Golf IV -99 1.4 Etupää kolisee/narisee

Kori, alusta, renkaat, autosähkö yms. bensa- ja dieselmalleille yhteinen keskustelu

Valvoja: ffp jäsenet

aakasi
-
Viestit: 158
Liittynyt: 12.11.2007 10:21
Viesti:

Golf IV -99 1.4 Etupää kolisee/narisee

ViestiKirjoittaja aakasi » 3.9.2013 12:00

Tuon Golfin etupäästä on alkanut kulua epämiellyttävää kolniaa/narinaa etenkin kun kääntää rattia hiljaisessa vaudissa tai paikallaan. Ääni kuullostaa siltä kun jousi kolahtaisi jotenkin?
Ääni kuuluu joskus myös esim hidastustöyssyjä ylittäessä mutta vaimeampana.
Oon yrittänyt kurkkia pyöränaukosta, mutta jouset ei ainakaan näyttäisi olevan poikki tms.

Onko iskarin yläpäässä joku "laakeri" tms joka vois olla syyllinen?

Vai mikä siellä paukkuu, kolisee ja narisee?

aakasi
-
Viestit: 158
Liittynyt: 12.11.2007 10:21
Viesti:

ViestiKirjoittaja aakasi » 4.9.2013 10:49

Motonetistä näyttää löytyvän kolmea eri yläpään laakeria/tukikumia

Osaako kukaan sanoa mikä niistä olisi oikea?

Tohma
-
Viestit: 30
Liittynyt: 7.9.2012 13:34

ViestiKirjoittaja Tohma » 4.9.2013 12:54

eka on laakeri plus kumi, toinen pelkkä laakeri, kolmas takaiskarin yläpää..

18-1861 Etuylätukikumi+laak Audi-A3 ym - Golf-IV Etuiskarin ylätukilaakeri+kumi 19,90€

18-1897 Etuiskariylälaakeri VAG 93- - Golf-IV Etuylätukilaakeri 5,90€

18-2042 Takaylätuki OctaviaBoraA3 - Golf-IV Takaylätuki (alumiinia, kumihelalla) 13,90€

aakasi
-
Viestit: 158
Liittynyt: 12.11.2007 10:21
Viesti:

ViestiKirjoittaja aakasi » 4.9.2013 13:50

Okei, olin ollu huolimaton kun katoin. Kiitos.

Käyn hakee kaksi noita missä laakeri ja kumi.
18-1861 Etuylätukikumi+laak Audi-A3 ym - Golf-IV Etuiskarin ylätukilaakeri+kumi 19,90€

Joutuuko iskarin nostaa ihan "pöydälle" että noi saa vaihdettau vai onnistuuko irroittamalla pelkkä yläpää?

Meinasin viikonloppuna ryhtyä noita vaihtaa...

Tohma
-
Viestit: 30
Liittynyt: 7.9.2012 13:34

ViestiKirjoittaja Tohma » 4.9.2013 14:00

jos vakio tolppa niin voi melko nihkeää olla vaihtaa paikollaan..

pete73
-
Viestit: 2108
Liittynyt: 11.2.2011 17:45

ViestiKirjoittaja pete73 » 4.9.2013 14:29

Katso ny ensin kuitenkin muutkin liikkuvat osat läpi... Kallistuksenvakaajan koiranluut tai korihelat voi hyvinkin aiheuttaa tuon äänen, etenkin jos se kuuluu selkeämmin jos vain toinen etupyörä liikkuu (esim. osuu kuoppaan)....

Tosin jos se ylälaakeri on jumissa niin se aiheuttaa kääntäessä kaikenlaista ylimääräista kun jousi joutuu kiertymään... Itsellä yks auto jäi aina tiukemman käännöksen jälkeen puoltamaan ja "palautui" kun käänsi toiseen suuntaan -> ylälaakeri jumissa.. näkyi selvästi jousen kiertymisenä kun kaveri käänteli rattia ja itse kurkki jousia.

Kyllä sen tolpan joutuu ottaa irti ylälaakerin vaihtoon ja tarvit myös jousipuristimet että saat jousen kasaan...

aakasi
-
Viestit: 158
Liittynyt: 12.11.2007 10:21
Viesti:

ViestiKirjoittaja aakasi » 12.9.2014 12:59

Hei....

Tämä aihe nousi taas esiin katsastuksen myötä. Nyt havaittiin että oikea etujousi on poikki.

Eli vaihtoon menee etujouset ja nuo yläpään tukikumit/laakerit.

Kerran aiemmin jumpattiin etupäätä ja ei saatu millään iskaria irti pyörännavasta?!?!

Olisiko keneläkään vinkkiä miten sen iskarin saisi irti alapäästä??

Nyt tuo on sitten pakko korjata =)

H. Jormalainen
-
Viestit: 16030
Liittynyt: 23.7.2003 9:30
Viesti:

ViestiKirjoittaja H. Jormalainen » 12.9.2014 14:22

Ei se ole muulla kun sillä pultilla kiinni. Sen jälkeen lähtee vetämällä ylöspäin. Ohjeen mukaan siinä käytetään sopivaa levitintä.

Sami J.
-
Viestit: 470
Liittynyt: 12.4.2007 18:07

ViestiKirjoittaja Sami J. » 12.9.2014 16:14

Ja jossei löydy levitintä tai meinaa olla jumissa, voi ottaa olka-akselin kanssa yhdessä tolpan alas. Eli alapallo+koiranluut+raidetanko irti ja pöydälle.

Jori
-
Viestit: 249
Liittynyt: 29.7.2003 10:18

ViestiKirjoittaja Jori » 12.9.2014 20:05

+ vetoakseli ja jarrut.

HuHu
-
Viestit: 454
Liittynyt: 21.7.2011 17:21

ViestiKirjoittaja HuHu » 12.9.2014 20:33

Sopivaksi levittimeksi käy pultti. Sen vaan lyö moskalla vähän sisään levittämään. Kasausvaiheessa pultti on helppo kiertää pois, kun iskari on kunnolla pohjassa.

H. Jormalainen
-
Viestit: 16030
Liittynyt: 23.7.2003 9:30
Viesti:

ViestiKirjoittaja H. Jormalainen » 13.9.2014 2:02

Mitenkään vähättelemättä edellistä, maltillinen levitys riittää kun on sopiva työkalu.

Ite avitin jollain CRC:llä tai jollain sen näköisellä. Ja sitten kumilekalla. Ja sitten sellaisella hautakiviveistäjän taltalla.

Pari kertaa oon joutunu tohon, eikä koskaan lähteny niinku ohjeessa, eli Plops tosta vaan...

HuHu
-
Viestit: 454
Liittynyt: 21.7.2011 17:21

ViestiKirjoittaja HuHu » 13.9.2014 7:24

Niin eihän se siitä vielä levittämisen jälkeen helposti vielä putoa. Moskaa kun tarjoaa siihen olkaan, niin liikkuu kyllä pikku hiljaa jämähtäneempikin tapaus.

aakasi
-
Viestit: 158
Liittynyt: 12.11.2007 10:21
Viesti:

ViestiKirjoittaja aakasi » 14.9.2014 17:23

Kiitos vinkeistä. Ensi perjantaina olisi tarkoitus käydä noiden tolppien kimppuun. Aloitin jo lauantaina ruikkimaan crc:tä sinne alapään liitokseen vaikuttamaan. Sitä lisäilen viikon aikana ja toivon etwse tunkeutuu väleihin ja auttaa irroituksessa.

Mro
-
Viestit: 509
Liittynyt: 21.3.2009 11:39

ViestiKirjoittaja Mro » 14.9.2014 18:47

Pullotunkilla on tullut sekä mk4 että mk5 korisista noita tolppia irrotettua, toinenpää alajousilautaseen ja toinen olka-akselin päälle.


aakasi
-
Viestit: 158
Liittynyt: 12.11.2007 10:21
Viesti:

ViestiKirjoittaja aakasi » 15.9.2014 9:41

Noista oli apua oikeasti! Nyt vasta tajusin sen "pultti" idean, sehä toimii varmasti.
Noista ei vaan selvinnyt minkä kokoista pulttia oli käytetty aihiona ja hiottu soikeaksi?

Olisiko joku 10-12 mm pultti?

Iso-Jaska
-
Viestit: 1784
Liittynyt: 23.7.2003 11:02

ViestiKirjoittaja Iso-Jaska » 15.9.2014 9:47

Noissa kaupallisissa koot 5.0 x 7.0 mm ja 5.5 x 8.2mm

aakasi
-
Viestit: 158
Liittynyt: 12.11.2007 10:21
Viesti:

ViestiKirjoittaja aakasi » 15.9.2014 11:09

Okei, eli 8 mm pulttia jos käyttää aihiona ja siitä sorvaisi rälläkällä soikion tuohon hommaan...

*edit* Siis nyt tajusin että sen pultin paksuus onkin 5.5 mm, eli 6 mm pultti lienee parempi ettei tule liian paksu siitä...

Iso-Jaska
-
Viestit: 1784
Liittynyt: 23.7.2003 11:02

ViestiKirjoittaja Iso-Jaska » 15.9.2014 11:54

Kuva

Iso-Jaska
-
Viestit: 1784
Liittynyt: 23.7.2003 11:02

ViestiKirjoittaja Iso-Jaska » 16.10.2014 17:16

Eipä tuohon levittämiseen tarvi kummosempia työkaluja kuin pari-kolme kuusiokolokärkeä.

Ite käytin vähälle käytölle jääneitä tuumasia kärkiä.
Ensin laitoin n. 5 millisen palan hahloon jä kiersin 1/6 osa kierrosta.
Sitte joku 6+ millinen (pikkusen joutu vasaralla kopauttamaan) ja sitä taas kiersin 1/6 osa kierrosta.
Ja sitte seuraava koko ja sitä 1/6 osa kierrosta, niin iskari lähti sijastaan hyvinkin kevyesti.


Palaa sivulle “Tekniikka - Yleinen”

Paikallaolijat

Käyttäjiä lukemassa tätä aluetta: Ei rekisteröityneitä käyttäjiä ja 57 vierailijaa