3B Passat syncro - Bensa vai diesel?

Kori, alusta, renkaat, autosähkö yms. bensa- ja dieselmalleille yhteinen keskustelu

Valvoja: ffp jäsenet

rr
-
Viestit: 113
Liittynyt: 21.6.2004 16:17

3B Passat syncro - Bensa vai diesel?

ViestiKirjoittaja rr » 26.10.2013 12:14

Harkinnassa otsikonmukainen 97-00 Passat syncro. Kiinnostaisi kuulla kokemuksia 1,8 bensasta ja 1,9 110hv dieselistä. Kumpi on toimivampi/kestävämpi ratkaisu nelikon kanssa?

Jultsu
-
Viestit: 2918
Liittynyt: 29.10.2010 4:52

ViestiKirjoittaja Jultsu » 26.10.2013 12:56

Dieselistä saat helposti enemmän tehoja kaikilla kierrosalueilla. Lisäksi tuo dieselin alavääntö auttaa tällaisen 1500kg möhkäleen liikuttelussa. Vapari(nelospyttyinen)bensamotti on kyllä aika aivoton valinta. Jos nyt ehdoin tahdoin haluat bensavärkin niin siirrä katseesi Audi A4/A6 ja ota 1.8T quattro.

samza
ffp jäsen
Viestit: 1616
Liittynyt: 29.5.2004 15:40
Viesti:

ViestiKirjoittaja samza » 26.10.2013 13:08

ei tuossa paljoa olis miettimistä ainakaan itsellä; käytännön suorituskyky tdi:llä huomattavasti parempi ja kulutus puolet pienempi seka-ajossa.
Dsl vero on mitä on, mutta se on kuitattu todella nopeasti matalampana kulutuksena..

JariN
-
Viestit: 1879
Liittynyt: 28.7.2003 7:42

ViestiKirjoittaja JariN » 26.10.2013 20:27

Bensakoneista 1.8T on ainut järkevä vaihtoehto. Sen ja diiselin välinen kamppailu onkin sit lähinnä omista mieltymyksistä ja tarpeista kiinni.

RHead
-
Viestit: 77
Liittynyt: 20.6.2004 2:16
Viesti:

ViestiKirjoittaja RHead » 29.10.2013 15:18

Paitti 1.8t syncroa ku ei ole.. jos luet tuon aloitusviestin.

Jultsu
-
Viestit: 2918
Liittynyt: 29.10.2010 4:52

ViestiKirjoittaja Jultsu » 29.10.2013 15:20

Kyllä on, mutta vain amerikan markkinoilla. Sen takia kirjoitin omaan viestiini että Audi A4/A6 jos haluaa bensaturbolla nelikon.

RHead
-
Viestit: 77
Liittynyt: 20.6.2004 2:16
Viesti:

ViestiKirjoittaja RHead » 29.10.2013 15:24

Ilmankos ei ole tullutkaan vastaan niitä.

jarskii-
-
Viestit: 3309
Liittynyt: 29.8.2006 21:57

ViestiKirjoittaja jarskii- » 29.10.2013 17:03

onko tuohon jotain faktaa? huonolla englannilla käsitin ettei olisi http://en.wikipedia.org/wiki/Volkswagen_Passat

Markku M.
-
Viestit: 4120
Liittynyt: 31.7.2005 21:02

ViestiKirjoittaja Markku M. » 29.10.2013 17:32

3BG:tä on saanut jenkkilässä 1.8T 5-vaihteisena 4motionina. Näitä on vain valmistettu kaiketi ihan hävyttömän pieni määrä. Toisaalta lainattua:
B5.5 Forums stated that for the 2004.5 and
very early 2005 MY's, a Total of 90 Cars, 51 Wagons and 39 Sedans
were imported into the N.American Market.

JariN
-
Viestit: 1879
Liittynyt: 28.7.2003 7:42

ViestiKirjoittaja JariN » 29.10.2013 19:58

On niitä 3Beenäkin, tai siis ainaki mulla on :) Awdin osto on kuitenkin ehkä helpompi vaihtoehto kuin tehdä passatista 1.8tq.

OskuA
-
Viestit: 966
Liittynyt: 30.11.2011 18:12

ViestiKirjoittaja OskuA » 29.10.2013 20:02

Euroopan markkinoille ei ole VW:tä myyty "turbo-quattrona" eli pitkittäisellä turboahdetulla bensakoneella olevaa nelivetoa :)

rr
-
Viestit: 113
Liittynyt: 21.6.2004 16:17

ViestiKirjoittaja rr » 4.11.2013 19:58

Kokemusta passatin bensakoneesta ei ole, joten sillä kyselin. AHU:lla on tullut ajettua kolmisen vuotta. 1,8 bensa syncron turbottaminen ei lie mahdottoman vaikeaa, jos tilalle nostaa 1,8 turbokoneen kaikkineen? Lähinnä askarruttaa, saako muutokseen leiman kohtuudella?

Jos tarkastelee asiaa vaikka 1,9 TDi AFN syncro <-> 1,8T syncro, kumpi käytännössä on hauskempi talvella käyttöautona? Polttoaineiden hintavertailua tms kannattavuuslaskelmaa ei tarvi ottaa huomioon.

Tietysti helpoiten bensaturbo löytyy, esim A4 tai S2/S4.

Jonde
-
Viestit: 2085
Liittynyt: 23.7.2003 12:23

ViestiKirjoittaja Jonde » 4.11.2013 19:59

Kyllä noihin 1.8t tekniikan vaihto on lähellä mahdotonta, menee sitten a4:seen jos pitää 1.8t nelikko saada.

Jultsu
-
Viestit: 2918
Liittynyt: 29.10.2010 4:52

ViestiKirjoittaja Jultsu » 4.11.2013 20:13

Jos polttoaineen kulutuksella / hinnalla ei ole väliä, niin silloin kannattaa katsella 4.0 W8 bensaa. Joo, paainaahan se enemmän kuin perus highlinepassatit, eikä se moottorikaan ole luotettavimman motin maineessa, mutta olisihan siinä Jotain.

^^BeBe
-
Viestit: 516
Liittynyt: 31.8.2009 22:15

ViestiKirjoittaja ^^BeBe » 4.11.2013 22:44

http://www.ffp.fi/bb/viewtopic.php?t=167231 tälläsestäkö täällä haaveillaan ?

RHead
-
Viestit: 77
Liittynyt: 20.6.2004 2:16
Viesti:

ViestiKirjoittaja RHead » 5.11.2013 11:27

Itellä oli 1.9 TDi Syncro noin 200hp ja oli kiva laite. Kävin myös ajamassa aikanaa sen Passatin W8 4.0 moottorilla ja se oli miellyttävä tapaus kanssa jos ei niin huoltokustannuksista väliä.

Pellikka
-
Viestit: 1220
Liittynyt: 19.11.2006 16:26

ViestiKirjoittaja Pellikka » 9.11.2013 12:06

Mikä ettei 2.8 kelpaa. Itellä nyt kuukauden päivät ollu moinen ja tuntus olevan mukava peli. Ajettu jo 339tkm eikä tunnu missään. Vääntöä normaali käyttöön paljo. Kärry perässä ei tunnu missään, jaksaa vetää alta tonnin kierroksilta liikenteen mukana esim 3 ja 4 vaihteilla. Ja voi kyllä leikitellä jo noilla tehoilla lumikelissä. Vuotaa öljyä kyllä mutta nehän on vaan tiivisteitä ja helppo vaihdella. Kalliit jakopään osat saa ebaystä sarjana vesipumpun kans alle 200:lla merkkitavarana.

Matka-ajossa jopa 6,7 oli ajotietokoneen kulutus. Tässä kuukauden aikana ollu sekalaisen ajon kulutus n.9 litraa. Ei mahoton paha, 1.8t tuskin menee yhtään tippaa vähemmällä ja se tosiaan vähä hankala saaha 3b:ssä nelivetosena :)

1.9 tdi tarvii jo jonkun verran virittelyä että saa hauskuutta talvella. Toki menee senkin jälkeen vähällä aineella. Mutta nelivetoisena syö kuitenkin jonkun verran enempi eikä se piristyskään oo ilmasta.

Elämä täynnä valintoja. Ennemmin maksaa vähä enempi bensakuluja jos on kivvaa :)

Klonksvaagen
-
Viestit: 1158
Liittynyt: 1.4.2007 19:09

ViestiKirjoittaja Klonksvaagen » 9.11.2013 14:16

Kalliit jakopään osat saa ebaystä sarjana vesipumpun kans alle 200:lla merkkitavarana.


Omistusaikanani muutamia vuosia sitten jakopää vaihdettuna marmorilla 600 e, eli samoissa hinnoissa, kuin muihinkin samankoppaisiin.

Jouk
-
Viestit: 298
Liittynyt: 5.3.2004 20:48

ViestiKirjoittaja Jouk » 11.11.2013 9:20

Omistusaikanani muutamia vuosia sitten jakopää vaihdettuna marmorilla 600 e, eli samoissa hinnoissa, kuin muihinkin samankoppaisiin.

Olet kyllä todella halvalla saanut marmorilta koska oma maksoi reippaasti yli tuon jo vuonna 2003 (~900 eur vesipumpun kanssa).

Osaava ei-merkkiliike otti, vesipumpun ja termarin kanssa, noin 700 eur pari vuotta sitten.


Mitä taas alkuperäiseen kysymykseen tulee, niin jollei bensakulut määrää (= ajetaan maantietä suurin osa jossa kulutus noin 8.5-9.5 manuaalilla), niin tuo 2.8 on kyllä varmasti "halvinta hauskaa" mitä markkinoilta löytyy. Alkaen 4000-5000 tonnia saa jo <200tkm ajettua autoa V6:lla ja menopuoli on ihan eri luokkaa kuin lastutetussa 1.9TDI:ssä (ilman isompia teknisiä päivityksiä).

700eur 90tkm välein jakohihnasta ei ole paljon kun kyseessä on kuitenkin melkolailla kestävä konstruktio (tuollaisella tuli ajettua >10 vuotta).


Palaa sivulle “Tekniikka - Yleinen”

Paikallaolijat

Käyttäjiä lukemassa tätä aluetta: Ei rekisteröityneitä käyttäjiä ja 91 vierailijaa