Passat 3BG -> 3C, vaihto mielessä

Kori, alusta, renkaat, autosähkö yms. bensa- ja dieselmalleille yhteinen keskustelu

Valvoja: ffp jäsenet

OskuA
-
Viestit: 966
Liittynyt: 30.11.2011 18:12

Passat 3BG -> 3C, vaihto mielessä

ViestiKirjoittaja OskuA » 3.7.2013 9:04

Tilanne on nyt se että vähän alkaa kuplimaan käyttöauton pito harrasteautona, ja tarkoitus olisi hankkia nämä kaksi asiaa erikseen toisiaan sotkematta. Ensi keväänä ajattelin moista vaihtoa ja kaipaisin kokemuksia autosta, 3BG hyvin laadukas ja hyvä auto ajella, kuinka 3C kanssa? Millainen tuo 2.0TDI kone on, entä millaisia DSG:t ovat tän ikäisissä kestävyydeltään (aika uus juttu)? Kiinnostais siis farkku, nahkapenkeillä ja vielä mustana jos sais :D

Nykyinen 3BG laitellaan silti loppuun saakka, mitä on suunniteltu :) Jospa joku sen sitten ostaisi pois keväällä :)

EDIT: Unohdetaan DSG, luin muutamia juttuja ja ne jo riittää unohtamaan tämän vaihteiston. Onhan se hieno ja mukava, mutta kallis ja epävarma..

Markku M.
-
Viestit: 4120
Liittynyt: 31.7.2005 21:02

ViestiKirjoittaja Markku M. » 3.7.2013 13:35

2.0TDI:stä on paljon juttua hekua kehiin (2.0 TDI ja vielä vaikka BKD sinne hakuun).

3C:n ongelmia on muutenkin käsitelty täällä jonkin verran. Muunmuassa juuri noita käsijarrujuttuja.

Muutenhan toi 3C on ihan pätevä laite. Ei se nyt mikään Bemari ole viimeistelyltään ja pintojen materiaalivalinnoiltaan, mutta ei se tietty ole ollut sen hintanenkaan uutena. Ihan suht hiljanen (farkkunakin yhtä hiljanen kuin mk5 Jetta, huomattavasti hiljaisempi kuin Superb B6) ja looginen & helppo ajettava, niinkuin melkein kaikki VAGit.
Ei aiheuttanut itselle ainakaan mitään "wau" efektejä, mutta ei se nyt huonokaan ole missään mielessä. :)

Tarpeeks varusteita, niin ihan mukava laite niin kauan kun käsijarru pelaa. ;)

Killer
-
Viestit: 425
Liittynyt: 16.10.2008 10:24

ViestiKirjoittaja Killer » 3.7.2013 13:40

Meillä oli ennen 3bg josta siirryttiin tähän 3C:n 2.0tdi BMP+DSG kivaan pakettiin. Kyllä mukavampi ajella DSG:llä kuin manuaalina eikä ole vikoja laatikossa ollut.
Onhan tässä ärsyttävänä tekijänä tuo DPF josta pääsee eroon 1000€ sijoituksella sekä samalla laskee kulutus ja vähän tehoakin lisää.
Etualatukivarsien puslathan näissä joutuu vaihtamaan ellei joku edellisistä omistajista ole jo vaihdattanu uretaanisia alle.
Sportline/highline varustelussa on hyvät penkit ja vakionakin jo kohtuu hyvät varusteet.
2.0tdi hyvä kone kunhan muistaa katsoa että ostaa boschin suuttimilla olevan tai sitten heti oston jälkeen menee vaihdattamaan esim öljyt siemensin suuttimilla varustettuun autoon niin vaihtavat nekin paremmin kestäviin.

Markku M.
-
Viestit: 4120
Liittynyt: 31.7.2005 21:02

ViestiKirjoittaja Markku M. » 3.7.2013 13:44

Miksi ne öljyt pitäisi vaihdattaa? :D Senkun menee tiskille ja sanoo että nyt suuttimia Passatiin, kiitos.

Suurin osa 103kW versioista on tosiaan Boschin suuttimilla, mutta on siellä muutamia poikkeuksiakin.
125kW mallit on kaikki Siemenseillä.
DPF-versiot on muutamaa poikkeusta lukuunottamatta Siemenseillä, kun Boscheilla ei periaatteessa pystytä toteuttamaan tuota DPF:n polton vaatimaa jälkiruiskutusta.

Ellei sitten tosiaan ole niin uusi malli, että on jo CR-diesel. Ne onkin ihan jo luku erikseen ja omaavat aivan toisenlaiset tyyppiviat. Jos ei ole varma, niin moottorikoodistahan tuo selviää. Pumppusuutinmosat on 3-kirjaimisilla moottorikoodeilla, CR:t 4-kirjaimisilla.

alspe
-
Viestit: 823
Liittynyt: 24.6.2009 10:40

ViestiKirjoittaja alspe » 7.11.2013 10:09

Millaisia kokemuksia ja ajatuksia on yleisesti jos auton päivittäisi
3BG 1.9TDI 96kW AVF tiptronic highlinesta --> 3C 103/125kW 2.0TDI ?
Auto vaihtuu uudempaan ja kone siihen jota ei kehuta kestävyyltään maasta taivaaseen kun vanhaa 1.9:sia, vai miten se meni?
Onko 2.0TDI niin huono mitä sanotaan vai onko homma niin, että joka suhteessa parempi auto toki tulisi alle kun käyttää sen 5000-8000€ välirahaa. Aika OK-hinnoilla alkaa saamaan 3C TDI:tä kun hinnat alkaa jo 7k€:sta.

Yhden kerran olen ajanut 103kW manuaalista 3C:ta ja se ei erityisesti napannut oman jälkeen. Jotenkin tunnottomampi oli kuin madallettu 3BG, ehkä osa meni uutuuden ja manuaalin piikkin.

Jouk
-
Viestit: 298
Liittynyt: 5.3.2004 20:48

ViestiKirjoittaja Jouk » 7.11.2013 12:03

Se mikä itselläni jäi mieleen kun 3B:n jälkeen 3C:tä katselin oli että tuntuu uudemmissa olevan ruostesuojaus - tai ehkä oikeammin "ruosteen vastainen suunnittelu" muuttunut heikommaksi.

Eli kannattaa katsoa tarkkaan - tosin ostotilanteessa tuntuu olevan vaikeaa koska 3C (niin kuin moni muukin uudempi VAGine, esim. Audit) ruostuu "piilosta" listojen alta, jne.

7-8 vuotta vanha 3C saattaa olla huonommassa kunnossa kuin 15 vuotta vanha 3B(G)...

alspe
-
Viestit: 823
Liittynyt: 24.6.2009 10:40

ViestiKirjoittaja alspe » 7.11.2013 14:21

^ ruosteasioista olen kuullut kyllä. Ja 3BG:n kohdalla olen hyvin vakuuttunut hyvästä korista ja ajettavuudesta. Ei ruostu puhki, itselläkin ollut jo vuosia pieniä ruosteen alkuja eikä ne etene juuri mihinkään. Lokasuojistakin lähtee vaan maali, ei ruostu.

Eniten kiinnostaisi lisääntynyt teho ja tietysti auton nykyaikaisuus. 350tkm ajetussa 3BG:ssa alkaa olla kaiken näköistä pientä, joskin halpaa renaamista. Vähenisikö laittamiset yhtään siitä jos alla olisikin 2007/220tkm ajettu 2.0TDI 3C? Kristalliapalloa kellään? :)

salmine
-
Viestit: 524
Liittynyt: 6.10.2004 14:10
Viesti:

ViestiKirjoittaja salmine » 7.11.2013 15:11

Ite oon nyt ajellu kesäkuun alusta eteenpäin reilu 20tkm 3C 2.0TDi:llä ilman mitään ongelmia. Mittarissa siinä on nyt vajaa 240. Kytkimen leviämisestä ne viimeks huollossa varotteli. Toimii täysin normaalisti mutta ajoittain pitää vähä normaalista poikkeavia ääniä. Sen poksahtamita odotellessa.
Aikasemmin oli 3BG 2.0 bensa. Tyytyväinen oon ollu molempiin, ainoo tietysti että 3BG oli highline melkee kaikilla herkuilla ja tää nykynen 3C on joku carvalakkimalli.
Kulutuslukemat tommosessa hyvinkin sekalaisessa ajossa on ollu n.5,5.

alspe
-
Viestit: 823
Liittynyt: 24.6.2009 10:40

ViestiKirjoittaja alspe » 7.11.2013 15:26

Yksi mitä oon miettinyt niin onkohan edullisemmat 3C:t juuri nyt siinä iässä että korjauskierre alkaa kun sellaisen ostaa? Ajettu monesti 220-300tkm, mahdollisesti ilman korjauksia kun auto myydään eteenpäin. Näitä ei voi tietää, mutta kuvittelisin että tuo on kelju ikä ja ajomäärä ostaa käytetty auto. Ehkä jopa fiksumpaa maksaa tonneja lisää ja kaivaa jostain se 140tkm ajettu 2.0TDI? :)

alspe
-
Viestit: 823
Liittynyt: 24.6.2009 10:40

ViestiKirjoittaja alspe » 15.11.2013 9:23

Jos vielä yleisellä tasolla vääntää, niin onko useimpien mielestä 3C "kaikessa parempi" kuin 3BG? Asiahan on ihan vatun moniulotteinen, koska IMO 3BG on laadukas ja myös nättikorinen. Laadukkaat materiaalit ainakin Highlinena. 96kW TDIlla kerkeää ja se kestää ilmeisesti aika hyvin, samoin automaatti (TIP) on mulla kestänyt kuin tyhjää vaan.

Onko 3C farkku tiloiltaan yhtään isompi kuin 3BG? Entä materiaalit, jakkarat ja laadun tuntu jos varusteluksi ottaa Sportlinen tai Highlinen?
Ajettavuus samankaltaisella alustalla ja rengastuksella?

Yleisesti kone 1.9TDI AVF vs. 103/125 kW 2.0TDI? Osa- ja huoltohinnat, kulutus ja kestävyys? Vedot normaalikäytössä?

Homma olis melko selvä, että tollasen 3C Sport-/Highlinen voisi ostaa JOS sen saisi automaattina ja TDI+4Motionina, mieluiten Torsenina. :)
Onkohan homma säädelty konsernin osalta, että jätettiin Audiin tarkoituksella diesel-nelikko automaatilla...

OskuA
-
Viestit: 966
Liittynyt: 30.11.2011 18:12

ViestiKirjoittaja OskuA » 15.11.2013 12:16

3C:tä saa nelivetona automaatilla, laatikko on DSG. Ei niissä sellasta vanhaa autolootaa enää ole. Eikä edes Audin multitronicin kaltaista. Volkkarit DSG:llä. Neliveto on toteutettu Haldexilla, ei Torsenilla. Koneet ovat hyviä, 170hp mallissa alkup. suuttimilla suutinvikaa. Sisusta toki uudemman ja elegantimman oloinen errattuna 3B koriin, mutta huonosti varusteltuna halvan oloinen. Itse en ostaisi 3C:tä kuin highline varustelulla, makunsa kullakin.

En sano, kumpi on parempi kokonaisuudessaan. 3BG "laadukkaampi", mitä ajatellaan tekniikka, ruostesuojausta, lukuunottamatta peräluukkua. 3C uudenaikaisempi, tyylikkäämpi. Itse pidän 3C suurimpana miinuksena, kun kone on poikittain. Olisi mulla ihan nappiostos, jos kone olisi pitkittäin jatkuvalla Torsenin nelivedolla.

Huollot aika samoissa hinnoissa. 3C myös hiljaisempi sisälle. Ikäkin tekee.

alspe
-
Viestit: 823
Liittynyt: 24.6.2009 10:40

ViestiKirjoittaja alspe » 15.11.2013 12:24

^ ei saa 2.0D+DSG+4Motionia. 3.2 V6 ei oikein käy nyt, ehkä :D

Onko V6:kin neliveto Haldex? Se ei kyllä sillai kiinnosta (koeajamatta) koska se ei kuulemma ole takavetomainen kuten Torsen. Koeajo voisi toki muuttaa mielipiteen :)

lucifer
-
Viestit: 555
Liittynyt: 30.11.2010 21:33

ViestiKirjoittaja lucifer » 16.11.2013 10:07

Eikös haldexiin saa niitä purkkeja millä pystyy säätään vetosuhdetta?
Ainakin (muistan joskus kuulleeni) IV golfiin aikanaan sai?

Sen verran 3BG/3C eroihin että itselläni on ollut 3C 1.9tdi sportline (sedan) ja heti perään 3C 2.0tdi comfort (variant) ja isälläni oli samaan aikaan 3BG 1.8T Tipt. trendline (sporttipenkit tms) ja minun mielestäni kummassakin 3C ajotuntuma ja ajettavuus oli paljon parempi.
Ukon auto oli viimeisen vuosimallin 3BG ja siinä hieman yli 100tkm ajettu, mun 3C oli tullessa minulle 130 tkm (sedan) ja 98tkm (variant)

Tietty kun katsoo jos 3C ostaa että kone tyyppi on vähämurheisemmasta päästä jos dieseliä meinaa. Mulla oli BKP ja siinä on se öljypumpun akseliongelma, pumppusuuttima meni 3 mun aikana (maahantuojan piikkiin onnex).
Takajarrusatulat on sitten noissa kaikissa (saattaa haljeta jossain vaiheessa elinikää)

3BG on kyllä korimalliltaan onnistuneempi ja jotenkin sulavalinjainen mutta kyllä 3C saa näyttävännäköisen.

Gollpero
-
Viestit: 274
Liittynyt: 11.3.2012 13:04

ViestiKirjoittaja Gollpero » 16.11.2013 15:27

Eikös haldexiin saa niitä purkkeja millä pystyy säätään vetosuhdetta?
Ainakin (muistan joskus kuulleeni) IV golfiin aikanaan sai?
Kyllä niitä löytyy

Killer
-
Viestit: 425
Liittynyt: 16.10.2008 10:24

ViestiKirjoittaja Killer » 17.11.2013 8:28

alspe
^ ei saa 2.0D+DSG+4Motionia.


Kyllä saa, mutta tuli ulos tehtaalta vasta 2010 --> eli kohtuu kalliita vielä.

Esim Nettihautomo

TeurastajaKaikkonen
-
Viestit: 44
Liittynyt: 1.8.2012 9:49

ViestiKirjoittaja TeurastajaKaikkonen » 22.11.2013 9:52

Itsekkin haaveillut tuollaisesta 2litran tdi 3C farkusta.. Te joilla tuollainen on, paljonko on käyttövoimavero?!

alspe
-
Viestit: 823
Liittynyt: 24.6.2009 10:40

ViestiKirjoittaja alspe » 22.11.2013 13:11

^ kai se siinä 600€ luulis olevan kaikkineen. Ei ainakaan montaa sataa voi heittää :D ja miksi se kympilleen pitäisi edes tietää?

Jultsu
-
Viestit: 2918
Liittynyt: 29.10.2010 4:52

ViestiKirjoittaja Jultsu » 22.11.2013 16:31

179g tupruttelevassa 3bg nelivedossa on 440 euroa. Tuskin se uudempi moottori vajaavetoisena tuosta enempää pöräyttelee. Ajoneuvovero kokonaisuudessaan on tuon 600 euroa mulla.

-Hege-
-
Viestit: 147
Liittynyt: 29.3.2010 13:13

ViestiKirjoittaja -Hege- » 22.11.2013 16:35

Noin 600e on..itsellä 1,9 vastaava.oliko pikkusen alle jopa,en muista varmaksi.

Killer
-
Viestit: 425
Liittynyt: 16.10.2008 10:24

ViestiKirjoittaja Killer » 25.11.2013 8:05

Tais tulla just lappu että yhteensä 630€.
Meillä on dsg:llä jolloin päästöt isommat kuin manuaalissa.

3AHG
-
Viestit: 274
Liittynyt: 14.10.2004 22:11

ViestiKirjoittaja 3AHG » 25.11.2013 8:16

Kyllä ei enää 3c koppasella vuoden ajaneena vois enää missään tapauksessa vaihtaa 3BG koppaan, sen verran nykyaikasempi on 3c, ajettavuus myös eriluokkaa. 1.9 koneella päästöt 153g muistaakseni. 1.9 koneet pitäis olla 3c kopassa sitä viimisintä mallia, eikä pitäs paljon vikoja enään olla. Itellä ollu reippaalla jalalla keskikulutus 5.5 kaikko ajot.

Markku M.
-
Viestit: 4120
Liittynyt: 31.7.2005 21:02

ViestiKirjoittaja Markku M. » 25.11.2013 13:50

1.9 koneet pitäis olla 3c kopassa sitä viimisintä mallia, eikä pitäs paljon vikoja enään olla.


Vai oliko sittenkin päinvastoin? Että mitä uudempi 1.9 niin sitä enemmän on vikoja. ;)

3AHG
-
Viestit: 274
Liittynyt: 14.10.2004 22:11

ViestiKirjoittaja 3AHG » 25.11.2013 15:03

Jaa, itelle ei kyllä ole tullut vastaan, jos näissä 1.9 nyt mitään isompia vikoja on koskaan ollutkaan. 3c mallin koneissa on mm. öljypumppu parannettu.

alspe
-
Viestit: 823
Liittynyt: 24.6.2009 10:40

ViestiKirjoittaja alspe » 25.11.2013 19:05

Onko 3C:n ajettavuus millä tavalla eri luokkaa? Oliko sun 3AHG 3BG kunnossa alustaltaan ja renkailtaan?

3AHG
-
Viestit: 274
Liittynyt: 14.10.2004 22:11

ViestiKirjoittaja 3AHG » 26.11.2013 17:46

Nojoo, hieman oli lapin lisää :) Eise nyt niin valtava ero ole, itselle vaan tuntuu paremmalta ajaa 3c. Makuasioitahan nämä on ja kyllä se vaan tuppaa olemaan niin ettei ne ominaisuudet ainakaan huonone (yleensä) mitä tulee uusiin malleihin.

Jultsu
-
Viestit: 2918
Liittynyt: 29.10.2010 4:52

ViestiKirjoittaja Jultsu » 26.11.2013 17:49

Valitettavasti vaan tuo passat tekee juuri sen poikkeuksen, ruostesuojauksen/käsijarrun/nelivetosysteemin kohdilta. Tuossa on kolme kovaa syytä miksi en edes harkitsisi vaihtoa.

3AHG
-
Viestit: 274
Liittynyt: 14.10.2004 22:11

ViestiKirjoittaja 3AHG » 26.11.2013 18:36

Nelivedosta ei ole kokemuksia, ja käsijarrvaivat oli mallin ensimmäisessä vedoksessa, 07 eteenpäin kyseiset vaivat on korjattu tehtaalla. Ruostesuojauksesta en osaa sanoa, itsellä ei ole mitään tyyppivikoja ollut....

Jultsu
-
Viestit: 2918
Liittynyt: 29.10.2010 4:52

ViestiKirjoittaja Jultsu » 26.11.2013 18:47

Tarkoitin sähköistä käsijarrua näin ideatasolla. Varmasti löytyy niitäkin joiden mielestä se on taivaan lahja, itse tahdon mahdollisimman idioottivarman ja mekaanisen yhteyden auton kriittisten osien välillä (kaasupoljin on jo menetetty elektroniikan alttarille)


Palaa sivulle “Tekniikka - Yleinen”

Paikallaolijat

Käyttäjiä lukemassa tätä aluetta: Bing [Bot] ja 28 vierailijaa