vw golf 4 jarrut pika kysymys

Kori, alusta, renkaat, autosähkö yms. bensa- ja dieselmalleille yhteinen keskustelu

Valvoja: ffp jäsenet

Dermi
-
Viestit: 77
Liittynyt: 28.2.2011 21:24

vw golf 4 jarrut pika kysymys

ViestiKirjoittaja Dermi » 21.7.2013 18:01

Onko merkistystä kun oon vaihtamas golfii etupaloja ja levyjä jos laitan palat missä EI ole kulumisen varottimia? Tuleeko jotain vikakoodia kiukuttelemaan tai kummittelemaan?

Pikaista neuvoa kaipaen!

- Dermi

Jonde
-
Viestit: 2086
Liittynyt: 23.7.2003 12:23

ViestiKirjoittaja Jonde » 21.7.2013 18:18

Pitää ottaa vanhasta liitin ja johto talteen ja pistää johdot yhteen, muuten syttyy valo palojen kulumisesta.

tekki
-
Viestit: 445
Liittynyt: 5.9.2011 16:59

ViestiKirjoittaja tekki » 21.7.2013 21:26

Kulumisvaroituksen saa myös vcds:llä kytkettyä pois.

Dermi
-
Viestit: 77
Liittynyt: 28.2.2011 21:24

ViestiKirjoittaja Dermi » 21.7.2013 22:52

No käviki nii ihanasti että jarrusatulan ylemmästä liukutapin vasta kierteet meni paskaks tukivarresta ku aukasin. Nyt mietintä myssy millä sen korjaa/fixaa.

Toinen oli takajarrun satulan alempi mikä on 8mm kuusio kulmalla nii ei lähe irti vakka annettu lämpöä ja crc yllin kyllin. Onko niksejä tähän?

Patu
-
Viestit: 625
Liittynyt: 24.7.2003 11:21

ViestiKirjoittaja Patu » 22.7.2013 10:11

Joskus joutui mokoman pultin lämmittämään ihan keltaiseksi ennenkuin aukes.

Dermi
-
Viestit: 77
Liittynyt: 28.2.2011 21:24

ViestiKirjoittaja Dermi » 23.7.2013 9:36

Joo taisi mennä molemmat olka-akselit ja jarrusatulat edestä uusiksi.. Voihan v***tu...

Mistäpä taikoa olka-akseleita kun ei varaosa liikkeet saa mistään.

280mm levyllä ja abs:llä tarttis, olisiko jollain tarjota?

Ouwi
-
Viestit: 183
Liittynyt: 22.9.2007 16:36

ViestiKirjoittaja Ouwi » 23.7.2013 11:09

Oisko kuitenkin järkevämpää tehdä uudet kierteet niihin olka-akseleihin. Koneistamothan noita tekee jos ei itsellä taidot/vehkeet riitä. Kierre on M9.

Mikäs sen jarrusaulan rikkoi? Menikö liukutappi paskaksi? Uusia liukutappeja saa jokaisesta varaosa kioskista.

HuHu
-
Viestit: 454
Liittynyt: 21.7.2011 17:21

ViestiKirjoittaja HuHu » 24.7.2013 8:33

Oon joskus laittanut würthin M8 irtokierteen (time-sert) olka-akseliin. Ja sitten liukutappi kairataan vaan M8 kierrepakalla. Tolleen siitä tulee OK.

Dubsonic
-
Viestit: 2280
Liittynyt: 12.8.2003 12:22

ViestiKirjoittaja Dubsonic » 24.7.2013 11:40

Kaiken helpoin tapa millä itse oon korjannu vastaavan tilanteen menee näin.

-Tee olka-akseliin m12 kierre vanhojen m9 kierteiden tilalle.
-Tee sopivan mittaisesta osakierteisestä m12 rosteripultista uudet liukutapit joiden päähän tekee rälläkällä urat joista ne voi pyörittää kiinni olka-akseliin isolla talttaruuvimeisselillä.

toi liukutappi kun on 12mm niin 12mm pultti käy juuri passelisti raaka-aineeksi.

Kuva

veksu
-
Viestit: 609
Liittynyt: 23.7.2003 10:00
Viesti:

ViestiKirjoittaja veksu » 26.7.2013 10:21

normi 8.8 pultti vaan mahtaaolla pehmeetä tuohon eli en menis laittaan.

khager
-
Viestit: 109
Liittynyt: 23.7.2011 10:49

ViestiKirjoittaja khager » 26.7.2013 14:55

En minäkään laittaisi jarruihin mitään omia viritelmiä, varsinkaan pehmeemmästä aineesta.

Dermi
-
Viestit: 77
Liittynyt: 28.2.2011 21:24

ViestiKirjoittaja Dermi » 27.7.2013 10:18

Eilen tuli olka-akselit, tänään sitten alan purkamaan akselia, raidetangonpään ja alapalloa irti ja iskarin alapäätä. Sitten sovittelemaan uutta paikoilleen, oon jo muutaman päivän antanu CRC:tä joka ruuvii ja mutteriin ja naputellu varasalla vähän että irtoaisi/imeytyisi CRC:t syvälle.

Katsotaan mitä tapahtuu kun sääsket, mäkärät ja polttiaiset antaa seuraa ärräpäiden kera!

Klonksvaagen
-
Viestit: 1158
Liittynyt: 1.4.2007 19:09

ViestiKirjoittaja Klonksvaagen » 28.7.2013 19:42

Pulttitervaa kylmempiin ja kuparitahnaa kuumempiin paikkoihin sitten kasatessa joka väliin, jos meinaat pitää kulkinetta pidempään ja / tai et halua kostaa seuraavalle omistajalle ;)

ps. täälläpäin ei ole, kuin paarmoja =D

Jonde
-
Viestit: 2086
Liittynyt: 23.7.2003 12:23

ViestiKirjoittaja Jonde » 28.7.2013 20:39

Kaikkein paras rasva autoon on synteettinen Ptfe, sillä kun ei ole mihinkään metalliin syövyttävää vaikutusta kuten kuparilla, eikä tuhoa tiivisteitä.

Dermi
-
Viestit: 77
Liittynyt: 28.2.2011 21:24

ViestiKirjoittaja Dermi » 29.7.2013 9:29

Eihän tämä ollutkaan onnellinen elokuva.

Oikea puoli on hoidettu pienillä vastoinkäymisillä. Vakaajan yhdystangotkin on aika finaalissa, nyt en viittinyt alkaa niitä rikkomaan koska ei ole uusia. Meneekö alatukivarresta kenties helposti kierteet jos voimalla alkaa vääntää irti vai uskaltaneeko antaa poweria? Alkaa noitten kierteiden hajoamiset ottaa päähän jo vähäisen..

Vasenta puolta kun aloitin työstään tökkäsi heti raidetangon pään aloittaessa pyörimään ympäri ettei mutteri irronnut. Alapallo on entistä tiukemmassa ja joutunee rälläkkä hommiin, että saan alapallon ja raidetangonpään irti. Katsotaan sitten mitä käy.

Onko kenelläkään antaa tietoja siitä iskarin alapäästä olevasta pultista sen kokoja, koska joudun luultavimmin senkin rälläköimään. Tuntus olevan paljon jäykemmin kiinni kuin toisella puolella.

(Se pultti ja mutteri joka menee pitkittäis suunnassa olka-akselin ja iskarin alapäätä pitävä.)

Tälle illalle onkin kipinä hommaa ja toivon mukaa muu menee rasvatusti. (odotellessa uusia jarrusatuloita niin saa auton käyttöön taas..

Gollpero
-
Viestit: 274
Liittynyt: 11.3.2012 13:04

ViestiKirjoittaja Gollpero » 29.7.2013 9:38

http://www.vagcat.com/p/B251/411000.png

Kuvan osat 24 ja 25?

24 N 10207803
hexagonal head bolt
M12X1,5X78

25 N 10106402
shouldered hex. nut, self-locking
M12X1,5


PS: Itse olen aina käynyt marmoritiskiltä hakemassa alkupeäiset pultit ja mutterit. Yleensä on hyllyssä valmiina, jos ei ole niin päivässä tulee ruottinmaalta.

Dermi
-
Viestit: 77
Liittynyt: 28.2.2011 21:24

ViestiKirjoittaja Dermi » 29.7.2013 10:01

Kiitos kuvasta, kyllä juurikin 24 ja 25. Ainoa ongelma että ilman autoa ja lähimpään merkkiliikkeesen on vain 175km matkaa, niin ei mutterin takia oikeen jouda bussilla lähtemään kulkeen :(

Toki jos jollain on ekstrana tollanen nii ostan pois ja maksan tottakai vähä ekstraa jos kehtaa postissa laittaa niin sais auton rullaamaan! :)

Dubsonic
-
Viestit: 2280
Liittynyt: 12.8.2003 12:22

ViestiKirjoittaja Dubsonic » 29.7.2013 19:22

No joo en mäkään laittas alustaan mitään 8.8 pultteja mihin tahansa. Tossa kohdassa ei noihin satulan liukutappeihin välity "voimaa" yhtään mitään kun olka-akselin palankannakkeet ottaa jarruvoiman vastaan ja jos ennen oli m9 kierre niin eiköhän m12 kestä kanssa. Ja RST/HST pultit mitä käytin ovat kovempia kuin 8.8.

Jonde
-
Viestit: 2086
Liittynyt: 23.7.2003 12:23

ViestiKirjoittaja Jonde » 29.7.2013 19:50

Noita korjattu helicoil kierteillä hyvällä menestyksellä.

Mikhauta
-
Viestit: 3845
Liittynyt: 23.7.2003 10:18

ViestiKirjoittaja Mikhauta » 29.7.2013 20:05

Tuollainen tuli vastaan kun Bilteman luetteloa selailin
Kierteidenkorjaussarja, jarrusatula

Klonksvaagen
-
Viestit: 1158
Liittynyt: 1.4.2007 19:09

ViestiKirjoittaja Klonksvaagen » 29.7.2013 20:39

Käyttökohteet: VAG, Ford ja Opel

Joko volkkarikin saa muovin ruostumaan ?

MikaJ
-
Viestit: 4040
Liittynyt: 24.7.2003 18:09

ViestiKirjoittaja MikaJ » 29.7.2013 22:17

RST/HST pultit mitä käytin ovat kovempia kuin 8.8.


Mielenkiintoista olisi kuulla mitä käyttämäsi pulttien spekka on? Perus A2/A4 spekka kun on 8.8 pulttia heikompaa matskua.

Lisäksi tosiaan 12mm kierre kestää enemmän kuin 9mm, mutta kestääkö navan valu mistä kierteet on suurrennettu enää sitä mitä pitää?

En voi ymmärtää miksi sinne pitää laittaa jotain muuta kuin 9mm helicoilit, koska sellaista on ihan yleisesti saatavilla.

Jori
-
Viestit: 249
Liittynyt: 29.7.2003 10:18

ViestiKirjoittaja Jori » 30.7.2013 11:31

ja edelleen jäi mietityttämään mitä niille orkkis jarrusatuloille kävi?

Dermi
-
Viestit: 77
Liittynyt: 28.2.2011 21:24

ViestiKirjoittaja Dermi » 30.7.2013 20:55

Eli siis, jarrusatulan alempaan kannakkeeseen oli laitettu koriniitillä kiinni kierteet liukutappiin. Tämä oli päässyt liikkumaan ja ei ollut enään tiukasti kiinni, kädellä sai heilutettua koko jarrusatulaa kun pultit olivat "kiinni". Jarrusatuloista oli liukuholkkien sisäpuoli kulunut ja ei oo siis järkee laittaa niitä takas kun ne vipattais samanlailla.

Uusi olka-akseli ehjällä kierteellä ja uusi satula oli pakko hommata. Huomenna pitäis satuloiden saapua ja sit on ilmausprosessi edessä. En oo vielä ite ilmannu ikinä jarruja joten internetin ihmeellisen maailman seasta oon koittanu opiskella.

Jos jotain hyviä neuvoja ilmaamiseen, tarkoitus olisi koko järjestelmä. 2litraa on jarrunestettä varattu, riittäneekö tämä?

H. Jormalainen
-
Viestit: 16030
Liittynyt: 23.7.2003 9:30
Viesti:

ViestiKirjoittaja H. Jormalainen » 30.7.2013 21:08

Tuon verran nestettä tehtaan ohjeenkin mukaan valutetaan.

Dermi
-
Viestit: 77
Liittynyt: 28.2.2011 21:24

ViestiKirjoittaja Dermi » 30.7.2013 21:15

Niin ja samalla jouduin uusimaan raidetangonpäät ja alapallot. Eli siis kyllä 2litraa pitäisi riittää?

Dubsonic
-
Viestit: 2280
Liittynyt: 12.8.2003 12:22

ViestiKirjoittaja Dubsonic » 31.7.2013 19:34

No joo toi "kovempi" termi oli ehkä vähän väärä. Pulttiliikkeessä mistä ne pultit oon aikanaan ostanu väitti että on "sitkeämpää" tavaraa kuin normi 8.8 musta pultti. Ja eipä ollut ihan noin vain saatavilla m9 helicoilia lauantai iltana kun auto piti saada seuraavaksi päiväksi ajoon. Ja miksei kestäisi tuossa tilanteessa noi olka-akselin valutkin kun ympärille jäi hyvin metallia. Tosta tulee muutostakin vain 1.5mm puolellensa ja kun ei noille "liukutapeille/pulteille" tule mitään jarrutusvoimia kun jarrupalojen kannakkeet ottaa sen vastaan kumminkin.

Kukin korjatkoon tyylillään, tuo oli siinä tilanteessa paras ja helpoin ratkaisu.

Dermi
-
Viestit: 77
Liittynyt: 28.2.2011 21:24

ViestiKirjoittaja Dermi » 1.8.2013 8:07


Reaper
-
Viestit: 569
Liittynyt: 23.8.2003 18:17

ViestiKirjoittaja Reaper » 1.8.2013 14:45

Tuttu asia tuo liukutapin jenkan hajoaminen. Tässä omasta tapauksesta.


Palaa sivulle “Tekniikka - Yleinen”

Paikallaolijat

Käyttäjiä lukemassa tätä aluetta: Ei rekisteröityneitä käyttäjiä ja 25 vierailijaa