Passat ei jarruta hyvin takaperin
Valvoja: ffp jäsenet
Passat ei jarruta hyvin takaperin
Viime aikoina olen huomannut, että auto ei jarruta kunnolla kun peruuttaa. Siis saa painaa todella poljinta, että saa vauhdin pois eikä peruuta takana olevan nokkaan. Poljin tuntuu muutenkin erilaiselta kun etuperin jarruttaessa, poljin on heti ylhäältä "kova". Etuperin siinä alussa sopivat tyhjät ja sitten ottaa kunnolla kiinni.
Onko tuo ihan normaalia kun jarrupala ilmeisesti kuluu viistoksi ja siten takaperin kitkapinta-ala voi olla pienempi?
Molemmissa päissä on kyllä vielä hyvät levyt ja palat.
Onko tuo ihan normaalia kun jarrupala ilmeisesti kuluu viistoksi ja siten takaperin kitkapinta-ala voi olla pienempi?
Molemmissa päissä on kyllä vielä hyvät levyt ja palat.
Kyllä se tosiaan jarruttaa kun ensin on jarruttanut etuperin. Starttauksen jälkeen kun peruuttaa pois ruudusta niin ei meinaa pysähtyä millään ja poljin on heti ylhäältä kova. Kun ajaa eteen ja jarruttaa, niin sen jälkeen se jarruttaa peruuttaessakin.
Eli vika missä? Nesteitä, alipaineita?
Eli vika missä? Nesteitä, alipaineita?
Onko ilmiö "päällä" myös silloin, jos ajat/jarrutat autoa edestakaisin (siis eteen-jarrutus-pakitus-jarrutus-eteen....)?
-
- -
- Viestit: 16030
- Liittynyt: 23.7.2003 9:30
- Viesti:
Aamulla huomasin saman vian normiajossa, jos lumella polkaisee jarrun pohjaan niin iloisesti ABS:t nakuttaa kun pyörät on lukossa, mutta jos sattuu nostamaan jalan jarrulta ja painaa uudestaan nopeasti niin poljin on kova eikä lyö lukkoon ---> auto vain hidastuu. Viittaako vikaan vai esim. kylmän auton syy? Jos te painatte ja nostatte jarrulta ja taas painatte, niin lyökö aina helposti jarrut lukkoon?
Mulla kyllä tekee sen alipaineen ja tehostaa jarrut lukkoon, mutta tuo nopea poljin ylös - alas tekee sen, että ei jarruta lukkoon.
Mulla kyllä tekee sen alipaineen ja tehostaa jarrut lukkoon, mutta tuo nopea poljin ylös - alas tekee sen, että ei jarruta lukkoon.
Viimeksi muokannut alspe, 18.12.2014 7:41. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
-
- -
- Viestit: 136
- Liittynyt: 22.8.2014 18:09
Kuulostaa samalta vialta mikä kaverilla oli. Eli alipaineputki joka lähtee alipaine pumpulta on murtunut sen verran että pääsee paineet pois. Hoituu tiivistämällä tämä.
Teki tismalleen saman jutun että välttämättä käynistyksen jälkeen ei saattanut olla paineita jarruille ja heti jarrutuksen jälkeen ei myöskään ollut painetta.
Katso tuo pumpulta lähtevä putki että onko siinä mitenkä löysää tai murtumia jne. niin ja se putki pyörii vapaasti siinä pumpussa eli älä kiinitä siihen huomioo.
Putki löytyy tosiaan EGR:n paksun putken alapuolelta.
Teki tismalleen saman jutun että välttämättä käynistyksen jälkeen ei saattanut olla paineita jarruille ja heti jarrutuksen jälkeen ei myöskään ollut painetta.
Katso tuo pumpulta lähtevä putki että onko siinä mitenkä löysää tai murtumia jne. niin ja se putki pyörii vapaasti siinä pumpussa eli älä kiinitä siihen huomioo.
Putki löytyy tosiaan EGR:n paksun putken alapuolelta.
Kannattaa siihen pumpun liitokseenkin sen verran kiinnittää huomiota, ettei se ole kovin väleäksi kulunut vaikka sen liikkua kuuluukin. Itsellä huomasin koko liitoksen löysyyden vasta kun laitoin uuden pumpun (jossa se liitos oli täysin kiinteä), oireet oli hyvin samanlaiset: ei kestänyt polkaista (matalilla kierroksilla) kahta kertaa peräkkäin jarrua ilman että tehostus katosi, eikä moottorin sammutusläppä toiminut alipaineen puuttumisen takia.
Samalla kun alipainepuolesta tuli tiivis loppui myös moottoriöljyn kuluminen kokonaan. Ilmeisesti sitä katosi huohotuksen kautta jatkuvan alipainepumpulta tulevan ilmavirran mukana.
Samalla kun alipainepuolesta tuli tiivis loppui myös moottoriöljyn kuluminen kokonaan. Ilmeisesti sitä katosi huohotuksen kautta jatkuvan alipainepumpulta tulevan ilmavirran mukana.
Okei, täytyy käydä ropeltamassa. Näkyykö alipainepumppu tai sen letkut tässä kuvassa vai missä se tarkemmin ottaen on? Musta letku jossa OOOO-rinkulat, menee takaisinkierrätystorven alle?
http://www.audiclub.fi/audifinns/attach ... 1300633516
Kone on siis AVF ja automaatti.
http://www.audiclub.fi/audifinns/attach ... 1300633516
Kone on siis AVF ja automaatti.
-
- -
- Viestit: 136
- Liittynyt: 22.8.2014 18:09
^ otin kyseisen letkun irti. Vaikutti ehjältä, mutta tandemin pään "kiinnitysholkki" tai se tappi johon letku menee on ihan väljä, pyörii kuin hullun mieli. Oli se kumiletkun sovituskin väljä kun siinä oli puristettava putkiklemmari. Laitoin nyt kiristettävän klemmarin. Vielä en päässyt kokeilemaan, että korjaantuiko vai ei.
Pitääkö tandemin pään tappi olla löysä ja pyörivä? Tarkoitatko mujunen, että sikaliimaa sinne tandemin alumiinitapin ulkokehälle?
Pitääkö tandemin pään tappi olla löysä ja pyörivä? Tarkoitatko mujunen, että sikaliimaa sinne tandemin alumiinitapin ulkokehälle?
-
- -
- Viestit: 136
- Liittynyt: 22.8.2014 18:09
Palaa sivulle “Tekniikka - Yleinen”
Paikallaolijat
Käyttäjiä lukemassa tätä aluetta: Ei rekisteröityneitä käyttäjiä ja 27 vierailijaa