Touran ruosteinen takaluukku, miten korjata?

Kori, alusta, renkaat, autosähkö yms. bensa- ja dieselmalleille yhteinen keskustelu

Valvoja: ffp jäsenet

Levis
-
Viestit: 4873
Liittynyt: 24.7.2003 21:12

Touran ruosteinen takaluukku, miten korjata?

ViestiKirjoittaja Levis » 30.6.2013 20:02

Onko joku omatoimisesti yrittänyt korjata tuota hyvin yleistä mätäpesäkettä?

Eli ruosteinen vaakasauma. Omassa ruoste on hyvin vähäistä, mutta ei meinaa keksiä miten tuon korjaisi ennen kuin näkyy ulos. Kilven oikealla puolen siis löytyy pieni ruosteviiva joka näkyy altapäin. Kontin sisällä pientä pintaruostetta parissa kohdassa.

Miten toimisi, jos leikkaisi sisäkautta toisen päällekkäin olevista pelleistä pois? Näin näkisi onko ruoste edennyt lasersaumaan asti? Kokemuksia, ideoita?

Varmasti tuosta eroon pääsee kun leikkaa koko sauman pois, mutta se vaatii koko luukun ylimaalauksen ja on suht työläs. Auto pitää olla ajettavissa.

Ja ei mene takuuseen. Auto on käynyt avk:lla keulan takia. Arvatkaa tympiikö kun kyseessä -09 auto.

ConD
-
Viestit: 805
Liittynyt: 13.10.2008 8:12

ViestiKirjoittaja ConD » 30.6.2013 21:46

Poista ainakin lisäveden pääsymahdollisuus luukkuun suolistamalla takalasinpyyhin ja tukkimalla lasi "dummyllä". Se vesi kun huilaa lasin läpi ja se vuotava tiiviste taitaa olla tuon ruostumisen pohjimmainen syy. Minulla ainakin oli ikkuna sisältä suht kurainen kun tiivisteen läpi oli vesi valunut luukun sisäpinnalle, siitä kilpivalosyvennyksen päälle ja saumaan.

http://www.vagarena.fi/index.php?topic= ... #msg362378

Miten nuo ruosteeseen tarttuvat kotelosuojat ym. aineet toimii jos sauma on tiivis?

Tässä omat kuvani aiheesta:
http://palkki.oulu.fi/~cond/touran1.jpg
http://palkki.oulu.fi/~cond/touran2.jpg
http://palkki.oulu.fi/~cond/touran3.jpg
http://palkki.oulu.fi/~cond/touran4.jpg
http://palkki.oulu.fi/~cond/touran5.jpg

Levis
-
Viestit: 4873
Liittynyt: 24.7.2003 21:12

ViestiKirjoittaja Levis » 1.7.2013 11:45

Emäntä kuulema tarvii takalasinpyyhintä. Eli sitä ei poistettais mielellään.

Kotelosuojaa vois koittaa sinne saumaan paineilman avulla. Mut pitäs ensin saada se läpi mennyt kuntoon.

Levis
-
Viestit: 4873
Liittynyt: 24.7.2003 21:12

ViestiKirjoittaja Levis » 11.9.2013 22:03

Nyt on konttia fixailtu. Ei täydellistä korjausta, mutta kokeiluluontoinen.

1. kuivatin luukkua ilpon puhalluksella vuorokauden
2. raotin vaakasaumaa sisäpuolelta lähes koko matkalta
3. teräsharja laikalla poistin kaiken irtonaisen ruosteen
4. dremelillä poistin kiinteämmän ruosteen
5. ulkupuolelta poistin maalin ainoastaan vauriokohdasta
6. hitsasin yhden pisteen revenneeseen lasersaumaan
7. puhdistin, kittasin ja maalasin tarvittavat alueet kynäruiskullla
8. ruiskutin kotelosuojaöljyä saumoihin kovalla paineella
9. paineilmalla puhalsin suoja-aineen syvemmälle
Kohta 8. ja 9. uudestaan
8. painoin pellit takaisin yhteen
9. injektioneulalla ruiskutin kotelosuojaa vielä joka kohtaan sauman sisään
10. äänieristin kontin bilteman vaimennuslevyllä
11. vielä kotelosuojaa äänieristeiden yläreunoihin, jos vesi valuu niiden päälle vielä jostain systä

Samaan syssyyn sitten ruiskutin kiveniskumassat kaikkiin pyöräkoteloihin ja kaariin. Ei uskos missä kunnossa -09 auton takaiskarintolpan yläpään kiinnitykset jo voi olla. Ruosteet ja kuplivat maalit pois. Pintaan kalvo kotelosuojaa ja sen päälle kiveniskumassaa. Kotelosuojaa sitten vielä joka reiästä....

Jos tuo nyt näyttäisi kestävän, niin ruiskutan kontin kokonaan uusiksi väriin.

Mitenkäs tuo lasinpesijä purkeentuu ehjänä pois, jotta voisi tutkia noita läpivientikemeja tarkemmin mistä ne vuotavat?

-jarkko-

ViestiKirjoittaja -jarkko- » 19.9.2013 10:19

Miten voi saksalainen ja noin uusi auto ruostua??

Jultsu
-
Viestit: 2918
Liittynyt: 29.10.2010 4:52

ViestiKirjoittaja Jultsu » 19.9.2013 10:57

Helposti. Kurkkaa vag-arenalta ruostumistopic passat 3c:stä. Laadussa on tultu rymisten alas ja vauhdilla. Vuosituhannen alun vehkeet on viimeisiä kunnolla suojattuja vaggineita.

ConD
-
Viestit: 805
Liittynyt: 13.10.2008 8:12

ViestiKirjoittaja ConD » 19.9.2013 22:22

Kumitiivisteet niissä falskaa takalasinpyyhkimissä. Purku lähtee irroittamalla se pyyhin akselistaan, joka tosin voi olla varsin kiinteästi kiinni jo varressa. Silloin ei oikeastaan auta kuin väkivalta. :P

Omasta taisi loppuviimein jokin sikamassa olla korjauskerralla N+1 kun sai sen läpiviennin tiiviiksi...

Levis
-
Viestit: 4873
Liittynyt: 24.7.2003 21:12

ViestiKirjoittaja Levis » 20.9.2013 21:49

Kumitiiviste toki falskaa, mutta tuleeko se akselin ja kumin välistä vai lasin ja kumin välistä.

jjj84
-
Viestit: 585
Liittynyt: 20.12.2005 23:36

ViestiKirjoittaja jjj84 » 21.9.2013 11:23

Kyllä nuo omat 2000-luvun alkupään vehkeet tuntuu ruostuvan ihan yhtälailla :)

Tuomas
admin
Viestit: 6966
Liittynyt: 16.7.2003 18:09
Viesti:

ViestiKirjoittaja Tuomas » 21.9.2013 18:31

2000-luvun alkupäästä on kuitenkin jo 10+ vuotta :)


Palaa sivulle “Tekniikka - Yleinen”

Paikallaolijat

Käyttäjiä lukemassa tätä aluetta: StevenCag ja 34 vierailijaa