 Saksan tuonti.. Siinä on takana rumpujarrut. Onko ihan normaalia?

Miika
-
Viestit: 23
Liittynyt: 1.8.2012 15:59

ViestiKirjoittaja Miika » 9.11.2013 14:29

Eemeli, kiitos tiedosta, mä kun ajattelin vaihtaa pelkät vaijerit sieltä sisältä, täytyy vaihtaa taktiikkaa ;)

Kozel, miten musta kans tuntuu että se vipu ei vaan jaksa liikkua siinä paikallansa, kuinka sen herkistäminen tapahtuu ?

Miika
-
Viestit: 23
Liittynyt: 1.8.2012 15:59

ViestiKirjoittaja Miika » 9.11.2013 14:30

Eemeli, kiitos tiedosta, mä kun ajattelin vaihtaa pelkät vaijerit sieltä sisältä, täytyy vaihtaa taktiikkaa ;)

Kozel, miten musta kans tuntuu että se vipu ei vaan jaksa liikkua siinä paikallansa, kuinka sen herkistäminen tapahtuu ?

jyri.h
-
Viestit: 1322
Liittynyt: 4.9.2008 15:28

ViestiKirjoittaja jyri.h » 9.11.2013 15:55

Kolmosvariantissa on rummut takana vaikka onkin 2-litrainen.

Ike
-
Viestit: 3225
Liittynyt: 7.11.2003 17:00

ViestiKirjoittaja Ike » 9.11.2013 16:45

^Näin myös 2.0 avossa.


Palaa sivulle “Tekniikka - Yleinen”

Paikallaolijat

Käyttäjiä lukemassa tätä aluetta: Google [Bot] ja 37 vierailijaa