Tiptronic ongelma. (1.8T, G38 - no signal, ratkaisua uupuu)

Kori, alusta, renkaat, autosähkö yms. bensa- ja dieselmalleille yhteinen keskustelu

Valvoja: ffp jäsenet

Valtsu-
-
Viestit: 101
Liittynyt: 3.10.2006 16:04

Tiptronic ongelma. (1.8T, G38 - no signal, ratkaisua uupuu)

ViestiKirjoittaja Valtsu- » 8.4.2013 19:52

Tässä tällainen korjauskertomus, kun vastaavasta viasta tuntuu löytyvän kymmeniä keskusteluita englanniksi ja joitakin suomeksikin, mutta yhdestäkään ei ole löytynyt joko loppuratkaisua tai se ei ole auttanut tähän pulmaan. Jos tästä olisi jatkossa jollekin toiselle apua tai ehkä jollain on nyt jo parempaa tietoa josta voisin hyötyä.

Eli hankin automaatti vikaisen jenkkituonti passatin ajatuksena korjata se tai myydä osina.
Auto on Volkswagen Passat -98, 1.8t AEB, laatikko tiptronic (ZF-5hp, volkkarin koodi ddt). ajettu ~180tkm
Ostaesa auto oli seisonut kaksi vuotta ulkona odottamassa motivaatiota.


Myyjä kuvaili että ongelma oli liikkeelle lähtiessä voimakas luisto joka päättyi pamahtavaan vaihteen sisäänmenoon samalla kun PRND-mittariston tausta menee tummaksi jonka jälkeen auto on laiska liikkumaan. (eli siis "limp mode" -vikatila jossa vaihteisto lukittuu suoralle nelos-vaihteelle) samalla syttyi vaihteiston vikavalo mittaristoon.
Vag comi ilmoitti seuraavaa vikakoodia:

Koodi: Valitse kaikki

00297 -gearbox speed sensor (g38)
                   03-00 - no signal

Autoa oli huollatettu volkkarilla missä olivat päättäneet lähteä liikkeelle vaihtamalla vikaa ilmoittavan anturin sekä sen laatikon sisäisen johdotuksen, hintaa huollolle 950€. valitettavasti vika ei hävinnyt. Aikaisempien omistajien kuitteja selaamalla sai käsityksen, että yleistä vian aiheuttajaa, vaihteistoöljyä, oli vaihdettu parikin kertaa viimeisen 5v aikana.

No, toin auton trailerilla hallille, tein pakolliset öljyn ja akun vaihdot jonka jälkeen lähdin kokeilemaan autoa kaltevassa pihassa. Alamäkeen pääsin D vaihteella liikkeelle ja pienen nykäyksen saattelemana 2-vaihde sisään, auto tuntui toimivan yllättävän hyvin. Käännyin ylämäkeen ja pysähdyin. Uudestaan liikkeelle yrittäessä totesin, että ei se niin vaan onnistukaan. Ensimäinen vaihde luistaa niin paljon että liikkeelle ei pääse. Pakki toimii kuitenkin täysin normaalisti ja auton käännettyäni pääsen sillä mäen päälle. Auto ei tässä vaiheessa ollut vikatilassa koska oli ollut useamman vuoden ilman sähköjä.

Jatkoin testiä ja huomasin, että ykkösellä reilua kaasua käyttäessä menee vaihteisto limp modeen ja linkuttaa sillä sitten minkä pystyy.
Nollasin vikakoodin ja alamäkeen uusi lähtö jolloin luistavasta ykkösestä huolimatta sain vauhtia tarpeeksi että II-vaihde kytkeytyy päälle. nyt saatoin ajella useampia kilometrejä ja todeta että vaihteet 2-5 toimii varsin normaalisti.

Seuraavaksi aloin loggaamaan VCDS:ssä (Vag com) vaihteiston kahta nopeusanturia (input ja output speed), moottorin rpm, kytketty vaihde sekä turbine slipping speed arvoja. Huomioina tuli seuraavat:
-nopeusanturit toimivat;
-Vaihteiston input nopeusanturi antaa auton ollessa paikoillaan Park, sekä reverse asennossa arvon nolla, samoin limp modessa nelosvaihteen ollessa kytkettynä. Mutta ykkösellä 480rpm. (vaihtelee moottorin kierrosten mukaan)
-torgue converter slipping speed on ykkösvaihteella koko ajan 550, huolimatta moottorin kierroksista tai auton nopeudesta, mutta pakilla ja isommilla vaihteilla se vaihtelee ajotilanteen mukaan (eli tasaisessa vauhdissa nolla, mutta esim pakilla laskee tasaisesti liikkeelle lähtiessä.)
-vaihteiston input ja output antureiden kierrokset ovat keskenään samat kaikilla muilla vaihteilla paitsi tuolla ykkösellä jossa ero on suuri luiston takia. Tosin pakilla output ilmoittaa nollaa.

Näiden lisäksi mittasin vaihteiston vasemmasta etukulmasta löytyvän liittimen navoista anturien ohmit (navat 10 ja 1 830ohm sekä toinen anturi 230ohm, en muista napoja enää ulkoa, mutta löytyy zf:n oppaasta) sekä sama mittaus ohjausyksikön (TCM - transmission control module, löytyy matkustajan jalkatilasta lattiaverhoilun alta) päästä löytyvän liittimen päästä. Näinkin mitattaessa arvot olivat hyvät eli ei pitäisi olla johdotus vika. ( en taaskaan muista tarkkoja pinnejä enää ulkoa, mutta johtokaavion löytää http://binatani.com/1999-volkswagen-passat-18l-and-28l-wiring-diagrams/ )

Nyt siis vaikuttaa, että vika on mekaaninen eikä anturi/ohjaus ja liittyy ensimmäisen vaihteen kitkapintoihin/kytkimiin/pantoihin. Soittelin powermaticille josta pyysivät soittamaan huomenna uudestaan kun on oikea kaveri paikalla sekä laitoin Latviaan Recrolle viestiä, yritän saada molemmilta jonkin sortin arvion mitä he laatikkoon vaihtaisivat ja millä hinnalla ja tehdä sitten päätöksen.
Tosin noita hyvin yleisiä korjaukohteita on tainnut olla myös solenoidit ja anturit, Niistä en ymmärrä että osaisin ottaa kantaa, mutta virheitä ei niiden osalta tullut, vaikka ei se sano etteivätkö ne voisi olla syyllisiä. Eli jos parempaa tietoa tai vastaavia vikoja olette korjanneet niin kaikki info kelpaa.

Muuten yritän saada vielä varmennettua ettei vika ole noissa yllämainituissa tai "valvebodyssä" jonka jälkeen sitte tiputan vaihteiston alas ja lähetän huoltoon..

Mikey?
-
Viestit: 249
Liittynyt: 26.5.2010 11:21

ViestiKirjoittaja Mikey? » 8.4.2013 21:39

Katso korjaamokäsikirjasta mikä kytkin tai jarru on vai ja ainoastaan ykkösellä toiminnassa - siten pitäisi ongelman löytyä. Siis mikäli muut vaihteet todellakin toimivat kuten pitää.

Valtsu-
-
Viestit: 101
Liittynyt: 3.10.2006 16:04

ViestiKirjoittaja Valtsu- » 8.4.2013 23:43

Recrolta tuli vastaus :
Hi,
All is clear! One way clutch inside of gearbox is broken.
I can offer full rebuild with 2 years warranty for 1400€ netto/ 2 days pluss shipping ~150€ one way/4 days.
Total 1400+150x2=1700€ netto/ 10 days.

Tällaisen "power flow diagram"in löysin yhdestä korjausoppaasta, mutta melko haastava tulkita. Jos tuosta sitä edes näkee.. https://dl.dropbox.com/u/13158320/power_flow.png
Tuota one way clutchia googlettelin aika laihoilla tuloksilla. Joku keskustelu audiclubilta missä recrolta olivat samaa vikaa ehdottaneet.. En oikein hyvää räjäytyskuvaa tai animaatioitakaan löytänyt mistä olisin voinut opiskella tuon laatikon sisältöä. Mutta täytyy huomenna jatkaa pirteämpänä, tai tyytyä kohtaloon ja maksaa tuo 2k mitä alunperin yrittäny vähän välttää..

Mikey?
-
Viestit: 249
Liittynyt: 26.5.2010 11:21

ViestiKirjoittaja Mikey? » 9.4.2013 7:43

Etsi netistä Self-study Program opas nro 180 ja siitä sivulta 22 eri vaihteiden käyttämät kytkimet ja jarrut. Myös sen mukaan vapaakytkin olisi syyllinen


Palaa sivulle “Tekniikka - Yleinen”

Paikallaolijat

Käyttäjiä lukemassa tätä aluetta: Ei rekisteröityneitä käyttäjiä ja 9 vierailijaa