Taka-akselin kulma muutokset ajokorkeutta laskettaessa

Kori, alusta, renkaat, autosähkö yms. bensa- ja dieselmalleille yhteinen keskustelu

Valvoja: ffp jäsenet

Henska
-
Viestit: 138
Liittynyt: 4.10.2012 19:58

Taka-akselin kulma muutokset ajokorkeutta laskettaessa

ViestiKirjoittaja Henska » 27.4.2013 11:35

Ymmärtääkseni Jetta mk2 ajokorkeuden laskeminen vaikuttaa taka-akselin pyörän suuntauksiin negatiivisesti.

Osaako kukaan suositella, miten korjata tilanne katuajoa ajatellen? Shimi sarjoja näytää olevan myynnissä, mutta minkä verran korjattavaa asteissa tarvitaan kohtuullisen ajokorkeuden muutoksessa.

Elikkä 15 tuuman valssit ja korkeutta lasketaan, silti ei tavoitella pohjaa raapivia korkeuksia.

Rakentelu lehdissä on myös näkynyt muutoksia, jossa kulmia pakotetaan haluttuihin arvoihin kierretanko tyylisin ratkaisuin ja lisäksi tehty boxsauksia akselin poikittaisen ja pitkittäisen osan kulmiin. (Olisko ollut joku Cupra projekti)

Eemeli
-
Viestit: 4273
Liittynyt: 8.9.2003 11:30
Viesti:

ViestiKirjoittaja Eemeli » 27.4.2013 11:53


Pheo
-
Viestit: 172
Liittynyt: 6.3.2011 17:26

ViestiKirjoittaja Pheo » 27.4.2013 11:57

1. Asenna alusta ja madalla haluamallesi korkeudelle

2. Tarkasta pyöränkulmat

3. Asenna taakse shimmilevyt oikeilla asteilla

4. Toista niin monta kertaa kohdat 2.-3. Että saat haluamasi lopputuloksen.

Ja aihe ois sopinu paremmin vaikka tekniikka - yleinen osastolle

Henska
-
Viestit: 138
Liittynyt: 4.10.2012 19:58

ViestiKirjoittaja Henska » 27.4.2013 12:45

Pahoittelen epäonnistunutta osasto valintaani. Olisi pitänyt liittää oman projektini kahdalle. Jos joku osaisi poistaa tämän täältä. Ylläolevista vastauksista ei ole apua kenellekään.

Pheo
-
Viestit: 172
Liittynyt: 6.3.2011 17:26

ViestiKirjoittaja Pheo » 27.4.2013 15:49

No mikäs vikaa noissa ohjeissa oli?

AnttiL
-
Viestit: 398
Liittynyt: 23.7.2003 10:56

ViestiKirjoittaja AnttiL » 27.4.2013 16:39

Ei siinä niin suuria muutoksia tule että renkaat kuluisi epätasaisesti jos akseli on vaan suorassa. Harva varmaankaan säätää pyöränkulmia joka korkeuden muutokses kesä/talvi.

Näin mulla ainakin cabriossa pusseilla kokeiltiin eri korkeuksia mitä arvot muuttuu takana.Normaali ajoon en tekis mitään.

Ratalelut erikseen.

Henska
-
Viestit: 138
Liittynyt: 4.10.2012 19:58

ViestiKirjoittaja Henska » 27.4.2013 19:38

Ok. Kiitoksia neuvosta.
Oon vaan nähny muutaman taka-akseli jossa kulmat oli hoidettu akselilaippoja modifioimalla. Myöskin noita shimmi sarjoja näkyy olevan tyrkyllä.

Eli kysymys oli monenko asteen muutoksen pitäisi varautua. Toinen kysymys koski tuota boxsausta.

samza
ffp jäsen
Viestit: 1616
Liittynyt: 29.5.2004 15:40
Viesti:

ViestiKirjoittaja samza » 27.4.2013 19:43

no täällä on semmoinen semimatala kakkis ja kulmat oli ulkomuistista takana -1,5 ja -1,9 camber ja aurausta 0,1 ja -0.05.
Käänsin camberlevyillä lähinnä samaksi kulmat ja ja auraukset molemmin puolin, vaikka vinossahan tuo taka-alseli lie käytännössä ollut

jarskii-
-
Viestit: 3309
Liittynyt: 29.8.2006 21:57

ViestiKirjoittaja jarskii- » 5.5.2013 18:45

on myös olemassa säätökiekkoja millä saa muutettu camberin ja aurauksen.
http://i118.photobucket.com/albums/o94/ ... 5717e6.jpg

en muista paljon pari makso mut muutaman kympin luokkaa tais olla. ja nuo tais tulla lapinjärven huoltopisteen kautta.

yks levy käy moneen eri merkkiin ja malliin. tuo sarja mikä mulla on niin käy ainaski 1,2,3 koppasiin, lupoon, yms

toniha
-
Viestit: 1385
Liittynyt: 25.7.2003 15:05

ViestiKirjoittaja toniha » 6.5.2013 11:01

Mulla on noita hyllyssä jos tarvihtee. Madallettaessa camber muuttuu auraukseksi akselin kiertyessä.


Palaa sivulle “Tekniikka - Yleinen”

Paikallaolijat

Käyttäjiä lukemassa tätä aluetta: Ei rekisteröityneitä käyttäjiä ja 58 vierailijaa