3BG Passat 4motion takapään tukivarsien puslat

Kori, alusta, renkaat, autosähkö yms. bensa- ja dieselmalleille yhteinen keskustelu

Valvoja: ffp jäsenet

Jultsu
-
Viestit: 2919
Liittynyt: 29.10.2010 4:52

3BG Passat 4motion takapään tukivarsien puslat

ViestiKirjoittaja Jultsu » 16.9.2013 0:27

Räjähtäneen näköisiä, kuten olettaa sopii tämän ikäiseltä ja ajetulta autolta. Käsin havaittavaa välystä ei kuitenkaan ollut yhdessäkään puslassa, mutta mietin silti pitäisikö tuonne iskeä uutta hilpettä.

Uusien tukivarsien myötä projekti olisi helpoin toteuttaa, mutta OEM-varret ovat slamitilla 200-300e kpl ja virostakin 100-150e kpl. Tekeekö joku muu lafka noita ja mistä niitä saisi?


Eli jos uudet varret on poissuljettu vaihtoehto, niin vanhoihin varsiin sitten puslien vaihto. Kuinka iso ja vittumainen operaatio? Ihan perus kumia tarkoitus käyttää, en kaipaa yhtään enempää meteliä eli kovat uretaanit ovat ei-ei.

Puslahelvettiä osa 1
Puslahelvettiä osa 2


Laskinkohan oikein että 12kpl per puoli?

JariN
-
Viestit: 1879
Liittynyt: 28.7.2003 7:42

ViestiKirjoittaja JariN » 17.9.2013 8:50

Rojektin suuruusluokka ja vittumaisuusasetelma varmaan riippuu siitä mihin on tottunut ja mitä odottaa...
Mun puslajumpassa harmitusta aiheutti jumiutuneet pyöränkulmien säätöpultit. Lämmittely ja herkistely-yritykset oli ajan haaskausta, paikoillaan pilkkominen taas melko ahdasta touhua. Uusia säätöpultteja ei saa kuin marmorilta, ja ryöstöhinnoittelun mukaisesti ne maksaa vaatimattomat 20e/kpl. Muutenhan tuo oli ihan normi ruuvausta ja pulsan puristelua.
Samassa rytäkässä on näppärä läiskiä paikoilleen myös uudet pyöränlaakerit, vetonivelet, jarrusatulat, levyt, palat, letkut ja putket. Siinä toivossa ettei tarviis olla jatkuvasti repimässä samoja paikkoja auki.

Jultsu
-
Viestit: 2919
Liittynyt: 29.10.2010 4:52

ViestiKirjoittaja Jultsu » 17.9.2013 13:31

Tuota puslien vaihtoa siis nimenomaan tarkoitin, ei ole vielä tarvinnut kertaakaan vaihtaa varteen uutta kumia vaan aina on ostettu uusi varsi kumeineen. Nuo tukivarret pitäisi siis irroittaa ja kiinnittää ruuvipenkkiin ja hakata vanhat paskat pois ja puristaa uudet sisään? Ja apurungon puslien vaihtoon pitäisi tiputtaa apurunko kokonaan pois...?

JariN
-
Viestit: 1879
Liittynyt: 28.7.2003 7:42

ViestiKirjoittaja JariN » 17.9.2013 15:18

Juu tukivarret irti, vanhat puslat pois ja uutta tilalle. Ite käytin prässiä, mut ei se ole välttämätön. Välillä vanhasta puslasta jää se metalliholkki tukivarteen, joten holkki halki esim. pistosahalla ja sitten ruuvaria väliin tai muuta pientä väkivaltaa jotta sen saa pois. Pieni teräsharjalaikka ja vinku on näppärä yhdistelmä poistaa ruosteet tukivarren rei'istä ennen uusien puslien asennusta..
Apurungon pusliin en nähnyt vielä tarvetta puuttua, mutta kai se koko rojahka täytyis lattialle tipauttaa jos sitä aikoo ropata.

Jultsu
-
Viestit: 2919
Liittynyt: 29.10.2010 4:52

ViestiKirjoittaja Jultsu » 17.9.2013 15:57

Paljonkohan aikaa tuohon menee, saako varata yhden päivän per nurkka jos tuolta irroittaa ? Tietää vähän budjetoida viikonloppuja.

Mitenkäs tuon takapään olka-akselin kanssa? Saisko nuo puslat vaihdettua irroittamatta sitä? Muutenhan tarvii vissiin irroitella navan pultti ja vetari suojakumeineen?



Löytyykö tietoa kuinka hyvin RS6 takakallistuksenvakaaja sopisi passattiin? Jostain lukaisin sen olevan leveämpi kuin orkkiksen mutta kiinnitys onnistusi silti koiranluiden ulkopuolelta? Paksuudessa eroa orkkis 15mm, RS6 20mm. Kai tuolla saisi peräpäätä eläväisemmäksi talvea ajatellen...?

T.Hell
-
Viestit: 579
Liittynyt: 11.3.2005 9:02

ViestiKirjoittaja T.Hell » 18.9.2013 9:20

Tuon RS6 vakaajan pitäisi mennä passattiin, ja kiinnitys juurikin noiden koiranluiden ulkopuolelle. Itse meinannut A6 C5:sen (luultavasti sport -alustan) 18mm vakaajaa 3B passattiin. Tarkoituksena saada tuota puskemista vähän hillittyä.

Jultsu
-
Viestit: 2919
Liittynyt: 29.10.2010 4:52

ViestiKirjoittaja Jultsu » 18.9.2013 18:28

Hmm, mahdollisesti tämä projekti toteutuu joulun pyhien alla. Kai se on samalla sitten purettava koko takapää apurunkoineen ja vietävä sitten prässättäväksi, ei varmaan tule kuin ankara vitutus jos ruuvipenkissä noita koittaa työstää...

Löytyykö noita puslia muilta valmistajilta? Volkkarin OEM:ää kyselin jo Audiforumin Kalskelta, olivat hiukan edullisempia kuin slamitin varaosahaulla mutta siltikin 10-40e kpl.

Motonetissä on jotain puslia, mutta ovatkohan ns. kiinalaista paskakumia?



edit. niin joo, jos tuon apurungon tiputtaa alas, niin

1) millä todennäköisyydellä sen saa laitettua takaisin yhtä suoraan?
2) tuossahan joutuu ottamaan myös perämurikan alas? ja kardaanin irti???

Opinions
-
Viestit: 1745
Liittynyt: 28.7.2003 0:00
Viesti:

ViestiKirjoittaja Opinions » 22.9.2013 9:45

Jos ne puslat ei o väljiä ni miks niitä pitäs vaihtaa?

pete73
-
Viestit: 2108
Liittynyt: 11.2.2011 17:45

ViestiKirjoittaja pete73 » 22.9.2013 11:13

Jos ne puslat ei o väljiä ni miks niitä pitäs vaihtaa?


Räjähtäneen näköisiä, kuten olettaa sopii tämän ikäiseltä ja ajetulta autolta
[/quote]

Jultsu
-
Viestit: 2919
Liittynyt: 29.10.2010 4:52

ViestiKirjoittaja Jultsu » 22.9.2013 13:05

Tulipas vähän harjoitettua matematiikkaa ja laskettua paljonko tämä operaatio kustantaisi. Pelkkiin tukivarsien heloihin menee jo OEM-osia käyttämällä 300 euroa, ja siihen päälle vielä kahdet aputukivarret ja apurungon helat...

Taidanpa siis tulevassa katsastuksessa oikein pyytämällä pyytää inssiä heiluttelemaan tuota takapäätä, jos se ei löydä vatkausta mistään niin säästetään tämäkin raha vaikka etupään moottorin + vaihteiston tukikumeihin, niissä kun tuntuu aivan selkeätä ravistusta ja vatkausta.

Opinions
-
Viestit: 1745
Liittynyt: 28.7.2003 0:00
Viesti:

ViestiKirjoittaja Opinions » 22.9.2013 13:27

Kyllä mä lukea osaan, mut en silti ymmärrä miks niitä pitäs vaihtaa jos ne ei väljiä ole. Ehjän korjaaminen on vaan aidosti vitun tyhmää.

Jultsu
-
Viestit: 2919
Liittynyt: 29.10.2010 4:52

ViestiKirjoittaja Jultsu » 22.9.2013 14:38

Niin, kun en nyt noita purkamatta voi sanoa että ovatko ne ehjiä vai ei. Järki sanoo että 11 vuotta ja 400tkm suomen ilmastossa rikkoo kyllä minkä tahansa kumiosan, mutta katsotaan nyt se katsurin tuomio ensin.

jjj84
-
Viestit: 585
Liittynyt: 20.12.2005 23:36

ViestiKirjoittaja jjj84 » 22.9.2013 21:50

Kyllä mä lukea osaan, mut en silti ymmärrä miks niitä pitäs vaihtaa jos ne ei väljiä ole. Ehjän korjaaminen on vaan aidosti vitun tyhmää.


Jos aikoo vielä pitää auton niin kauan, että sen ajan sisään vaihto tulee ajankohtaiseksi joka tapauksessa. Miksi siis sinnitellä ikänsä lopuilla puslilla kun voisi ajaa uusilla priimoilla osilla auto paaliin asti? Tämä on ihan miltä puolen asiaa haluaa katsoa... Itse pyrin korjaamaan aina kaiken, ennen kuin menee rikki, ehkäpä mulla on sitten lompakko ohuempi sen takia :)

H. Jormalainen
-
Viestit: 16030
Liittynyt: 23.7.2003 9:30
Viesti:

ViestiKirjoittaja H. Jormalainen » 22.9.2013 22:46

Sitä sanotaan ennakoivaksi huolloksi. Niin mäkin mielummin teen. Saa valita ajankohdan mieleisekseen kun ei ole pakko saada justiinsa. Eikä tarvi murehtia katsastuksesta kun tietää että menee läpi.


Palaa sivulle “Tekniikka - Yleinen”

Paikallaolijat

Käyttäjiä lukemassa tätä aluetta: Ei rekisteröityneitä käyttäjiä ja 55 vierailijaa