Kaipailisin tuosta moottorista todellisia käyttökokemuksia, eikä vain niitä mitä netistä olen lukenut. kävin katsomassa 8000km ajettua Ibiza 1.2 TSI FR:ää ja ihastuin autoon kovin. pitkän työmatkan takia pitää löytää joko taloudellinen bensa tai sit joku veronkiertodiesel. Ibiza on nyt aika vahva vaihtoehto.
Kestääkö koneet, paljon motarikulutus? muuta outoa?
1.2 TSI kokemuksia?
Valvoja: ffp jäsenet
kyllä ne vaan tahtoo piettää paikkaansa mitä netissä lukee. itse kuulin vuoden verran aiemmin noista jakopää ongelmista kun alettiin netissä kirjotteleen noista. ja välistä kuulostanu että olis jopa ollu ongelmallisempi kuin 1.4tsi.
kyllähän kone siihen asti kestää ku jako pomppaa :)
eli ääni täältä veronkiertodieselille :)
kyllähän kone siihen asti kestää ku jako pomppaa :)
eli ääni täältä veronkiertodieselille :)
Jos on korvat päässä, niin jaon pomppausta ennen kyllä kuulee rallatusta jakopäästä melko kauan starteissa, joiden perusteella auton osaa viedä huoltoon... Jakopää on rakenteeltaan sellainen, että jako ei pääse pomppaamaan kuin ihan loppuunkuluneilla osilla ja sen loppuunkulumisen tosiaan kuulee melko kauan ennen kuin mitään tapahtuu. Lisäksi jos malttaa ajella 15tkm öljynvaihtovälillä pysyy kone paremmassa kuosissa jakopäänkin osalta.
Muita "vikapaikkoja" tuossa pikku-TSI:ssä ei hirveästi ole, sillä nokka-akseli on kiinteä ajoitukseltaan, EGR:ää tai pakkasessa tukkiutuvaa isoa välijäähyä ei ole. 1.4TSI:hin verrattuna lämpiää suht hyvin.
Itselläni on 1.2TSI Jetta alla 105hp koneella ja siitä laitettiin jakopää takuuseen kun ikää oli karvan alle 2v ja kilsoja 31tkm takana. Tämän jälkeen on ajeltu 7tkm ilman rallatuksia. Öljyä ei ole syönyt toisin kuin monet isoveli-TSI:t kaksoisahdettuina.
Peruskäyttöön tuo riittää oikein mainiosti. Matka-ajossa kulutus pyörii 4.8-5.3L/100km luokissa ja kaupungissa kun tullut rullailtua niin pidemmän aikavälin kulutus on tasoittunut 6.5L/100km tasolle.
Muita "vikapaikkoja" tuossa pikku-TSI:ssä ei hirveästi ole, sillä nokka-akseli on kiinteä ajoitukseltaan, EGR:ää tai pakkasessa tukkiutuvaa isoa välijäähyä ei ole. 1.4TSI:hin verrattuna lämpiää suht hyvin.
Itselläni on 1.2TSI Jetta alla 105hp koneella ja siitä laitettiin jakopää takuuseen kun ikää oli karvan alle 2v ja kilsoja 31tkm takana. Tämän jälkeen on ajeltu 7tkm ilman rallatuksia. Öljyä ei ole syönyt toisin kuin monet isoveli-TSI:t kaksoisahdettuina.
Peruskäyttöön tuo riittää oikein mainiosti. Matka-ajossa kulutus pyörii 4.8-5.3L/100km luokissa ja kaupungissa kun tullut rullailtua niin pidemmän aikavälin kulutus on tasoittunut 6.5L/100km tasolle.
Kaverilta kysäisin kun sillä on kerran porsinut 1.4TSI, ja tuumasi että pari kertaa vuodessa öljynvaihto, niin pysyy ahdin jne. kunnossa. 2011 jälkeen tehdyissä on tossa 1.2 koneessa kuulemma tehty muutoksia jakopäähän, mm. vahvempi jakoketju. Toi mun kurkkaama auto on 2012 mallia, ja niin priima, että tekisi kyllä mieli kaupat tehdä. Toinen vaihtoehto on Fiesta SportVan 1.6 TDCi. Ovat vaan pakuina kalliita vakuuttaa. sitten jos sattuukin tuo työmatka lyhenemään radikaalisti, niin siinähän sitten kirotaan kun maksetaan 300-400€ enemmän pakollisia kuluja.
Ketjussa on varaosanumero muuttunut tosiaan 2011 tienoilla. Oma auto on valmistunut ihan alkuvuodesta 2011. Ongelma näissä on ollut kaiketi ketjun liitosten väljistyminen, joka sitten on "venyttänyt" ketjua. Mistään suuresta ketjun materiaalia venyttävästä voimasta ei siis ole kyse vaan nivelten väljistymisestä. Tarkempaa tietoa tuosta "vahvistuneesta" ketjusta ei ole miten se on muuttunut, mutta miksikään kaksiriviseksi tms se ei ole muuttunut.
2x vuoteen öljynvaihto on hyvä idea ostaa auton kuin auton...
2x vuoteen öljynvaihto on hyvä idea ostaa auton kuin auton...
DPF eli siis hiukkasloukku, uusien dieseleiden kirosana. Tuossahan se on heti turbon jälkeen se pömpeli jota seurataan paine-eroanturilla ja parilla lämpötila-anturilla.
Jos seurantajärjestelmästä jokin pettää tai auto ei saa tehtyä muuten normiajossa regenerointeja, voi pönttö täyttyä ja pahimmassa tapauksessa estää auton käynnin liki kokonaan. Säännölliset maantiesiirtymät ym. auttavat asiaa, joten autoa tulee ajaa. Riittävän pitkiä aikoja ja matkoja, jotta regeneroinnin saa tehtyä, muuten edessä voi odottaa tonni(e)n remontteja.
Erästä taksikuskia lainatakseni: "Uudenkarheaa dieseliä ostaessa pitää selvittää ennemmin DPF:n kunto ja toimivuus kuin jakohihnan kunto ja viimeinen vaihto."
Jos seurantajärjestelmästä jokin pettää tai auto ei saa tehtyä muuten normiajossa regenerointeja, voi pönttö täyttyä ja pahimmassa tapauksessa estää auton käynnin liki kokonaan. Säännölliset maantiesiirtymät ym. auttavat asiaa, joten autoa tulee ajaa. Riittävän pitkiä aikoja ja matkoja, jotta regeneroinnin saa tehtyä, muuten edessä voi odottaa tonni(e)n remontteja.
Erästä taksikuskia lainatakseni: "Uudenkarheaa dieseliä ostaessa pitää selvittää ennemmin DPF:n kunto ja toimivuus kuin jakohihnan kunto ja viimeinen vaihto."
Palaa sivulle “Tekniikka - Yleinen”
Paikallaolijat
Käyttäjiä lukemassa tätä aluetta: Ei rekisteröityneitä käyttäjiä ja 86 vierailijaa